Voinko irtisanoa itseäni jos mulla on määräaikainen työsopimus?
Vai velvoittaako määräaikainen sopimus mua jatkamaan töissä siihen päivämäärään asti, mikä työsopimuksessani on?
Kommentit (20)
...juuri sen takia, että silloin on sitoutunut jatkamaan sopimuksen loppuun asti. Mutta eihän työnantaja voi poliisia kutsua sua työpöydän ääressä pysymään, joten kaikesta voi neuvotella. Ei siitä kyllä järin hyvää mainetta saa.
Jos pääset sopimukseen työnantajan kanssa, tai sinulla joku painava syy. Työnantajan laiminlyönti tm.
Vai velvoittaako määräaikainen sopimus mua jatkamaan töissä siihen päivämäärään asti, mikä työsopimuksessani on?
Aina voi irtisanoa, ja kyllä mun työsopimuksessa ainakin luki irtisanomisaika puolin ja toisin. Irtisanoin itseni koska sain paremman työpaikan eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Todellakin voi irtisanoa!
haluaa pitää väkisin kiinni työntekijästä, joka haluaa purkaa määräaikaisen sopimuksen. Työnantajille on enemmän haittaa kuin hyötyä, jos työntekijät eivät ole motivoituneita.
sen haluan nähdä kun joku työpaikka "pakottaa" työntekijänsä tulemaan töihin määräaikaisuuden loppuun asti koska ei anna irtisanoutua.
Kyllä sen käytännössä pystyy AINA irtisanomaan. Yleensä määräaikaisissa työsopimuksissa lukee irtisanomisesta joku oma kohta. Jos ei lue niin kyllä se työnantaja sulle sen irtisanomisen myöntää.
töitä tehdä. Yhteiskunnan tuet ovat kohta isommat kuin palkkani.
itselläni luki että nämä irtisanomisehdot on kaupan alan työehtosopimusten mukaiset.
Käytännössä tarkoitti sitä,että määräaikaisella ei ole irtisanomisaikaa. Työnantaja voi sitten vahingonkorvaukseksi ottaa 2viiko palkan korvaukseksi. Eli käytännössä tarkoittaa, että on 2 viikon irtisanomisaika. Kun eihän tälläisistä asioista oikeasti riidellä, vaan on ihan sopimisasioita.
Katso tosiaan työsopimustasi,siinä kerrotaan ehdot. Sitten googlaat oman alasi työehtosopimuksen tai mitä siinä oikein lukeekaan...
Järjestyy varmasti kyllä.
Mulla oli määräaikaisessa merkintä, että voidaan irtisanoa (molemmin puolin) kuukauden irtisanomisajalla.
alkaa ne isot tuet heti juosta?
sen karenssin ajan. Ja töissä on tullut lusittua tarpeeksi, että pääsen ansiosidonnaiselle, vaikka ei sekään tällä paskapalkalla iso raha ole, mutta ihan sama. Töissäkäynti ei kannata.
sen karenssin ajan. Ja töissä on tullut lusittua tarpeeksi, että pääsen ansiosidonnaiselle, vaikka ei sekään tällä paskapalkalla iso raha ole, mutta ihan sama. Töissäkäynti ei kannata.
Ne viestit, joissa sanotaan että aina voi irtisanoa ovat huu haata.
Niin kuin joku tuolla ylempänä totesi määräikaista sopimusta ei voi irtisanoa. Ei työnantaja, eikä työntekijä. Kysymykseen voi tulla purkaminen, mikäli se yhdessä sovitaan.
Tietenkin mikäli työnantaja esimerkiksi laiminlyö palkanmaksu velvoitteen, voit purkaa sopimuksen yksipuolisesti.
Toki pakko ei ole muuta kuin köyhän kuolema. Eli voit olla menemättä töihin, eikä sinua siihen voida pakottaa. Tässä tapauksessa työnantajalla on oikeus hakea sinulta vahingonkorvausta sopimuksen rikkomisesta. Vahingonkorvauksen suuruudesta päättää aina tuomioistuin, ellei siitä osapuolten välillä muutoin päästä sopimukseen.
Näitä määräaikaisia sopimuksia tehdessä kannattaa aina muistaa, että määräaika sitoo molempia osapuolia, ja sopimusrikkomuksesta voi tulla seuraamuksia. Usein ei tule, mutta mahdollista se on, että työnantaja lähtee peräämään oikeuksiensa perään.
Mitäs sitten teet kun ansiosidonnainen loppuu? Menet sossuun vai? Ei edistä kovin huimasti uuden työn saantia tulevaisuudessa, jos on irtisanoutunut itse edellisestä paikasta ja vielä tuollaisesta syystä.
mitä sain 6 vuoden työttömyyden jälkeen. Mutta ei mua enää kiinnosta. En tarvitse elämiseeni enempää kuin sen sossunrahan 418€ asumiskulujen jälkeen. Ei mulla muutenkaan ole työkokemusta kuin alle 3 vuotta ja olen jo 36v, että ei paljon vaikuta tulevaan työnhakuun irtisanonko itseni vaiko en.
ja maksan aina alkuun sitä palkkaa jonka laki määrää. Mutta kun työntekijä osoittautuu hyväksi, niin nostan palkkaa kiitokseksi säännöllisesti. Ei aina kannata tuijottaa peruspalkkaan.
Toisaalta itse ainakin koen, että työnteko pienelläkin plakalla on kannattavaa tulevaisuuden kannalta (työkokemus jne.) kuin työttömänä olo.
pitää olla painavat syyt.
-20%, mutta maksaa kumminkin ja asumistuki on isompi, koska ei ole tuloja, yms. Että ei sitä ihan ilman rahaa tartte olla vaikka irtisanoiskin itsensä. Paitsi etten taida voida irtisanoutua kun on se määräaikainen soppari. ap
siltä varalta että työnantaja haluaa riidellä asiasta. Periaatteessa määräaikaisuus velvoittaa sopimuskauden loppuun puolin ja toisin.