Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsia pidetään nälässä päiväkodissa

Vierailija
05.02.2010 |

Olen useana aamuna katsonut, että päiväkodissa ei riitä lapsille santsiannoksia, vaikka olisivat miten nälkäisiä. Miten Suomessa ollan muka niin köyhiä, ettei edes päiväkodeissa ole varaa ruokkia lapsia???

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kirjoita päiväkodin "puolesta".

Kirjoitat omasta näkökulmasta; joka päivä olet nähnyt ruokailutilanteen, joka kestää mitä? 3 varttia? :D

Oke, nro 14 aloitti sen lapsien painokeskustelun.

Miten se vaikuttaa ettei ole rahaa laittaa ruokaan, jos tänäänkin vedettiin herkkuja: torttua?

Teikäläinen on vaan ja ainoastaan surkea provoilija! Normaaliaivoinen vanhempi juttelisi hoitohenkilökunnan kanssa ja veisi asian eteenpäin.

T. 25; äiti jonka lapset saa tarhassa jopa salaattia lisää. ;)

Vierailija
62/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla näyttää olevan vaikeuksia jopa ymmärtää, miten voin kirjoittaa päiväkotien puolesta ja silti kritisoida sitä, että päiväkodeissa lapsia pidetään nälässä. Siinäpä sinulle pähkinä purtavaksi.

En usko, että olet päiväkotilasten äiti, vaan arvioin sinun olevan päiväkodinhoitaja, joka on nyyt ylenmäärin ahdistunut siitä, että päiväkotien oloja kritisoidaan.

Kirjoitat aivan sekavia, sekoitat kirjoittajien tekstejä toisiinsa, syytät minua omista ajatuksistasi eli projisoit, esim. tuon torttukeskustelun vedit aivan hatusta, itse en ole puhunut yhtään mitään tortuista.

Lisäksi yrität provota vaatimalla sekavasti ajamaan asiaa päiväkodinhoitajien kautta. Kuten olen jo moneen kertaan sanonut, eivät hoitajat sille mitään mahda, että poliitikot ja virkamiehet eivät ole antaneet riittävästi rahaa ruokaan. Turha asiasta on päiväkodin hoitajille valittaa: he ovat tässä yhtä lailla uhreja ja todennäköisesti nälissään kuin lapsetkin.

t. ap

Et kirjoita päiväkodin "puolesta".

Kirjoitat omasta näkökulmasta; joka päivä olet nähnyt ruokailutilanteen, joka kestää mitä? 3 varttia? :D

---

Miten se vaikuttaa ettei ole rahaa laittaa ruokaan, jos tänäänkin vedettiin herkkuja: torttua?

Teikäläinen on vaan ja ainoastaan surkea provoilija! Normaaliaivoinen vanhempi juttelisi hoitohenkilökunnan kanssa ja veisi asian eteenpäin.

T. 25; äiti jonka lapset saa tarhassa jopa salaattia lisää. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ihan huoletta .kyllä sinun lapsestasi pidetään tosi hyvää huolta.itsekin olinhuolissani ,kun olin hoitanut omia ja vieraita lapsia kotona.Kun sitten pääsin päiväkotiin töihin .ja huomasin että heistä todellakin pidetään hyvää huolta ja rakastetaan,Ruokaakin saavat syödä niin paljon kun haluavat .Minä ainakin rakastuin näihin pieniin sydämmestäni,ehken myös lapselleni joka on lasten hoitaja on samat geenit , kertoo ainakin miten suloisia ovat, eilenkin yksi vuotias leevi kertoi lauralla on kuppa eli tarkkoitti purkkaa.suloisia

Vierailija
64/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulle pärjää! :)

Minulla on tarhassa 2 lasta ja sielä ne syö ihan mukavasti.

Ja saa lisää ruokaa, mutta puhun vaan omasta tarhasta!!

Helvetistäkö minä tiedän jos teillä ei tarhassa lapset saa ruokaa. Mutta jos omani ei saisi niin en minä sitä kuule kauaa katselisi.

Mutta jokanen kai tavallaan, sääli "lapsiasi" jos nälkää näkee, tai näkeekö kun joku saa ruokaa lisää ja joku ei.

Mutta kun ei kerran aikuinen osaa puhua niin anna olla? Mitä sinä tälläkin keskustelulla luulet saavasi aikaan? Muuta kuin että syytät tarhoja.

Paskaa heität päälle.

En tajua miten sää alat edes epäilemään että olen päiväkodin johtaja? Huhhuh.

Hanki kuule se puhetaito ja juttele sielä hoidossa ja nosta asia eteenpäin.

Ei tollasta vaan ole! Minä en ole sinun puolesta mitään kirjoittanut.

Kunhan jauhan ettei koske meidän tarhaa tollanen: ja sinä taas lässytät että hoitajat valehtelee ja muuta ala-arvoista.

25

Vierailija
65/85 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä meidän tarhoissa on juuri tuo sama juttu mitä olen monta vuotta jo ihmetellyt: annoskoko. Puuromäärä aamuisin on MIELESTÄNI ihan mitätön, ruoka-annokset mitättömiä.. Välipalat jne. Useasti ihmetellyt näitä hiiren annoksia tarhoissa. Mutta jos katsoo oikeasti lapsen annoskokoa suhteessa määriin sekä tarvittuihin lisäaineisiin niin ilmeisesti päiväkotiannokset ovat ns. normaaleja.

Meillä kotona on neljä alle kouluikästä mukeloa ja me aikuiset ja iso vuoka makaronilaatikkoa menee kerralla vähintään, ellei toista viedä. Yksikään lapsista ei ole ylipainoinen, he liikkuvat vaan ihan tajuttomasti.

Ollaan puututtu tähän hiiren annokseen, koska meidän lapsilla on ehkä lähtötekijöiden takiakin (vanhemmat pitkiä ja lapset käyrissä pitkällä pituudessa jne) kova ruokahalu eivätkä oikeastaan osaa pyytää lisää vaan sen parempi jos pääsee pöydästä nopeammin pois kunhan lautanen on syöty.

Ikinä silti en ole kuullut että lapseltani olisi evätty lisämahdollisuus ruokaan, jos nälkä on kova, aina on saanut lisää.

Ja sitten jos miettii ihan päiväkodin ja kaiken muun mallin mukaisesti lapsen annoskokoa, onhan se nyt motivoituneempaa syödä pienesti kerralla, olla tyytyväinen tyhjään lautaseen ja sitten reippaana isona poikana/tyttönä pyytää lisää jos nälkä jäänyt. Meillä tosin kotona annokset ovat ISOT ja lautaselle jää ruokaa välillä.

Siis pointtihan lapsen tai aikuisen ruoassa ei ole se MÄÄRÄ vaan tarvittavat aineet ja vitamiinit. Kalsiumit, proteiinit sun muut. Vatsalaukkua sillä venytetään kun tungetaan vatsa aivan täyteen ruokaa, yli sen tarpeen mitä liikkuva lapsi tarvitsee näitä energioita sun muita.

Itse ihmettelen kyllä tuota annoskokoa ihan hirveästi, mutta se on se standardi millä lapsi pärjää.

Vierailija
66/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat ottaa niin paljon lisää kuin haluavat. Lisäksi on salaattia ja näkkäriä. Aamupalallakin on puuron tai murojen lisäksi leipää ja hedelmää eli varmasti nälkä lähtee.

Eri asia jos esim. nakkikeitosta syö vain nakit ja haluaa lisää. Silloin tuskin saa lisää, jos ei syö eka koko keittoa.

Vierailija
67/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla, että jollekin lapselle ei anneta lisää aamiaista, jotta syö sitten lounaalla? Tiedän lapsia, jotka "välttelevät" oikeaa ruokaa, mutta söisivät leipää/puuroa/jugurttia/välipaloja vaikka kuinka?

Oma alle 3-vuotiaani santsaa, ja toisinaan taas ei söisi mitään... Vaihtelee ruokahalu kausittain, ei siis vain lempiruokien mukaan. Tämä kommentti, kun joku ihmetteli miten pienet söisivät enemmänkin päiväkodissa...

Itsekin olen juomapuolesta huolissani. Meillä ei saa viedä omia juomapulloja päiväkotiin, kun kuulema pienet tuppaavat juomaan toistensa pulloista. Mielestäni kesäsäillä aika ja huomio ei riitä kaikkien riittävään juomatarpeen seurantaan. Ja omaani saa kotonakin ruoan yhteydessä patistaa juomaan maitonsa (juo kyllä, kunhan muistuttaa) eli hoitopäivän aikana vilkas lapsi ei taida saada tarpeeksi juomaa, kun ei muistutella äidin mielestä tarpeeksi. Kotona juo iltaisin hurjasti ja yövaippa onkin "kilojen" painoinen (kauhulla odotan öisiä vessakäyntejä...)

Vierailija
68/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat joutuvat edeltä käsin ruokkimaan lapsensa aamulla vain siksi, että päiväkodissa ei kyetä ruokkimaan lapsia asianmukaisesti.

Tiedättekö, että lapsille pitää antaa kotonakin ruokaa päiväkodin ei ole tarkoitus vastata lapsen koko päivän ruoka tarpeesta.

suurempi kuin muulloin riippumatta siitä mitä listalta löytyy. Näin kertoi minulle eräs ala-asteen ope. Tulee vaan mieleen olisiko vanhemmilta vähän hukassa nämä lasten ravitsemusasiat.

Vierailija
69/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on kuule meilläkin henkilöstöravintolassa ruuan ja kaiken menekki aika hurjaa maanantaisin verrattuna muihin päiviin...:D

Ja asiakkaamme ovat ihan toimisto-väkeä, ei mitään raksamiehiä tms...

Vierailija
70/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee aina se sama kulhollinen puuroa ryhmään joka aamu. Lapsia sitten ilmestyy yhdeksään mennessä aamupalalle x määrä, tämä määrä on melkeinpä joka pvä eri. Jos huomaan, että joku jää nälkäiseksi ja puurokulho on tyhjä niin sitä voin kyllä hakea lisää keittiöstä tai toisesta ryhmästä jos olisi sattunut keittiöstäkin loppumaan;)

Kaikki saavat kyllä mahansa täyteen

-lh

Vierailija
71/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäpaitsi. Ei se tarkoita jos jossakin päiväkodissa olisi asiat huonosti, että koko maailman päiväkodeissa pidettäisi lapsia nälässä:DD

Vierailija
72/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole mitään sellaista väittänyt. Taas sekoilet.

En ole vielä puhunut päiväkodissa, en usko, että sillä saa asiaan mitään muutosta aikaan. Paljon enemmän saan aikaan muutosta tällaisella nettikeskustelulla, jos muutkin vanhemmat heräävät tarkkailemaan, onko yhtäläistä nälässä pitämistä muuallakin päiväkodeissa.

ap

Kunhan jauhan ettei koske meidän tarhaa tollanen: ja sinä taas lässytät että hoitajat valehtelee ja muuta ala-arvoista.

25

Vierailija
73/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjussa olen kirjoittanut, olivat sellaisia, että sitä ruokaa ei kerta kaikkiaan ollut enempää, vaikka lapset pyysivät. Itsekin näin, että hoitaja jakeli ei-oota.

t. ap

Voisiko olla, että jollekin lapselle ei anneta lisää aamiaista, jotta syö sitten lounaalla? Tiedän lapsia, jotka "välttelevät" oikeaa ruokaa, mutta söisivät leipää/puuroa/jugurttia/välipaloja vaikka kuinka?

Vierailija
74/85 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä nyt sitten taas muka olen sanonut, että hoitajat muka valehtelis?

En todellakaan ole mitään sellaista väittänyt. Taas sekoilet. En ole vielä puhunut päiväkodissa, en usko, että sillä saa asiaan mitään muutosta aikaan. Paljon enemmän saan aikaan muutosta tällaisella nettikeskustelulla, jos muutkin vanhemmat heräävät tarkkailemaan, onko yhtäläistä nälässä pitämistä muuallakin päiväkodeissa. ap

Kunhan jauhan ettei koske meidän tarhaa tollanen: ja sinä taas lässytät että hoitajat valehtelee ja muuta ala-arvoista. 25

Vierailija
75/85 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hoitajat valehtelisivat! Toki on ymmärrettävää, että jos pitkän ajan kuluessa on jatkuva tilanne, että ruokaa ei ole jaettavaksi, hoitajatkin tottuvat tilanteeseen eivätkä enää pidä sitä epänormaalina. Siten eivät välttämättä enää edes tiedosta lasten kärsimystä; olisihan se liian suuri kärsimys varmaan lapsia rakastaville hoitajillekin tiedostettavaksi joka päivä. On helpompi olla huomaamatta. Tuskin ainakaan tietoisesti valehtelevat.

Varmaan raportoivat aivan rehelisesti, että lapset santsaavat. Joo, satsaavat kyllä, mutta näköjään kälyisiä näkkileipiä... Raportoinnista voi saada aika erilaisen kuvan kuin mitä omin silmin nähtynä. Ainakin jos olisin kuullut tämän viikon aamuina lasten hakeneen lisää. Tai joo, kyllähän lapset hakivatkin lisää. Eivät vain saaneet muuta kuin niitä näkkileipiä.

ap

katso kirjoittamasi viesti nro 7!

Siis missä nyt sitten taas muka olen sanonut, että hoitajat muka valehtelis?

En todellakaan ole mitään sellaista väittänyt. Taas sekoilet. En ole vielä puhunut päiväkodissa, en usko, että sillä saa asiaan mitään muutosta aikaan. Paljon enemmän saan aikaan muutosta tällaisella nettikeskustelulla, jos muutkin vanhemmat heräävät tarkkailemaan, onko yhtäläistä nälässä pitämistä muuallakin päiväkodeissa. ap

Kunhan jauhan ettei koske meidän tarhaa tollanen: ja sinä taas lässytät että hoitajat valehtelee ja muuta ala-arvoista. 25

Vierailija
76/85 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen töissä päiväkodissa eikä meillä nähdä kyllä nälkää, vaikka oma kunta onkin säästökuurilla

meillä mennään ruokaa-leipä-ruokaa-leipä tyylillä ruokailussa, lapset saavat itse pytää vähän tai paljon ruokaa. Ryhmässäni on kolme erityisen hyvin syövää lasta, jotka saattavat syödä kolmekin annostaruokaa, eli yksi lapsi yhteensä enemän kuin aikuisen annoksen!

meillä keittiön oma ihana täti tekee itse sämpylöitä/leipiä jne, joten näkäriä tarjotaan erityisen harvoin, suurinpiirtein silloin jos perjantaina on mehukeittoa ja sämpylöitä ja sämpylät loppuu kesken tai tarjolla on esim. perunarieskoja joista kaikki eivät tykkää. Näkkileipä on siis lähinnä hätävara, vaikka lapset sitä innoissaan pupertavat silloin harvoin kun tarjolla on.

Yhden päiväkodin perusteella ei kannattane vetää johtopäätöstä että koko Suomessa on asiat samoin.

Vierailija
77/85 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi voi kaivata nimenomaan viiliä sen kalsiumin takia. On tärkeää, että kunnon ruokaa on riittävästi eikä pelkkiä kälyisiä näkkileipiä. Toki jos ei tosiaankaan muuhun ole varaa. Mutta kuten sanoin, vaikuttaa siltä, että Suomi on todella köyhä maa, varsinkin henkisesti. Edes päiväkotilapsia ei ole varaa truokkia kunnolla. ap

Sehän on ihan hyvä santsipala. Pääruokaa saattaa olla lapsimäärään mitoitettu erä - esim. 1 viili per nokka. Ei sinne voida ylimääräisiä annoksia ruveta varaamaan vain siltä varalta, ettei jollekin kelpaa näkkileipä.

Mä en jaksa näitä narisijoita: ei saa puuroa tarpeeksi, ei ole viiliä, on vaan näkkäriä, ei saa tarpeeksi sitä ja tätä. Syöttäkää ne pentunne kotona! Niin minäkin teen. Idioottimaista viedä lapsi syömään johonkin LAITOKSEEN!

Vierailija
78/85 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulle pärjää! :) Minulla on tarhassa 2 lasta ja sielä ne syö ihan mukavasti. Ja saa lisää ruokaa, mutta puhun vaan omasta tarhasta!! Helvetistäkö minä tiedän jos teillä ei tarhassa lapset saa ruokaa.

Keskustelun tasoon halusin vaan kommentoida, että todellako menee näin kauan, ennenkuin kommentissa 59 tulee ymmärrys, että ihminen kertoo siitä päiväkodista, jonka kanssa hän on tekemisissä. Ja sinä vastaa kommenteilla omasta kokemuksestasi ihan toisessa päiväkodissa... mieletöntä... ja kuitenkin aikuisia ihmisiä tässä keskustelussa (olettaisin)

Todellakin kunnat on järjestäneet päivähoitoruokailun eri tavoin ja lapset ovat kyllä eriarvoisessa asemassa myös ruokailun suhteen. Valitettavaa.

AP:lle vielä. Ota tämä nyt ihmeessä puheeksi päiväkodissa. Jos ei ala puuroa löytymään lisää ja taustalla just esim keskuskeittiömeininki, niin tästä pitää puhua ääneen ja tuoda julki

Vierailija
79/85 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastesi ruokatilanne päiväkodissa ei parane täällä palstalla. Jos tosiaan keskustelu henkilökunnan kanssa ei auta (mitä he voisivat tehdä, että puuroa olisi enemmän), niin yhteys esimiehiin ja siitä sitten eteenpäin esim kuntasi paikallislehtiin jos tilanteeseen ei saada parannusta...

Kuvittelisin, että jos kunnassanne on tällainen ongelma, niin muutkin haluavat olla tästä tietoisia...

Vierailija
80/85 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lapsiryhmissä. Monissa päiväkodeissa ruoka tulee keskuskeittiöltä ja se todellakin lasketaan annoskokojen mukaan. Ei 1-vuotiaalle varata kolmea annosta huvin vuoksi. Tarkoitus on, kaikille yksi annos ja vähän ylimääräistä kyytiin. Suosikkiruoat loppuvat kesken ryhmästä, mutta naapurissa voisi olla. Siis jos hoitajat viitsisivät kävellä muutaman metrin. Monesti valittavat ruoan vähyydestä, mutta kun kerätään kaikki jäänyt ruoka yhteen niin aina sitä pois joudutaan heittämään. Se ei ole kuitenkaan tarkoitus.

Pahimmillaan aamu- ja välipalat tulevat myös valmiiksi laskettuna keskuskeittiöltä. Annokset ovat pieniä. Meillä tehdään itse nämä ja kaikki saavat napansa täyteen. Muttei kuitenkaan esim. viiliä varata kuin se yksi purkki per naama. Monessa kunnasssa on rahat tiukalla ja sen mukaan mennään. Meilläkin aina syksy eletään tiukemmin.

Ja tosiaan on paljon lapsia jotka pärjäävät aamupuurolla vaik koko päivän jos saavat syödä just niin paljon kuin tykkäävät. Kyllä hoitajien velvollisuus on rajoittaa silloin annoksia. Kukaan ei jää nälkäiseksi jos syövät kaiken sen mitä tarjotaan aamulla, lounaalla ja välipalalla.

Mutta olen kuullut myös niistä päiväkodeista joissa välipalaksi on näkkäri ja pari viinirypälettä per tenava. Tai pelkkä puolikas banaani. Pk:ssa on eroja. Yleensä näissä tilanne on parempi kun keittiön väki viitsii itse valmistaa aamu- ja välipalat eivätkä tyydy vain ottamaan vastaan sitä mitä saavat ulkopuolelta.

Parannuksia saadakseen on valitettava.

Ja sitten vielä semmoinen pointti että on niitäkin vanhempia jotka eivät hyväksy kiisseleitä, viilejä, jogurtteja rahkoja ym. muita makeita tarjottavaksi. Listoilta on poistettu näitä ja tilalle lykätty esim kasvissosekeittoja joita harva muksu oikeesti syö. Tai maustamatonta viiliä marjojen kera. Ihan pahaa tekee katsoa kun tenavat ei syö näitä ja jätesangot on pullollaan tavaraa. Ei ole ihme jos on nälkä. Me ei viitsita haaskata rahaa. Mieluummin sokeri- ja maustettuja versioita käytetään. Eihan noita ole edes joka viikko tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän