Pankit kannustavat kuluttamaan lainalla asuntolainan maksun sijaan!
Käytiinpä viikolla pankissa keskustelemassa ihan kutsuttuina vieraina. Meillä on asuntolainaa vielä ainakin 8 vuotta jäljellä, miehellä vakituinen ja keskipalkkainen työ, minulla pienipalkkaisen pätkätyön ja työttömyyden vuorottelua ja nyt olen äitiyslomalla tarkoituksena olla vuosi kaksi poissa.
Pankkineuvojan mukaan voitaisiin hyvin alentaa lainan kuukausierää, ottaa jotain tosi halpaa kulutusluottoa vaikka vauvan tavaroille ja samalla alkaa ainakin eläkesäästäjiksi ellei peräti sijoittamaankin johonkin.
Kauniisti hymyillen hän sanoi ettei säästämällä rikastu ja meillä jostain käsittämättömästä syystä olisi hyvät mahdollisuudet "hajauttaa tulokapasiteetin hyödyntämistä".
Olen ihan ihmeissäni. Onko muita vanhanaikaisia, jotka eivät ymmärrä, mitä muuta viisasta sijoittamista voi meidän tilanteessa olla kuin asunnon loppuunmaksu. Emme ole koskaan ostaneet luotolla "kaikkea kivaa", ja ehkä sen takia meidän 30-40-ikäisten kodissa on vielä joku opiskeluaikainen lastulevyhuonekalu.
Kiintoisa tilanne kaikenkaikkiaan!
Kommentit (4)
se on vaan erinomaista jokaisen velallisen kannalta, että maksaa nyt lainaa minkä vaan voi. Kun korot nousevat ja lainaa on entistä vähemmän, säästää siinäkin.
Tietysti on niin, että pankki tarjoaa kaikkea, josta se itse hyötyy eniten! Ei pankki todellakaan ehdota sitä, mikä olisi teidän taloudenpidon kannalta järkevää - ne ratkaisut teidän täytyy tehdä ihan itse.
Kaikki (kalliit) sijoitusratkaisut, saati kulutusluotot kuulostaa järjettömiltä teidän tilanteessanne. Ainoa fiksu ratkaisu on maksaa laina pois siinä tahdissa kuin talous antaa myöden.
Älkää uskoko pankin hyviin neuvoihin, vaan olkaa itse selvillä (koti)talouden lainalaisuuksista! Jos taloudessa liikenee selvästi ylimääräistä tvallisen elämän jälkeen, niin tietysti myös sijoittaminen kannattaa (mutta kulutusluotto ei todellakaan!).
Jos ne pankkineuvojat olis niin taitavia rahansijoittajia kuin väittävät, niin miksi ihmeessä he ovat vielä töissä, eivätkä nauti sijoitustensa tuotosta?
ihan meiltä. Mä voisin kuvitella, että joku haluaa kokeilla sijoittamista, jos rahoilleen saisi parempaa tuottoa. Mutta riskiähän se nostaa, tästä ei varmaan pankissa mainittu mitään? Tuossa yhdistelmässä kulutusluotto kuulostaa jo naurettavalta ehdotukselta.
Mutta myyjiähän ne pankeissa oikeasti nykyään ovat, eli pankin kannalta tuollainen olisi hyvinkin järkevää: Paljon maksullisia lisäpalveluita, joissa on pankille hyvät tuotot.