Tuosta synnyttämään lähtemisestä lapsi mukana
Eli me jouduttiin ottamaan lapsi mukaan synnärille. En nyt hirveästi lapsen edessä ulvonut tms. mutta lapsi kyllä näki että äidillä ei kaikki ole hyvin. Miten saisin selville, että millaisen trauman tuo on jättänyt lapseen?
Kaikki tapahtui niin nopeasti, että ei jotenkin osattu edes toimia niin että oltaisiin soitettu taksi taikka ambulanssi. Me vaan lähdettiin ja herätettiin esikoinen mukaan.
Kommentit (23)
siihen synnytykseen. Mulla viimeksi oli niin nopsa synnytys että todennäköisesti tämä neljäs vielä nopeampi ja siinä ei pahemmin ehdi. Viimeksikin ehdimme juuri ja juuri kuopuksen heittämään mutsille ja 20 min myöhemmin olin synnyttänyt.
Lapset on jo isoja (9 ja 7) nähneet synnytyksiä telkkarissa ja tietävät että se ei ole kivaa puuhaa. Ja tämä vain koska isä tulee takuuvarmasti mukaan synnytykseen.
t: neljättä odottava
Kyllä minä ainakin kerron lapselle, jos olen kipeä tai jos johonkin sattuu ja sen vuoksi esim. joudun lepäilemään tms.
Synnyttämään lähtiessä lapsi näki että minulla oli kovia kipuja mutta tuskin se häntä traumatisoi kun asia käytiin yhdessä läpi.
Paljon enemmän hallaa siinä tehdään, jos lapselta peitetään kokonaan tuollaiset luonnolliset asiat. Onhan se hyvä oppia että kipu kuulu elämään, eikä sitä yleensä tarvitse sen kummemmin pelätä, kun apuakin on saatavilla esim. sairaalasta.
Olin rv 33 ja heräsin siihen, että lapsivesi hulahti housuihin. Lähdettiin siinä sitten koko perheen voimin sairaalaan. Minkäänlaisia kipuja ei ollut ja vauvakin sitten syntyi vasta kahden päivän päästä, käynnistyksen jälkeen. Varmaan jäi nyt esikoiselle kauheet traumat, hui...