Jos lasten huoltajuudesta/tapaamisista ei päästä yhteisymmärrykseen
niin meneekö asia silloin oikeuteen?
Olemme eroamassa mieheni kanssa ja mies tekee tästä erosta kaikkea muuta kun helppoa. On sanonut, että haluaa lastensa yksinhuoltajuuden ja etten minä tapaisi lapsia ollenkaan. Tähän asti mies ei ole lapsiaan pahemmin hoitanut vaan lasten hoito ollut minun vastuullani lukuunottamatta muutamaa kertaa, jollon lapset olleet miehen kanssa.
Minä haluaisin olla lähivanhempi ja että lapset asuisivat minun kanssani meidän talossa ja antaisin kyllä miehen tavata lapsiaan ainakin viikonloppuisin ja myös viikolla mahdollisesti. Tämä ei kuitenkaan sovi miehelle vaan haluaa yksinhuoltajuuden ja tuo ei ole muuta kun kiusantekoa. Mitään perusteita ei ole tuohon yksinhuoltajuuteen.
Kommentit (4)
puhumaan jos vaikka saisi miehen järkiinsä. Yksinhuoltajuuttahan mies tuskin saa, jos sinä et ole täysin kykenemätön lapsista huolehtimaan.
siihen vaaditaan aikamoiset perusteet. Minäkin suosittelen ensin menemään lastenvalvojan kanssa juttelemaan, jos ulkopuolinen saisi miehesi ymmärtämään asioita paremmin.
Jos mies haluaa yksinhuoltajuuden (jota hän ei kyllä tule saamaan vaan yhteishultajuuteen joutuu tyytymään, asuipa lapsi missä tahansa) niin hänen tulee hakea sitä käräjäoikeudelta. Tämä hakemus lähetetään ap:lle tiedoksi ja hänen pitää vastata siihen kahden viikon kuluessa. Jos ap vastaa ettei hänelle tuollainen sovi ja vielä perusteleekin niin seuraavaksi oikeus määrää päivän alustavaa käsittelyä varten. Siinä todennäköisesti annetaan väliaikaismääräys siitä, missä lapset asuvat sillä välin kun asia on oikeudessa kesken. Ja kesken se jää sen takia, että oikeus pyytää sosiaaliviranomaisilta selvityksen kummankin vanhemman olosuhteista. Olosuhdeselvitys vie muutaman kuukauden. Oikeus päättää lähes aina sillä tavalla kuin selvityksessä suositellaan.
Olennaisin kohta on tuo alustava käsittely, koska se, joka saa lapset silloin luokseen väliaikaisesti, saa lähes aina pitää heidät lopullisesti, etenkin jos hän jää entiseen yhteiseen kotiin. Oikeus pitää kaikkein tärkeimpänä asiana lasten kannnalta yleensä sitä, että heidän olosuhteensa säilyvät mahdollisimman muuttumattomina.
Jos ap pystyy jäämään entiseen yhteiseen kotiin, miehellä ei ole juuri mitään mahdollisuuksia saada lapsia kirjoille itselleen, etenkin jos lapset ovat pieniä. Yksinhuoltajuuteen kummallakaan ei liene mahdollisuuksia.
Mies ei saa yksinhuoltajuutta