Mikä sinulle on elämässäsi luksusta, mikä tuo hyvinvointia?
Mitä haluaisit elämääsi enemmän, mistä luopua?
Millainen olisi ihanteellinen elämäntapa sinulle?
(mietin tässä, mihin suuntaan lähteä elämässä...)
Kommentit (14)
kuuma kylpy ja hyvä lehti tai dekkari, jotain hyvää syömistä ja juomista. Ilman lapsia talossa :-)
Luxusta vapaat työajat, kesämökki järven rannalla, auto joka starttaa aina, kauniit vaatteet, luomuruoka.
Haluaisin enemmän koko perheen yhteistä vapaa-aikaa, että voitaisiin matkustella, harrastaa, kattoa leffoja, kokkailla, kaikki yhdessä.
Elän niin kuin haluankin tuota koko perheen vapaa-ajan määrän vähyyttä lukuunottamatta. Teen 2-4 h päivässä töitä kotoa käsin, opiskelen erittäin mielenkiintoista alaa 2-4 h päivässä, yhteensä omiin juttuihini menee vajaat kuusi tuntia arkisin. Lopun ajan voin antaa lapsilleni, hoitaa kotia hyvin, pukea heidät kauniisti, laittaa hyvää luomuruokaa ja seurustella ystävien kanssa.
Mulla ei enää ole paljon mitään mistä haluaisin luopua, urasta olen jo luopunut. Se riitti kaiken muun tärkeän mahdollistamiseen.
että suuri perhe on mullekin ihanaa luxusta, meillä on neljä superrakasta lasta!
Haluaisin elää yksinkertaista elämää, ilman telkkaria, uusia laitteita, vaatteita, elintasokilpailua. Kaipaisin hiljaisuutta ja sisäistä onnea. Kaipaisin yhteyttä Jumalaan ja ihmisiin. Mutta vaikealta se tuntuu.
yhteistä, kiireetöntä aikaa perheen kanssa. Parempia yöunia. (Lähtee nyt nukkumaan...)
Oma aika, jolloin voin lukea, katsoa elokuvia, tehdä käsitöitä, tehdä koiran kanssa pitkiä lenkkejä, hiihtää, lumikenkäillä, käydä uimassa, joogata. Ihanaa on käydä eräänlaisilla vaihtoehtomessuilla (hoidot, luontaiskosmetiikka, luomuruoka jne) ja luennoilla ja kursseilla. Myös rauhassa kokkaaminen ja puutarhanhoito on ihanaa. Toisaalta nautin myös kiireettömistä hetkistä perheen kanssa: laulamme karaokea, ulkoilemme, retkeilemme, pelaamme lautapelejä.
Nautintoa tuo myös maalaiselämä ja elämän yksinkertaisuuden löytäminen. Vähemmän on enemmän. Tykkään tuunata, entisöidä, kiertää kirppareita. Arvostan luomua ja ekoa.
Tykkään myös työstäni, se on hirveän mielenkiintoista ja antoisaa ja palkkakin on ihan kohtuullinen.
Mitä haluaisin muuttaa? Haluaisin matkustaa mielenkiintoisiin paikkoihin koko perheellä ja oleilla näissä kohteissa vähän pitempään. Haluaisin myös enemmän kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ja yleensäkin enemmän vapaa-aikaa.
En tiedä mistä haluaisin luopua, olen luopunut jo esim. kaikesta turhasta tavarasta ja uuden ostaminen on ihan minimissään. Voisin luopua muutamasta kodinkoneesta, jos olisi enemmän aikaa tehdä kotitöitä käsin...
mutta alavalinta tuntuu nyt aika tyhjältä. Lasten saannin myötä arvomaailmani on muuttunut aika reippaasti, ja tuntuu, ettei kaupallisuus tuossa mittakaavassa olekaan minun juttuni. Olen miettinyt, voisinko lähteä ihmisläheisempää työhön, mutta se vaatisi lisää opiskelua ja siten taas lisää taloudellista kitkuttelua. Tuleva palkkataso ei olisi myöskään kovin kummoinen.
Olisi kuitenkin enemmän aikaa perheelle ja toivottavasti vähemmän stressaavaa työtä, missä ei tarvitsisi tehdä ylitöitä.
Jaa-a, mitähän sitä tekisi...harmi, kun tulevaisuutta ei voi ennustaa...
ap
En ole mikään rikas, mutta ei kuitenkaan tarvitse joka euroa laskea eli aika huolettomasti voi käytellä rahaa.
Haluaisin enemmän vapaa aikaa. Tykkään kyllä työnteosta, teen paljon töitä, mutta toisaalta saan töistä (ja siellä pärjäämisestä) tyydytystä itselleni. Vaativia töitä (joissa en turhaudu) haluan tehdä jatkossakin (ja hyvin).
Mutta kaipaisin kuitenkin aikaa olla joskus ihan vaan kahdestaan mieheni kanssa, että voitaisiin tehdä mitä huvittaa (ja olla mies ja nainen). Joku lastenhoitoratkaisu voisi olla tähän hyvä, mutta sitä ei olla vielä täysin saatu kuntoon.
Joskus kaipaan myös nuoruuden huolettomuutta.
Nautin myös suunnattomasti yksin vietetystä ajasta. Tykkään käydä yksinäni hiihtämässä tai tehdä jotain muuta (liikuntaa). Haluan olla hyvässä fyysisessä kunnossa ja tykkään kun saan rauhassa, itsekseni tehdä näitä juttuja (ei tarvitse huomioida muita tai yrittää pysyä kenenkään muun tahdissa).
Lisäksi tykkään kuunnella musiikkia tosi paljon. Ja tykkään tanssia musiikin tahdissa, vaikka en osaakaan yhtään tanssia (ei se minua häiritse).
nykyiset tulot riittävät mainiosti, ei tarvitse kitkutella ja pystyy nauttimaan elämästä. Kiireetön aika oman perheen ja ystävien kanssa on luxusta, lasillinen punaviiniä, hyvää ruokaa ja oma sohva perjantai-iltana on arjen luxusta ja siihen päälle tieto, että aamulla saa koko porukka nukkua pidempään. Mulle liikunta tuo hyvän olon ja harrastankin sitä n.4 kertaa viikossa. Kesällä kesäilta oman mökin grillipaikalla on mahtavaa tai sitten pötköttely palmun alla vedessä melskaavia muksuja seuraten. Syksyinen sienimetsä tai vastaavasti paukkupakkanen lapissa, jota saa katsella takkatulen lämmöstä vanhempien luona käydessä. Eli sellainen kiireettömyys ja rakkaiden ihmisten läsnäolo on mulle avainasia, paikka voi vaihdella.
.. enemmän aikaa olla perheen kanssa ja enemmän harrastaa omia juttuja ja tavata muita ihmisiä. Nyt työ vie miltei kaiken ajan. Riittäisi hyvin, jos töitä tekisi esim. 3-4 päivää viikossa.
..mies joka arvostaa minua ja jonka kanssa elämä on varmaa (omalla miehellä jonkun lainen kriisi/leipääntyminen käynnissä, joten pakostakin miettii, että haluaako tuo erota vai mitä)
..kiireettömyys esim. 4päivää töitä viikossa tms
..itsensä sivistäminen, opiskelu, harrastaminen
..vähän enemmän rahaakin saisi olla
Haluaisin luopua epävarmuudesta monillakin osa-alueilla, suhteessa, taloudellisesti ym.
* siivouspalvelu
* omaa aikaa toteuttaa itseään (kirjoitan päivisin kirjaa lasten ollessa pk:ssa)
* viihtyisä ja rauhallinen koti
AP: ensinnäkin suurin osa kaupallisista duuneista on tosi ihmistöitä, ethän sinä niiden numeroiden kanssa tee työtä vaan ihmisten. Kaupallisella koulutuksella on kyllä koko maailma avoin, taatusti löydät mukavan työn sillä koulutuksella, kunhan ajattelet riittävän avoimesti.
Minulla elämään hyvinvointia tuo
* vapaat työajat
* lyhyt matka kodin ja työpaikan välillä
* vähän työmatkoja
* vapaa-aika perheen ja ystävien kesken
* vapaa-ajalle tekoja, elämyksiä, kokemuksia eikä pelkästään kotona kotitöitä tehden
Hyvinvointia vähentävät
* ruuhkassa istuminen riippumatta liikennevälineestä, se on täysin hukkaan heitettyä aikaa
* huonosti sujuvat rutiinit
* rahahuolet ja unenpuute
silloin pystyy miettimään mihin on menossa ja mistä tulossa.