Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pian synnytyksen jälkeen palasitte työelämään?

Vierailija
01.02.2010 |

Laskettu aika on kesäkuun 7. päivä. Olen ajatellut palata töihin (olen yrittäjä) elokuussa siten, että teen kaksi päivää viikossa töitä ja poissaolopäivinäni isä on lapsen kanssa. Neuvolassa suunnitelmaani pidetiin outona. Mitä mieltä te olette? Onhan isä yhtälailla lapsen vanhempi. Onnistuuko siten, että isä ja äiti pitävät ikäänkuin vuorotellen vanhempainvapaata? Tarkoitus "kokonaan" töihin olisi palata tammikuun alusta, jolloin lähisukulainen tulee vielä puoleksi vuodeksi lapsen kanssa kotiin. Lapsi olisi siis lähes vuoden ikäinen, kun hän menisi hoitoon.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palasin töihin vauvan täyttäessä 5 kk. Mies jäi silloin kotiin vanhempainvapaalle. Imetän edelleen ja vauva on nyt 9 kk. Imetyksen suhteen toimimme siten, että vauva saa kerran päivässä kiinteiden kanssa korviketta ja tulen kello kahdeksi kotiin (tauolle) imettämään. Viikonloppuisin olemme selvinneet tähän asti ilman korviketta.

Vanhempainvapaata ei varmaankaan voi jakaa tuolla tavoin, kuin ajattelit. Tämä siis vain minun luuloni, ei varmaa tietoa. Imetyksen järjestäminen silloin, jos päivät kovin pitkiä, voi myös olla hankalampaa. Meillä järjestelymme on toiminut hyvin. Lasta on toki ikävä päivisin, mutta iloitsen isän ja lapsen hyvästä suhteesta.

Vierailija
2/22 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että lapsen etu on tärkein mutta silti raha ratkaisee?

Kuule yrittäjänä raha-asia on hieman eri juttu kuin tavallisella työssäkäyvällä! Raha usein ratkaisee, sillä pienyrittäjällä ei ole mahdollisuutta olla kokonaan pois pitkiä aikoja, koska varsinkin pienyrityksessä TYÖPANOSTA tarvitaan. Toisaalta ulkopuolisen palkkaaminen on kallista eli kyllä se raha ratkaisee. Tottakai sitä voi ulkopuolisen palkata ja siirtää kustannuksen hintoihin, mutta kuka niitä tavaroita/palveluja ostaa hintojen noustessa????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kanssa yrittäjä. Kerron sinulle salaisuuden suuren; tein töitä jo SAIRAALASSA. -En vain voi olla tekemättä, koska VEROTTAJA, VAKUUTUSYHTIÖ, PALKAT YM velvotteet on HOIDETTAVA AJAOISSA. Verottaja ei hyväksy, sitä että kerron olevani äitiyslomalla.

Vauva on niin pieni, että nukkuu suurimmaksi osaksi, teen työni silloin. Hänen ollessa hereillä nautin hänestä. Pientä lasta on ihan mukavakin kuljettaa jopa mukana, mutta yli 1 vuotiasta ei enää ole, hänen paikka on kotona/hoidossa. Neuvolassa en ole saanut yhtään poikkipuoleista sanaa, vain kysymyksiä kuinka jaksan? Vastaan, kiitos hyvin, otan kyllä jalat irti maasta sitten kun tarvitsen. Tällöin teen lasten kanssa pienen matkan pois suomesta.

Vierailija
4/22 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin äitiyslomaa oli vain kuutisen viikkoa. Näinä aikoina se tuntuu tosi oudolta, eihän vauvaa voi millään laittaa hoitoon silloin vielä...

Kun v.1972 syntyi sisarus, loma oli jo 2kk.

Olen saanut nauttia vauva-aikaa pidemmälläkin äitiyslomalla, kun "iltikset" syntyivät 1980-luvun puolen välin jälkeen.

Kun esim. lapsen oma isä pystyy hoitamaan vauvaa, ei siinä ole mitään väärää jos äiti ei siinä vieressä olekaan koko vuorokautta.

Imetys saattaa keskeytyä vauvan oppiessa pulloruokintaan isän hoitaessa, ellet pääse antamaan rintaruokaa kesken töidesi. Näin voisi onnistua jos yritystyösi on esim. kodin yhteydessä, kuten hammaslääkärillä olen käynyt, siellä yksi huone asunnosta oli työtilana. Äiti saattoi poistua vaikka vauvaa imettämään...kirjanpitäjä kodin yhteydessä jne.

Äidinmaitoa voi vauva tietenkin suostua imemään aamu-iltakerroilla, kun pulloa ei kuitenkaan ole tuon enemmän käytössä teidän tapauksessanne. On joitain vauvoja jotka helppoon ruokaan opittuaan hylkivät rintaa, pullosta maito tulee helposti. Maitoasi vauva voi saada lypsettynä, jos työaikanasi voit lypsää talteen.

Vauva sopeutuu ihan varmaan kun hänestä huolehtii niinkin läheinen kuin oma isä äidin ollessa poissa.

Minulla oli apuna lapsen oma mummi, enkä ehtinyt kauaa olla työssä kun jo uusi vauva syntyi.

1972-luvulla oli vauvat useinkin 3kk ikäisiä äitien palatessa työhön, jos ei ollut varaa olla kotona.

Imetys ei jatkunut sellaisena kuin nykyään on mahdollista, kuitenkin ihan hyviä kansalaisia on minunkin tietämäni pienet hoitolapset.

Hoidin itsekin yksityisenä hoitajana 3kk ikäisiä kaksosia heidän äitinsä lähdettyä työhön takaisin. Minulla oli nuo kaksi lasta ja vaikka rankkaa oli niin sain kuitenkin samalla hoidettua omani, mummin asuessa liian kaukana silloin...

Vierailija
5/22 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut edes kolmea vuotta kotona. Tai, no, yhden, mutta hänellä olikin kaksoset. Yleensä ihmiset on se puolitoista vuotta. Ekan lapsen kanssa ollaan ehkä just 10-12kk, toisen kanssa sitten 2 vuotta, ettei näyttäis huonolta.

Vierailija
6/22 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun palasin töihin. Isä hoitaa lasta kotona.

Vierailija
7/22 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4h/pvä, noin 3-5pvä/vko ja olin yrittäjänä, kuopuksesta 2v. kuluttua.

Vierailija
8/22 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikaisesti. Isä hoiti lasta ja antoi maitoani pullosta. Hyvin meni!

Vierailija
9/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en tekisi noin. Ja muutenkin, tunneside siihen parikuiseen on kyllä niin vahva etten voisi kuvitellakaan olevani erossa kokonaisia työpäiviä saatika saavani vielä jotain aikaiseksikin töissä (mahdollisesti koko yön vauvan kanssa valvottuani). Minusta kuulostaa vähän utopistiselta siis.

Vierailija
10/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, tilanne on aika haastava. Yrityksestä tulee koko ajan juoksevia kuluja. Vaikka lapsen etu on tärkein, mietin silti vaihtoehtoja. Ajattelin, että isä antaa pullosta maitoani minun ollessa poissa. Olenhan poissa kotoa vain tiistait ja torstait. Tiedättekö voiko vanheimpainlomaa pitää vuoropäivinä?

Vierailija
11/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin töihin osittain vauvan ollessa parikuinen, mutta pystyn työskentelemään kotoa käsin. Nyt vauvan ollessa 7kk teen noin 5h päiviä, edelleen kotona, vuorottelemme miehen kanssa hoitoa ja isovanhemmat myös apuna.

Kokonaan palaan työelämään viimeistään vauvan ollessa 1v.

Älä välitä, arvostelijoita varmasti riittää, eivät vain tajua yrittäjyydestä mitään. Yrittäjänä ei vain olla tuosta noin kolmea vuotta hoitovapaalla...

Vierailija
12/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että lapsen etu on tärkein mutta silti raha ratkaisee?

Vierailija
13/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen palannut osa-aikaisesti työelämään, kun lapseni ovat olleet noin 6-7kk vanhoja (heitä on kolme). Pidin imettämistä tärkeänä ja koska minulla on työvuoron pituus 12 tuntia ja matkat päälle 1,5 tuntia, en olisi oikein työpäivinä (työ-öinä, työskentelen siis öisin)voinut imettää.

Ennen kuin se lapsi on syntynyt ei kannata päätöstä tehdä, kun ei vielä tiedä, millaisen paketin saa. Suunnitella tietysti voi.

Vierailija
14/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein hän nukkui takahuoneessa (kukkakauppa), mutta kaikki meni hienosti. Välillä lapsi oli mieheni kanssa. Ymmärrän sinua hyvin.

Vierailija
15/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina olen sita mielta, etta suunnitelmasi kuulostaa hyvalle.

Tosiaan isakin on lapsen vanhempi ja jos isa on mukana hoitamassa lasta ihan alusta saakka miksi 2 pva?vko hoitaminen ei onnistusi. Veikkaan etta nuo tyopaivat ovat kaikkein vaikempia sinullekun joudut olemaan vauvasta erossa.

Imettaminen onnistuu jos haluat, voit tyopaivien aikana lypsaa maitoa talteen jos haluat ja?tai lapsi voi syoda korviketta noiden tyopaivien aikana.

Itse olen palannut toihin kun lapset olivat boin 6 kk ja hyvin on mennyt. Nyt lapset ovat 10 ja 8 v.

En lukenut muita kommentteja, mutta veikkaan etta tlla palstalla ei suunnitelmistasi pidetty... jos itse olet miettinyt asiat tee nainkuin kirjoitit.

Kuten sanoin minusta olet asiat miettinyt oikein mukavasti.

Vierailija
16/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskiaseksi. Toki olen miettinyt asiaa. Punninnut paljonkin. Jos lapsen kanssa ei kaikki menekään kuten olen suunnitellut, voinhan aina muuttaa suunnitelmia. AP

Vierailija
17/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin muut kommentit ja onpa mukava kun muiltakin tuli rohkaisevia kommentteja.

Olen jotenkin tottunut etta Suomessa (ja talla palstalla) se oikea aitiys on vain sita etta ollaan 3 v kotona.

TSemppia ap:lle!

Vierailija
18/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jotenkin tottunut etta Suomessa (ja talla palstalla) se oikea aitiys on vain sita etta ollaan 3 v kotona.

Ainakin mun tuttavapiirissä aniharva on koko hoitovapaan kotona.

Aika raastava ajatus olisi itselleni aloittaa työnteko, kun vauva on vasta parikuinen. En olisi siihen kyennyt, imetys olisi lössähtänyt jne. Mutta kukin tavallaan, tärkeintä tuossa lienee, että miehesi hoitaa vauvaa eikä hän joudu ulkopuolisille hoitoon.

Vierailija
19/22 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menin töihin. Syitä en ala tässä kertoa. Teen lyhyttä päivää ja imetä edelleen kun olen kotona.

Vierailija
20/22 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin töihin heti äitiysloman jälkeen kun tytär oli 9 kk. Tein ensin töitä keikkailen ja kotihoidon tuen avuin. Kun tyttö täytti 1v aloitin 80% työajan. Tyttö aloitti päivähoidon n. 1 pv vko kun oli 1v 4 kk. Meille sopi tämä. Mies vuorotyössä myös niin hoidettiin yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme