Olenko käsittänyt väärin? Siis onko uimakoulun tarkoitus suorittaa TAITOMERKKI?
Ilmoitin 6-v. lapseni uimakouluun, sillä halusin hänen saavan ammattitaitoiselta ohjaajalta hyviä vinkkejä uimataidon ja -tekniikan kehittymistä varten. Poika on kyllä pysynyt pinnalla joten kuten, mutta arastellut sukeltamista ja pitemmän matkan uimista.
Nyt oli uimakoulun viimeinen kerta, ja lähes järkytyin siitä todistustenjakohysteriasta! Lapset, jotka täyttivät tietyt taitovaatimukset, palkittiin näyttävästi taitomerkein. Niitä jotka eivät merkkiä saaneet, kehotettiin tulemaan samaan uimakouluun uudestaan, "niin ensi kerralla sitten saatte sen merkin".
Minä en ennen uimakoulua edes tiennyt mistään lapsille jaeltavista taitomerkeistä. Muut vanhemmat näköjään tiesivät - päätellen siitä täpinästä, jolla he odottivat ja jännittivät tuota suurta seremoniaa. Jotkut jopa kertoivat, että kotona on koko perheen voimin jännitetty, myönnetäänkö lapselle merkki vai ei.
Omakin poikani tuon merkin sai, mutta minun puolestani koko "palkinnon" olisi saanut jättää väliin. Olen oikeasti aika järkyttynyt, että jo näin pienille tuputetaan kilpailuhenkisyyttä ja suorituskeskeisyyttä sen sijaan, että uimakoulussa saisi oppia rauhassa ja leikin lomassa, ilman vaatimuksia.
Niin ja laittaako joku vanhempi oikeasti lapsensa uudelleen samalle kurssille ja maksaa siitä lähes sata euroa vain saadakseen lapselleen jonkun himskatin LIPPULAPPUSEN?
Eikö olisi fiksumpaa käyttää mokomaan palkintoseremoniaan tuhrautuva aika vaikka muutaman minuutin palautekeskusteluun kunkin lapsen vanhempien kanssa? Silloin vanhemmat saisivat hyödyllistä tietoa lapsensa kehittymisestä ja vinkkejä siihen, mitä taitoja kannattaa vielä harjoitella ja miten. Se olisi ehkä tsiljoona kertaa hyödyllisempää...
Kyllä, aion antaa tästä palautetta myös uimakoulun järjestäjälle.
Kommentit (4)
musta on ihan ymmärrettävää ilmoittaa että mitä lapsi on kurssin myötä oppinut. Ei tietysti tarvitsisi mitään kauheeta showta asiasta pitää että kuka osaa mitäkin.
tenavien alkeisiin eikä käynyt edes mielessä että sieltä saa arvostelun ja merkin. Viimeisellä kerralla nuo sitten tuli ja paikalla oli muiden mukana yksi äiti ihmeissään. Mä en oikein osaa päättää onko tuo merkin saaminen pienillä lapsilla hyvä vai huono juttu.
mutta aion laittaa samaan tasoon vuoden päästä uudelleen. Nyt harjoitellaan näitä uusia juttuja, joita ei vielä osaa ja jotka ensi vuonna ehkä sitten sujuvat.
Juu, eikä tässä jaeta edes mitään merkkejä.
Vihkoon oli sitten merkitty erikseen niille, jotka olivat taitomerkin suorittaneet. Mutta millään tavalla näitä ei eroteltu jakotilaisuudessa muista.