Kannattaako työhakemuksessa mainita äitiysloma?
Siis olen ollut vuoden lapsen kanssa kotona ja vakityöpaikka odottaa. Nyt tuli kuitenkin unelmieni työpaikka hakuun toisesta firmasta, enkä voi olla hakematta. Kannattaakko/pitääkö työhakemukseen kirjoittaa, että olen nyt ollut kotiäitinä, vai voinko vain kirjoittaa esim., että olen ollut työsuhteessa nykyisessä työpaikassani vuodesta X lähtien?
En haluais että äitiysloma vaikuttaa kun ei se ammattitaitoonkaan vaikuta, mutta tuleeko niille kusetettu olo kun se kuitenkin vaiheessa tulee ilmi joskus jos mut valittaisiin?
Kommentit (11)
olen vain maininnut, että firmassa X 2000-->
Lasten mainitsemista olen miettinyt, tavallaan se on asia, jonka ei pitäisi vaikuttaa työntekoon lainkaan ja hakemuksessa ei pitäisi mainita mitään, mikä ei ole oleellista haettavan työn kannalta. Jos kuitenkin on ollut 2 vuotta kotona, pitäisikö se näkyä jossain, sehän on työkokemuksesta pois?
Kiitos vastauksista, tulisko lisää kommentteja?
Samaa mieltä oon, että ei lasten pitäisi mitenkään vaikuttaa työpaikan saamiseen.
laitat vaikka, että haahuilitpahan muuten vaan ilman töitä tuon ajan?
edellstä työpaikkaa hakiessani, että olen palaamassa äitiyslomalta työelämään.
Eihän se työnantajalle sinänsä kuulu, mutta itsellä oli puhdas omatunto, kun olin kertonut. Mietin asian niin, että jos tuo on työnantajalle kynnyskysymys, niin en kyllä edes haluaisi työskennellä sellaisessa yrityksessä, joka on niin lapsivastainen ja joustamaton. Pienen lapsen kanssa joutuu kuitenkin olemaan poissa työstä (sairaudet) eikä voi venyttää päivää yms. samalla tavalla kuin isompien lasten kanssa, joten työnantaja tietää mitää "ostaa" eikä asiasta luulisi sitten tulevan myöhemmin ongelmaa.
ei lasten / äitiyslomien PITÄISI vaikuttaa mutta fakta on, että mitä pienempi tyäpaikka niin sitä isompi rasite perhevapaat firmalle on. Eli minusta voi olla jopa positiivista mainita olemassaolevista lapsista ja pidetyistä äitiyslomista, joku voi jopa ajatella että huh eipä ainakaan ne rasita meidän firmaa (vaikka kukaanhan ei tiedä vaikka suunnitelmissasi olisi 5 lasta ja nykyiset 2 olisi vasta alkua).
Tietty on myös niin, että joku voi ajatella, että pienten lasten äiti on "koko ajan poissa kun ne räkänokat on kipeenä", mutta sellainen tyyppi ei sitten varmaan uskalla palkata alle 40 vuotiaita naisia ollenkaan lasten/perhevapaiden takia ja yli 40 vuotiaat on varmaan liian vanhoja...
Minusta äitiyslomat kannattaa ihan reilusti mainita, en ainakaan itse haluaisi olla työpaikassa jossa joku ylläolevan esimerkin kaltainen sovinisti palkkaisi mut ja kokisi sitten myöhemmin tulleensa törkeästi huijatuksi jos en olisi lapsista mitään maininnut.
ei äitiyslomia merkitä CV:hen. Siinä tapauksessa toki, että työhistoriaan jäisi selittämättömiä aukkoja, kannattaa mainita syy.
Myöskään lapsia ei oikeaoppisesti CV:hen kirjata. Mutta itsekin olen silti laittanut, sillä en halua työhön, jossa ollan jo lähtökohtaisesti perhevihamielisiä.
cv:een kuulu lapset? Kertoohan se aika paljon hakijan elämästä ja sitä kautta työkokemuksen määrästä. Jos on ollut vakityössä vaikka 5 vuotta, mutta siitä viimeiset 4 vuotta ollut kotona lasten kanssa, onhan se aika oleellinen tieto. Ja merkitäänhän cv:een esim asuinpaikkakuntakin, eihän silläkään ole varsinaisesti mitään tekemistä työn kannalta.
mutta muuten se ei ole mitenkään relevantti tieto.
Relevantteja tietoja eivät ole myöskään harrastukset, ellei sitten ole kyse todella paljon osaamiseen vaikuttava harrastus tai
luottamustoimi.
- hr-alalla itse
kyllä aika monessa cv-mallissa nähnyt ihan siinä luettelo-osassa erikseen mainittavan kotipaikkakunnan ja esim syntymäajan. Ei siis yhteystietoina.
toiset käyttää äärimmäisen lyhennettyjä, joissa työhistoriakin on vaan tyyliin "sihteeri, Yritys Y, tammikuu 200 - maaliskuu 2005", kaikki ylimääräinen karsittu pois. Ei sitten kerro hakemuksia lukevalle juuri mitään, eli voi tietty päätellä että täyttyykö tehtävän koulutustasovaatimus vai ei mutta ei paljon muuta.
Minusta on parempi, jos CV:ssä on tittelien lisäksi tiiviit kuvaukset työtehtävistä, jotta lukija voi arvioida miten relevanttia aikaisemoi työkokemus on.
Ja perhe ja harrastukset on makuasia, mutta mainitsisin lyhyesti.
Mä olen tehnyt niin, että vaikka vuodet 2000-2008 firmassa x.
Sitten henkilötiedoissa mainitsen, että kaksi lasta.
En siis ole alkanut selvittämään, että heinäkuussa olin hoitovapaalla ja sitten pari kk töissä ja sitten äitiysvapaalla tms.