Tee maitokiisseliä jogurtin tilalle.
Olen vuosia valmistanut itse esim. NamiNamin kaltaista, jota saa/sai kaupoista. Isolla perheellä ei olisi riittänyt muutama pikkupurkki, joten tein itse sen tapaista ja kyllä suklaakiiseli teki kauppansa koululaisillekin koulun jälkeen. Laitoin valmiiksi annoskuppeihin josta söivät...
Teen suklaakiisselin maitokiisselistä.
Ensin maitokiisseliä johon lisään kaakaota jauheena, sitä peruskaakaota, ja sokeria, vaniljasokeria myös.
Peunajauhopaketissa on suhdeluku määriin.
Kun maito on kiehumispisteessä, lisätään perunajauho-maitoseos = pikkukulhossa kylmää maitoa joka sekoitetaan prunajauhon kanssa ja seos lisätään kattilaan. Perunajauhoilla suurustaesssa ei keitetä kiisseliä kauaa levyllä, koska tulee kumimaista, vain kiehautus hämmentämättä ja siirretään syrjään.
Voi tehdä myös että kaikki aineet kylmänä kattilan ja vahdataa vieressä hämmentäen..
Maissijauhoilla suurustaessa keitetään ja siitä tulee ihanan samettimista kiisseliä, jonka voi säilyttää jääkaapissa kylmässä ja on hyvää.
Perunajauhosuurusta ei jääkaappiin, tulee klimppistä, toki viileässä voi pitää.
Jos maitokiisseliin lisää kaakaojauhetta, tulee suklaakiisseliä.
Itse laitan kaakaon viimeisenä ettei kiisseli pala pohjaan ja hämmennän varovasti. Jos teen maissijauhoilla suklaakiisseliä, kestää paremmin viimeksi laitetun kaakaonhämmennyksen, ei sitkisty eikä kumimaista.
Höyrykattilaan jos laittaa kiehuvan maidon ja tekee kiisseliä, on OK ei pala pohjaan. Myös täysmaito parempi kuin rasvaton, joka helposti tarttuu pohjaan, vaikka teflonkattila ...
Maitokiisseliä sanottiin aikoinaan myös "kuutamokiisseliksi" ja päälle ah - puolukkahilloa tai raparperihilloa. Kauniin näköinen valkoisessa kiisselissä varsinkin puolukkahillo.
Nykyään saa ostaa kerroskiisseliä kaupasta, siinä on valkoista kiisseliä ja punaista kerroksena. Itse voi tehdä sama.
Tekee maitokiisselin, tekee puolukka tai karpalokiisselin ja laittaa jäähtyneenä kerroksittain, ei sekaannu toisiinsa. Nätti tarjoilla lasikulhoista. Kerroksina maitokiisseli ja suklaakiisseli...
Kommentit (3)
marjojen tai yleensä hedelmien kanssa jää ainakin osa asetaldhehydistä "syömättä" nääs kun se maito -tai suklaakiisseli ei ole käymistuote, vaan kiisseli on peruselintarvikkeesta valmistettu ilman hapatusta tai käymistä.
Parempihan se on se pienmpi paha, vai kuinka.
Jos joistakin tuotteista saa minimoitua edes jotakin ei niin tarpeellista lisäaineita tai muuta niin kannattaahan se.
Minä en ainakaan näe kovin suurena vaarana ap:n laittamaa vinkkiä, sentään saa ilman jogurttia kuitenkin hyvää aamu -tai välipalaa, jälkiruuaksi tai muuten herkkuhetkeen.
On olemassa myös ns. karamellikiisseli.
nyt alkoi tekemään mieli maitokiisseliä eikä tarvikkeita ole.