Saako Emlaa laittaa lapselle verikoetta ennen?
Lapsi joutuu viidesti verikokeeseen. Voinko laittaa puuduttavaa rasvaa taipeisiin ennalta?
Kommentit (16)
Minä pyydän aina laittamaan meidän lapsille, silloin harvoin kun verikoetta otetaan.
Minulle on tullut pienenä neulakammo, sitä en halua lapsilleni. Kyllähän se neulan pisto tuntuu kipeältä, miksi ei poista kipua, kun noin helposti voi.
Ihmettelen tuota yhtä, joka ei voi sitä aikaa odottaa. Sen emlan voi myös ostaa itse apteekista, ja laittaa kotona valmiiksi, niin ehtii vaikuttaa.
Tuttu sairaanhoitaja sanoi muuten laittaneensa lastensa korviin, kun menivät laittaan korvikset.Kolulaisia olivat jo, halusivat, mutta pelotti sattuuko.
automaattisesti emla-laastarit mukaan seuraavaa kertaa varten eli kotona laitettiin aina ennen tutkimukseen liittyneitä verikokeita (ei siis rokotuskertaa varten, se piikkihän ei niin kauaa siinä ole).
Oli sitten aikuinen tai lapsi. Emla- puudute putkilon saa ilman reseptia apteekista, mukana tulee 2-3 läpinäkyvää kalvoa. Laastarit vaativat reseptin. Kannattaa laittaa ihan reilusti suonen päälle tuntia ennen pistämistä. Kovin kauan kauempaa ei kannata antaa vaikuttaa, vaikutusaika kestää noin tunnin aineen poistamisen jälkeen.
Anestesialääkäri
Joskus ovat niin kivuliaita nuo kokeet. En tiedä onko huono ottaja sitten syynä..
Usein olen ollut ihan lähellä oksentaa tai pyörtyä,
viimeksi sitten pyörryinkin ja sain kouristelukohtauksen kun harjoittelijan piti vielä ujutella neulaa. Ja mä onneton en kehdannut olla vaikea asiakas ja pyytää kokenutta hoitajaa..
Suomessa verikokeita ei vältellä ja lapsille opetetaan ihan pienestä asti että " eihän se satu kuin hetken" ja Emlan käyttäjille lähinnä hymähdetään.
Jouduimme ulkomailla lapsen kanssa sairaalaan ja siellä laitettiin Emlaa kumpaakin käteen heti alkuhaastattelun jälkeen. Lisäksi verikokeen oton yhteydessä laitettiin samalla tippakatedri paikalleen " ettei lapselle tarvitse aiheuttaa kipua kahta kertaa" Olin ihan hmoilasena, Suomessa on enemmin saanut hoitajilta nuhteita jos lapsi huutaa/rimpuilee näytteenotossa ja kokenut olevansa huono vanhempi kun lapsi ei osaa olla huutamatta näytteenotossa!
Oli sitten aikuinen tai lapsi. Emla- puudute putkilon saa ilman reseptia apteekista, mukana tulee 2-3 läpinäkyvää kalvoa. Laastarit vaativat reseptin. Anestesialääkäri
ostettu laastarit ilman reseptiä ja putkilot reseptillä... ;)
Mä laitoin viimeksi tytölle emlalaastarit käsiin ennen verikoetta, mutta ei se pelkoa vienyt, kivun kylläkin. Tytölle oli jo piikkikammo tullut edellisestä verikokeesta. Vaikka oli puudutus, niin minä ja labratäti saatiin kumpikin kaksin käsin pitää tyttöä kiinni ja toinen hoitaja otti verikokeen. Nyt tyttö on 7-vuotias (verikokeitten aikaan 4-v.), ja sikainluenssarokotuskin jäi saamatta piikkikammon takia.
Meillä kaksi lasta saaneet emlat jo valmiiksi kotiin lähetteen mukana kun piti nukuttaa ja tippa laittaa.
Mutta emla tarvii tosiaan poistaa puoli tuntia ennen verikoetta kun supistaa sen verran suonia. 1vuotiaalle eivät suositelleet ollenkaan ennen verikoetta.
eli miksei sitä tököttiäkin voisi laittaa.
en suosittele. Voi vaikeuttaa näytteenottoa.
Ei ole vaikeuttanut näytteenottoa
Meillä laastarin laittoi labrantäti ja olimme sitten leikkipaikalla odottelemassa sen vaikutusta.
ihmeessä niitä käytetään kun eihän se verikokeen ottaminen kestä kuin hetken? meille ei oo tarjottu sellasta kun pitäis sit oottaa että se tehoo...
Ja kotonahan ne tietenkin kannattaa laittaa, kuka sitä tuntia nyt huvikseen haluaa siellä labrassa odotella. Tietysti jos on ihan valopää eikä tajua katsoa missä on suoni, niin voi onnistua lätkäisemään Emlat ihan väärään paikkaan ja joudutaan pistämään sitten Emlan vierestä. Perusmoka on laittaa rasvaa liian vähän, sellainen herneen kokoinen onneton nokare, ja ilman suojakelmuja. Eihän siitä silloin mitään iloa ole. Myös kaikki teippi ja talouspaperi -viritelmät ovat aika köyhiä.
Aikuiselle ajattelin..