Väsynyt yöheräilyihin
Miten tästä nyt piristyis? Meillä 7kk heräilee öisin tunnin/kahden välein ja tissiä haluaa. Jos isä menee apuun tutin kanssa, huuto on kovaa, loppuu vasta äidin syliin (+tissiin).
Nukkuu alkuyön omassa sängyssä, loppuyön perhepedissä (nostan omaan sänkyyn jos jään syötöllä hereille).
Unikoulua olemme miettineet mutta kiinteitä syönyt vasta kk ja ei oikein vielä isoja määriä, emme saa syömään enempää. Päivisin tankkaa tissiä kiinteiden päälle. Eli yöllä myös nälkä, joten unikoulun toteutus vaikeaa (vauva ei tajua miksi joskus sais tissiä/joskus ei), nälkäisenä ei varmasti nuku ja esim. iltapuurolla tankkaus ei onnistu, kun ei halua enempää.
Mutta nyt siis olen tosi väsynyt, vertaitukea, vinkkejä??
Kommentit (23)
vai mikä se nyt olikaan, jolla oli 1v3kk ikäinen 4kertaa heräävä vauva, että sama täällä. Herätään usein ja vauva vaatii tissiä. Eipä huvita tätä kerrasta lopettaa, mut en tätä kauaa jaksa..
Mä oon nukkunut nyt 1-2 tunnin pätkiä jo yli kolmen vuoden ajan allergisen lapsen kanssa. Sitä ennen valvotti allerginen esikoinen. Mut tää alkaa kyllä olemaan aika kamalaa ja ahdistavaa.. Jaksamisia kaikille, jotka ei saa nukkua kunnolla..
kaksi kertaa yössä. Päivisin en ole imettänyt enää aikoihin, mutta yöt ovat tiukassa. välillä mentiin pari viikkoa pelkällä vesihuikalla nokkamukista, mutta sitten alkoi kauheat itkukohtaukset enkä jaksanut enää, vaan tarjosin tissiä. Nyt sitten imetän taas sen kaksi kertaa yössä. En tiedä kuinka tuo vieroitus onnistuisi. haluaisin kovasti jo lopettaa imetyksen. En ole saanut nukkua yhtään kokonaista yötä lapsen syntymän jälkeen. Toki on paljon väsyneempiäkin vanhempia, mutta jokainen on yksilö. Minulle on aina yöuni ollut tärkeää ja tarvitsisin melko pitkät unet tunteakseni itseni virkeäksi. Mutta pikkuhiljaa kai tämä tästä :)
Meillä löytyi noin 9kk iässä yöheräilyä harrastaneelta lapselta maito + porkkana + muita allergioita. Unet paranivat kun ruokavalio oli kunnossa.
Meillä unikoulu (ennen allergioiden löytymista pidettiin pari kertaa) auttoi aina muutaman yön mutta kun lapsi ei syönyt yöllä maitoni määrä väheni ja lapsi söi enemmän korviketta ja kun oli sille allerginen niin taas alkoi yöheräily entistä pahempana.
Tsemppiä ja jaksamista
Meillä ihan sama juttu! Vauva pikkasta vajaa 7 kk ja kova heräilemään öisin. Isä ei kelpaa, huuto tosiaan vain yltyy.
Meidänkin vauva nukkuu alkuyön omassa pinnasängssä, joka on sivuvaununa oman sänkyni vieressä. Joskus, hyvällä tuurilla, on nukkunut 22 - 04 putkeen, mutta useimmiten herää syömään jo kahdelta. Ja sen 22 jälkeenkin heräilee useasti ja rauhoittuu vain kun minä paijailen ja pidän käsistä kiinni jne.
Ekan yösyötön jälkeen siirtyy perhepetiin.
Meidänkään vauva ei kamalan paljoa kiinteitä ota. Rintamaitoa saa usein, tai siis joka aterialla. Joskus olen huomannut että vauva nukkuu hivenen pidempään, jos saan tankattua sen täyteen iltapuuroa juuri ennen nukkumaanmenoa.
Mutta väsynyt olen minäkin! Todella väsynyt...
tilanne käy ihan ylivoimaseks niin siirtykää korvikkeeseen yöllä ja koittakaa vaan lisätä kiinteiden määrää.
aloin antaa korviketta ja hiljalleen imetys loppui. Vauva alkoi nukkua yöt yhdellä syöttökerralla. Pelkkä kiinteiden aloittaminen ei olisi auttanut, kun määrät oli vielä niin pieniä aluksi.
Alkoi olla kyllä minulla mielenterveys vaarassa kun yöheräily oli jatkuvaa ja univelka järkyttävä. Tsemppiä, mitä sitten päätätkin tehdä!
Siis korviketta sille yösyötölle? Eikö se ole vielä rasittavampaa? Joutuu nousemaan ylös, tassutella keittiöön ja korvikkeita lämmittelemään. Johan sinä aikana kersa herää ihan täysin?
Koitetaan nyt saada lisättyä vaan kiinteitä, imettää haluisin, kun yöllä sängystä ylös nouseminen tuntuisi vielä hankalammalta (saan huonosti unen päästä kiinni jos kokonaan herään, siksi perhepeti).
Meillä myös esikoinen kovasti sairasteluiden ja painajaisten ? vuoksi heräillyt viime aikoina ja mies hoitaa onneksi ne heräilyt kokonaan, siksi vauvan heräilyt jää minulle.
ap
Meillä syödään jo ihan samaa ruokaa aikuisten kanssa ja juodaan päivällä lehmän maitoa (imetysten lisäksi).
Haluaa minulta maitoa päivisin 4 h välein ja öisin sen 4 kertaa. Nukkuu alkuyön (20.30-02) omassa huoneessa, omassa sängyssään. Tosin herää jo joskus 23 aikaan vaatien tissiä. Mies hakee meidän sänkyyn tuolloin 02 aikaan, taas tissillä. Ja vielä aamuyöstä ja sitten herättyään noin klo 08. Ou jee. :)
En jaksaisi minäkään, mutta en oikein tiedä että miten toi vierotuskaan onnistuisi. On sen verta tissitakiainen että en tiedä että hyväksyisikö päivisin maitoa, öisin ei. En usko. Ja kokonaan vierottaminen kerralla tuntuu aika hardcorelta.
Ajatuksia?
enkä usko että nälkä niin usein herättää (tunninkin välein joskus), mutta useimmiten auttaa vaan tissi, tuttia ei yöllä halua (vain päiväunille), pullosta tuskin osaisi juodakaan
ap
Meillä syödään jo ihan samaa ruokaa aikuisten kanssa ja juodaan päivällä lehmän maitoa (imetysten lisäksi). Haluaa minulta maitoa päivisin 4 h välein ja öisin sen 4 kertaa. Nukkuu alkuyön (20.30-02) omassa huoneessa, omassa sängyssään. Tosin herää jo joskus 23 aikaan vaatien tissiä. Mies hakee meidän sänkyyn tuolloin 02 aikaan, taas tissillä. Ja vielä aamuyöstä ja sitten herättyään noin klo 08. Ou jee. :) En jaksaisi minäkään, mutta en oikein tiedä että miten toi vierotuskaan onnistuisi. On sen verta tissitakiainen että en tiedä että hyväksyisikö päivisin maitoa, öisin ei. En usko. Ja kokonaan vierottaminen kerralla tuntuu aika hardcorelta. Ajatuksia?
Kaikenlaisia..
tuota korvikkeen antoa varmaan suositeltiin sen takia, että pitää nälkää paremmin kun rintamaito. joten söttökerrat mahdollisesti vähenisi... eikä sitä maitoa välttämättä tarvitse hirveästi lämmitellä, ainakin meidän poika on näin vanhempana saanut joskus korvikkeen ihan huoneenlämpöisenä ja hyvin on maistunut.
[/quote]
Kaikenlaisia..
[/quote]
Miten ajattelit tämän auttavan tilanteeseen?
T.9
Vauvasi on joko nälkäinen tai himoitsee opittua tissiä. Vauvan sängyn voisi kokeilla laittaa myös toiseen huoneeseen. Eikä heti rynnistäisi apuun jos vauva itkee. Vauvat on viisaita saamaan mitä haluaa.
Itse tankkaisin vauvan illalla vellillä ja yrittäisin luopua imetyksestä. Tilalle esim pullo, mikäli jotain täytyy myös saada. Tämän voi hoitaa myös isä.
Yhden-kahden tunnin heräilyt eivät voi olla pelkästään nälkää. Eikä kukaan jaksa tuollaista pidemmän päälle.
Jaksamisia. Soita neuvolaan kysymään vinkkejä.
T:terkkari
meillä (juuri ap) esikoinen oli jo 1v. kun yösyötöt lopetettiin unikoululla (mies hoiti tassuttelulla, enää ei ollut nälkä vaan tapa vauvalla). imetys jatkui aamu+ilta vielä sen jälkeen muutaman kk, yösyötöt jäi pois ja samalla heräilyt.
meillä (juuri ap) esikoinen oli jo 1v. kun yösyötöt lopetettiin unikoululla (mies hoiti tassuttelulla, enää ei ollut nälkä vaan tapa vauvalla). imetys jatkui aamu+ilta vielä sen jälkeen muutaman kk, yösyötöt jäi pois ja samalla heräilyt.
Että mies lähtisi anoppilaan pojan kanssa pariksi yöksi (siis päivät sitten normaalisti kotona). Ja saataisiin sillä noi yöt pois.
Ei mua päivisin haittaa vaikka imettäisin sen 4 kertaa kun olen kuitenkin kotona. Huomaa ihan selvästi että pojan pinna alkaa kiristyä kun lähenee 4h imetyksestä ja sitten heti rentoutuu ja tulee hyvälle tuulelle imetyksen jälkeen.
t.9
kun terkkari suosittelee imetyksen lopettamista kokonaan (ilmankos Suomessa huonosti imetellään), olen tosi väsynyt mutta imetystä ei tullut mieleen lopettaa, kun se kuitenkin muuten on helppoa päivisin ja öisinkin jos jotain pakko antaa.
Velliä meidän terkkari ei ainakaan suositellut (maustettua korviketta), vaan puuroa! Mutta tuskin vauva velliä ottaiskaan, kun puuroakaan ei tankkaa. Ja omaa maitoakaan ei ole ottanut pullosta, ei edes isin antamana.
perusteella väittäisin, että korvike ei todellakaan pidä nälkää yhtään paremmin.
Meillä esikoinen oli samanlainen kuin ap: n lapsi. Heräsi yleensä noin 5 kertaa yössä (omien unieni aikana siis) ja olin toooodella kuollut. Kaikki keinot kokeiltiin; siirto eri huoneeseen, korvike, isä syötti, tassuttelut, lempeä unikoulu jne. Mikään ei auttanut, paitsi aika. Kun imetys loppui 1 vuoden korvilla, alkoi lapsi nukkua!
Kaksi vanhempaa sisarusta nukkuivat jo tässä vaiheessa läpi yön, mutta kolmonen vaan heräilee edelleenkin.
Lopetin kuukausi sitten imetyksen kokonaan ja siiryin korvikkeeseen. Tällä keinolla yöt paranivat hieman, nyt vauva nukkuu 20 - 04, sitten syö pullollisen ja nukkuu noin 6.30 tai 7 asti. Viime yönä heräsi kuitenkin jo klo 03 ja nukahti vasta 05... Olen vähän väsynyt nyt. Noita huonompia öitä on edelleen ainakin pari kertaa viikossa, luulen, että hampaita tulossa.
Mies on reissuhommissa, joten minun vastuullani koko show yötä päivää. Viikonloppuna mies hoitaa tietty yösyötön.