Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen olo on verenluovutuksen jälkeen?

Vierailija
28.05.2008 |

Olen päättänyt alkaa verenluovuttajaksi. En ole sitä koskaan tehnyt.

Millainen olo on sen jälkeen? Hutera? Pyörryttääkö? Vain hetken vai loppupäivän?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen myös miettinyt luovuttajaksi ryhtymistä mutta mietin että luovutus on varmaan rankempi juttu tällaiselle reilu 50 kiloiselle kuin esim 80 kiloselle. Kun luovutettu verimäärä on kaikilla sama. Onko pienillä luovuttajilla tullut huono olo?

Vierailija
2/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista verenvuovutuksen ehdoista voi lukea sivuilta veripalvelu piste fi.

Kannattaa käydä kokeilemassa, kaikki jotka asiaa aprikoitte, ei sitä kukaan etukäteen voi sanoa, miltä se juuri sinusta tuntuu. Yksi veripalvelun hoitajien tehtävä on seurata varsinkin ensikertalaisten reaktioita, siksi(kin) sinne kannattaa jäädä kahville vielä 10-15 minuutiksi luovutuksen jälkeen. Ei kukaan halua, että luovuttajalle jäisi siitä huono kokemus, saati mitään terveyshaittoja!

T. 69 luovutusta takana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos mahdollista, kannattaa mennnä vapaapäivänä. Pari kertaa olen käynyt työpäivän jälkeen (jolloin muutenkin olen aika väsynyt) ja silloin on jäänyt loppuillaksi vähän outo olo. Ei pyörryttänyt tms. mutta kuitenkin sellainen tavallista vetämättömämpi.

Vierailija
4/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo ei minulla ole ollut yhtään huono ikinä luovuttamisen jälkeen, vaikka painoa ei ole paljoa ja verenpaineeni on luonnostaan aika alhainen. Muutama päivä luovutuksen jälkeen olo on ollut tosiaan sellainen kivan kevyt, virkeä, niinkuin täällä moni on kuvaillutkin. Luovuttamaan vain rohkeasti, minäkin menen taas jahka saan tämän vauvan pois masusta. ;)

itse olen myös miettinyt luovuttajaksi ryhtymistä mutta mietin että luovutus on varmaan rankempi juttu tällaiselle reilu 50 kiloiselle kuin esim 80 kiloselle. Kun luovutettu verimäärä on kaikilla sama. Onko pienillä luovuttajilla tullut huono olo?

Vierailija
5/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yhden kerran on tullut huono olo luovutuksen jälkeen. Menin kuntosalille kesähelteellä luovutusta seuraavana päivänä. Meinasin pyörtyä salille.

Vierailija
6/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta multa meinaa lähteä taju jo verikokeessa. Ehkä alhaisella verenpaineella on jotain osuutta asiaan, mutta siitä huolimatta en kyllä uskalla.

Vierailija
7/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin urheilua ja rehkimistä tulee välttää, niissä saattas alkaa heikottaa

Vierailija
8/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 6 h luovutuksen jälkeen?

ap

Vierailija
9/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä lenkille voi mennä, mutta voi olla vähän hutera olo, kun verimäärä ei ole vielä palautunut. Vuorokaudessa veren nestemäärä palautuu, hemoglobiini sitten muutamien viikkojen aikana.

Vierailija
10/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ainakaan ole koskaan tullut mitenkään ihmeellinen olo, nestettä pitää muistaa juoda riittävästi. Ei kun luovuttamaan vaan!

Vierailija
11/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli luovuttaa, veriryhmäkin kun haluttu O-. Sairastan vain kilpparin vajaatoimintaa ja osin senkin vuoksi olo usein tosi väsynyt. Mietin, että mahtaisinko olla seuraavan kuuakuden ihan "vuodepotilas" luovutuksen jälkeen. Hg ollut yleensä kyllä yli 130.

Vierailija
12/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen miettinyt, että minun pitäisi alkaa "harrastamaan" luovutusta. Olen täydellinen luovuttaja: terve, ei lääkityksiä, hb 150 tienoilla - veriryhmäkin on O+, joka sopii lähes kaikille.

ap

Vierailija
13/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisessa mielessä, koko loppupäivän. Ei esim. pyörrytä.

Vierailija
14/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt vain kerran luovuttamassa ja silloin siellä huolehdittiin ihan hirveästi, että voinko hyvin jne. =) Olo oli siis hyvä, mutta ilmeisesti olin jotenkin kalpea tai jotakin.

Muuten meni kaikki hyvin, mutta kotimatkalla muutama tunti myöhemmin (olin pyörällä liikenteessä) en sitten jaksanutkaan polkea vaan kävellen piti tulla.

Vierailija
15/16 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se nyt on merkityksetöntä sen luovuttamisen kannalta, kun kuitenkin kaikkien veriryhmien luovuttajia tarvitaan!

Ja onhan se yksilöllistä millainen olo tulee, mutta se pitää kokeilla ennen kuin voi tietää. Mulle ei tosiaan oo koskaan tullut huono olo tai muutakaan loppupäivään vaikuttavaa, luovutuskertoja vajaat 20.

Vierailija
16/16 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut kymmeniä kertoja ja aina on jäänyt hyvä olo sekä henkisesti että fyysisesti. Sen päivän otan ihan luvalla rennosti, en urheile enkä rehki muutenkaan. Parasta verenluovutuksessa on kuitenkin hyvä mieli siitä, että voi auttaa jotain tuntematonta potilasta. Veripussin mukana lähetän aina hiljaiset terveiset sen saajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi