apua! millä saan lapseni nukkumaan öisin, ja nukajtamaan iltaisin
tyttö on nyt 7,5 kk. oon ihan lopussa näitten öitten kans. ei juo maitoa enää yöllä, siitä päästiin suht helposti, mutta yöheräämiset ei silti loppunu.
Kommentit (27)
On meilläkin toinen jossain vaiheessa nukkunut sellaisia pätkiä ihan säännölliseen päivittäin.
Minä oon silti edelleen sitä mieltä, että ne kahdet päiväunet toimisi paremmin aamupäivällä ja iltapäivällä. Ja sitten kun illalla väsyy, niin laitetaan yöunille. Jos iltaan tulisi samanlainen valvomispätkä kuin nyt on, niin yöunille vauva kävisi klo 19.30. Se on hyvä nukkumaanmenoaika. Ja sitten jos herää, niin ei enää päästetä pois sängystä ja seurustelemaan, vaan nukutetaan takaisin.
Mutta sinähän sen päiväuniajan päätät, ja sinun valvomisestahan tässä on kyse. Ja tilanne voi olla myös aika paljon aikuisten päättäväisyydestä kiinni. Mulla tosin oli laspi jo yli vuoden, kun pimahdin ihan täysin siihen valvomiseen ja nukkumaanmenosta tappelemiseen. Ja sitten kun liki hullun raivolla päätin, että nyt tää älyttömyys loppuu, niin siitä se tosiaankin alkoi myös parantumaan. Toki siinä vaadittiin neuvoja ulkopuolelta, kokeilua ja sen hyväksymistä, että lapsi ei ole hyväuninen eikä helppo tapaus.
Onnea sulle tähän hommaan! Ja vaikka aika tuntuu ehkä nyt kulkevan hitaasti, niin kyllä se aika kuitenkin auttaa, ja jossain vaiheessa tuokin heräilijä sitten alkaa nukkumaan. Sellaisia ne lapset vaan on.
T. Aiemmin jollain numerolla kirjoittanut.
vasta vähän yli vuoden ikäisenä vaikka yösyönnit/maidot oli jääneet pois jo n. 7 kk:n iässä.
Jaksamista!
kun jaksatte opettaa. Eli oikeesti noin nukahtamisongelmat voi johtua mistä tahansa maan ja taivaan välissä, joten noilla lähtötiedoilla on ihan mahdoton antaa yhtään mitään neuvoa.
Milloin lopetit yömaidon? Nukkumaan oppiminen voi viedä jonkin aikaa maidon lopettamisesta. Missä lapsi nukkuu? Omassa huoneessa? Vanhempien makkarissa? Perhepedissä? Millaiset iltarutiinit teillä on? Entä päivärytmi ja läheisyyden tankkaus? Onko hampaita tulossa?
Jotkut ovat kyllä sitä vastaan, mutta meillä on toiminut 2 lapsen kohdalla hienosti. Pari yötä se on rankkaa, mutta ihmeen äkkiä vauvat lopettaa itkemisen yöllä ja oppivat nukahtamaan itsekseen sänkyyn, vaikka heräisivätkin välillä.
Mielestäni oli helpompaa kestää ne muutama yö, kuin jaksaa heräilyä ties miten pitkään.
Samalla molemmat oppivat nukahtamaan itse sänkyyn illalla. Ei tarvitse siis istua sänkyn vieressä. Tämä helpottaa iltoja.
Suosittelen!
Ja juu on hampaita tulossa, niitä on tullu 4 kk iästä asti ja yöt on ollu ihan ok tossa välillä niistä huolimatta. Nukkuu omassa huoneessa omassa sängyssä, en pysty nukkumaan itse jos lapsi tuhisee vieressä tai samassa huoneessa. Yö maidon lopetuksesta on noin 2 vko, eikä siis huuda maitoa öisin, koska se oli ihan erilaista rääkymistä, ja kesti kauan rauhoittua. Nyt siis ongelmana se kun lapsi havahtuu sängyssään, alkaa poru heti vaikka olisikin tutti suussa, rauhoittuu helposti, kylkeä kääntämällä ja peittelyllä ja tutin pistämisellä. Mutta rasittavaa tehdä tämä 4-10 krt yössä! iltarutiineja ja ylipäänsä rutiineja olemme laittaneet kuntoon niin sanotusti, herätään klo 8 sit aamupala, leikkiä, lounas klo 10.45, päikyt 11-13.30, välipala 14-14.30 tokat päikyt 16.30-17.30, sit päiväruoka, iltapala 20.30, siitä iltapesut ja maito sohvalla sylissä n.21 siitä sänkyyn (hereillä siis tietty vielä tässä vaiheessa) nukuttainen kestää jonku 30-45 min. ja on helvetin vaikeeta. Oma sänky ei oo se kynnyskysymys vaan itse nukkumaan rauhottuminen. sit heräillään 30 min-1h välein, jossain vaiheessa pidempi pätkä unta.
MIKÄ SIIS NEUVOKSI? KUINKA ÖISTÄ SAA VÄHEMMÄN KATKONAISIA TAI JOPA IHAN KOKONAISIA???
T:ap
Niin ja läheisyyttä tankataa kyllä huolella, kun tuntuu että tyttö on välillä tosi riippuvainen minusta, joten on paljon sylissä! Myös isänsä tietty mut enimmäkseen minun.
ap
ekat päiväunet aamupäivällä ja toiset iltapäivällä niin, että herää klo 16 mennessä.
Noi toiset päiväunet on teillä ihan älyttömän myöhään. Ei monikaan vauva nukahtaisi illalla nopeasti, jos olisi juuri nukkunut päiväunet noin myöhään.
Tosin tuollainen puoli tuntia nukahtamiseen on kyllä mun mielestä ihan normaali. Meillä lapsilla on aina mennyt sen verran. Sit kun meni kaks tuntia, niin silloin oli vaikeeta munkin mielestä. Ei kaikki lapset katsos nukahda niin, että ovat unessa parissa minuutissa. Laita tavoitteeksi, että nukahtaisi puolessa tunnissa, se on ihan inhimillinen tavoite sekä lapselle että äidille.
Siobhan Sterling: Vauvan uni - Käytännön ohjeita vanhemmille.
Outi Saarenpää - Heikkilä: Miksi lapseni ei nuku - Unihäiriöt ja unen puute vauvasta murkkuun.
poika, nyt 3v alkanut nyt nukkua paremmin! Norm.heräillyt 3-5 krt yö! Vauvana 2h välein ja tunti meni aina uudelleen nukutukseen...olin ihan loppu. Reilu tunti vieläkin menee nukutukseen. Ilmeisesti nyt löytyneet allergiat syynä jatkuvaan kitinään. No, nyt kun poika ok, niin puolivuotias pimu aloittanut yökitinät. Mutta ei suostu syömään kiinteitä tai korvikkeita. Nälkäänsä alkanut tankata. mun maito taitaa jo olla aika vettä... EI MUUTA KUIN OMIEN HERMOJEN KASVATUSTA!
Rintaruokituilla tuo yöheräily on ihan tavallista. Silloin kannattaa vain etsiä keinoja omaan jaksamiseen päiväunista, miehen tuesta, kotiavusta, jne.
Jos nukkumaan meno on yhtä taistelua, niin varmasti sekin voi vaikuttaa myös yöuniin. Nukkumaan menosta kannattaa pyrkiä tekemään miellyttävä juttu, niin lapsi nukahtaa hyvillä mielin ja nukkuukin sitten rauhallisesti. Tietenkin yöunia voi sitten taas häiritä jokin muu seikka. Mutta minä lähtisin kuitenkin selvittämään tuota vyyhtiä sieltä nukkumaan menemisestä, että saisitte sen sujuvaksi, ja ettei se ainakaan olisi mitään riitelyä.
Ja jos yömaidon lopettamisesta on vasta 2 viikkoa, niin se yösyöminenkin voi vielä vaikuttaa. Useimmat vauvat kyllä tottuvat uusille tavoille 2 viikossa, mutta kyllä sitkeämpiäkin tapauksia on.
Ja siitä tuleekin mieleeni, että mitä systeemiä sitten ikinä kokeiletkin, niin sitä samaa pitäisi jatkaa kaksi viikkoa, ennen kuin näet, että toimiiko se todella. Lapsi ei mukaudu tai totu uusiin systeemeihin yhdessä tai kahdessa yössä, vaan vanhempien pitää pitää järjestelmistään kiinni pari viikkoa, vaikka vauva ei ensin tuntuisin niillä keinoin tyyntyvänkään. Paitsi huudattamista ei kyllä kannata jatkaa kahta viikkoa, jos se ei ala tehoamaan. Huudatuksen kannattajat sanovat, että jo toinen yö on ensimmäistä helpompi ja kolmantena huutaa enää ehkä ihan vähän. Jos huuto ei vähene, niin en kehoita jatkamaan. Huudatuskaan ei toimi ihan kaikilla lapsilla.
omaa mielipidettä tuon esiin, että meillä alkoi tyttö 9 kk ikäisenä jo siirtymään yksiin päiväuniin. Silloin tällöin kyllä vieläkin (nyt 1 vuotias) ottaa kahdet päiväunet mutta silloin pidän huolen, että tyttö herää VIIM. klo 16.00 ja herätänkin jos tuntuu että menisi vielä pidempään. Jos tyttö nukkuu esim puoli viiteen, on tällä vaikutusta jopa puolitoista tuntia myöhäisempään nukkumaan menoon. Uskomatonta, mutta tämä on niin moneen kertaan koettu että siitä oppineena. Normaalisit lapsi herää noin 14.30 päiväunilta ja siten jo klo 20.00 ollaan unten mailla.
Ja toiset päikkärit on oikeestaan ihan välttämättömät, ja joudun niiltäkin herättämään, kuten ensimmäisiltäkin, silti tyttö tuntuu olevan aina väsynyt, johtuneeko valvotusta yöstä...
ja kiitos teille vastanneille
MITEN TÄTÄ HUUDATUSTA TOTEUTETAAN?
ap
googlella Controlled crying. Se meillä toimi tosi hyvin. Kolme yötä oli risaisia ja sitten kaikki muuttu hyväksi. Mekin kokeiltiin kaikki mahdolliset tassuhoidot ja mikään ei onnistunut, joten oli pakko ottaa kovat kuriin...Myös mahdollisesti yhteydenotto neuvolaan ja MLL:n terveydenhoitajaan unikouluohjeita varten voisi olla hyvä vaihtoehto.
Miksi sä joudut herättämään kummiltakin päikkäreiltä? Mulla tulisi ennemmin mieleen, että lapsi on vaan väsynyt ja siksi heräilee. Entä jos antaisit nukkua päiväunia niin pitkään kuin nukuttaa?
Yleensäkin jos alle murrosikäisiä lapsia joutuu säännönmukaisesti herättämään, niin sitten nukutaan liian vähän.
Yliväsynyttä lasta on vaikea saada rauhoittumaan, joten mä kokeilisin pistää myös aiemmin nukkumaan.
Mieti nyt itsekin, että kuinka hyvin nukkuisit jos menisit aina i
Olet varmasti väsynyt, ja järjellä ajatteleminen on väsyneenä vaikeaa. Mutta yritä silti.
Ensin vauva nukkuu ekat päiväunet normaaliin päiväuniaikaan. Sitten jossain vaiheessa herätät hänet, vaikka hän on vielä väsynyt. Miksi? Silloin on normaali päiväuniaika, eikä näiden antamiesi tietojen valossa ole mitään syytä herättää lasta kesken unien.
Herättämisen vuoksi lapsi on taas hetken päästä väsynyt, ja laitat hänet toisille päiväunille. Näin irrallisena lauseena tarkasteltuna teet aivan oikein. MUTTA. Kun huomataan, että on jo lähes iltaunien aika, kun vasta laitatkin hänet päiväunille, niin tuo nukuttaminen tuohon aikaan on melkoisen järjetöntä.
Ja sitten herätät hänet taas. Ja vielä ihmettelet, miksi iltanukahtaminen ja yö ovat vaikeita. Ei tuo voi toimia.
Korjausehdotus: Laita lapsi päiväunille päiväruuan jälkeen klo 12 - 12.30 JA ANNAN NUKKUA NIIN KAUAN KUNNES HÄN HERÄÄ ITSE. Sitten annat lapsen valvoa ja katsot kuinka kauan jaksaa valvoa. Seuraavaksi laitat hänet yöunille etkä enää herätä.
Jos vauva tällä unirytmillä tuntuu päivällä väsyneeltä, niin laitat hänet kahdesti päiväunille. Et edelleenkään herätä kesken unien, vaan rytmität unet niin, että herää toisiltakin päiväunilta itsekseen klo 16 mennessä. Eli ensimmäiset päiväunet aamupalan jälkeen, jolloin luultavasti ei nuku kovin pitkään. Ja toiset unet sitten päiväruuan jälkeen n. klo 13.
Olkoon unia yhdet tai kahdet päivällä, niin klo 16 lähtien on leikki- ja seurusteluaika. Silloin ei nukuta ennen kuin käydään yöunille.
Unohda se huudattaminen toistaiseksi. Ensin laitat tuon teidän omituisen päivärytmin kohdalleen ja vasta jos se ei muutamassa viikossa auta, niin sitten alat tutkimaan muita vaihtoehtoja.
Jos et usko minua, niin ole kiltti ja puhu asiasta neuvolassa. Olen 100-prosenttisen varma, että siellä ollaan samalla kannalla päiväunien ajoituksen suhteen.
SEhän on ihan mainio. Saattaa olla, että ainoa juttu siinä on tuo, että nuo päikyt on väärien aterioiden välissä. Ekat päikyt tulee aamupalan jälkeen. Sen jälkeen lounas, jota saatat joutua siirtämään hieman myöhemmäksi. Lounaan jälkeen toiset päikyt. Ja sen jälkeen välipala, joka sekin saattaa siirtyä vähän myöhemmäksi.
Nuo lounaan ja välipalan siirtymiset vähän myöhemmäksi ei pitäisi maata kaataa, ja sitenhän pitkä väli välipalan ja päivällisen välillä lyhenisi kivasti.
T. 18
Monet vauvat nukkuvat vielä kolmetkin unet tuon ikäisenä, jos saavat mennä omassa rytmissään. Mä siis antaisin lapsen nukkua päiväunia niin pitkään ja usein kuin nukkuu.
Meillä ei kummankaan lapsen kohdalla ollut tuo klo 16 mikään juttu. Hyvin on saanut unille kahdeksan aikoihin, vaikka heräisivät vasta puoli kuuden aikaankin illalla toisilta unilta. Toki varmasti totta monilla.
Ja mitä paremmat päiväunet, sitä paremmat yöunet.
Mä tekisin niin, että laittaisin lapsen nukkumaan kahdeksalta illlalla ja antaisin nukkua päiväunia niin pitkään kuin nukkuu. Lapsen unimäärähän on melko pieni
anna lapsen nukkua ainakin niitä ekoja päikkiä niin kauan kuin nukuttaa! Ja tarttee vielä toiset päikät, niin katsot sitten, pitääkö niiltä herätellä ettei yöunet häiriinny.
Mulla tosiaan on kyseessä kakkonen. Esikoinen on jo 4,5 v. ja osaa kyllä olla yksikseen esim. filmin, piirtelyn tms. puuhan parissa jos lepään päivällä, mutta se ei vaan ole sama , kun että sais yöllä nukkua. Pitää kumminkin toisella korvalla valvoa ulkona nukkuvaa vauvaa.
Tänään tosiaan kokeilin tota että kauanko tyttö nukkuu jos en herätä. Nukkui 4 h! Eli 11-15. Ehkä se sitten on ok. Toiset päikyt nukkui auto matkalla kaupasta kotiin. Ilta ja nukutus on mennyt ihan samojen rutiinien ja porujen mukaan kun ennenkin. Täytyy varmaan tätä nyt kokeilla useemman pvn ajan sitten. Eikä tuo iltanukutuskaan niin paha oo kun se jatkuva yöheräily. Jos vaika tunnin nukutuksesta olis "palkintona" yhtä jaksosta unta vaikka 7 h, olisin tosi tyytyväinen. Mutta mitäpä sitä jossittelee.
Sekin välillä ihmetyttää et tyttö nukkuu päikkärinsä hyvin, heräämättä, nukuttamatta jne. vaunuissa. Tekis mieli laittaa pihalle nukkuun yöks... Ehkä nyt ei kumminkaan :D
Jätän nyt huudatukset sikseen, ja pomppaan huoneessa tarjoamassa vanhemman läsnäoloa ja odottelen parempia aikoja...
Niin, ja toisista päikkäreistä... Ihan mahdotonta että meillä ei nukuttais neljän jälkeen! Ei todellakaan jaksa iltaan! Kolmannet päikkärit jätettiin pois 6 kk iässä, neuvolan ohjeistuksesta, että saatais järkevyyttä öihin. Se oli jo vaikeeta, niin kyllä täytyy antaa vähintään viiteen tai siihen puoli kuuteen nukkua...