Vauvan rokotuskohtaa ei desinfioitu ennen piikittämistä
ja minä en tajunnu kuin vasta jälkeenpäin asian. Eikö aina piikityskohta pitäisi ensin puhdistaa?
Kommentit (7)
pyyhitä kuin puhtaalla lapulla. Ei vettä ei desifiointiainetta.
mulle laitettiin niin vauhilla käteen kanyyli et ei keretty puhdistaa.
Ainakin mulla on aina puhdistettu/pyyhitty pistoskohta, mut näköjään sit tavat muuttuu..
puolikuivalla lapulla, jotta ei tarvitse selittää asiakkaalle miksen ihoa puhdista. Samalla tulee testattua, että lihas on rentona.
Rokottajan käsikirja sanoo seuraavaa:
"Jos pistoskohta puhdistetaan ennen rokottamista antiseptisella aineella, pitäisi antiseptisen aineen voida vaikuttaa iholla riittävän kauan ennen rokottamista; suositus esimerkiksi spriitä käytettäessä on kaksi minuuttia."
Ihon desifiointi on turhaa on iho ei ole eriyisen likainen ja jos on, se pitää pestä vedellä+pesuaineessa, ei desinfiointiaineella. Monesti kiireisellä vastaanotolla ei ole aikaa odotella turhan toimenpiteen vuoksi ja tuossa ajassa varsinkin lapsiasiakkaat ovat jo "lianneet" uudelleen pistokohdan.
t. th
Olipa paljon kirjoitusvirheitä... Ei pitäisi näemmä imettää ja kirjoittaa samaan aikaan. ;)
t. th
Itse olen valmistunut jokunen vuosi sitten ja sillon vielä opetettiin pyyhkimään pistokohta. Nyt suosituksissa tosiaan on ettei näin tarvitse tehdä. Itse ainakin tavan vuoksi pyyhin silti, joten niin varmaan monella muullakin. Kai se aikaa myöden jää pois kun uudet koulutetut hoitajat valtaavat alaa.
Nyt tosin sikapiikkejä on tullu laitettua tuhansia ja niiden ohjeistuksessa on ettei tarvii aspiroida tai pyyhkiä. Pyyhkimisen olenkin jättänyt pois. Aspiroinnista en varmaan osaa luopua.
T.klö-sh