Velliä vauvalle
Minkälaista velliä olette antaneet vauvalle? Kaupasta ostettua, mitä? Vai ite tehtyä?
Meillä 2,5kk vauva ja mietin vellin antamista tässä jossain lähi aikoina...oletteko anteneet minkälaisia määriä alkuunsa ja aamulla vai illalla?
Asiallisia vastauksia kaipaisin, enkä tietoa että lapsi tarvitsee ensimmäisen 6kk rintamaitoa...nää voi jättää pois.
Kiitos =)
Kommentit (12)
että noin pienelle ei todellakaan kannata mitään velliä antaa. Vauvat syövät usein ja se on ihan normaalia, on kamalaa kun äiti itsekkäistä syistä tuppaa lapsen täyteen sille sopimatonta ravintoa.
ihan siksikin, että se peruna-porkkanavellin oranssi pulautus on työläs pestä pois matoilta ja sohvalta. ;) Mut jos lapsi ei ole pulauttelijatyyppiä, niin sitten sekin on ok. Oli herkkua meidän vauvelin mielestä ihan alusta asti.
PS; me saatiin neuvolan lupa aloitta kolmekuisena iltavelli, lapsi kasvoi nopeasti, painoa ei kertynyt ja hän oli jatkuvasti nälissään ja itkuinen. Velli rauhoitti illat ja lapsi jaksoi nukkua ekan unipätkänsä paremmin.
vellin sijasta korviketta. Vellithän on vasta 4 kk eteenpäin.
antaisin minä myös ja velliä sitten myöhemmin. Kaupan kauravelli upposi meillä.
"antoi luvan" reps ja kops :-DDDDD
Minä annoin aikoinaan kahden kuukauden ikäiselle ihan maissivelliä, kun tuo maito ei pitänyt nälkää loitolla vaikka kuinka paljon maitoa olisi antanut. Toki sekoitin velliä aluksi pieneen määrään maitoa ja katsoin, kestääkö vatsa jne. Kummasti ruokailuvälit pitenivät ja poika oli tyytyväisempi (itse asiassa poika nukkui siitä lähtien täysiä öitä). Lääkärin mielestä vellin antaminen oli ok, jos lapsi vain oli tyytyväinen eikä velli aiheuttanut vatsavaivoja.
siis kaupan, ekana iltana 20 ml, sitten 40 ml, sitten 60 ml jne.Eli pikku hiljaa lisäsin määrää. Nyt tyttö jo juo melkein 200 ml illalla ennen nukkumaanmenoa. Ja tyttö oli 2,5 kk kun aloitin.
vellit ja kiinteet aloitettu hyvissä ajoin.. voi pienen haimaa joka on varhain jotunut "koviin" töihin.. ei ihme et suomalaiset sairastuu yhä nuorempina ja useammin diabetekseen!! näin sanoi mulle ravintoterapeutti; kun itsekkin kehaisin kuinka on opittu yöt nukkumaan vellin voimalla.. kuuluin radiel-tutkimukseen (raskaus-ajan diabetes-tutkimukseen).. joka toivottavasti pian valmistuu että tämä tärkeä tieto menee neuvoloihin asti!!
vellit ja kiinteet aloitettu hyvissä ajoin.. voi pienen haimaa joka on varhain jotunut "koviin" töihin.. ei ihme et suomalaiset sairastuu yhä nuorempina ja useammin diabetekseen!! näin sanoi mulle ravintoterapeutti; kun itsekkin kehaisin kuinka on opittu yöt nukkumaan vellin voimalla.. kuuluin radiel-tutkimukseen (raskaus-ajan diabetes-tutkimukseen).. joka toivottavasti pian valmistuu että tämä tärkeä tieto menee neuvoloihin asti!!
kun lastenlääkäri käskee ravitsemuksellisistä syistä aloittaamaan 2-3kk kiinteät keskosilla.
Näin siis aivan nykypäivänä, ja mm. omassa sapsuudessani kiinteät aloitettiin varhain, oman esikoiseni aikana suositus oli 3kk.
Vaan eipä tuo vanhakansa ole ollut se sairaampi, joten syyt näihin nykysairauksiin ole vauvojen ruokinnassa.
Velliä tosiaan vasta nelikuisena.
Vauva saa tällä hetkellä pelkkää korviketta. Imetys kun ei meillä onnistunut. AP
kaupan maissivelliä iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa. määrät heittelehti sen mukaan, paljon vauvelille maistu