Tammikuun tähdet helmikuussa
Kommentit (55)
Saako tulla mukaan? Odotuspuolella seurasin pinoanne säännöllisen epäsäännöllisesti mutta en oikein osannut valita joulukuisten ja tammikuisten välillä (en sitten oikein kirjoitellut minnekään...) laskettu aika kun oli ihan joulukuun lopulla 28.12. No yliaikaiseksihan se meni ja viikon käynnistelyn jälkeen tyttö syntyi sektiolla 18.1.
Ensikertalaisia kun ollaan niin kamalasti on kaikkea hupsua kysyttävää mielessä, eikä aina viitsi/pysty neuvolaan soittelemaan joten täältä voisi apuja ehkä saada myös??
Tällä hetkellä iso stressin ja paniikin aihe on tuo ristiäisten järjestäminen... Oi jos voisitte antaa vinkkejä miten teillä homma järjestettiin/järjestetään ja mitä oli tarjolla??
Nyt pitää taas mennä, pikkuinen ei suostunutkaan käymään päiväunille...
T: Zeria ja pieni 21 vrk
Täälläkin menee vauva arki hyvin. Pikkuhiljaa rupee olemaan vauvan vietit selvillä, mitä milloinkin haluaa. Väsy tai nälkä on yleisimmät kitinän aiheet, mutta on välillä ihan masuvaivaakin. Jätin itse pois kahvin ja ruisleivän ja masu rauhoittui. Otan sitten 3 kk iässä ne uudelleen kokailuun, kun suolisto kypsyy, mutta nyt mennään näin. Murusella oli muutenkin joku tiheän imun kausi ja kokoajan oisi halunnut olla rinnalla.
Keskiviikkona ollaan mun siskon kanssa menossa babybioon Flamingoon. Onko ketään muita menossa? Jos on, minut tunnistaa kerma-hassel Hug-a-bub liinasta, jossa murunen uinuu. Tule vetäisemään hihasta.
Huomenna on murusen lääkärineuvola, joten mittoja sitten.
Kolmosmuru ja murunen 6vk
Ensinnäkin suuret onnittelut kaikille vauvansa kainaloon saaneille!
Olen lukenut palstaa ahkerasti, mutta kirjoittelu on kaikessa tohinassa jäänyt. Nyt alkaa olemaan elo hieman tasaisempaa niin jospa tulisi kirjoiteltua useammin :) Toivottavasti joukkoon vielä mahtuu!
Meille syntyi poika 18.1. eli juuri laskettuna aikana. Opettelun merkeissä on mennyt 3 viikkoa, ja nyt osaa ottaa hieman rennommin. Hyvin on sujunut ja vauvaakin osaa jo lukea jonkun verran. Päivisin syödän usein, yleensä 1,5-2h välein, 22-2 haarukassa valvotaan ja sitten nukutaan pitkät unet ja 9-12 välillä taas valvotaan. Onko teitä kehotettu herättelemään vauvaa syömään ja kuinka usein? Tuntuu kurjalta herätellä nukkuvaa yöllä kun päivällä kuitenkin ruoka on maistunut...
Kestovaipoista. Haalin niitä hirmuisesti mutta kaiken jännityksen ja vauvan opettelun takia niitä on tullut käytettyä tosi vähän. Nyt aion reipastua ja rueta käyttämään niitä päivisin. Kertisvaipat olisi niin helppoja, mutta minulla on huono omatunto kaikesta siitä roskamäärästä mitä syntyy! Nyt siis itseä niskasta kiinni ja kestoilemaan, pyykinpesukaan kun ei pelota :) Millaiset vaipanvaihtovälit teillä on?
Täälläkin on mietitty nimeä, ja nimenantopäivää, mutta mitään ei olla vielä lyöty lukkoon. Onko kenelläkään kokemuksia nimenantojuhlista, meillä kun olisi sellaiset tiedossa koska emme kuulu kirkkoon. Mielellään lukisin kyseisesträ juhlasta!
Ihanaa vauva-arkea kaikille!
Elli ja poika tasan 3vk
Kerrankin hetki aikaa (tosin liuta kotitöitä odottaa), kun pikkuneiti nukkuu ja isompi on tänään päiväkodissa :)
Vaippakeskusteluun, en ole vieläkään "sekaantunut" noihin kestohässäköihin. Nyt toisen lapsen kohdalla voisin ehkä jopa teoriassa harkita kokeilevani, mutta todellisuudessa en taida. Ei vaan ole mun juttu ;) Puollustan kyllä itseäni sillä, että meidän kunnassa kaikki jätteet poltetaan ja lopputuloksena saadaan kaukolämpöä, joten meidän vaipat ei ainakaan jää kasvattavaan sitä ikuisesta kasvavaa vaippavuorta ;)
Vauvaelämä on kyllä näin toisen kanssa paljon helpompaa, vaikka on lapsikin kyllä aika helppo ja tyytyväinen vauva pääsääntöisesti. Viime päivinä pienellä on tosin ollut vaikeuksia löytää itselleen sopivaa unirytmiä, eilenkin nukkui aamupäivällä pitkät unet (ja näyttäisi nyt toistavan samaa kaavaa), iltapäivän notkui hereillä pikku torkahduksia lukuunottamatta ja lopulta yliväsyneenä nukahti kantoliinaan, kun ei missään muualla ollut oikein tyytyväinen. Tai no,rinnalle nukahtikin monta kertaa, mutta kun aina havahtui, kun koitin siirtää muualle jatkamaan unia. Tänä aamuna sain nukahtamaan tutin kanssa vaunuihin (tosin sisälle), joten jospa tuo tutti toisi avun tähän nukahtamiseen! Kun oppis sitä nyt kunnolla syömään, eikä pulttais aina kun sitä tarjotaan ;)
Mä onnistuin saamaan jostain loppuvíikosta järkyttävän sinnikkään flunssan. Kolme yötä on mennyt niistäessa ja eilen illalla iski vielä jonkinsortin silmätulehduskin. Silmä on onneksi nyt parempi, mutta aika vetämätön olo on muuten. Kunhan vaan tytöt ei kumpikaan tätä tautia sais! En muista edes, milloin olen näin "kunnolla" ollut kipeenä, yleensä kun ammatistani huolimatta en pahemmin sairastele. Nenänalus on jo ihan kipeä ja punainen niistämisestä... :(
MEillä tosiaan nyt ollaan viikon verran menty pelkällä rintamaidolla. Pääsääntöisesti neiti vaikuttaa ihan tyytyväiseltä ja maitoakin taitaa olla riittävästi tarjolla. Kakka tosin on "kadonnut" kokonaan korvikkeen myötä :o Ennen neiti väänsi melko kiinteää "tahnaa" joka toinen yö, nyt ei ole moneen päivään tullut yhtikäs mitään, paitsi kaasua... Toki tiedän, että pitkätkin välit on ihan normaaalia täysimetyksellä, mutta vähän silti ihmetyttää! Voi tietysti olla, että se korvike vähäisessäkin määrin (määrät oli n. 1-1,5 dl/ vrk) on jotenkin "sekoittanut" pienen suolistoa ja kestää taas aikansa, ennen kuin se "tottuu" muutokseen ja toiminta "tasaantuu". Tai jotenkin tälleen mä oon asiaa ajatellut. Ehkä nyt ihan viime päivinä tuntuu tuo kakka-asia hieman myös vauvelia vaivanneen. Toivottavasti saisi pian tuotoksensa tehtyä, niin helpottais :)
Nyt käytän taas tilaisuutta hyväkseni, kun neiti nukkuu, ja meen äkkiä syömään jotain! Meillä kun ei vieläkään ole oikeen mitään säännöllistä rytmiä syntynyt, pikkuhiljaa sais kyllä jo alkaa löytymään!
Palajan taas joskus, kun kerkiän! Hyvää helmikuuta kaikille, kiva jatkaa ja jakaa kuulumisia vauva-elämästä teidän kanssa!
t. Ope ja Anna 5vko+
Tervetuloa Zeria ja Elli!
RISTIÄISISTÄ... meillä on aiemmat kaksi lasta kastettu kotona ja niin tämä kolmaskin aiotaan. Tarjoilut on hoidettu aina porukassa, meillä kun tuota innokasta lähisukua on. Nytkin sovitaan etukäteen kuka tekee mitäkin. Yleensä ollut karjalanpiirakoita ja munavoita, pullakranssi ja sen sisällä pikkuleipiä, kahvikakku. Ei mitään sen kummallisempaa. Nyt varmaan tulee lisänä vielä voileipäkakku, kun mieheni viritteli kahdesta eri ohjeesta todella hyvän makuisen :)
YÖELÄMÄSTÄ... minä en ole vauvaa herättänyt kertaakaan syömään, en edes sairaalassa silloin alussa. Ekana päivänään nukkui yli 5h tuntia putkeen, mut sanoivat silloin, että kyllä se ekana päivänä sallitaan. Sen jälkeen on pisimmät unipätkät olleet noin nelisen tuntia. Ja korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta minun mielestäni vauvaa ei tarvitse enää nyt kotona herätellä, jos nukkuu :) Itse olen ainakin lapsentahtisesti imettänyt, silloin kun haluaa. Mutta tosiaan meillä pisimmät unipätkät on olleet hieman yli 4h. Nyt menee yöt 1,5-2,5h unipätkissä.
VAIPANVAIHDOSTA... en ole myöskään pitänyt mitään kirjaa miten usein vaihdan vaippaa, kuulostelen vauvaa ja vaihdan, jos tuntuu siltä, että vois olla aika vaihtaa :D Meillä poitsu itkee silleen kimakalla äänellä ja tirisee, jos on pissi/kakkahätä. Vien sit lavuaarille ja tekeekin useimmiten sinne pissit ja/tai kakat. Samalla sanon aina "pispis..." Vaikuttaa erittäin huojentuneelta poitsu, kun saa tarpeensa tehtyä lavuaariin eikä tarttee vaippaan joka kertaa äheltää ;) Kyllä meillä silti vaipassakin useimmiten jotain on eli en ihan kaikkia pissejä/kakkoja saa metsästettyä lavuaariin... Juu ja kestoja pääasiassa päivisin käytetään, öisin menee kertiksillä. Suosikkivaippoja on tällä hetkellä ne äitiyspakkauksen ImseVimset ja sitten Nalle Nöttöset + villavaippahousut. Villiankan puodissa oli muuten nöttöset alessa, jos jotakuta kiinnostaa ;)
TÄYSIMETYKSELLÄ meillä(kin) mennään ja maitoa riittää :) Vauva taitaa nyt tilata lisää maitoa, kun yöllä syö useammin ja aamupäivät roikkuu tissillä. Outoa, kun nää aiemmat on illalla tankanneet yötä vasten... no eihän tää pienin ole kuin vajaa 3 vkoa vasta :) Kerkiää rytmit muuttua vielä moneen moneen kertaan.
t.aLmA ja poitsu huomenna 3 vkoa
Juu, en ollut minä joka sai 15 tikkiä. Neljällä pärjäsin tällä kertaa. Syöksysynnytyksen vuoksi nekin...
Ja valitettavasti en asu jumbon lähellä enää. Asuimme vielä 1,5 vuotta sitten, mutta vapaiden tonttien ja edullisempien hintojen vuoksi rakensimme talon tänne maalle. Käydään välillä verestämässä muistoja siellä Jumbossa. Niin ja salaa haaveillaan tontista sieltä uudelta asuinalueelta joka tulee siihen jumbon lähelle ( nimeä en nyt millään muista ). Niin kivaa täällä maalla on...
Minä aloitin dee-tipat poitsulle perjantaina kahdella tipalla. Yö meni ihan plörinäksi. Vauva ei itkenyt, mutta murisi ja ähelsi eikä saanut nukutuksi. Valvoi 01 - 06 välisen ajan. Sama meno jatkui seuraavan yön. Eilen en antanut tippoja ja nukahti puolenyön maissa ja heräsi 05.10 syömään. Eli, vaikka annankin nyt eri tippoja kun sisaruksille aikoinaan, taitaa vaan tämäkin vaaveli saada vaivoja tipoista. pidän nyt taukoa ja aloitan yhdellä tipalla sitten.
Täällä mennään imettämällä ja maitoa tuntuu piisaavan, ihan liiaksi asti. Vauva hermostuu suihkuavaan maitoon ja vetää sitä henkeensä ja välillä tulee nenästäkin ulos! Tänään nukkuin 4 tuntia ja se on ihan maksimiaika minkä voin olla imettämättä. Olen yrittänyt olla pumppailematta, koska se taas vain lisää maidon tuotantoa. Mutta välillä on pakko tai tissit räjähtää. Vauva imee toista rintaa ja minä pumppaan toista. Meillä ei koskaan syödä molemmista rinnoista samalla kertaa ja toinen rinta onkin aina vuorollaan ihan täynnä.
Täällä kanssa vauva pissaa kovasti ja aina imetyksen jälkeen. Kasteluvahinkoja rupesi tulemaan siihen malliin, että siirryttiin kokoa isompiin vaippoihin.
Kantorepun hankkimista olen harkinnut. Liinailijaksi minusta ei ole. Sen totesin keskimmäisen lapsen kohdalla. Vauva menetti hermonsa ihan totaalisesti ennenkuin olin saanut 5 metrisen liinan edes jonkinmoiselle solmulle. Liian työlästä minulle. Mietin tätä uutta manducaa ( olikahan tuon nimien ? ). On vaan kovin tyyris ja siksi täytyy tarkkaan harkita.
Kyllä sitä vaan kummasti selviää arjesta vauvan ja isompien lasten kanssa. Vauvan hoito on paljon rennompaa kun on jo kokemusta ja jotenkin se vauva vaan sulautuu siihen muuhun touhuun. Aamuisin on kerhoon ja eskariin viemistä, puoliltapäivin kotiin hakemista ja iltaisin on harrastuksia. Vauva kulkee siinä mukana :) Niin ja jossain välissä sitä kummasti saa pyykit pestyä ja kodin pidettyä kuosissaan. Ja onneksi on mies kulta olemassa. Kyllä ne miehenkin illat kummasti vierähtää tässä perheen parissa. Mutta eipä tuo ole eloaan valitellut.
Nautitaan kaikki vauvoistamme, perheistämme ja ihanista, talvisista ilmoista!
Minsku ja poitsu 2vkoa5pvä
Olen lukenut tammikuun tähtiä ihan alkumetreiltä,ja tuntuu että tunnen kaikki :)kirjautumisen kans oli häikkää niin jäi se oma kirjoittelu väliin,mutta paaljon henkistä tukea on täältä saatu kun samojen vaivojen kans painittu.
elikkäs synnytin 28.12,la oli 2.1..
tyttö nyt 6vkoa ja 1 päivä.
Nyt painiskelen täällä alkavan rintatulehduksen kans!!!onko teillä muilla noussu kuume,kun mulla ei mut jäseniä särkee ja rinta sairaan kipeä...?
Sit Ellille:meillä kans tyttö nukkuis läpi yöt mut oon herätelly 05 syömään...tyhmää sinänsä kun kaksi aikasempaa muksua oli valvottajia ja nyt kun perheeseen siunaantui kolmas joka nukkuu niin sit opetan sen heräämään...eli yö unille menee 23-24 ja syötän 05 viimeistään.nukkuu vielä 09 asti.aika mahtava rytmi!
Beeda
.eli yö unille menee 23-24 ja syötän 05 viimeistään.nukkuu vielä 09 asti.aika mahtava rytmi!
Beeda
Täytyy sanoa, että hieman olen kateellinen tuosta rytmistä ;) Mut toisaalta mun tissit ei kyllä kestäis varmaan viiden-kuuden tunnin imetystaukoa... Meillä meni viime yö huonosti, vauva kitisi kai mahaansa... röhki ja itki, piereskelikin vähän väliä :( Nukuin tosi huonosti. Tissiä tarjoilin 1,5-2h välein koko yön. Vaippakin piti kahdesti vaihtaa, normisti mennyt yhdellä vaihdolla tähän asti. Onneksi on päiväuniin mahdollisuus, kun mies vie isommat lapset avaruusnäyttelyyn tai johonkin sellaiseen...
t.aLmA ja poitsu 3vkoa tasan
Meillä oli aamulla lääkäri neuvola 8.30. Miksi kummassa ne lääkäriajat on aiva aikaisien aamulla? No, poika kasvaa hyvin ja kaikki näytti muutenkin olevan mainiosti. Painoa oli 5250g, ja pituus 58.5cm ja pipo 38cm. Ei siis ihme, että 56cm vaatteet ei enää mene. Surullisin mielin pakkaan ne ihanuudet pois, niisk. Murunen sai rotarokotteen suunkautta ja toivon, ettei tule masuvaivaa. Miekin on töissä putkeen kolme päivää eli apuja siltä suunnalta ei saa. Onneksi nää isommat on sen verran isompia(8,5 ja 5,5v), että saavat itse jopa kaapista ruokaa jos en kerkeä antamaan. Rotarokote on toki tarpeellinen, koska keskimmäinen sairasti pahan rotaviruksen 1,5-vuotiaana.
Meillä heräillään 1-3 tunnin välein yöllä eli olen myös kateellinen melkein yönsä nukkuville. Nyt huomaa kun synnytyksestä on jo kuusi viikkoa rupee oma olo olemaan muuten ihan normaali, paitsi väsyttää. Päivällä en osaa nukkua ja illalla en malta mennä nukkumaan, kun murunen nukahtaa klo 21-22 välillä. No sitähän se on tää vauva arki, väsyttävän ihanaa.
Kolmosmuru ja murunen reilu 6vk
Kateellisena, silmät ristissä minäkin luen noista pitkistä yöunista :)
Meillä 2 vanhempaa lasta nukkuneet kuin unelma, mutta nyt yöt kaikkea muuta kuin nukkumista!!
Miten teidän jälkivuodon tilanne on? Itselläni tosiaan synnytyksestä 1,5 vkoa ja tuntuu että vuoto loppunut lähes kokonaan! Välillä vessassa käydessä tippuu tippoja, mutta muuten side aina kuiva. Tikitkin on jo sulaneet... mies kärsimättömänä jo odottaa lupaa koskea :)
En muista yhtään miten vuoto meni aiemmilla kerroilla, mutta netistä luin että keskimäärin 6 vkoa kestäisi...
Mulla jälkivuoto kesti reilu kolme viikkoa. Viimeinen viikko meni pikkuhousun suojalla, johon ei paljoa vuotoa tullut.
Kolmosmuru, jonka synnytyksestä 6vk ja ensi viikolla jälkitarkastus
Juu,osaan kyllä olla kiitollinen tästä tyttären TÄMÄNHETKISESTÄ rytmistä(tilannehan voi muuttua hyvinkin pian...)aikasemmat(6v ja 4v) valvottivat 2-vuotiaaksi asti ja vannoin ettei vauvoja enää tähän perheeseen...mutta niin se vain kuume iski ;) vauvat on niin ihania!mut tähän jää... :)
valvominen on niin raastavaa,joka hetki on kyllä mielessä, että sympatiat kaikille joiden yöt menee hyppästessä!
ja hei,teille joita ensimmäinen valvottaa niin kolmas voi jo olla sitten hyvä nukkuja ;)
mulla kesti jälkivuoto kans jotain vajaa 4vkoa,vuodon määrä kyllä vaihteli,ihan tippa sillon toinen tällön,välis tuliki sit reilummasti.taukopäiviäkin oli.
voi että mikä olo,kun ei niinku kunnolla oo tullu toi rintatulehdus päälle et viittis soittaa antibiootit,jäseniä särkee ja palelee mut kuume ei nouse.huomiseen katon ja sitten soitan neuvolaan!
Tokihan täälläkin on jo jakauduttu.Poika 4400g ja 53,5cm syntyi 20.1. ja on nyt kolme viikkoa vanha "pikkunälkä"
minä sain tikit...ja edelleen kärsitään kivuista mutta kyllä tämä viikko on ollut paljon parempi kuin viime viikko:)
poika kasvaa tosi vauhdilla..viime torstaina kun neuvolasta kävivät kotikäynnillä niin paino oli jo reilu 4,4kg (sairaalasta kotiin lähtiessä painoi 4,1kg eli hyvin oli tullut lisää 4 päivässä)
imetys on hyvin onnistunut eikä korvikkeita ole tarvittu vielä ollenkaan :) täytyy vaan yrittää muistaa itekin syödä ja juoda paljon, että maitoa tulee.
meillä ei vielä selkeää rytmiä ole mutta päivisin poika nukkuu 3-4h putkeen ja öisin heräilee tiheämmin syömään. välillä jaksaa olla hereillä jopa pari tuntia mikä tuntuu omituiselle, koska esikoinen ei jaksanut valvoa ollenkaan näin pienenä!
jälkivuoto on ollut tänään aika niukkaa, toivottavasti loppuis pian..en tykkää yhtään.
mmamma ja poika 12päivää
Hei te joiden nimi on vielä alemmassa listassa, voisitteko laittaa vielä syntymäajat tietoineen niin saan listan ajan tasalle, huomasin että esim. Väiski on jäänt raskaaksi ;) En viitsisi alkaa kovin monesta pinosta noita tietoja kaivelemaan...
Täällä jälkivuoto jatkuu EDELLEEN, niukkana tosin mutta siteelle käyttöä vieläkin Xo Suurempaa tuskaa tosin on vessakäynnit muuten, jonkinmoista ummetusta ollut jo toista viikkoa, pah. Mullakin on tuo alapää sen verran tikattu että vielä viime viikolla vuosi kakkoshädän yhteydessä taaimmista tikeistä verta. Kuituja oon yrittänyt lisätä ja juoda paljon, mutta jos tää vielä jatkuu niin apteekkiin ja ehkä lääkäriinkin on hakeuduttava. niin kuin ei olisi näitä vaivoja vielä tarpeeksi ollut!
Yöt menee meillä vaihtelevasti, yleensä kuitenkin pystypainotteisesti. Eli murmeli saattaa tosi hyvällä tuurilla nukkua yön aikana yhden kolmen-neljän tunnin pätkän, muuten heräilee huoltotauoille tunnin-kahden välein. On muutenkin äänekäs ja levoton nukkuja (ehkäpä ilmavaivojensa takia?) ja ähisee ja huutelee unissaankin paljon. Me tietysti pompitaan katsomaan onko tyyppi hereillä ja mikä on hätänä, vielä vähän tämä tulkintapuoli siis hakusessa.
Imetyskin on välillä hankalaa noiden mahavaivojen takia, kun reppanaa alkaa aina makuulla kipristää ja minä taas en ole vielä niin taitava imettäjä että osaisin edes imetystyynyn avulla homman pystyasennossa hoitaa. Ollaan Cuplatonia nyt annettu viikon ajan, samoin Gefilus d-vitamiini-maitohappobakteeri-tippoja. Ne ovat auttaneet kyllä selvästi, mutta vaivaa on silti enemmän kuin soisi.
Ai niin, olin tässä yksi iltayö sen verran väsy, että nukahdin mikron eteen vauva sylissä seisaalteni... heräsin mikron kilahdukseen. Oli maito ehtinyt kiehuvaksi mutta vauva pysyi sentään tiukasti kyydissä XO Tuli sitten siitä sänkykomennus ja mies valvoi tuon yön vauvan kanssa. Amatöörit tarvii nurkan nukkumiseen!
Tervetuloa uusille, ja heippa Zeria :)!
Jennuli ja Elmo 3vk 6pv
Piti tänään kaverin kanssa sinne mennä, mutta tuli nyt aamulla viesti, että lapset ja itse on sairaana ja eivät pääse. Pah. Itsekseni sit pitää mennä :( Kinopalatsiin olen menossa keskustaan.
En nyt mitään kovin uniikkeja tuntomerkkejä oikein osaa laittaa, en varmaan ole ainoa siellä, jolla on harmaat Jovin vaunut, tummat hiukset ja musta takki.
Beckham on löytänyt jonkinlaisen rytmin. Puolenpäivän aikaan on pidemmät päikkärit, ja sitten pitäisi illalla olla klo 18 aikan päikkärit kans, muuten menee ilta huuteluksi. Yöunille mennään 21..23 akselilla, ja sitten on n. 3..5h välein syöntiä, tyypillisesti 03 aikaan ja sitten aamukuudelta. Aamulla kun heräilee 05..07 aikaan niin on hetkisen hereillä. Tällöin yleensä vaihdan vaipan ja sitten nukutaan taas jonnekin 08..09 asti.
Nyt pitää pakata edustuskelpoiset kestovaipat mukaan reissuun :P Babybiossa on kyllä kertiksiä, jos tulee hätä.
Elisabet ja Beckham 4+2 viikkoa
Eilen oli meidan vauvalla jo 4 vkoa taynna, jee! :) Aivan ihana pakkaus on, hymyilee ihania virnistyksia jo monta kertaa paivassa, jos vahan houkuttelee. Jaksaa mammakin paremmin taas vaihtaa vaippaa ja kompia yosyotolle.. ;)
Taallakin saatiin toissayona nauttia pitkista unista. Nukkumaan meno oli klo 19:30 ja ensimmainen syotto oli 02:30!!! En meinannut uskoa itsekaan. Ja seuraavan kerran herasin klo 06:15 tunteeseen etta toinen rinta rajahtaa JUST nyt. Aivan kamala fiilis, rinta kivikova ja pakottava.. AAAAH! Akkia vaan pumpulle, vauva kun nukkui edelleen. Herasi vahan ennen klo 07 sitten. Viime yo meni vahemman hehkeasti, kun mahaa kipri ilmeisesti vahan, ja molemmilla kerroilla kun herasi syomaan, ei meinannut rauhoittua takaisin. Ekalla kerralla syyksi selvisi Iso Pissi ja marat vaatteet, ja toisella kertaa masuvaivat. Meilla ei ole viela vitamiineja annettu, eli ne ei ole syyna. Syyllinen lienee maitotulva, jota vastaan taistellessaan neiti vetaa valilla ilmaa mahaan. Piereskelya ei ole, eika pahemmin pulautteluakaan, mutta jos ei kunnon Homer Simpson -royhtaysta saada aikaan, niin mahaa kiprii. Yosyotoilla minua rassaa se, etta joudun syottamaan usein istualtaan. Makuulla maitoa tule kai nenat ja silmat tayteen, joten vauva saa raivareita, eika ruokailu onnistu. Toivottavasti pian kuitenkin, niin ei tarvitse aina herata "kokonaan"..
Joku kyseli vauvan herattamisesta syomaan. Meilla laakari sanoi ekassa tarkastuksessa 2vkon ikaisena, etta 3-4 tunnin unien jalkeen voi herattaa syomaan paivalla, mutta yolla ei tietenkaan kannata. Itse en ole heratellyt paivallakaan, enka yhtaan seuraillut syontivaleja (ekan syomisista pidettiin tarkasti kirjaa parin ensimmaisen kuukauden ajan..), mutta 3-4 tuntia kuluu helposti paivalla.
Kantoliina on otettu kayttoon parin viime paivan aikana. Jos laitan ruokaa, tms, ja neiti on hereilla, ei siita tahdo tulla mitaan ilman liinaa. Itse tykkaan pienella vauvalla eniten ihan "vanhanaikaisesta" 5m liinasta, koska se on niin napakka. Esikoista odottaessa ostin Didymos-liinan, ja sehan vain paranee vanhetessaan, joten silla mennaan nyt jo kolmannen kanssa. Kun vauva kasvaa, niin sitten siirrytaan Ergoon, jossa esikoinen kulki viela yli 1-vuotiaanakin paljon, selassa tosin.
Sande(ko?) mietti miten vauvalta jaa aikaa taaperoille ja vanhemmille lapsille. Aika huonosti. :) Esikoisella palvelu pelasi, mutta kakkonen ja tama kolmonenkin joutuvat valilla vahan odottelemaan ja huutelemaan, eika sille mahda mitaan. Samoin vanhemmat lapset oppivat ettei kaikki aina onnistukaan ihan silta seisomalta. Mutta jotenkin kaikki kuitenkin aina jarjestyy. Edellisen vauvan kohdalla esikoinen oli alle 2v, ja kaksi alle kaksivuotiasta oli kylla aika tappava yhdistelma, vaikkei sita siina touhun keskella ehtinyt paljon pohdiskellakaan. Jalkeenpain vain huomasi miten helppoa elama olikaan kun vauva-aika jai taakse. :)
Nyt kun esikoinen on 5,5v. ja keskimmainen tayttaa kohta 4v., on elama huomattavasti helpompaa, kun isommat syovat itse, pyyhkivat takapuolensa itse, viihdyttavat itse itseaan ja toisiaan, ymmartavat ja (enimmakseen) tottelevat ohjeita, osaavat odottaa jo aika pitkaankin, jne. Varsinaisia vahdittavia on vain yksi, eli tama vauva, joka viela toistaiseksi pysyy aika hyvin aloillaan.
Jalkivuotoa on ollut tosi niukasti viimeisen viikon ajan, toisina paivina ei ollenkaan. Esikoisesta muistan etta vuotoa oli aikalailla taydet 6 viikkoa, ja suurin piirtein yhta pitkaan kakkosestakin. Nyt kuitenkin selvasti vahemman ja lyhyemman aikaa.
Elisabet - Hieno rytmi teilla jo loytynyt. Meilla vaihtelee edelleen. Joskus jo olen tunnistavinani rytmia, ja sitten seuraava paiva meneekin yllattaen taysin eri kaavan mukaan..
Larubia ja neiti A 4vkoa 1 pva
Meillä alkoi jo kolmas päivä ilman masuvaivoja. Tai siis ilman että ilmaa kerääntyy vatsaan. Nyt on kaksi päivää edellisestä kakasta ja neiti yritää ihan selkeästi punkea sitä ulos, kun ei tule niin ei tule. Odotettavissa on siis kunnon lasti sitten kun tulee :) Olen Cuplatonia antanut varmuuden vuoksi yöllä, ettei nyt ainakaan aamuyöllä kipristä. Ehkä meidän masuvaivat olivat peruja siitä että söin rautakapseleita, lopetin ne sunnuntaina.
Mä en ole vieläkään uskaltautunut vauvan kanssa liikenteeseen. Siis vaunuilemassa ollaan käyty melkein joka päivä. Vanhemmillani käytiin kerran vaunuilla, muuten ollaan oltu kotona. Tänään olisi tarkoitus lähteä käymään mun isovanhemmilla Hyvinkäällä (hurjat 15min autolla). Jännittää ihan kauheasti miten matkustaminen sujuu ja millä tuulella neiti mahtaa paikan päällä olla. Hoitolaukku on pakattu täyteen, niin että tursuaa. Tätä kai se on kaikilla ensimmäisen kanssa ollut, vai olenko poikkeus?
Toisilla kuulostaa niin mukavalta noi pitkät välit yösyötöissä. Meillä herätetään vauva klo 00-02 riippuen moneltako on edellinen ollut (max 4h väli kuitenkin) tämän jälkeen menen vasta itse nukkumaan, sitten herätän kolmen tunnin päästä uudelleen (jos vauva herää itse niin on todella pahantuulinen, eikä tahdo nukahtaa enää uudelleen), seuraavaan syöttöön saa herätä itse. Päivällä herää itse 3-4 tunnin välein. Välillä tosin syö jo 2 tunnin päästä uudelleen. Ja tämä aamuyön herättäminen tosiaan johtuu siitä että monta yötä vauva sai itse määrätä tahdin, niin sitten valvottiinkin 2,5-3 tuntia.
Mä vaihdan vaipan aina ennen syöttöä, myös yöllä. Meillä tulee ihan järjettömät määrät pissaa. Jos on tuo neljän tunnin syöttöväli, niin vaippa on jo niin täys pissaa, ettei enempää mahdu.
Jälkivuoto on loppunut jo viikko sitten. Sairaalassa sanoivat että yhdyntä on kielletty ja luvan saa vasta jälkitarkastuksessa?!?! Kuitenkin täällä noudatettu tuota "kun jälkivuoto loppuu"-lupaa, mikä näyttää lukevan kaikissa opuksissa. Miten teillä on ohjeet annettu?
Mulla synnytys oli niin "helppo" että ei ollut mistä palautua. Kaikki sanoivatkin sairaalassa käytyään että ihan kun en olisi synnyttänyt ollenkaan, fyysisesti ja henkisesti olin kuullema oma itseni. Paineet laskee tosi matalalle kun nousen ylös, alkaa pyörryttämään. Jos ei ole jotain mistä ottaa tukea niin sitten löydän itseni lattialta :( varmaan menee hetki ennen kun kroppa toipuu niistä korkeista paineista. Pulssi mulla oli koko raskauden ajan yli 110 ja nyt on ihanaa kun se on 60. Eli nyt on raskaudesta palauduttu. Painoa jäi 6kg, niistä en ota mitään stressiä vaikka varmaan pitäisi.
Käytättekö vauvoillanne tuttia?
Meillä nimittäin vauvalle tuli yht'äkkiä hirmuinen imemisen tarve ja tuttia lutkuttaakin usein. Ei suostu nukahtamaan ilma sitä ja puoliunessa jos tutti putoaa suusta, niin tulee hirveä huuto.
Sande87 ja Tirri 3.5viikkoa
Mihinkäs tammimammat hiljenivät tällä viikolla? :)
Sande, meillä on sama juttu tuon ulkoilun kanssa, eli vaunulenkillä kyllä käydään päivittäin, mutta kaupungille tai kyläilemään ei uskalla lähteä. Kertokaapas te kokeneemmat, että miten teillä vauvat käyttäytyy vaikkapa siellä ostarilla ja kuinka toimia jos tulee hirveä huutokohtaus keskellä kauppaa?! Ensikertalaista stressittää..
Meille annettiin ohje, että seksiä saa harrastaa heti kun siltä itsestä tuntuu, ei tarvi odotella lääkärin lupaa tai muitakaan "merkkiä".
Käyttääkö Larubian lisäksi muut kantoliinaa? Meillä se on nyt kokeilussa, ja taitaa poika pysyä aika rauhallisena, kunhan pysyy vähän liikkeellä koko ajan. Hieman hidasta tosin tuo liinan laittaminen, mutta ehkäpä se nopeutuu kun kokemusta karttuu.
Meillä käytetään, tai lähinnä kokeillaan tuttia aina silloin kun minään muu ei tunnu vauvaa rauhoittavan. SItä miettiikin että huutaako toinen silloin nälkää (vaikka vähän aikaa sitten olisi syöty) vai mitä?!
Kuinka muilla on painon kanssa käynyt synnytyksen jälkeen? Minulla tuli 13kg joista jo 11kg on lähtenyt. Ei haittaa ollenkaan ja sama laskusuhdanne saisi jatkua vielä vaikka toiset 11kg :) Taitaa imetys olla tehokasta toimintaa.
Elli ja poika 3vk 5pv
En ole jaksanut aikaisemmin kirjoitella vaikka lukemass aolenkin käynyt päivittäin.
Täällä vauva- arki on lähtenyt hyvin sujumaan. Vauva on tosi rauhallinen ja nukkuu yöt hyvin. Ei paljon itkeskele turhia, masua aina välillä vähän mutta ei muuten.
Synnytyskertomusta en ole vielä teille kirjoitellut kun oli sen verran kauhea kokemus, että pitää ensin itse saada se sulateltua pois ja aivoihin järjestäytymään. Kirjoittelen sitä jossain vaiheessa sitten.
Onnittelut vauvan saaneille ja tsemppiä vielä odottaville.
Vauva-10 ja vauva 11vrk