Miten olet yksinkertaistanut elämääsi?
Tyyliin slow living tms? Mistä olet luopunut? Tai mitä teet eri tavalla? Mitäs siitä on seurannut?
Kommentit (33)
Vähemmän tilaa, mutta niin paljon enemmän aikaa kun palvelut ja työpaikat ovat kävelyetäisyydellä.
asennetaan vasta huomenna. Näkee nyt sitten onko se helpompaa ja yksinkertaisempaa kuin nää ikuiset liputukset olohuoneessa:)
televisiota, pidän kännykkää pois päältä tai jätän sen kokonaan kotiin. Elämä tuntuu rauhallisemmalta ja kiireettömämmältä.
Töissä pari-kolme vuoroa /viikko.
Televisiosta haluaisin luopua, mutta mies ei suostu :(
myös tv vei liikaa aikaa, eli olen käytännössä luopunut kokonaan telkkarista, jotain tulee silloin tällöin katsottua. Lasten (3 kpl)harrastusillat on keskitetty kahteen arki-iltaan, eli jää monta iltaa viikossa ettei kellään ole "pakollisia" menoja. Rauhoittanut lapsiakin.
Töissä pari-kolme vuoroa /viikko. Televisiosta haluaisin luopua, mutta mies ei suostu :(
ja se on niin ihanaa, kun ei tarvi joka päivä töihin raahautua ja lapsetkin olemme hoitaneet itse kotona. Mies tekee myös lyhennettyä työaikaa. On todellakin elämä rauhallista ja leppoisaa!
Nykyään käytän miehen konetta, jos asiaa nettiin tulee. Helppoa enkä jää istuksimaan läheskään yhtä iisisti kuin ennen!
Eikä ole edes alle kouluikäisiä enää. Perustin oman yrityksen ja teen töitä kotoa käsin. Joudun jonkin verran kulkemaan muttei enää tarvii aamulla lähteä tiettyyn aikaan töihin.
kulutuksen vähentäminen on kyllä silti se ykkönen: ei tartte niin paljon rahaa tai tilaa tai vaivaa (kantaa tavaraa sisään, kantaa tavaraa ulos, siivota ja järjestellä, korjailla yms). Mainoskielto helpotta myös elämää.
Luen sähköpostit ja fb:n 2 kertaa päivässä.
Erosin kaikista yhdistyksistä joihin kuuluin, lopetin luottamustehtävät. harrastan vain yhtä asiaa.
Vähensin shoppailua. En matkustele.
Mitä siitä seurasi? Tasapainoinen kiireetön elämä.
silittämisestä olen luopunut, siitä on säästynyt hermoja. Kotiäitinä ja kotosalla puuhaillaan lasten kanssa. Ei virikehoitoa...
olen yksinkertaistanut koko elämäni. En tee mitään muuta, mitä on "pakko". En kuulu yhdistyksiin, näen omia kavereita harvoin,olen viikonloput paljonkotosalla. Näin pystyn hillitsemään stressiä, joka tulee elämän ruuhkavuosista.
kanssa ruokakaupassa käyminen, vain toinen aikuinen käy pari kertaa viikossa, tehdään lista huolella. Lapset eivät edes pyydä enää kauppaan. Toki joskus mennään porukalla jos täytyy ostaa esim lapsille kengät tms.
Päätin jäädä kotiin siihen asti kun nuorimmainen 3v ja sen jälkeen osa-aikatöihin.
Vähensin lasten harrastuksia. Pari kivointa harrastusta viikossa riittää. Kavereita nähdään joka päivä ulkona tai muuten leikin merkeissä ihan tarpeeksi.
Pyydän isovanhempia käymään useammin meillä, niin ei tarvitse lasten kanssa lähteä ja pakata heille kylään. Säästyy lapsilta pakkaamisen ja lähtemisen stressi ja isovanhemmilla kun ei muuta ole kuin aikaa niin tulevat mielellään.
Meillä on iso kaveriporukka joilla on lapsia. Emme vieraile paljon vain yhden luona kerrallaan vaan järjestämme isommat arkisemmat nyyttäritreffit joihin kaikki kynnelle kykenevät tulevat paikalle. Näin säästyy vierailuja mutta silti saa pidettyä tärkeisiin ystäviin yhteyttä helposti ilman mitään isompia juhlallisuuksia tai valmisteluja tms.
Laitoin keskimmäisen montessorileikkikouluun, kun vinkui sinne niin kovasti parhaan kaverin perässä. Nyt kolme aamupäivää viikossa toooosi rauhallisia vauvan kanssa, isoin koulussa. En suorita noina aamuina MITÄÄN, vaan rentoudun, nukun tai käyn vauvan kanssa kävelyllä.
En katso telkkaria päiväsaikaan ollenkaan.
Äitiys ja kotona oleminen ovat vaikuttaneet minuun(kin) niin, että "living slow" on alkanut kiinnostaa. Lähinnä kuluttamisen hillitseminen, järkeistäminen... se, että koti ei muuttuisi varastoksi. Tv:tä minäkin katson tosi vähän. Ainoa, mikä vastauksissa ei oikein natsannut, oli tuo pesutorni. Se on juuri sitä turhaa mitä suomalaiset ostaa kun jenkeilläkin on... Hitaammin eläessä on aikaa kuivatella pyykit, vai mitä?
Lisää kommentteja! :)
-ap
leivotaan vaalee leipä pannuleipänä pari kertaa viikossa. meillä ei ole mikroa, tehdään ruoka itse ei eineksiä, ei matkustella lentokoneella, vähennetty harrastuksia, vähennetty kuluttamista, vähennetty tv:n katsomista, olen fb:ssa, mutta käyn siellä harvoin ja vähän aikaa, vähennetty lahjojen ostamista, yleensä tehdään jotain itse lahjaksi.
No mun mielestä pesutorni on just hyvää elämän yksinkertaistamista. Itse en nauti pyykkien viikkauksesta enkä silittämisestä, vaan teen silläkin ajalla jotain mielekkäämpää. Suurin osa vaatteista tulee riittävän sileiksi kuivausrummussa.
Mutta siitähän tässä on kyse, että mistä haluaa luopua. Minä raivaan tilaa mielekkäille asioille, ja vaatteiden ripustaminen naruille ei mun mielestä sitä ole.
se, joka asuu pienissä neliöissä
Minä olen luopunut telkasta. Sen katseluun menee uskomattoman paljon aikaa! Pitäkääpä kirjaa! Nyt tuntuu, että aikaa on iltaisin vaikka kuinka, vaikka on kaksi lastakin.
Toinen mistä luovuttiin oli auto. Ilman pärjää hyvin ja peruskunto kasvaa.
suosittelen näitä