Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tuo joku nuorten uusi juttu, ettei ketään väistetä?

Vierailija
13.02.2010 |

Juu, tämä kuulostaa ikärasismilta, mutta oikeasti... olen itsekin vasta 25-vuotias, mutta olen ihmetellyt, miksi ikäiseni nuoret aikuiset NAISET kauhean harvoin väistävät vastaantulijoita.

Aiemmin itse väistin nöyrästi sivummalle, mutta kun olen pari kk kokeillut kävellä suoraan ja katsoa, onko vastaantulijoilla käytöstapoja, parikymppiset naiset kävelevät päälle.

Ei miehet, ei lapset eikä keski-ikäiset täditkään.

Olkapäät kolisevat ja pahimmillaan tulee kirosana päälle.

Olen kyllästynyt olemaan se, joka kulkee lumikinoksissa, että vastaantulija saa marssia piiruakaan väistymättä.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussipysäkillä kiilataan, vaikka pakkasella siinä on toiset seisseet pidempään, kiireisimmät juoksee viime tipassa pysäkille ja kiilaa siinä kauemmin odottaneiden edelle. Muulloin ei ärsytä tää, mutta sateella tai kovalla pakkasella suorastaan veettää, eikä ihan vähänkään.

Olen nyt reilun vuoden joutunut kulkemaan bussilla työmatkat ja edelleenkin ihmettelen nuorten naikkosten käytöstä bussipysäkillä. Pysäkillä on jono, niin nämä luomakunnan ihmeet painelevat tyynesti jonon kärkeen tai kiilaavat jonon sivusta. Kymmenen vuotta sitten tällaista ei ollut, tämä on nähdäkseni tämän "Idols"-sukupolven käytöstä. Ei voi kuin ihmetellä, mitä näiden hattarapäiden päissä liikkuu, vai liikkuuko kertakaikkiaan mitään.

Vierailija
2/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pari kertaa sanonut reippaasti, että SAAT ANTEEKSI, vaikkei siis todellakaan ole pyydetty anteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä jos joku juoksee ja kunnolla kiilaa jonon ohitse!!!

MUTTA jos väkeä seisoo esim. 10-15 metrin matkalla pysäkillä, ja bussi joskus pysähtyy ihan toiseen "päähän" ihmismassaa (riippuen myös siitä onko pysäkillä toinen bussi jne.) niin on ihan luontevaa että suunnilleen siinä jräjestyksessä mennään sisään miten seistään __bussin oveen nähden___. Jos bussi seishtuu juuri sen eteen joka viimeisenä pysäkille tullut, niin älytöntähän se olisi että hän antaisi koko muun joukon (jotka häntä pidempää ovat pysäkillä seisseet) mennä edeltään jos hän lähinnä ovea on...

Vierailija
4/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotin bussia ammattikoulun pysäkillä. Ei minulla kiire mihinkään ollut, mutta kummastutti kyllä kovasti kun kaikki käveli jonossa pokkana eteen niin kuin en bussia olisi odottanutkaan. Pelkästään nuoria ei voi syyttää. Linja-autoa ajaessani olin jo kerännyt bussin etuovea myöten täyteen. Totesin sitten pysäkillä, että en voi ottaa enempää matkustajia, kun auto on täysi. Silloin jonon sivusta kyytiin tunki n.50v nainen ja ilmoitti, että "minä nyt ainakin tulen!" En sellaisen käytöksen jälkeen ihmettele, etteivät nuoret viitsi käyttäytyä asiallisesti vanhempia ihmisiä kohtaan.

Vierailija
5/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA jos väkeä seisoo esim. 10-15 metrin matkalla pysäkillä, ja bussi joskus pysähtyy ihan toiseen "päähän" ihmismassaa (riippuen myös siitä onko pysäkillä toinen bussi jne.) niin on ihan luontevaa että suunnilleen siinä jräjestyksessä mennään sisään miten seistään __bussin oveen nähden___. Jos bussi seishtuu juuri sen eteen joka viimeisenä pysäkille tullut, niin älytöntähän se olisi että hän antaisi koko muun joukon (jotka häntä pidempää ovat pysäkillä seisseet) mennä edeltään jos hän lähinnä ovea on...

Kyllä se jono - ainakin tällä minun käyttämälläni linjalla - muodostuu juuri niin, että ensimmäiset ovat juuri sillä kohdalla, johon tietävät bussin pysähtyvän, koska se bussi pysähtyy aina sille samalle kohdalle. Kyse on ihan siitä, että typykät painelevat ilman tunnontuskia jonon kärkeen, aivan kuin eivät olisi koskaan jonottamisesta kuulleetkaan.

Kuka nämä ihmiset on kasvattanut tällaisiksi?

Vierailija
6/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineiltä sitä voi vielä odottaa, että jos kulkevat porukassa, isottelevat kulkemalla leveästi ja keskellä tietä.

Mutta parikymppiset!

Just kävin kaupassa ja kuljin takaisin kotiin jalankulkuväylän oikeaa reunaa ja vastaan tuli parikymppinen mies ja nainen. Nainen marssi suoraan päälle, ei elettäkään väistämisestä. Vaikka siis kahdestaan jo veivät valtaosan siitä väylästä, rinnakkain piti tunkea.

(nimim. keski-ikäinen ja pienikokoinen, siis kaiketi ei ihminenkään)

kesken keskustelun on aika typerää hypätä pois vauhdista ja mennä ikäänkuin keskustelukumppanin taakse jatkamaan keskustelua, että vastaantulija mahtuisi kävelykaistalle. Ehkä kuitenkin käyttäisit seuraavaksi pyöräilykaistaa, kun ei sieltä varmasti silloin pyörää kulkenut. Jalankulku/pyöräilykaistoja ei tarvitse noudattaa aivan DDR tyyliin.

Tietenkin kaksi rakastavaista tai keskustelevaa ihmistä kävelee rinnakkain ja tietenkin he vievät enemmän tilaa mutta ei se väistäminen ole mikään hirmuisesti energiaa syövä liike tai ponnistus.

Eikä sellaisesta tilanteesta pidä mitenkään sosiaalisesti loukkaantua tai kokea sitä uhkana. Ettehän te edes tunne vastaantulijaa? Joten.. relatkaa vähän.

Vierailija
7/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä liikkuu joku hullu joka kävelee päin ja lyö vastaantulijoita.

Ihan terveytenne takia suosittelen nielemään sen kävelyteiden egon ja väistämään.

Koskaan ei tiedä kuka hullu kävelee päin. Aika lapsellista lähteä mukaan leikkiin.

En ole seurannut uutisia. Toivottavasti hänet on otettu jo kiinni.

Vierailija
8/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen nyt reilun vuoden joutunut kulkemaan bussilla työmatkat ja edelleenkin ihmettelen nuorten naikkosten käytöstä bussipysäkillä. Pysäkillä on jono, niin nämä luomakunnan ihmeet painelevat tyynesti jonon kärkeen tai kiilaavat jonon sivusta. Kymmenen vuotta sitten tällaista ei ollut, tämä on nähdäkseni tämän "Idols"-sukupolven käytöstä. Ei voi kuin ihmetellä, mitä näiden hattarapäiden päissä liikkuu, vai liikkuuko kertakaikkiaan mitään"

Itsekkyys siellä liikkuu. Minä teen just näin lentokentällä. Muut seisovat jonossa, kävelen suoraan sinne tiskille. Turistit tekevät samoin.

On kiva kun saa valkata mieleisensä paikan.

Vierailija
9/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkaupungeissa sujuvuus perustuu siihen, että ihmiset osaavat luovia. Suomessa siihen, että osaa kulkea "omaa puolta", oikeaa kaistaa. Ainahan sitä voi pysähtyä, ellei toinen väistä ja nostaa kohtauksen päälle kävelemisestä, jos toinen tosiaan kävelee päälle.

Kaikki pitävät oikeuksistaa kiinni. Huomaavaisuus on kuitenkin se avain.

Vierailija
10/112 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän riippuu että mitä teen. Jos yksin olen liikkumassa niin silloin yleensä ajattelen miljoonaa asiaa päässäni, enkä edes tajua olevani ihmisten ilmoilla. Mutta kävelen aina tienreunassa (umpikorvessa kun kasvoin, eikä siellä ole jalkakäytäviä´), oli paikka mikä tahansa.

Silloin kun olen vaunujen kanssa niin väistän vanhempia ihmisiä, mutta ylä ja (valitettavasti) ala-asteikäisiä päin kävelen jos ovat koko kadun vallanneet. Noita teinejä ja varhaisteinejä tekisi muutenkin välillä mieli kouluttaa siitä miten esim. pyörällä ajetaan ihmistenilmoilla, mutta sitä ei oikein uskalla tehdä kun ei tiedä milloin sitten tulee vihainen äiti puolustamaan "omaa pikku kultamussukkaa, joka osaa täydellisesti liikennesäännöt eikä ikinä tee mitään pahaa" -.-

Tuli muuten tuosta pyörällä ajamisesta mieleen se, että eikös aikuisten pitäisi ajaa taajama-alueella muun liikenteen seassa, eikä jalkakäytävillä? Näin ainakin minulle on opetettu ja niin olen itse ajanutkin. Niin siis jos ei ole erillistä pyörätietä.

Vierailija
11/112 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä jos joku juoksee ja kunnolla kiilaa jonon ohitse!!! MUTTA jos väkeä seisoo esim. 10-15 metrin matkalla pysäkillä, ja bussi joskus pysähtyy ihan toiseen "päähän" ihmismassaa (riippuen myös siitä onko pysäkillä toinen bussi jne.) niin on ihan luontevaa että suunnilleen siinä jräjestyksessä mennään sisään miten seistään __bussin oveen nähden___. Jos bussi seishtuu juuri sen eteen joka viimeisenä pysäkille tullut, niin älytöntähän se olisi että hän antaisi koko muun joukon (jotka häntä pidempää ovat pysäkillä seisseet) mennä edeltään jos hän lähinnä ovea on...

vain yksi bussi kerrallaan tulee pysäkille ottamaan matkustajia kyytiin. Bussiin tuntuu nousevan ekana AINA ne, jotka ovat pysäkille viimeisinä tulleet. Kun pysäkillä yleensä seisoo jo 20-25 ihmistä, kuvittelisi viimeisinä tulevien voivan mennä siihen loitommalle, mutta ei, ne tunkee just siihen, mihin tietää bussin pysähtyvän.

Vierailija
12/112 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mammat valittaa, että teinit kävelee päälle ja samaan hengenvetoon vaahtoaa kuinka itse "kostoksi ja kouluttaakseni kävelee / työntää vaunut suoraan toisten päälle"!! Eli olette IHAN SAMANLAISIA kuin ne niin kamalat teinit!

Miettikääs hetki omaakin käytöstänne!

Vierailija
13/112 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja superkohtelias ihminen, vaikka olen luullut, että käytökseni on normaalia. Annan bussissa paikan vanhemmille, nostan vaunut bussiin ja bussista pois, jos joku tarvitsee apua, väistän kadulla ja jos törmään, pyydän anteeksi. Avaan oven vanhuksille ja pidän oven kädellä auki perässä tuleville... ja jos joskus joku on taas kohtelias minulle, kiitän reippaasti. Vanhat papat on muuten ihanan kohteliaita, haluavat usein pitää naiselle ovea auki, vaikka olisin ensin itse tarjoutunut avaamaan oven heille. :)

Joku kaverini on joskus moittinut, että olen liian kiltti, kun pyydän anteeksi esimerkiksi törmäilyäni tai etuiltuani vahingossa. No enpä tunne itseäni nöyryytetyksi, eikä minulle tule tästä alistettu olo. Minusta tämä on aivan normaalia kanssakäymistä.

Vierailija
14/112 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tahallani kävellyt tällöin päin ja taatusti satuttanut näitä Euroopan omistajia -sen verran vauhdikkaasti on ylimielinen teinipillu lähtenyt tangentin suuntaan...

Ja teen juuri näin, olen onneksi tunnettu terävistä kyynärpäistäni. En ymmärrä miten nämä nuoret on kasvatettu, ainakaan toisten huomioonottaminen ei ole ollut ohjelmassa.

ja suurin osa vastaantulijoista väistää myös minua. Jos eivät, niin ei se mitään.

Teitä en kyllä väistäisi, jos jotenkin ennakolta tietäisin tuollaisen kieroutuneen asenteen.

Vierailija
15/112 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Nurmijärvellä kaikki kävelee ihan väärää puolta! Minä jyrään vaunuilla jaloille, jos ei tajua puolta vaihtaa.

Minä olen viimeksi eilen eskarilaisen kanssa kerrannut (voimassa olevia, poliisilta saatuja) ohjeita kevyenliikenteen väylää käyttäville. Ko. ohjekirjassa sanotaan, että pyörällä ajetaan väylän oikeaa reunaa ... jalankulkijat kulkevat jompaa kumpaa reunaa.

Mikä se väärä puoli oikein on?

Vierailija
16/112 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei yksikään nainen väistä, ei nuorempi eikä vanhempi...

Vierailija
17/112 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että bussikatoksen alle ei mahdu seisomaan koska paskan kelin takia sinne on tunkenut iso määrä ihmisiä. Sitten jään seisomaan ja odottamaan bussia, bussi tulee ja viiton sen pysähtymään. Kun bussi tulee, kaikki ihmiset katoksesta kiilaavat ohitseni, vaikka minä olen seissyt siinä viimassa ja tuiskussa ja pysäyttänyt bussin. Ja pääsen viimeisenä sisään, seisomapaikalle vauvamahan kanssa kun muualle ei mahdu.

Vierailija
18/112 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kokemusta vanhemmista naisista ja teineistä. Teinit ei väistä piiruakaan. mutta eivät yli yritä kävellä. Kun taas vanhemmat naiset eivät väistä ollenkaan, mutta myös jyräävät yli. Arvaa vaan olenko lapseni napannut monta kertaa toisen alta pois. Varsinkin kaupoissa kärryillä jyrätään se pikkuinen heti. Eikä pojan tarvitse kuin seistä pikkukärryjen kanssa vieressäni.

Ja itse olen 22 vuotias. Minulle vanhemmat ihmiset nyrpistelevät nenäänsä ja katsovat nenänvartta pitkin. Että kyllä ne vanhemmat ihmisetkin osaavat olla kuspäitä. :)

Vierailija
19/112 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Nurmijärvellä kaikki kävelee ihan väärää puolta! Minä jyrään vaunuilla jaloille, jos ei tajua puolta vaihtaa.

Minä olen viimeksi eilen eskarilaisen kanssa kerrannut (voimassa olevia, poliisilta saatuja) ohjeita kevyenliikenteen väylää käyttäville. Ko. ohjekirjassa sanotaan, että pyörällä ajetaan väylän oikeaa reunaa ... jalankulkijat kulkevat jompaa kumpaa reunaa. Mikä se väärä puoli oikein on?

Ainakin niin oli ennen ja silloin kun itselleni opetettiin liikenteessä kulkemista. Ja sitten myös käveltiin vasemmalla puolella koska tosiaan heijastimen piti näkyäkin. Näin on kyllä vieläkin täällä maalla. Ihmisille jäänyt ainakin päähän.

Vierailija
20/112 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaantulijalle. Hyvin todennäköisesti sinut kierretään, ja kaukaa! Ja jos joku ei säikähdä vähämielistä ilmettäsi, niin hän voi vaikka ilahtuakin ja vastata hymyyn.