Kertokaa superäidit kuinka saada aikaiseksi, en jaksa mitään!
Tuosta toisesta ketjusta intoutuneena. Kun on kerran asenteesta kysymys, ja minä olen vain laiska niin neuvokaa mitä teen. Kun en vaan jaksa ja aika ei riitä.
Tilanne on siis tämä: Lapset 3,5 ja 1 v. Pienempi herättää 4 krt yössä, imetän vielä. Kotia hoidan miten kuten, yleensä on aina sotku. En jaksa siivota. Sisustus on ihan kesken vaikka muutosta 1,5 vuotta. En jaksa ulkoilla lasten kanssa, äärimmäisen harvoin käydään missään kylässä tai lasten huvipaikoissa. Usein sanon lapsille että ei ole aikaa mihin nyt milloinkin.
Teen gradua, olen tehnyt syksystä lähtien mutta en ole saanut mitään aikaiseksi. Ahdistaa hulluna, olen lamautunut. Siinä on niin hirveästi työtä. Ohjaaja on vaativa ja alallamme vaaditaan kovaa tasoa graduissa.
Toiset opinnot menee miten kuten nekin, aina pakolla väännän tehtävät valmiiksi juuri ennen palautuspäivää, tuntuu että mitään en oikeasti opi.
Teen töitä kotona, sekin on vaikeaa. En saa aikaiseksi ennen kuin on pakko. Tuntuu että velttoilen ja olen huono työntekijä. Teen vain välttämättömimmän.
Treenaan puolimaratoniin. Lenkkejä jää usein väliin kun olen niin väsynyt ja jatkuvasti sairaana.
Syön terveellisesti ja teen ruoat itse. Muutaman kerran viikossa isot annokset kerralla, viimeisillä voimilla väsään.
Kotona jää kaikki pikkuhommat, pienet rempat, kukkien hoito, taulujen laitto seinille, tavaran laittaminen huutikseen jne. aina vaan tekemättä.
Lapsuuden vaikutuksesta oli jotain puhetta. Mulla oli turvaton lapsuus, 2 perheenjäsentä kuoli ennen kouluikääni. Perheessä vakavaa mielisairautta ja alkoholismia. Päiväkodissa ja koulussa kiusattiin. Mulla on takana vakava masennus, käyn terapiassa. En ole masentunut enää. Mutta epävarma ja flegmaattinen olen.
Mitä ihmettä oikein teen, olen niin poikki enkä jaksa mitään.
Kommentit (12)
Et nyt ihan saamaton ole kuitenkaan.
Jätät sen gradun tekemättä ja siirryt suoraan väikkäriin, niin säästyy voimia ja aikaa. MAratonilla voi kuule juosta ilman harjoitustakin, vaikka kännissä. Ei tarvitse tuhlata aikaa baarissa istuskeluun, kun voit yhdistää noikin asiat yhteen. SAmalla saat terapiaa, liikuntahan tehoaa hyvin masennukseen.
Varmaan keksit muitakin ideoita ajankäytön helpottamiseksi?
tee lista jääkaapin oveen
mieti tarkkaan tavotteesi vaikka ihan päivittäin ja sit iloitse että saavuat ne
esim. ihan vaikka 5 juttua joka pv
esim. 1) kukkien kastelu
2) lehtipinon raivaus
3) kylppärin siivous
4) oma lenkkeily illalla xx min
5) lasten kanssa askartelua/värittelyä tms xx min
auttasko tämmönen?
tyyliin
ma) gradupäivä
ti) siivous
jne jne
tai sitten rytmi millä saat joka päivälle jotain ympättyä?
ihan totta. Ja unohtui sanoa, että telkkaria en katso yhtään, netissä olen tosi vähän. Kirjoja en ehdi lukea mutta lehtiä luen kyllä. Haluaisin käydä kulttuuritapahtumissa jne. mutta pariin kertaan vuodessa se yleensä jää, lastenhoito on niin hankala järjestää.
ap
Niistä oli apua, mutta aika vähän. Sitten illalla katsoin listaa ja kaikki hommat oli tekemättä edelleen...
Hajoaminen on kyllä ongelma. Tuo teemapäivä-juttu voisi toimia. Mutta kun ajatus hajaantuu, ja kaikki pitäisi tehdä kerralla, se lamauttaa. Pitää yrittää tuota kuitenkin.
Ja kiitos 4, nuo olivat parhaat vinkit ;D
Ensimmäisenä mä lopettaisin yösyötöt. Jaksaa päivällä paljon paremmin, kun saa yöt nukuttua.
Sit tekisin listaa pakollisista tehtävistä hommista ja päättäisin niille dead linet ja myös toimisin sen mukaan. Mutta ei ohjelmasta liian tiukkaa. Esim. joku tietty osa valmiiksi, jos koko hommaa ei voi kerralla hoitaa.
Lapset selviää päivät samalla kaavalla vielä muutaman viikon, että saat pakollisia hommia hiukan alta pois ja ahdistus helpottaa. Sitten sulla vois olla voimia touhuta jotain lastenkin kanssa.
Kotitöitä teet joka päivä jotain. Yhtenä päivänä imuroit, toisena peset vessan, jne. Pyykkiä pyörität joka päivä koneellisen ja viikkaat edelliset kaappiin. Ruokaa teetkin ihan järkevästi, niin ei mene joka päivä aikaa siihen.
Minusta tuo sinun saamattomuutesi kaipaakin just jotain tuollaista ratkaisua, vähän siltä tuo tilanteesi kuulosti :).
4
kyllä tuon ikäiset voi jo toimittaa ikätasolleen sopivia tehtäviä. Kuule on sitä ennenkin lapset työtä tehneet, ei nyt pidä ohjata lapsia curling-vanhempana, vaan alkaa koulia lapsista pärjääjiä jo pienenä. Ties vaikka eivät oppisi ikinä tekemään töitä muuten!
Tiedän tunteen.. liian paljon tekemistä ja kaikkiin ei riitä voimat (ja aika) :)
Tässä muutama vinkki:
1. Pidä kalenteria, mitä minäkin päivänä pitää tehdä ja huolehtia, missä käydä ja mihin soittaa. Sillä tavoin et ikinä myöhästy mistään ja päivä ei mene sen takia pilalle. Siitä on myös mukava rastia sitten yli kaikki mitä on jo hoitanut!
2. Joka ilta viimeisillä voimilla. Siivoa lattiat ja pöydät. Kerää kaikki vaatteet lelut yhteen paikkaan jossa ne saa olla. Siivoa astiat lavuaariin ja pyyhi pöydät. Aamu alkaa näin paljon paremmin vaikka oikeastaan siinä vaan huijaa itseään. Siistimpää ei ole mutta näyttää siltä. Aamulla jaksaa paremmin aloittaa edes jostain kun ei tarvitse potkia tavaroita tieltä ja raivata pöydästä tilaa.
3. Älä enää ajattele, mitä PITÄSI tehdä. Päätä esim. että pyykkäät vasta viikon päästä seuraavan kerran. Huomaat että parin päivän päästä pyykit tulee laitettua huomaamatta ja hyvällä mielellä, kun koko ajan PITÄISI ajatus ei ole täyttänyt päätä. Toimii myös muussa siivouksessa.. älä siivoa silloin kun se tuntuu, inhottavalta. Tunnin päästä se ei tunnu enää niin pahalta imuroida kun sattuu yllättävän rauhallinen tilanne lasten kanssa.
4. Jos sinulla on mies tai joku jolta voit pyytää apua. Varaa yksi päivä vaikka kahden viikon välein jolloin kysyt lastenhoitoapua vaikka kahdeksi tunniksi. Ne on tehokasta siivousaikaa kun tietää että nyt on toimittava jos meinaa moneen päivään taas keretä.
5. Kannattaa myös kokeilla lasten laittamista nukkumaan jos hyvissä ajoin. Meillä iltapala syödään seitsemältä ja sen jälkeen rauhotutaan sänkyyn. Siinä jää parituntia aikaa lueskella tai tehdä koulutehtäviä. Silloin myös lasten huoneesta kuuluva "äiti"kään ei kuulosta niin rasittavalta kun itse ei ole vielä nukkumassa. On kuitenkin tärkeää olla jo huoneessa ja valmistautumassa nukkumaan.
6. Vältä telkkarin käynnistämistä turhaan. Kun sinulla on aikaa.. istu telkkarin ääreen ja keskity katsomaan, se vie valtavasti voimia seurata koko ajan toisella silmällä muiden töiden ohessa, mitä telkkarista tulee. Koti on paljon rauhallisempi ja huomaa miten oppii ajattelemaan asioita kun on hiljaista.
Toivottavasti näistä on jotain apua!! Itse olen kotiäiti ja opiskelen samalla... joka päivä mietin parempia ja parempia keinoja miten saisin kaikki sujumaan paremmin ja helpommin. Miten aamulla olisi mahdollisimman mukava herätä..
niin tosiaan. Siirrä maratonia vuodella ja ota tavoitteeksi käydä ulkoilemassa lasten kanssa joka päivä. Itselläni on jokin aika sitten ollut masennusta ja itse pidän hyvän huolen siitä että en anna itselleni liikaa tavoitteita. Päätä ensin mitkä asioista ovat tärkein hoitaa alta pois...
Kyllähän tuo siltä meinaan vähän kuulostaa jos et kykene mitään saamaa aikaan ja olet aina vain väsynyt.