Aargh! Mistä tiedän onko mulla lievä mania/hypomania vai normaalia touhukkuutta?
Hirvee shoppailuhimo päällä, ei olisi nyt varaa. Just tilasin Henkkamaukalta 200 eurolla. :/ Levoton olo. Itsemurha-ajatuksiakin pyörii päässä, on niin outo olo. Nyt tekee mieli syödä. Syön varmaan jättipussin karkkia, että tulee hetkeksi hyvä olo. Sitten koen huonoa omaatuntoa kun lihon vaan.
Mulla epäillään kaksisuuntaista, toistaiseksi diagnoosi on masennus.
Mistä ihmeestä mä tunnistan hypomanian ja normaalin eron?
Kommentit (8)
Sun kannattaa hakeutua heti hoitoon mene vaikka päivystykseen ja kerro noista itsetuhoajatuksista ja että epäilet maniaa. Mene ennen kuin tilanne menee niin pahaksi, ettet enää hallitse sitä.
Kiitos kun vastasit. Mulla on ollut näitä itsetuhoisia ajatuksia jo niin pitkään, etten enää niistä niin kauheasti hätkähdä. Ne vaan välillä täyttää mun pään kun on oikein paha olla, toteuttaminen on toinen juttu. Mutta ei se kivaa ole miettiä sellaisia, olla totaalisen itseinhon vallassa.
Mä odotan pääsyä erikoissairaanhoitoon, olen jonossa. :/ Tähän asti mua on hoitanut tk:n lääkäri. Takana on jakso kun on kokeiltu montaa eri masennuslääkettä, alan olla ihan poikki kun sitä oikeaa lääkettä ei löydy.
Mistä ihmeestä mä tiedän onko mulla hypomania vai vaan "normaali" shoppailuinnostus päällä... Ja sitten tämä syöminen. Onko normaalia vetää 400 g karkkia kerralla ja sen jälkeen inhota itseään. Mikä on normaalin ja hypon ero... Sen kun tietäisi. Masennusjaksoja on ollut, se on selvä. Mutta jotta tuo kaksisuuntainen voitaisiin diagnosoida, mun pitäisi tietää mikä on hypomanian ja normaalin ero. No ehkä kun joskus pääsen sinne psykiatrin vastaanotolle, niin hän osaa tehdä diagnoosin. *huoh*
ap
ja toinen sellainen tunne, et kaikki on hyvin, pystyt mihin vain, olet maailman paras ihminen kaikilla tavoin. jos sulla ei ollut 200 euroa tilillä, tuo shoppailu vois käydä oireesta, mut se ei kuulu kuvaan et itse tajuat ettei nyt olis varaa.
ei varsinaisesti kuulosta hypomanialta mutta en ole lääkäri, vain yhden bipon vaimo.
unettomuus on yksi oire ja toinen sellainen tunne, et kaikki on hyvin, pystyt mihin vain, olet maailman paras ihminen kaikilla tavoin. jos sulla ei ollut 200 euroa tilillä, tuo shoppailu vois käydä oireesta, mut se ei kuulu kuvaan et itse tajuat ettei nyt olis varaa.
ei varsinaisesti kuulosta hypomanialta mutta en ole lääkäri, vain yhden bipon vaimo.
Unettomuutta on ollut, tosi pahana. Ei ole 200 euroa pankkitilillä, ostin H&M tililleni, eli niitä rytkyjä maksellaan vielä pitkään :/
Mä oon käsittänyt, että hypomania eroaa varsinaisesta maniasta sillä, että siinä tilassa ei totaalisesti sotke (raha- ihmissuhde- jne) asioitaan, toisin kuin maniassa. Mutta mistä ihmeestä mä tiedän normaalin ja hypomanian eron? Sen tiedän, että shoppailen, syön ja roikun netissä välillä AIVAN liikaa. Mutta niin varmaan tekee moni muukin... :/
pähkäilee
ap
Tuo syöminen on tuttua, sitä haluaa peittää ahdistustaan. Shoppailu ajaa samaa asiaa. Sitä haluaa itselleen hyvää oloa hinnalla millä hyvänsä.
Bibosta en osaa sanoa, mutta terveydenhuollossa siihen on olemassa omat mittarit. Miksi sinun pitää itse saada selvitettyä se? Oireesi eivät kuulosta kovin pahoilta, vaikka ikäviä varmasti ovatkin.
Tuo syöminen on tuttua, sitä haluaa peittää ahdistustaan. Shoppailu ajaa samaa asiaa. Sitä haluaa itselleen hyvää oloa hinnalla millä hyvänsä.
Bibosta en osaa sanoa, mutta terveydenhuollossa siihen on olemassa omat mittarit. Miksi sinun pitää itse saada selvitettyä se? Oireesi eivät kuulosta kovin pahoilta, vaikka ikäviä varmasti ovatkin.
Mulle on tehty jo MDQ-seula. Tulokseni on siinä rajalla. Bipo on hankalasti diagnosoitava tauti ja vaatii myös sitä että potilas osaa kertoa oireistaan. Mulla on sukurasite tuohon tautiin ja mulla siis epäillään sitä. Tutkimukset kesken.
Ap
Kuulotaa hyvin samalta. Välillä menee korkeelta ja kovaa ja sit rytinällä alas. Itsetuhosia ajatuksia oli niin pitkään etten välillä enää tienny mikä on totta ja mikä unta/hallusinaatiota.
Itse käytin vuosia päihteitä itsehoitoon, oireet pahenivat radikaalisti muutamien negatiivisten sattumusten jälkeen. Kiihdyttelin päivän ajan itseäni ja illalla romahdin ja otin sitten lääkkeeksi muutaman oluen taikka nukahtamislääkettä. Masennuslääkkeet on muuten hengenvaarallisia bipolle...
mene vaikka päivystykseen ja kerro noista itsetuhoajatuksista ja että epäilet maniaa. Mene ennen kuin tilanne menee niin pahaksi, ettet enää hallitse sitä.