Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tammikuun tähdet helmikuussa

01.02.2010 |

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoi :D

TUTISTA joku kyseli... meillä ollut käytössä koko ajan tai siis siitä lähtien, kun sairaalasta lähdettiin. Annan silloin tutin, jos totaalisesti esim. yöllä hermostuu hoitopöydällä tai jos ei yöllä esim. rauhoitu syöttöjen jälkeen nukkumaan vaan jää silmät auki kattelemaan. Päivälläkin joskus huomaan syöttöjen jälkeen (jos syönyt molemmat rinnat), että tahtois vaan imutella (lupsuttaa vaan tissiä/nänniä) ja suuttuu sit, kun sieltä tuleeki maitoo :D Niin silloin annan tutin ehkä myös.

ULKOILUSTA... me ollaan käyty kerran kaupalla vauvan kans ja päiväkodilla tietty. Kyläilty ei olla eikä muutenkaan siis kaupoilla. Vaunuiltu kyllä ollaan tuossa lähimaastossa, hyvin etäälle en ole vielä uskaltanut lähteä kävellenkään.

KANTOLIINA on meillä ollut kokeilussa pari kertaa ja kyllähän tuo poitsu siellä viihtyi. Jotenkin vaan tässä arjessa kolmen lapsen äitinä kaipaisi nopeampaa ratkaisua kuin tuo pitkä sidottava liina, niin ei ole sen useampaa kertaa tullut kokeiltua ;) Pitäis varmaan vaan aamulla jo punoa se päälle, niin olis sitten koko ajan valmiudessa ;D

PAINOA mulle tuli raskausaikana PALJON... ja on kyllä lähtenyt putoamaan jo ihan hyvin. Enää 10kg ylimääräistä jäljellä :) Varmaan putoaisi nopeammin, jos ei herkuttelisi joka ilta ;) Ja jos liikkuisi enemmän.

Hyvää viikonloppua mammat vauvoineen!

t.aLmA ja poitsu 3vkoa 3pvä

PS. Mihis Riesa on kadonnut?

Vierailija
42/55 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on TUTTI käytössä joka päivä. Vaunussa saa unet jatkumaan, jos meinaa herätä "liian aikaisin". Yleiseen kitinaan auttaa usein, kun ei ihan heti ehdi täyttää herran toiveita. Yöllä ei juurikaan syö, ei edes halua, koska nukahtaa hyvin syötön jälkeen.

ULKOILTU ollaan täälläkin joka päivä. Itse pyrin käymään edes lyhyellä vaunulankillä, joskus mennään pidemmälle. Ollaan myös käyty kauppakeskuksissa, esikoisen jalkispeleillä ja kyläilemässä. Usein liikkuessa pidän LIINASSA vaunulenkeillä tietty ;). Liinassa poika viihtyy niin hyvin, että en pelkääkään, että herää liian aikaisin tai rupee muuten vaan kitisemään. Meillä siis liinaillaan paljon, päivittäin pidän poikaa jonkin aikaa liinassa. Itsellä on pitkä liina, joka on jo ihan nopea laittaa. Muidenkin lasten kanssa liinailtiin paljon, joten tuo mene jo rutiinilla.

KILOISTA olen jo melko hyvin päässyt, tai no 4kg vielä, mutta suunta on oikea. Minulle tuli 18kg, joten ihan hyvin. Onneksi näin kolmennelal kerrallakin näköjään kilot tippuu. Kiinteytystä tuohon mahan seudulle vain tarvitsisi, mutta eiköhän sekin hoidu kun pääsee kunnolla jumppiin.

Tänään aamulla oltiin Murusen kanssa aamupäivä esikoisen jalkispelissä, sitten tultiin kotiin ja laitoin pienen valvomisen jälkeen Murusen vaunuun ja lähdin jumboon kauppaan. Nyt sitten laskiaispulla mahassa vietetän loppu päivän rauhallisesti kotona. Koti-ilta siis tiedossa ihan perheen kesken. Murunen nukkuu vieläkin vaunuissa, joten taidan mennä oikaisemaan itseni.

Kolmosmuru ja murunen 7vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mikä päivä. Esikoisen 7v synttärit on huomenna, ja meille on tulossa kylään 15 lasta (ikähaitari 4kk-7v) plus vanhemmat. Siivoukset jäi sitten huomiselle, kun ei mies nyt oikein jaksa (grr). Itse olen raatanut keittiössä iltapäivästä asti, mies sentään on poikaa viihdyttänyt syöttövälit. Täytekakku on nyt kuorrutusta vaille valmis ja pullat on paistettu. Brownies on uunissa. Muut tarjoamiset ovatkin sitten tyyliin karkkeja kulhoon, joten huomiselle jää vaan se siivous. Tietty nyt voisi siivota, mutta en halua olla huomenna mikään Zombie.

TUTTI on meillä käytössä, alkaen n. viikon vanhasta. Aluksi se oli käytössä öisin, kun oli masu täynnä ja imuhaluja edelleen, mutta nyt se on enimmäkseen päiväkäytössä (imuhaluihin mahan ollessa täysi, päiväunille nukuttamisessa/päiväunien jatkamisessa), öisin ei sitä syö kun unet jatkuvat syötön jälkeen ihan hyvin.

ULKOILUA me ollaan oikeastaan harrastettu aika vähän. Siis varsinaisia pitkiä vaunulenkkejä. Me ollaan enimmäkseen oltu ihmisten ilmoilla (yleensä Sellossa) ja sitten on esikoisen hakemiset eskarista (5min kävely). Pari kertaa olen ollut kävelyllä ennen eskarihakua, tai sitten ollaan kävelty Selloon (35min) mutta siihen on jäänyt.

Sande taisi kysellä ihmisten ilmoilla liikkumisesta. Kauppoja, ostoskeskuksia sun muita on ihan turha pelätä :) Ei se ole sen kummempaa, kuin vaunulenkit noin muuten. Jos vauva saakin sitten jonkun kauhean huutoraivarin vaikkapa kaupassa, niin turha sitä on stressata :P Vauvat yleensä tykkäävät olla vaunuissa. Toki kannattaa ajoittaa lähtö siten, että vaippa on vaihdettu ja mahassa maitoa. Ja tietty kun tullaan sisätiloihin, niin vaunuista kannattaa peittoja raotella ja avata vaikka toppapuvun vetoketju, ettei vauvalle tule kuuma.

Itse muistan esikoisen aikana ekan kauppareissun, ja kuinka paniikissa olin, kun vauva heräsi kun olin just mennyt Prismaan sisälle. Mutta unet jatkuivat pian taas, eikä itkua edes tullut. Nyt Beckhamin kanssa oli se eka Jumbo-reissu hieman stressaava aluksi, mutta sitten palautui asiat mieleen ja nyt vaunuillaan kaupoissa ja liikutaan julkisilla ilman mitään ongelmia.

TAVARA-ARSENAALI mulla on ihmisten ilmoilla liikkuessa aika minimaalinen. Perus-Selloreissulle en ota edes hoitolaukkua mukaan, kun tiedän viipyväni siellä max. pari tuntia. Vaunukopassa on aina tosin harso (puklurätti) mukana, jos tarvitsee ruveta syöttöhommiin ihmisten ilmoilla. Hoitolaukussa on harso, PUL-pussi käytetyille vaipoille, kestovaippa ja pari kertistä varmuuden vuoksi.

KILOT lähtevät aika hittaasti, mutta lähtevät kuitenkin. Yhteensä niitä tuli 16, joista sairaalaan juai jotain 8. Nyt en ole edes tilannetta katsonut, viimeksi kiloja oli jäljellä 5. Huhtikuun alusta on taas salijäsenyys voimassa, eiköhän sitten kilot viimeistään nyrkkeilytunneilla karise...

Elisabet ja Beckham 1kk

Vierailija
44/55 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ystävänpäivää ja laskiaista kaikille.

Kiitos uudesta pinosta.

Kirjoittelen kuulumisia nyt kun pikkuneiti nukkuu. Vauva- arki on lähtenyt hyvin käyntiin. Pieniä vatsanväänteitä on ajoittain mutta ei niitäkään paljon kitistä. Yöt nukutaan muutamalla syötöllä sellaset 12h, joten äitikin saa hyvin nukkua. Maitoa tulee runsaasti (yöllä jopa kastuu sänky).

Neuvolassa käytiin tiistaina kun ikää oli 13vrk. Painoa oli tullut sairaalasta lähdön jälkeen 440g lisää eli hyvin kasvetaan. Neuvolassa sanottiin, että syntymäpaino pitäis olla kahden viikon iässä. Meillä oli tullut jopa 220g ylimääräistäkin.

Kovasti täällä odotellaan pakkasten lauhtumista, että päästäis vaunuilemaan. Kun ensimmäisiä kertoja en viitsis lähteä yli kymmenen asteen pakkaseen. Mutta kai ne jossain vaiheessa lauhtuu.

Jokos olette aloittanut peittojen heiluttelun vai odotatteko jälkitarkastukseen? Miltä se tuntuu, pelottaako? Me ei olla vielä aloitettu kun jälkivuotoa on vielä, niukasti kylläkin. Mutta jotenkin pelottaa tai jännittää sen aloittaminen taas. Ehkä siinä pelottaa se, että tekeekö kipeää kun kuitenkin sektio tehty. Alakerta ei varmaankaan ole muuttunut vaikka sieltä ensin vauvaa ulos yritettiin mutta kuitenkin niin alkuvaiheessa sektioon päädyttiin. Mies ei onneksi painosta mitenkään niin saa rauhassa toipua.

Mutta nyt tekeen laskiaispullia.

vauva-10 ja vauva 18vrk

Vierailija
45/55 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tammikuisille on oma "suljettu" ryhmä yahoossa, jos jotakuta kiinnostaa :) ajattelin vielä kerran täällä mainostaa, kun varmaan jonkin ajan kuluttua suljemme sen uusilta jäseniltä. Mutta vielä toistaiseksi uudet tervetulleita osoitteeseen: http://groups.yahoo.com/group/TammikuunTahdet2010/

Vierailija
46/55 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin neidin kanssa neuvolassa. Paino oli nyt 4080, kun sairaalasta lähtiessä se oli 3068. Eli 4 viikossa tullut kilo painoa lisää. Pituutta oli tullut 3.5cm, eli nyt 54.5cm. Pää 36.2, syntyessä oli 34.5.

Neiti on hyvin rauhallinen ja nauttii kylvyistä tosi paljon. Vois kylvettää usemminkin, mutta meillä iho kuivuu. Nyt jo kylvetään öljyvedessä. Ollaan kylvetetty 4-5 päivän välein.

Vatsa on ollut kovalla. Kakka ja pierut haisee todella pahalta. Neuvolasta ohjeistivat käyttämään mallasuutetta. Onko kenelläkään tästä kokemusta?

Elli: Hyvä tietää etten ole yksin mietteideni ja "jännitysteni" kanssa. Tällä viikolla ajattelin mennä kunnolla kauppaan vaavin kanssa.

Painoa tuli 14kg, joista ikävä kyllä vielä 7kg jäljellä. Tuntuu ettei asiaa auta ainakaan se että vieraita ramppaa jatkuvasti ja kaikille on aina tarjottava herkkuja. Niistähän ei itse pysty pidättäytymään! No osa painosta tuli varmaan siitä, että verenpaineden takia en kahteen kuukauteen juuri saanut liikkua. Nyt paineet normaalit ja ulkoilut maistuu hyvin, joten eiköhän se tästä.

Mullahan imetyksen kanssa kävi todella kurjasti. Harmittaa ihan kauheasti. Maitoa tuli ihan hirveästi, mutta isojen rintojen takia vauva ei kyennyt imemään oikealla imuotteella. Joten imetys jäi. Mies osti mulle käsikäyttöisen rintapumpun. Yhdellä pumppauskerralla sai aina 150ml pullon täyteen. Pumppaaminen oli kuitenkin hirmu työlästä ja aikaa vievää puuhaa. Pumppaamisvälit harvenivat. Ostin sitten kunnon sähkösen pumpun, ja nyt maito on hiipunut niin että sitä tulee just 150ml vuorokaudessa. No Nannia annetaan sitten muuten. Kyllä voi ketuttaa ihmistä paljon ja varsinkin kun tietää että se on omaa syytä. Siis olisi heti pitänyt ostaa kunnon pumppu. Sujuuko muilla imetys ongelmitta?

Kantoliinasta. Hirveästi haluasin sitä kokeilla, mutta jotenkin tässä tulee taas tämä itseluottamuksen puute. Mitä jos en osaakaan sitoa sitä kunnolla?!? Pitäisi joltain saada kokeiluun ja opastusta kädestä pitäen.

Elisabet: Mulla on hoitolaukku täys tavaraa. Löytyy muutama vaihtovaippa, pari harsoliinaa, vaihtovaatteet vauvalle, kertis hoitoalustoja, korviketta ja tuttipullo jne. jne. Ei sinne enempää mahtuisikaan :)

Sande87 ja Tirri reilu 4vkoa

Vierailija
47/55 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikilla teillä on elo mallillaan ja vauvat voivat hyvin!

Täällä vauvanhoito sujuu rutiinilla ja elämä kotona kolmen alle kolme vuotiaan lapsen kanssa on asettunut hyvään malliin. Kyllähän tässä joutuu aktivoimaan lapsia koko ajan ja elämä käy työstä, eikä aikaa tietokoneen ääressä istumiseen liikene turhan paljon. Mutta silti en valita.

Vauva on kiltti! Niin suloinen ja pien että! Kyllä siitä "keiju" tulee. :-)

Eli nimikin on jo melkein päätetty, kunhan niistä kahdesta muusta nimestä päästään sopimukseen. Meillä olen minä se, joka keksii vaikka millaisia nimikomponentteja ja mies joko hyväksyy tai sitten näyttää punaista korttia. Muutama ehdotus on tosin mieheltäkin tullut ja tässä niitä sitten pähkäillään yhdessä.

Minulla on muutama kiinnijäänyt periaate, josta ei sitten millään voi luopua. Lapsella täytyy olla kolme nimeä. Kaikilla meidän kersoilla on niin. Ja yksi nimi pitäisi sitten löytyä "suvun vanhoista", vaikka en todellakaan ole mikään niin kovin sukurakas. Periaatteita löytyy myös kummien määrästä, joita aina pitäisi löytyä lapselle se 4 kappaletta. Tosin, lapset lisääntyvät ja kummit vähenevät, se on totuus. Ystävä, kaveri ja sukulaispiiri on kaventunut elämän myötä minimiin ja vain harvat ja ne valitut ovat mukana pysyneet.

Verikään ei ole aina vettä sakeampaa...

PAINOSTA sitten. Sekä minulla että miehellä on KRIISI! Molemmat puhuvat viidestä kilosta. Mies on "kuulemma" saanut viisi kiloa liikaa löysää, mikä johtuu puhtaasti ajan puutteesta ja treenien vähyydestä. Tarkkana treenifriikkinä on meille molemmille tärkeää olla kunnossa ja voida hyvin. Ja tietysti painolla on oma roolinsa pelissä. Liha on parasta luun vieressä! Onneksi meillä on harjoitusvastus autotallissa mihin saadaan kiinnitettyä meidän molempien maantiepyörät, joten spinningtunti on valmiina ja lähellä.

Miehellä vaaka näyttää 84 ja grammat päälle. Itse uskalsin myös hypätä vaakalle ja todeta että vielä on matkaa tavoitteeseen... 53 ja grammat päälle näyttää vaaka nyt. Lähtöpaino siis 47 joten hammasta purren ja vyötä kiristäen vaikka mikä olisi...Tosin mikäli aloittaa kunnon treenit, niin on muistettava että lihas painaa aina enemmän kuin läski! Että silleen.

LISÄÄ LAPSIA? KYLLÄ! Larubialle tiedoksi, että täällä Ruotsissa on etiikanvastaista valita sukupuoli lääketieteellisesti. Joten "yritykseksi" menee myös seuraava...ja mahdollisesti se viimeinen.

Eipä kyllä paljoa lasketa sen varaan että muuta tähän perheeseen tulisi kuin tyttöjä, mutta yritys on aina hyvä kymmenen ollut :-) ja meitsillä jyllää jo vauvakuume, vaikka tuo pienin otus on vasta sen 3 viikkoa.

LARUBIA! Tullaan teille kylään jos mieli muuttuu ja laitetaan siittiöt mikroskoopin alle. :-)Niin se on että maassa maan tavalla ja jos ameriiiikan malliin mennään niin kaikki on mahdollista!

KESTOVAIPOISTA en vieläkään tiedä mitään.

TUTEJA ei meidän perheessä ole IKINÄ vauvoilla ollut. Pärjäävät ilman eikä kukaan ole peukaloa ruvennut imemään. Eikä varmaan tämä seitikkokaan niin tee.

NEUVOLASSA ei olla oltu. Turhaa juoksua...en ehdi!

KOIRISTA. Meillä lähtee tänään toinen villakoira silmä,- ja polvitarkastukseen. Viikonloppuna on trffit SUOMESSA poikakoiran kanssa ja tarkoitus olisi saada aikaan pentuja. Koiralla siis juoksu menossa ja poikaystävä kelpuutetaan Suomenkamaralta.

MAIDOSTA. Vielä riittää muutamaksi viikoksi ehkä, sitten otetaan korvike käyttöön. Ikävä kyllä.

Pusut kuonoon. Oli kyllä omaa napaa paljon tässä mutta ihania olette silti omine tarinoinenne! Niitä lueskelen aina...

Riesa ja pien'

Vierailija
48/55 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa vaan kaikille! tuntuu että kaikki aika menee vauvaa syöttäessä, ei paljoa kerkeä enää koneella käymään. Meidän poika on nyt melkein kuukauden ikäinen ja hyvin on kuukausi mennyt. Yöt kylläkin ovat hyvin vaihtelevia, on ollut helpottavaa lukea täältä että muillakin vauva herättelee muutamankin tunnin välein öisin. Välillä on mennyt kolmekin tuntia syöttöjen välissä, mutta just viime yönä poika heräsi syömään tunnin välein! no ehkä siihen joskus tulee jotain rytmiä ja yöunet pitenee. Tuntuu vain että itse huolestuu kaikesta pienestä kun on esikoinen kyseessä, eikä aiempaa kokemusta ole. Painokin vauvalla on niin hyvin noussut että voisi olla murehtimatta sitä että tuleeko maitoa tarpeeksi. Sellainen vaan tulee mieleen kun välillä täytyy niin usein heräillä syötteleen.

Sande87: Mua on kans jännittäny hirveesti ekat kerrat lähtee vaunuileen ja autoileen. Nyt olen päivittäin käynyt aika pitkilläkin vaunulenkillä ja miehen ja vauvan kanssa kerran ollaan käyty kaupassa ostoksilla, kyllä se oli jännä reissu ja varmasti jää mieleen!=) vaikka hyvin menikin ja vasta kotimatkalla alkoi nälkää itkemään, mutta kyllä sitä vaan jännitti hirveesti. huomenna lähden ensimmäistä kertaa pojan kanssa kaksin kaverin tykö autolla, eiköhän se siitä lähde menemään rutiinilla mitä enemmän uskaltaa ihmisten ilmoille.=) tässä vaiheessa vaan kotona käy niin paljon kavereita ja sukulaisia ettei sen takia ole tarvinnut vielä reissaamaan lähteä.

Painosta: Mulla tuli raskausaikana 9kg lisää ja kaikki oli lähtenyt viikko synnytyksen jälkeen kun ekaa kertaa vaa'alla kävin, eli paino 48kg ja tarkotuksella en ole painoa seuraillut enkä syömistä vähentänyt, päinvastoin, ettei vaan maito lopu.=) nyt tulee syötyä paljon enemmän ja useammin kuin yleensä ja paljon suklaata ja karkkiakin kun niitä koko ajan tekee mieli, kaippa keho ilmoittaa mitä tarvitsee jotta maito riittää.=) Itseasiassa en ole koskaan ollut näin tyytyväinen vartaloon, mahaa ei jäänyt yhtään ja kerrankin rinnat ovat hyvän kokoiset.=D Kuntosalille ajattelin kyllä kohtapuoliin mennä kun alkaa olemaan selkäkipuja, niin täytyy päästä niitä lihaksia reenaamaan.

Kantoliinan käyttö kiinnostaa muakin, mutta en ole vielä jaksanut selvittää mistä niitä saa hommattua ja minkälainen olisi vauvalle hyvä. Mistä te olette kantoliinoja hankkinut ja minkälaisia? niitähän kai on monia vaihtoehtoja?

Nyt pitää ruveta valmistautuun neuvolareissuun. Hyviä vointeja kaikille!

Vierailija
49/55 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähdä, tuleeko tämä jollakin tapaa näkyviin ja jos tulee niin kuinka monta kertaa... Kone taas hrjaa, ettei "samaa viestiä voi lähettää uudestaan", mutta kun ei sitä viestiä missään vielä näy...

Pikkuneiti on sitten tänään jo 7 viikkoa! Äkkiä se aika vaan menee, vaikka sit taas toisaalta tuntuukin, että on tuo ollut täällä "aina" ;)

Vauva on edelleen pääsääntöisesti melko tyytyväinen yksilö, ilmavaivojaan kyllä toisinaan kiukkuaa, ja niitä kyllä tuntuu riittävän! Paukuttelee jatkuvasti ja paukut haisee uskomattoman pahalle. Lisäksi tuo onnistuu silloin tällöin vetelemään masuunsa/ suolistoonsa jotain "jätti-ilmakuplia", joita sitten pitää joskus tunninverrankin röyhytellä, että saa ilman ulos ja voi panna maitoa tilalle :/ Muuten vielä menettelee, mutta öisin jokseenkin rasittavaa, kun mm. viime yönä syöminen ja röyhtäileminen yms kiemurtelu vie aamuyöstä sen puolisentoista tuntia aikaa... Oisin mä voinut nukkuakin!

Pientä "erimielisyyttä" meillä on myös toisinaan nukkumapaikasta, jos yöllä imetän sängyssä, nukahdetaan siihen molemmat (minä ainakin samantien) ja kun parin tunnin päästä havahdun ja koitan siirtää neitiä omaan sänkyyn, vauvakin havahtuu ja alkaa vähintää röhistä ja kiehnätä puoliunissaan tai vaihtoehtoisesti herää kokonaan. Ja kun tuo ei tuttiakaan ole oppinut syömään vielä (sinnikkäästi kyllä yritän opettaa), hän haluaa aina nukahtaa tissi suussa :( Jokseenkin hankalaa välillä, kun päiväunillekin tarttis saada tissiä ensin... Vaunuihin kyllä nukahtaa, kun lähtee liikkeelle ja on ensin eteisessä huutanut itsensä väsyksiin ;)

Liikkumisesta "ihmisten ilmoilla": Me ollaan käyty kaksistaan vauvan kanssa ruokaostoksilla jo varmaan 3-4 kertaa, "shoppailemassa" kaupungilla ainakin kerran + lukuisia kertoja vaunuttelemassa ja bussiajelulla päiväkodilla n. 3 km päässä. Päiväkodille olen pari kertaa kävellyt koko matkan, välillä osan matkaa ja takas tullaan bussilla, kun en ihan koko matkaa kyllä rupea kahden kanssa vaunuja lykkimään ;) Esikoisella on siis paikka seisomalaudalla. Niin ja tällä viikolla käytiin kolmistaan perhekahvilassakin. Mutten meni ihan hyvin, mutta siellä oli pari isompaa (n. 5-6 v) tyttöä, jotka halusivat väkisin tunkea mun ja vauvan kylkeen :) Toki ymmärrän, että halusivat tulla katsomaan ja ihmettelemään pikkuista vauvaa, mutta etenkin toinen tyttö oli jopa vähän "päällekäyvä" kun halusi jatkuvasti tulla koskettamaan vauvaa, vaikka ystävällisesti opastin, että ei tarttis koskea, mutta katsoa voi... Aikuiset ja pikkulapset olikin helpompia tapauksia ;) Pidempääkin reissua olen tässä suunnitellut, jos tässä vielä maaliskuussa lähdettäis tyttöjen kanssa muutamaksi päiväksi vaarilaan, mun vanhempien luo Keski-Uudellemaalle. Autoillen lähdetään sitten liikenteeseen, kun niin päätetään.

Esikoinen tykkää kyllä kovasti vauvasta, mutta vanhempien huomiota hakee nykyään ihan älyttömästi koko ajan :) Äänen volyymi on melkoinen ja kun vauva jotain itkee, isompikin alkaa "kiljua" samalla tavalla... Tänään onkin viimeinen rauhallinen päivä pitkään aikaan, kun esikoinen on päiväkodissa :) Ens viikolla on hiihtoloma, ja maaliskuu on sen verran pidempi, että kun on PK:ssa 11 päivää/ kuukausi, tulee noita päiviä sitten vain 2-3 viikossa. Vaikka onneksi tuo isompi on yleensä ollut aika iisisti päivisin, kun ollaan oltu keskenämme kotona, ja onneksi 3vee myös ymmärtää jo puhetta (halutessaan...) ja osaa jo paljon juttuja tehdä itse (myöskin halutessaan...) :)

Paino: liikaa on ja oli alunperinkin. Katottiin tässä päivänä eräänä myös jotain esikoisen vauvakuvia, ja vaikka niissäkään en ollut erityisen hyvässä painossa, oli tilanne sentään jotakuinkin siedettävä, jotta jotain tarttis tehrä ;) Suklaan syöminen varmaan auttaa paljon??

Kantoliinasta, meillä oli vatsavaisen esikoisen kanssa aikanaan iltahuutojen yhteydessä aivan ehdoton, ja kyllä tuota nytkin on jo tullut muutamia kertoja käytettyä. Vieläkin aktiivisemmin voisi totutella käyttämään, helpottaisi kummasti elämää joskus. Toistaiseksi vaan vauvakaan ei ihan hirmu pitkään ole liinassa viihtynyt, vaatii vähän tottumista häneltäkin. Ja kun ei sitä tuttia ole huolinut ja vsyneenä kiukuttaa kaikki, niin on tuo liinailukin joskus vissiin väsymyksen vuoksi kiukuttanut. Mulla on trikoinen hug-a-bub liina, ja aika pian sen sitomisen silloin oppi. Ja kumma kyllä, ei sitä myöskään sitten ollut unohtanut tässä välissä ;)

Ristiäisetkin sain jo sovittua, vaikka miehen kanssa onkin aiheesta käyty pientä yhteenottoa. Mies kun "pelkää" kaikkea uskoon ja kirkkoon ja Jeesukseen tai Jumalaan liittyvää :( Esikoinen on kyllä kastettu, ilman suurempia kiistojakin, mutta jostain syystä tää oli nyt hankalampi asia. No, ristiäiset nyt on kumminkin tulossa, mutta vasta maaliskuun puolivälin tienoilla, kun sukulaisilla on hiihtolomia yms tässä välissä. Kummit tuotti pientä päänvaivaa, kun jotenkin ei ole tullut pidettyä yhteyksiä niin kovin laajalti ja ne kaikkein läheisimmät on jo esikoisen kummeja. Yksi kummi oli "helppo" valinta, mutta toinen tuotti enemmän päänvaivaa. Kaksi kummitätiä neiti nyt sitten kuitenkin tulee saamaan, ja ihania ystäviä ovat kuitenkin molemmat!

Mitään selkeetä rytmiä ei pikkuisella vielä ole tai jotain alustavaa on kyllä havaittavissa. Aamupäivällä nukkuu jossain vaiheessa pitkät päiväunet, n. 2-3 tuntia yleensä. Iltapäivällä torkahtelee vähintääkin rinnalla vähän väliä, mutta jos en lähde vaunuttelemaan, voi olla että uni ei jatku kun yrittää siirtää pois sylistä ja sit tarvii taas tissin että voi nukahtaa ja taas herää kun siirretään ja taas vaatii tissiä... Ja sitten meneekin koko iltapäivä kiukutellessa rattoisasti ;) Eli käytännössä olen havainnut, että jossain vaiheessa klo 15-17 välillä kun vauva on syönyt mahansa täyteen on parasta paketoida se vaunuihin, halusi tai ei ;) ja käydä vähintään pienellä kävelyllä että nukahtaa. Vaihtevasti sitten nukkuu epämääräisen ajan vaunuissa tuossa illansuussa, ja yöunille käy useimmiten siinä 20-21 maissa. Silloinkin tosin nukkuu alkuun muutaman tunnin vaunuissa olkkarissa, kun itse ollaan hereillä ;) Kun iltana eräänä yritin laittaa omaan sänkyyn, ettei myöhemmin tarttis enää siirrellä, heräsi vauva sitten n. ½ tunnin päästä uudelleen "syömään"... Kahtena viime yönä olen kantanut vunujen kantokopan makkariin pinnasängyn päälle, kun tyttö siinä lampaantaljan päällä kerran niin hvin nukkuu. Nukkukoon sitten siinä kopassa, ehkä se viimeistään sitten oppii nukkumaan omassa sängyssään, kun koppa käy liian ahtaaksi...

Nyt singahdan imuroimaan yläkertaan, kun vauva on pitkillä unillaan vaunuissa olkkarissa ;) Taas niin kylmä, että ulos ei oo asiaa :(

Terveisiä kaikille ja voikaa paksusti ja vauvat kans!

t. Ope ja Anna 7 vko

Vierailija
50/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli jälkitarkastusneuvola, tosin lääkärin osuus on vasta viikon päästä. Jouduin vaa'alle, ja ilokseni huomasin että painoa on enää 2.5kg alkutilanteeseen nähden (painossa mukana painavat farkut). Pojalla oli painonnousu tasaantunut, nyt oli 5910g/59.5cm kun pari viikkoa sitten oli 5.5kg.

Vauva sai ekan rotavirusrokoteannoksen, ja just sopivasti tulee mahdolliset vatsanväänteet täksi illaksi kun on miehen eka pidempi vahtivuoro. Minä menen Rammsteinin konserttiin :D Poika ei ole vielä tuttipulloa nähnyt, en yhtään osaa sanoa, miten sen käyttö sujuu illalla. Maitoa on pakkasessa.

En nyt muista, onko muilla jo ristiäisiä/nimijuhlia pidettynä? Meillä ovat ne edessä lauantaina. Olen nyt leiponut pullaa ja pari täytekakkupohjaa pakkaseen. Vieraita on tulossa parikymmentä, joten ei kovin isot bileet. Me mennään huomenna isän luo loisimaan 300km päähän, ja tullaan takasin vasta perjantaina, joten aika kiire tulee... ja nimeäkään ei ole vielä päätetty. Kummit sentään saatiin buukattua pari päivää sitten.

Omaa napaa nyt vaan taas, plaah.

Elisabet ja Beckham 6 viikkoa

Vierailija
51/55 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelen pitkästä aikaa, lukemassa käyn päivittäin mutta jotenkin vaan ei ehdi kirjoittaa. Meillä kun haetaan vielä tuota päivärytmiä.

Neiti kasvaa kovaa vaihtia ja eilen käytiin 1kk neuvolassa. Painoa oli 4230g ja pituutta 54,5cm. Ruoka kyllä maistuukin ihan hyvin =)

Onkos täällä ollut jo jollain ristiäiset? Jos on ollut niin mitä virsiä teillä on laulettu? Meillä ne on 20.3. Virsiä ei vielä päätetty muuten ovat jo suunniteltu. Tarjottavat tulee leipomosta ja juhlat pidetään isäni luona.

Meillä nukutaan tänään ekaa kertaa aamupäivän unia ulkona ja nyt nukkunut jo 2h. Tähän asti on nukkunut sisällä ekat unet. Iltapäivisin ollaan käyty vainuilemassa niin on silloin nukkunut.

Onko muilla vaikeuksia muistaa antaa d-vitamiinit?

Itse en meinaa d- vitamiinia muistaa antaa. Meillä on ainakin ilmaantunut masuvaivoja vitamiinista vaikka neuvolassa oli sitä mieltä, että siitä ei voi johtua kun niistä eilen kerroin. Mites teillä muilla?

vauva-10 ja Netta 1kk

Vierailija
52/55 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös elo täällä suht. rauhallista. Poitsu on aivan älyttömän tyytyväien vauva. Niin lutunen ja suloinen! Että voikin sydän mennä rakkaudesta sykkyrälle kun pienoista katselee. Ihanalta tuntuu myös tuo isosiskojen rakkaus veljeään kohtaan. Ovat niin huolehtivaisia.

Meillä mennään ihan rintamaidolla. Maidon paljous välillä vaivaa ja vauva saa rintaraivareita, mutta rintaa vaihtamalla tilanne korjaantuu. Makuullaan imettäminen ei sitten onnistu ollenkaan. Se on aamuyöllä rasittavaa, kun ei millään jaksaisi ylös nousta. Kertaakaan en ole imetänyt kun kaksi kertaa yössä, eli poitsu nukkuu edelleen todella hyvin yöt. Eka pätkä on se pisin ja kestoltaan 4 - 5 tuntia. Että kyllä passaa! Tähtäimessä meillä se 6 kk:n rintaruokinta. Painoa tullut 4 vko:ssa kilo lisää ja pituuttakin melkein 5 senttiä.

Rohkeasti vaan liikenteeseen vauvojen kanssa. Jokainen tietää, että vauvat välillä itkee. Jos raivarit iskee ostarilla, niin vauva kainaloon ja lähimpään kahvilaan / lastenhoitohuoneeseen syöttämään. Joskus pelkkä vaatteiden vähentäminen tai asennon vaihto vaunuissa auttaa. Tärkeää on itse pysyä rauhallisena.

Nyt kutsu käy :)

Ristiäiset on meillä 13.3.

Minsku ja Samu 5 vkoa

Vierailija
53/55 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva on täysin rintaruokinnalla, niin kannattaa kokeilla hyvissä ajoin ennen omaa poissaoloa pullon antamista. Se ei ole ollenkaan sanottua, että vauva suostuu pullosta juomaan. Siinä tulee miehelle ( ja ennen kaikkea pikkuiselle ) tukalat paikat! Mulla on asiasta omakohtaista kokemusta kahden vauvan kanssa. Meidän kumpikaan lapsista ei ole suostunut pullosta juomaan. Anoppi oli hyssytellyt vauvaa sylissä ja poskesta kutitellen saanut vauvan avaamaan suunsa. Sitten harsomytty suupieleen ja äkkiä pullo suuhun. 30 ml oli saanut vauvan juomaan pumpattua rintamaitoa näin! Ei auttanut muu kuin meidän tulla kotiin kesken illan. Anoppi on kuitenkin 5 lapsen äiti ja 15 lapsen isoäiti ja kahden lapsen isomummo, joten kokemusta löytyy. Mutta siis älkää jättäkö pulloruokinnan kokeilua viime tippaan. Se ei suinkaan vauvojen kohdalla mene niin että nälkäisenä ilman muuta onnistuu. Tai sitten meidän vauvat on harvinaisen itsepäisiä :)

Minsku

Vierailija
54/55 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi millään selvinnyt ilman anoppia ja pikkusiskoa, jotka sitten ottivat vastuun seurakuntatalon keittiöstä ja tarjoilusta. Itse väsäsin tarjoamiset, mutta siihen loppui mun venymiskyky. Virsinä meillä oli 218 (muistaakseni toi numero) ja Jumalan kämmenellä (499). Poika oli virkeä ja iloinen koko seremonian (ja juhlan) ajan, mutta se nyt kostautui illalla monen tunnin väsyitkulla. Nyt kyllä nukkuu, muttei yövaipoissa eikä -vaatteissa, joten pitänee herättää kohtapuolin vaipanvaihtoon...

Beckhamista tuli sitten monen mutkan jälkeen Aaron. Toisen nimen kanssa oli sitten jo miehen kanssa eilen vielä riitaa, ja sopu saatiin vasta jotain puol tuntia ennen seremoniaa, kun rekisteröintilappua täyttelin :/ Toiseksi nimeksi tuli miehen ja isäni toinen nimi. Itse tosin en pidä tästä patriarkaaliperinteestä "tottakai pojalle nyt isän nimi", mutta nimi on ihan kiva ja isäni oli niin liikuttunut, joten ei asia minua nyt enää haittaa.

Maanantaina poika oli miehen kanssa kahdestaan kun minä olin Rammsteinin keikalla (oli muuten mahtava keikka!). Hieman jännitin pullon ensitapaamista, mutta oli se sitten ihan hyvin mennyt. Kun on tutti käytössä, niin ei pullon kanssa ollut ongelmia.

Nyt voisi elämä hieman rauhottua, oikein odotan tavallisen tylsää arkea eskarinoutoineen ja tv-maratoneineen!

Elisabet ja Aaron kohta 7 viikkoa.

Vierailija
55/55 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei kuulu mitään ihmeellistä, mitä nyt pojan nimilistaa aloitettu

pyöritellä ja karsia vähän ahkerammin ;) Ristiäiset lähestyy... 3 viikon

päästähän ne jo ovat. 6 nimeä on enää listalla jäljellä.

Meillä teki pieni mies historiaa viime yönä nukkumalla peräti 6h putkeen :)

Syntymänsä jälkeen pisin unipätkä oli tuo... silloin ekana päivänään nukkui

sairaalassa reilut 5h, mutta sen jälkeen pisimmät pätkät ovat olleetkin noin 4h

mittaisia.

Rintamaidolla mennään täälläkin täysin ja maitoa pursuaa hieman liikaakin vauvan mielestä välillä. Yölläkin pitää pääosin istualtaan takakenossa imettää, että painovoima hieman ehkäisisi tursuamista ;) Usein on silti itseltäkin liivit ja paita vaihdettava... pyykkiä tulee. Ostettiinkin pyykkikori tuonne kähemmäksi hoitopöytää ja makuuhuonetta, kun tähän asti olin vaan lattialle kasannut... hyi sentään. Olevinaan niin pitkä matka tuonne kodinhoitohuoneeseen ja pyykkikaappiin aina viedä ;)

Ihanaa kun sää on lauhtunut ja pääsee ulkoilemaan ilman kamalia lisävaatekerroksia :) Vauvallekin riittänyt ohuempi hattu vaunuissa ja ei ole fleecepukua tarvinnut haalarin alle. Nytkin on hieman plussan puolella, isommat lapset väsäävät lumiukkoja tuolla... pitänee poitsu pukea ja lähteä itsekin pihalle :)

voikaa hyvin!

t.aLmA ja poika 1kk 9pvä

PS. se joka tekee maaliskuulle avauksen, niin pitäiskö tuosta meidän esittelyketjusta poistaa nuo ketkä "ovat yhtenä kappaleena" ;) ?