Tuhkarokko alkaa nyt levitä..
Kommentit (17)
-82, onko silloin annettu kaikille aiemmin syntyneille vai eivätkö ennen v 82 syntyneet ole saaneet?
Juu en siis nyt tiedä olenko tuon rokotteetn saanut vai en, -77.
Esim. 1972 syntynyt mieheni on saanut tuhkarokkorokotteen (siitä on todistuskin). Olen itse 1974 syntynyt, ja valitettavasti missasin rokotteen sairauden vuoksi (eikä sitä huolehdittu myöhemmin kuntoon kuten olisi pitänyt). Sairastinkin tuhkarokon sitten teini-iässä.
-82, onko silloin annettu kaikille aiemmin syntyneille vai eivätkö ennen v 82 syntyneet ole saaneet?
Juu en siis nyt tiedä olenko tuon rokotteetn saanut vai en, -77.
sairastin sen lapsena. Samoin kuin sikotaudin ja mitä näitä nyt on.
tuhkarokon joskus vuonna -77.Syntynyt olen -70.
eli ne eivät ehkä varsinaisesti kuuluneet yleiseen rokotusohjelmaan?
joskus 70-luvulla niin kuinka kauan se tehoaa, vieläkin?
Ja onneksi kaikilla lapsilla on rokotukset niin eipä tarvitse huolehtia.
olen sairastanut tuhkarokon. Olen syntynyt vuonna -80.
näemmä olen MPR:n saanut v. -88. Eli ilmeisesti sitä on tuolloin kouluiässäkin annettu.
Miehen veljen perhe on juuri palailemassa Teneriffalta, heidän 3v. tyttärensä oli sairastunut tuhkarokkoon matkan aikana. Tartunnan saanut päiväkodista (Amandassa on hoidossa jos oikein muistan), jossa tautia on ollut joillain lapsilla, en tiedä tarkkoja määriä. Vielä on epäselvää onko vanhemmat ja pikkuveli saaneet tartunnan.
Kielsin juuri ystävällisesti miestäni hakemasta ko. perhettä lentokentältä. Olen itse viimeisilläni raskaana enkä ole ihan varma tuosta rokotesuojasta (olen vm. 79). Lisäksi meillä on 2v. tyttö, en halua riskeerata tietenkään mitään hänenkään kohdalla.
Niin siis olen saanut rokotukset 1985 ja 1991, mutta tiedä sitten onko suojaa enää.
näemmä olen MPR:n saanut v. -88. Eli ilmeisesti sitä on tuolloin kouluiässäkin annettu.
75 syntynyt, mutta oletko saanut MPR:ää vain yhden annoksen? Sitä kun pitää olla kaksi annosta, että suoja olisi. Itse uskon, että minulla on vain yksi annos juuri -88 saatuna, koska aiemmin en sitä ole saanut kananmuna-allergian vuoksi. Kannattaisikohan hakea toinen rokotus?
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/morbilli.html
Sivun alaosassa mainitaan, että
"Rokotuksen antama vastustuskyky kestää noin 15–20 vuotta, minkä vuoksi joudutaan varautumaan myös uusintarokotuksiin."
Samalla sivulla on hieman kauhukuviakin: "Ulkomailla on olemassa esimerkkejä siitä, miten tuhkarokkorokotusten laiminlyöntien seurauksena on muutamien vuosien kuluttua esiintynyt ankaria epidemioita, joihin on liittynyt runsaasti aivotulehduksia ja kuolemantapauksia."
Kaksi rokotetta tosiaan PITÄISI antaa suojan.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=mat00…
75 syntynyt, mutta oletko saanut MPR:ää vain yhden annoksen? Sitä kun pitää olla kaksi annosta, että suoja olisi. Itse uskon, että minulla on vain yksi annos juuri -88 saatuna, koska aiemmin en sitä ole saanut kananmuna-allergian vuoksi. Kannattaisikohan hakea toinen rokotus?
tallessa on neuvola- ja terveyskortit näemmä vuodesta -75 vuoteen -92 (viimeisin rokotusmerkintä ainakin)... Että hyvällä mallilla näemmä tää meidän 70-lukulaisten rokotussuoja.
-13
Mä olen kova tyttö ottamaan rokotuksia itselleni. Tänä talvena olen ottanut jäykkäkouristuksen + kurkkumätähän tulee siinä samassa ja sitten influenssan, sikainfluenssan ja pneumokokin. Toinen samanmoinen rokotuskohtaus mulla oli 1998 ja silloin otin kans tetanuksen, hepatiitti b:n ja MPR:n. Mulla varmaan siis keskivertoa parempi suoja tuota tuhkarokkoa vastaan. Meidät oli pienenä rokotettu kyllä Espoossa, mut silti osa kavereista sairasti tuhkarokon. Itse siis vm. 73.
Ihan hyvähän tuo 95 prosentin kattavuus rokotuksissa on, mutta näköjään niitä sairastuneitakin on jatkuvasti, joten se 5 prosenttia ei ole ihan olematon määrä kuitenkaan.