Pahin onnettomuus johon lapsesi (tai olet itse lapsena) joutunut?
Ja mitkä seuraukset? Lähinnä ajattelin, että voisi pinota tällaisia vaaranpaikkoja muistutukseksi! Tuli mieleen kun turvaportti petti ja lapsi kieri portaat alas... Ei käynyt pahasti, vain mustelmia ja kuhmuja, onneksi!
Kommentit (41)
Tyttö kaatui 1-vuotiaana kävelytelineen kanssa ja solisluu murtui.
Toinen tyttö liukastui 1,5-vuotiaana sisällä juostessaa, kaatui kyljelleen, ja solisluu murtui. Sama tyttö putosi 7-vuotiaana lumikasan päältä, ja sama solisluu murtui.
Yksi tyttö työnsi 2,5-vuotiaana kätensä rikkinäiseen pistorasiaan (joka meidän aikuisten näkökulmasta oli piilossa) ja sai pahan sähköiskun. Sama tyttö kaatui 12-vuotiaana pyörällä jyrkässä alamäessä, lensi tangon yli pää edellä asfalttiin, ja sai pahan aivotärähdyksen ja ruhjeita kasvoihin. Kypärä pelasti vielä pahemmilta vammoilta.
Poika kaatui 8-vuotiaana pyörällä ja huuli ja otsa halkesivat, mutta tikkaamisella selvittiin. Sama lapsi oli 3-vuotiaana lähellä tukehtua makkaranpalaan, mutta ensiapukoulutuksen saanut pappa osasi pelastaa.
Esikoinen (10v):
-Mummo antoi vahingossa vähän liian ison makkaran palan, kun poika oli n. 2v, lapsi veti makkaran väärään kurkkuun. Onneksi mummo on sairaanhoitaja eli tiesi mitä tehdä eikä joutunut paniikkiin.
-Poika hyppi mummolan sohvalla, vaikka kuinka kiellettiin ja otettiin 2,5v pois siitä. Ei uskonut ja tippui lattialle ja löi päänsä takan reunaan -> otsassa syvä vekki + huuli halki. Ja ei kun tikattavaksi.
-Samainen poika hyppi meidän sängyllä n. 4 vuotiaana (eikä uskonut, kun kiellettiin) ja tippui lattialle, kun teki voltin, taas huuli halki.
-Tippui n. 5 vuotiaana leikkipuiston keinusta, kun otti vähän liian isot vauhdit. Ranne murtui.
-Olivat eskari luokan kanssa luistelemassa ja toinen poika tuli vahingossa päin ja pojille tuli yhteentörmäys -> meidän pojalta kämmenessä syvä haava (luistin osui), kaverilta pää auki (luistin osui). Tikkaukseenhan sitä jouduttiin (taas vaihteeksi).
-N. 7 vuotiaana sai sählymailasta päähänsä, kaveri suuttui sählypelissä, kun heidän joukkueensa hävisi ja purki sitten harminsa lähinpään lapseen, joka sattui olemaan meidän poika. Huuli halki.
-7,5 vuotiaana poika kaatui fillarilla ja mursi nilkkansa.
-9 vuotiaana mursi uudestaan nilkkansa laskettelurinteessä (olivat koulun kanssa laskettelemassa).
-Tällä hetkellä pojalla on taas jalka kipsissä -> kaatui taas laskettelu reissulla.
Huoh. Ja taaperona ja leikki-ikäisenä pojalla oli KOKO AJAN (tai ainakin se tuntui siltä..) polvet verillä tai kuhmu otsassa ym.
Toiseksi vanhin (8v):
-Kompastui maton reunaan n. 1 vuotiaana ja löi otsan takan reunaan -> tikkejä.
-Mökillä liukastui saunassa (vaikka oltiin ihan hänen perässään) ja kaatui kiausta päin -> otti käsillä vastaan ja kumpikin kämmen paloi rakoille. Poika oli tuolloin n. 2v. Mitään arpia ei jäänyt ja kädet paranivat onneksi nopeasti.
-5 vuotiaana viilsi kämmeneen syvän haavan, kun opetteli leirillä vuolemaan. Tikkejä.
-Viime syksynä mursi solisluunsa, kun tippui kii
peilytelineestä.
6v:
-Meinasi tukehtua legoon, kun oli poika oli n. 10kk. Isoveli oli rakennellut keittiön pöydän ääressä ja yksi mini lego oli tippunut matolle, josta en sitä huomannut. Tuo toukka sen kuitenkin löysi. Onneksi sain legon ulos.
-N. 1 vuotiaana kömsähti kynnykseen ja huuli halki.
-4 vuotiaana meinasi tukehtua kakun palaan synttäreillä.
4v:
-Tippui viime kesänä keinusta ja ranne murtui.
2v:
Tähän mennessä ei mitään.
Meidän neidit on selvästikkin rauhallisempaa sorttia kuin veljensä.
Mies aina vitsaileekin, että eihän hänen tarvitse mennä töihin, kun kotonakin on hoidettavia pilvin pimein :D (Mies on palomies).
Itselläni oli lapsena pari pahempaa juttua.
-N. 6 vuotiaana istuin navetassa yhden pöydän päällä ja tipuin siitä. Lattialla oli heinähanko piikit ylöspäin ja tipuin suoraan sen päälle. Toinen piikeistä meni aika syvälle polveen. Tuota ei kuitenkaan näytetty lääkärille, en tiedä miksi. Ja nyt aikuisena kyseinen polvi on paskana, reistailee vähän väliä. En tiedä onko tolla putoamisella jotain tekemistä asian kanssa. Ehkä.
-N. 7 vuotiaana hajoitin yhden ikkunan ja kämmeneen tuli syvä haava. Jäin "lukkojen" taakse ja jouduin paniikkiin ja hakkasin kämmenillä oven ikkunaa ja ikkuna hajosikin. Haava olisi pitänyt tikata, mutta en suostunut siihen.
Olin aika rauhallinen lapsi ja vaikka sainkin liikkua meidän maatilalla ominkin päin, niin mitään muuta ei tapahtunut.
Miehen onnettomuuksista voisi kirjoittaa, vaikka romaanin. Oli lapsena samaa kaliperia kuin esikoinen..
kävi kans niin, että taitettavan syöttiksen lukitus petti. Aivotärähdys ja haava aiheutui :-(
jo heti synnyttyään, tuli siinä rytäkässä :( Teippipalaa on syönyt, jonka seurauksena oksenteli koko ajan, onneksi tuli teipinpala ulos, koska ilta ja jos yöksi olisi jäänyt niin tiedä olisiko voinut tukehtua :( Leuka monta kertaa osunut pöytään.. Lapsella ikää 10kk.
Oli tuolloin vajaa 1 v. ja meni sohvalle lepäämään selällään. Tuttia ei enää ollut, mutta lapsella oli kädessä pieni lelu, jonka laittoi suuhunsa. Vähintään 300 suojelusenkeliä ehti kuitenkin tilanteeseen (= satuin kävelemän juuri huoneeseen ja huomaamaan tilanteen). Nostin tuketumassa olevan lapsen polvilleni ja hakkasin selkään (joka kuulemma väärin). Lapsi kuitenkin oksensi ja kakoi vielä pahemmin, jolloin tavara tippui ulos.
Olisin hukkunut, jos ihan vieras mies ei olis mua sukeltanut esiin. Olin 9-v.
5-v. lapseni makasi selällään ja katseli euron kolikkoa. Alkoi haukotella ja kolikko putosi suuhun. Yski ja juoksi ympäri taloa. Onneksi kolikko pääsi mahalaukkuun asti ja "ongittiin" sieltä pois sairaalassa nukutuksessa.
Lasketellessa alpeilla putosin kalliolta, sääri- ja solisluu poikki :( mutta ei ole lasketteluintoa vienyt :D
Meillä vaan pieniä juttuja, joitain tikkejä pieniin haavoihin yms. Kuopus meinasi tukehtua 1vuotiaana lihapullaan - roikotin häntä jaloista ja taoin selkään > lihanpala tipahti ulos suusta. Lapselle tuli kasvot täyteen vernpurkaumia siitä kakomisesta. Minä myös pelästyin vasta jälkeenpäin tapahtunutta. En tiedä, mitä oikeaopiisesti olisi pitänyt tehdä, mutta toi ainakin toimi silloin.
Tää on muuten tosi ahdistava ketju:(
putosi sohvalta ja sai aivotärähdyksen :(
4v ei ole vielä sattunut mitään, ei ole koskaan edes vuotanut verta (koputtaa puuta...)
Itse olen 2-vuotiaana vetänyt hellalta kiehuvan veden päälleni. Pitkä sairaalajakso ja edelleen hurjat arvet.
Olen myös tippunut parivuotiaana liikkuvan auton kyydistä... ei tainnut tuolloin 70-luvulla olla turvavyöt vielä kova sana eikä lapsilukkoja ollut ovissa. Avasin siis oven vauhdissa ja kellahdin ulos. Onneksi en jäänyt auton alle ja selvisin mustelmilla. Vauhti ei käsittääkseni ole voinut olla kovin kova.
äitiini, jolla iso keittokattila käsissä, sain kuuman keiton päälleni. Niitä palovammoja en unohda... :/
Jostain syystä meillä on nykyään keittiössä leikkiminen ehdottomasti kielletty...
MITÄ PITÄÄ TEHDÄ JOS LAPSI MEINAA TUKEHTUA?
- hakata selkään?
- työntää sormet lapsen kurkkuun ja kaivaa pala pois??
poika putosti alimmalta portaalta ja löi päänsä laattalattiaan niin että rusaus vain kuului! Ja heti perään alkoi korvakäytävästä valua verta. Ambulanssilla sairaalaan ja diagnoosi kallonpohjan murtuma. Mitään seuraamuksia ei onneksi tullut eli säikähdyksellä selvittiin!
Olen nyt 44-v, omasta lapsuudestani muistan, kuinka pari vuotta nuorempi pikkuveli kaatoi liedeltä päälleen kattilallisen kiehuvaa vettä, ja oli sitten palovammojen takia joitakin päiviä sairaalassa
matkustimme Fiat 600:lla, veli turvallisesti etupenkillä äidin sylissä, tuulilasi rikkoutui siihen singonneesta kivestä, veli ei vahingoittunut sirpaleista
olimme koulun uintiretkellä lammella,ilmeisesti ekaluokan syksyllä, kilpailimme siitä, kuka kastautuu ensimmäisenä...olin vaihtanut uikkarit ekana ja hyppäsin laiturilta...en osannut uida ja siinä oli syvempää kuin luulin, olisin hukkunut, jollei Anne, joka ei uinut, olisi heittänyt pelastusrengasta
7-luokkalainen poikani pelasi salijalkapalloa koululiikunnassa, tukijalan polvi muljahti potkaistessa, kaatui kivusta ja toisen jalan polvilumpiosta murtui pieni pala, kun polvi osui lattiaan...aktiivinen jalkapallon harrastaja ei sitten saanut pelata puoleen vuoteen
ja sääriluu murtui.
N. 5-6-v lensin alamäessä koholla olleeseen kiveen törmätessä polkupyörän tangon yli, tuli aivotärähdys.
Yksi heistä on erittäin selvästi fyysisesti rohkeampi kuin muut, joten varsinkin pienempänä napsahteli tikkikeikkoja muutaman kerran. Hänen pahin onnettomuutensa oli se, kun hyppäsi keittiön tasolta alas ja kolautti päähänsä aivan kammottavan ison kuhmun. Se oli sitten sininen ja sai hänet näyttämään avaruusoliolta. Haavakin tuli, ja siitä verta. Lääkäri totesi, että jos pää pitää kolauttaa, niin tuo on hyvä kohta - ei tullut vakavampaa vahinkoa siitäkään.
on enemmän näitä läheltä piti -tilanteita.
Taloyhtiö hoitanut huolimattomasti jän puhdistuksen talon ulko-oven edessä olevilta askelmilta, mulla meidän 2-vuotias sylissä (ja syntymätön tytär mahassa) avasin oven ja piti jäädä pitämään auki miehelle ja 10 kk vanahlle pojallemme kun liukastuin. Onneks tiuin pyllylleni ettei lapsille käynyt mitään.
Vanhemman pojat syöttötuolin (sellainen josta saa taitettua pöydän ja tuolin) kiinnitykset ja saranat pettivät, meinasi lentää naamalleen lattialle, onneks isä ehti pelastaa.
Sama poika onnistui kiipeämään pinnasängyssä pehmolelun päälle ja meinasit tippua lattialle naamalleen, tällä kertaa ehdin itse hätiin.
Samainen poju kaatui patteria päin ja otsaan vekki. ja mummulassa poltti käden takan luukkuun.
Saanut puukon otettua pöydältä isin jäljiltä vaikka isille monta kertaa sanottu että laittaa niin ylös ja kauas kuin saa.
Nuorempi meinannut tukehtua pullan palaseen.
Melkein tippunut rattaista. eipä muita pahoja tilanteita ole tainnut olla.
Itse meinasin hukkua kun pikkuveljeni fiksuna yritti painaa veden alle.