Missä vaiheessa kaikesta asioista on tullut uskon asioita?
Olen tässä lukenut ketjua Torinon kääreliinasta sekä sitä, uskotko ilmastonmuutokseen. Kun täällä esitetään erilaisia tutkimuksia imettämisestä päivähoitoon, niin aina kaikki pohtivat "en mä usko. En usko, vaikka tuo tutkija Hiltunen tai Liisa Keltikangas-Järvinen noin sanovat".
Mistä lähtien kaikista tutkimuksista ja KAIKESTA elämään liittyvästä on tullut uskon asioita???
Kommentit (3)
Tai no, ehkä jo modernismin loppua... Asiaa pidetään totena vain siinä ryhmässä, missä niihin uskotaan. Ei siis ajatella olevan universaalisia totuuksia ollenkaan, kaikki on joko totta tai vähemmän totta sen mukaan uskooko vai ei. Toisilla ihmisryhmillä/kansoilla/kulttuureilla/uskontokunnilla on erilaiset uskomukset. Kaikki eletään sovussa omine uskomuksinemme, kun muistetaan, että ne pâtevât vain meidän ryhmäämme.
Siinä hiukan taustaa. Itse en allekirjoita totuuden suhteellisuutta, mutta siinä uinkin valtavirtaa vastaan...
kovin fiksuja ihmisiä nämä "uskovat". Olen kyllä tehnyt saman havainnon juurikin ilmastonmuutoskeskustelussa, järkyttävää tietämättömyyttähän se on..