Tammikuun tähdet helmikuussa
Kommentit (55)
Kiitos Jennuli tästä avauksesta. Laitan tän mun viestin tänne puolellekin...
Täällä on myös vauvalla ilmavaivoja. Masu ihan pinkeä ja tyttö on tosi tuskainen. Ei muuta kun hierontaa ja jumppaamista. Mies on nyt apteekista hakemassa rela dropsia ja cuplatonia. Ajattelin kokeilla 2viikon kuurina tuon relan ja tarvittaessa sitten cuplatonia. Maistoin sitä vauvalle annettavaa d-vitamiinia (jekovit) ja hyi hitto kun maistui pahalta, yök!
Tunnustaudun täysin kertavaippojen suurkuluttajaksi. En vaan nää itseäni pyykkäämässä kestoja...
Nimiä on mietitty: Sara, Petra tai Carita
Varmaan laitetaan nimet hattuun ja arvotaan. Toiset nimet on Elina Isabella.
Meillä on ollut hevoset nimeltä Elmo ja Saku =D
Vaunuilemassa ollaan kayty kahtena päivänä. Tänään saa olla 15min :) Pienestä se on onni ja ilo. Kun tosiaan marraskuun lopulta olen ollut "lepohoidossa". Ylämäessä loppui kunto kesken, siis ihan normaalissa ylämäessä, kuvitelkaa :/ Mä en vaan osaa pukea vauvalle sopivasti vaatetta vaunuihin. Nyt olen paistanut raasun sinne. Harjoitellaan, harjoitellaan...
Sande87 ja Sara 2vkoa 2päivää
Täällä odotellaan tuota 2 viikon maagista ikää. Maagista siksi, että meillä molemmat tytöt aloittaneet itkut silloin. Esikoinen itkeskeli iltaisin ja öisin tuonne 2 kk:n ikään saakka, keskimmäisellä itkut oli vähäisempiä, mutta oli kuitenkin. Saas nähdä kuinka pojan kanssa käy. Tytäille annoin devitolia, nyt meinaan kokeilla jekovittia. Ja aloitan yhdellä tipalla...
Tällä hetkellä vauva on tyytyväinen tapaus, nukkuu hyvin päivällä ja yöllä. Selkeästi jaksaa valvoskella pitempiä pätkiä. Sängyssään köllöttelee tyytyväisenä hereilläkin. Voi kun näin jatkuisi! Toki niitä itkujakin tulee, mutta kun eivät olisi jatkuvia. Muistan kuinka vauva tuskaisena kipristeli ja jännitti koko kehonsa ja itki naama punaisena. Kyllä siinä tuli itku usein itseltäkin.
Nimiä täällä ollaan pähkäilty. Nyt parhaimmalta kuulostaa Samu. Mutta mitään päätöstä ei vielä ole. Tytöille nimet oli helpompi keksiä.
Huomenna neuvolaan. Vauvalta laapistetaan napa ja minä menen Hb kontrolliin. Hitaasti ne vaan voimat palautuu minullekin. Eilen olin lumitöissä ja voi että oli ihanaa! Odotan innolla reippaalle lenkille pääsyä. Loppuviikosta kyllä jo menen. Jaloissa ja sormissa on vielä turvotusta. Sormukset ei mene edelleenkään sormiin ja kengät puristaa. Mutta kyllä nekin siitä hiljalleen sulaa. Alapään tikit ovat tainneet jo sulaa ja hiljalleen sinnekin " rauha laskeutuu ". Ikävän tuntuisia moiset haavat ja tikit tuolla herkimmillä alueilla. Eikä yhtään auta nuo hiostavat siteet ja suojat jälkivuodon takia.
Että sellasta täällä. Rauhallista on. Tytöt kovasti hoitaa " Veikka-vauvaa " ja suuremmilta mustasukkaisuuksilta ollaan vältytty, ainakin toistaiseksi. Saa nähdä kuin käy kun mies palaa töihin.
Minsku ja vauva 12 vrk
Mukavaa tietää, etten ole ainoa, jonka mielestä pojille on vaikeampi keksiä nimiä. Esikoiselle nimi lyötiin lukkoon vasta matkalla ristiäiskirkkoon 6 viikon iässä, ja se oli tytölle, joille on helppo keksiä nimiä... Ristiäiset varattiin 3 viikon päähän ja sen verran meillä on nyt armonaikaa.
Vaipoista vielä sen verran, että mielummin pesen pyykkiä, kun roudaan vaipparoskista pihalle :) Ekan kertispaketin (Libero koko 2) ostin tosin tänään, tähän asti pärjätty esite- ja lahjoitusvaipoilla. Toivottavasti ehdimme paketin käyttää loppuun ennen niiden jäämistä pieniksi. Kestositeitä ajattelin myös nyt tilata ja kokeilla. Jälkivuoto tosin taisi loppua, mutta kyllä kuukautiset jossain vaiheessa taas tulee.
Taisi nuo itkut täälläkin alkaa 2 viikon iässä. Nyt sitä jo osaa hieman niitä tulkita, mutta yleisin syy on nälkä tai imuhalut. Muutamana iltana on tullut kunnon mahantyhjennys-oksennukset ja olen ollut varovaisempi syöttöjen kanssa. Pitää heti röyhtäyttää pystyasennossa syötön jälkeen, tai muuten tulee maidot ilman kanssa ulos. Tutti onneksi auttaa niihin hetkiin, kun poika haluaisi imeä, mutta on jo ääriään myöten täynnä maitoa.
D-vitamiinia en ole vielä aloittanut, hyi minua. Aamulla multa loppui se rintatulehduksen AB-kuuri vihdoin, ja en halunnut samanaikaisesti D-vitamiinia aloitella. Tällä viikolla se kuitenkin on ohjelmassa.
Me ollaan jo ulkoiltu pari kertaa. Viime viikolla hengailtiin Jumbossa torstaina, kun mies ja esikoinen pulikoivat Flamingon kylpylässä. Lauantaina oltiin koko perhe luistelemassa (minä luistelin ja kurvailin kärryjen kanssa luistinradalla) ja eilen olin esikoisen ja poitsun kanssa bussiretkellä Tapiolassa. Tänään oltiin koko perhe keilaamassa. Hyvin on mennyt ihmisten ilmoilla olo :)
Elisabet ja Beckham 3 viikkoa
VÄISKILLE onnittelut vauvasta.
Kivalta kuulostaa teidän vauva-arki, samaa rataa mennään täälläkin. Poika on edelleen rauhallinen tapaus suurimmaksi osaksi. Kitisee nälkää tai väsyä, harvemmin mahaa. Meillä esikoisella oli kunnon koliikki, joka kesti kolme kuukautta. Toinen kititi 6-7 viikkoisena mahaansa ja kitinä loppui ristiäisiin (mitä lie mun stressiä ristiäisistä). Esikoinen huusi JOKA ILTA klo 17-23 ja simahti ihan vasynä ja nukkui yön hyvin. Itku ei ollut mitään kitinää vaan suoraa kipu huutoa. IOlen ollut nyt vähän varuillaan ja odotellut kitinän alkamista. Jekovitit sai aikaan pientä masun vääntelyä, mutta se meni ohi ja Jekovittien rinnalla olen antanut Rela-dropseja ja meinaan antaa sinne 3kk asti ainakin ja sitten taas kiinteiden aloituksen yhteydessä.
ELISABET uskaltautunut ihmisten ilmoille, hyvä niin. Itsekin olen käynyt vauvan kanssa vaikka missä.
Masuvaivojen kanssa voimia, onneksi aika viimein parantaa. Liinassa kantaminen auttoi meillä aina, esikoisen kanssa "löysin" liinailun salat vasta siinä 3kk kohdalla harmikseni.
Nimi on meillä päätetty ja sitä jo ahkerasti käytetäänkin. Sama S-sarja jatkuu kun edellisilläkin lapsilla.
Kolmosmuru ja murunen reilu 5vk
Tänään käytiin sitten ekan kerran neuvolassa toisella neuvolatädillä, joka onkin sama kuin keskimmäisellä lapsella.
Kylläpä mieleni huojentui, kun typy on saanut 6 päivässä 290 grammaa lisää painoa eli painaa nyt 4075g eli neiti on nyt ylittänyt syntymäpainonsa (4028g) ja pituuttakin on nyt 52,7cm eli tullut lisää 2,7cm syntymästä. Neuvolatäti tosin epäili, että kätilö ei välttämättä ollut suoristanut täysin typyn jalkoja eli mahdollisesti syntymäpituutta on ollut hiukan enemmän kuin kirjoihin ja kansiin merkitty 50cm. Päänympärysmitaksi kirjattiin 35,6cm.
Kopsaan tähän neuvolatädin "lapsuusiän terveyskortin" ekan sepustuksen:
"Rintamaidolla kasvaa hienosti, jäntevä söötti tyttönen. Moro +, kävely +, torvi +, valo +, kädet auki enimmäkseen, kastevasteen saa. Iho punoittaa pepusta, ilmakylvyt + rasvaus. Nyt painoa on tullut 290g 6 päivässä."
Typyllä on eilisestä alkaen ollut kakka ihan selvästi vihreää, neuvolatädin mukaan masussa on jotain bakteerihäikkää ja suositteli aloittamaan tänään Gefilus-tippojen antamisen. Ostinkin apteekista uutuustuotteen, jossa on Gefilus-maitohappoa ja D3-vitamiinia samassa pullossa (hinta n.21€). Pari päivää kannattaa antaa pari tippaa ja vasta sitten siirtyä 5 tipan päiväannokseen.
Vaippa-asiaa: en ole kestoilun kannattaja, vaan ihan surutta käytän tällä kolmannellakin vauvalla kertiksiä, tällä hetkellä Muumi-vaippoja. Mulla on jotenkin sellainen mielikuva, että kestoilu on hankalaa... Äitiyspakkauksen mukana tuli jotain kestovaippajuttuja, mutta en ole tutustunut niihin. Nythän joku tammimamma voi ottaa haasteen vastaan ja yrittää saada mut innostumaan kestoilusta tai saada mut edes kokeilemaan sitä ;)
Typyn nimi on ollut mietittynä ja päätettynä jo siitä lähtien, kun saimme varmistuksen tyttövauvasta. Typy saa 3 nimeä isoveljensä ja isosiskonsa lailla ja käytämme etunimeä jo täysillä. Emme ole salanneet nimeä keneltäkään, mutta jätän sen kertomatta täällä. Sen verran, että nimi sopii hyvin suomalaiseen sukunimeemme ja alkaa samalla kirjaimella kuin isosiskonsakin eli R:llä.
Äitsyliini ja typy 13 vrk
Vaippa-asiaa: en ole kestoilun kannattaja, vaan ihan surutta käytän tällä kolmannellakin vauvalla kertiksiä, tällä hetkellä Muumi-vaippoja. Mulla on jotenkin sellainen mielikuva, että kestoilu on hankalaa... Äitiyspakkauksen mukana tuli jotain kestovaippajuttuja, mutta en ole tutustunut niihin. Nythän joku tammimamma voi ottaa haasteen vastaan ja yrittää saada mut innostumaan kestoilusta tai saada mut edes kokeilemaan sitä ;)
Sama vaivahan se on nakata likainen kestovaippa pyykkikoriin, kuin käytetty kertisvaippa roskasankoon :) Jos pyykkikone pyörii muutenkin tiuhaan, ne vaipat menee siinä samalla. Hieman pitää toki perehtyä pesuaineisiin sun muihin, ettei vaippoja pilaa väärällä pesulla. Mutta vastaavasti ei tarvitse kaupasta roudata vaippapaketteja kotiin, ja rahaakin säästyy alkuinvestointien jälkeen.
Itse ainakin olen ollut ihan tyytyväinen niihin äitiyspakkauksen kestoihin (flanellivaippa + kuori). Seuraavan kerran, kun sulla on 60c pyykkilasti tuloillaan, niin kannattaa kokeilla! Ei siinä mitään häviä, kun kerran ei vaippainvestointejakaan tarvitse ensin tehdä. Siinä vaipassa on semmonen irtonaisempi läppä, se puoli tulee vauvan peppua vasten. Läpän kiinnityspää on vaipan etuosa. Taita etuosan "siivekkeet" läpän päälle, ja pujota tämä vaippakuoren "taskuun" (etuosan sisäpuolella). Aseta vaippakuori + vaippa hoitoalustalle ja vauva siihen päälle. Kääri vaipan takaosan siivekkeet vauvan päälle, laita kuoren etuosa niiden päälle ja lopuksi kiinnitä kuoren takaosan tarrat. Tarkista, että flanellivaippa on kokonaan kuoren sisällä, eikä pilkota esim. lahkeensuusta tai selästä. Ja nyt on yksi kertis kaatopaikalla vähemmän, ja kertispaketti riitä hiukan pidempään :)
Kertisvaippoihin verrattuna noi flanellivaipat tuntuvat pissan jälkeen kyllä tosi märiltä, ja vaihtoväli on tiheämpi, mutta jos vauvan peppu kestää, niin ei tarvita mitään kuivaliinavirityksiä. Nuo flanellivaipat ovat myös "armeliaita" pesun suhteen, kunhan ei käytä huuhteluainetta eikä valkaisuaineellista pesuainetta. Toki "kehittyneemmät" all-in-one vaipat sun muut ovat kertakäyttövaippamaisempia ja sillä tavalla helpompia, mutta ei flanellivaippojen käyttö todellakaan mitään rakettitiedettä ole :D Harsoja en ole vaippakäyttöön ottanut, niiden taittelu tuntuu minusta taas liialta vaivalta, vaikkei se hankalaa nyt olekaan. Sen lisäksi harsot ovat kyllä meillä ihan täysityöllistettyjä hoitopöydän alustoina ja puklurätteinä.
Esikoisen kanssa (2003) en edes harkinnut kestoja, tosin niitä ei silloin ollut yhtä laajalti saatavilla ja niiden käyttö oli jotenkin "piilossa". Nyt niiden käyttö tuntuu luontevalta ja sopii minun pyykinpesu OCD-oireisiin hyvin. Vaippapyykki on vain yksi pesukategoria lisää 8 muun arkipyykkikategorian seuraksi.. :D
Beckham tuolla taas heräilee ja pääsen katsomaan, miten tämä nykyinen kestovaippa (hemp hour strap) on kestänyt päiväunikäytössä ilman lisäimukerroksia. Sopii tutkijaluonteelle, trial & error.
Elisabet ja Beckham 3+1 viikkoa
Meille syntyi poika 28.1 (rv 41+4) Painoa 4,3kg ja pituus 52cm. Synnytys kesti 19h ja oli raskas kokemus. Repesin ja 15-20 tikkiä tuli (en tiedä tarkalleen, kun ilokaasua jouduin vetelee vielä ompelu vaiheessa) Synnytyksen aikana käytin kaikki mahdolliset kivunlievitykseen: aqua-papulat, joku kipulääke kankkuun, epiduraali, pudendaali-puudute ja ilokaasu... tais olla vielä jotain puudutetta mutta en muista mitä. Järkytyksestä nyt vähän jo toivuttu ja aika parantaa haavat:) Vielä en pysty istumaan joten palaan myöhemmin kirjoittelemaan enemmän vauva-arjesta..joka on muuten tosi hyvin lähtenyt käyntiin kahden pienen kanssa:)
Ja onnea kaikille jotka ovat vauvan saaneet:)
Mmamma ja ihana söpöliini poika :)
Elisabeth: meillä tänään ohjelmissa tuo Flamingo ja Jumbo keikka. Mies menee tyttöjen kanssa kylpylään, miä poitsun kanssa shoppaamaan.
Meillä poika edelleen jatkaa rauhallista linjaansa. Neuvolan terv.hoitajakin eilen sanoi, että kyllä on tyytyväinen kaveri. Ei paljoa itkeskele, ruokaa toki kitisee, mutta sillain maltillisesti. Meillä myös kunnon röyhtäyttäminen tärkeää, tai muuten huomaa että masua kipristelee Napa meillä tulehtunut ja sitä nyt laapistellaan neuvolassa. Ja painoa tullut 5 pvä:ssä 195g, eli maitoa kyllä piisaa.
Nyt aamupalalle!
Minsku kera poitsun 2 vkoa
Kuulosti hurjalta tuo sun synnytystiivistelmä, mutta hyvä, että vauvalla oli kuitenkin kaikki hyvin :) Mukavaa, että arki on lähtenyt sujumaan. Kertoile yksityiskohtaisemmin sitten joskus.
Minsku: Jumbo on meille suht kaukana, mutta vaihtelu virkistää joskus. Sello on meille se lähiostari, tänään varmaan taas mennään sinne tappamaan aikaa.
Toissailtana alkoi kunnon riemujuhlat meillä - esikoinen alkoi oksentelemaan just nukkumaanmenon jälkeen. Vatsatauti, jee. Kaikki mahdolliset petivaatteet pyykkiin. Virittelin itselleni ilmapatjan esikoisen huoneeseen, jotta heräisin sitten antamaan oksuvatia tarpeeksi nopeasti. Esikoinen osaa oksuvatia pyytää itse, muttei kesken unien. Mies ja vauva nukkuivat makkarissa, ja piti sielläkin sitten ravata vauvaa syöttämässä tasaisesti läpi yön. Unta sain 2.30-4.30.
Aamulla esikoinen oli kuitenkin jo virkeämpi, pyysi juomista ja oksut jäivät yhteen yöhön, ja kukaan muu ei vatsatautiin sairastunut. Illalla söi jotain pientä ja nyt aamulla normiaamiaisen. Eskariin ei kuitenkaan vielä tänään mennä.
Keskiviikkona pitäisi mennä pojan kanssa Babybioon :) Onko muita mahdollisesti menossa kans, niitä kun on ympäri maata? Kaverillani on 8kk tyttö, ja nyt vielä voidaan yhdessä tämmöisissä tapahtumissa ravata. Esikoisen kanssa aikanaan ravattiin niissä kuukausittain. Jos menee Babybion nettisivuille, niin siellä esikoisen vauvakuva (ja mun rumat kengät taustalla) :) Huomasin kuvan tässä syksyllä ihan sattumalta. Finnkinon valokuvaaja on ollut jossain niistä kerroista paikalla ja kuvannut iloisia leffavauvoja.
Elisabet ja Beckham 3+viikkoa
Ja oikein mukavaa torstai aamua kaikille.
Huomaa, että porukka on pienentynyt kasaan tuon odotuspalstan jälkeen...kuinka monta meitä nyt onkaan täällä jäljellä?
Viikko sitten taisin itse olla sivuilla kirjoittelemassa ja nyt istahdin hetkeksi tähän, kun talo on suht aamuväsynyt ja hiljainen :-) Kolmevuotias yskii huoneessaan, mutta muuten vielä rauha maassa.
(koputtaa puuta)
Täytyy kyllä olla kiitollinen uudelle tulokkaalle, hän kun ei ole vielä suurempaa ääntä itsestään pitänyt. Nukkuu yli kolmen tunnin pätkiä kerrallaan, syö, on valveilla hetken ja taas nukkuu.
Viime yönä ei itkenyt kertaakaan.
Eilen oli ensimmäinen kylpypäivä eikä siihenkään sanonut mitään :-)
Viime perjantaina kävin sairaalassa "toisella tarkastuksella" kun lähdimme sairaalasta niin aikaisin kotiin. Paino oli tippunut yli 300 grammaa, mutta niinhän siinä aina ensin käy. En ole ollut huolissani koko aikana vauvan kehityksestä, kun näkee että muksu kuitenkin voi hyvin. PKU,- sekä kuulokokeet jätämme väliin. Samoin kaikki turhat neuvolajuoksut.
Vauva syö ja voi hyvin joten en hätäile. Oma maito riittää varmaan vielä ehkä parisen kuukautta, ja sen jälkeen on otettava korvikkeet esiin. Kahden aikaisemman aikaan tilanne oli sama, joten ennakoin jo etukäteen. Vanhemmat lapset saivatkin sitten rintaa todella monta kuukautta, joka YLI vuoteen, ja kahden ensimmäisen lapsen aikaan oli maitoa niin paljon, että möin sitä vielä extrana sairaalaan. Silloinen hinta litralle oli 75 sitä vanhaa mummon markkaa että kallista oli eväs keskosille! :-)
Nyt siis tilanne toinen, maitorauhasia ei ole jäljellä ikävä kyllä niin paljon operaation jälkeen mutta onni että edes se vähäinen, ja onni myös se, että korviketta on tarjolla kun hätä on pahin tai se on tarpeen.
Tutti on meidän perheessä tuntematon esine. Kellään lapsella ei sellaista ole ollut, eivätkä sitä ole tarvinneet. Monesti tyrkytetään tuttia suuhun aivan liian usein ja tarpeettomasti. Ja sitten niitä pikku viisivuotiaita kulkee tuolla tutti suussa...(tiedän monta esimerkkiä!)
Flunssa on talossa kiertänyt. Itse olin kipeänä viime viikolla, siihen perään mies, ja vanhin tyttö. Kaksi nuorinta (ei siis vauva) ovatkin olleet yskässä pidemmän aikaa, ja toisella korvatulehdus pari viikkoa sitten.
Täällä on rouva taas vihdoinkin ruvennut kuntoilemaan, pitkät lenkit takana tällä viikolla ja spinning odottaa viikonlopulle. Löysät pois, se kaikki mikä on löysää! Sokerin käyttöä olen vähentänyt (sekä piilosokerin) tietoisesti. Rakastan maissipalloja :-) mutta herkun syönti ikävä kyllä loppuu aina synnytyksen jälkeen. Pahin himo mennyt jo ohi ja jos tekee mieli makeaa niin kaivan esiin porkkanat sekä isken päätäni seinään, että pirukos siinä! Voimallinen tahto...
Nimen mietintää sitten. Meillä lapset menevät vokaaleissa ja nyt on vuorossa Ä kirjain. VOITTEKO KUVITELLA, löytyykö sellaista nimeä??
Älva löytyy kyllä, keksittiin ihan itse keiju sanasta. Älva on ruotsiksi siis keiju. No, vielä on aikaa miettiä ennen ristiäisiä. Todellinen pulma tulee, jos onni tulee taloon vielä kerran tai toisen...Ö kirjain ei ole kovin houkutteleva!!!:-) Mutta sitten kyllä otetaan käyttöön toinen vokaali....
Mies menee tekemään spermatestin tässä kevään korvilla, siinä nähdään sitten, että uiko sopassa muitakin kuin niitä X yksilöitä :-)
Tosin tytöt ovat syötävän ihania myös, ettei loppujen lopuksi väliä, että mikä se on...vaikka olisin se mukava se toinenkin...vaihteen vuoksi ihan...ymmärrättekö?
Toivottavasti kakki mammat voitte hyvin ja että vauvat kasvavat ja ovat terveitä!
Voikaa hyvin ja nauttikaa kukin omalla tavalla!
PS. Minä en tiedä tuosta kestoilusta mitään....vaikka ehkä pitäisi!!!!
Neuvoja otan vastaan, jos sille tielle vielä seitikon kanna lähden :-)
Riesa ja pien' Ä
Minsku ilmeisesti asuu jossain lähellä ja Elisabet B käy joskus Jumbossa mut lähin ostoskeskus on Sello.
Itse asun Jumbon naapurissa ja eilen oltiin vauvan kans ekaa kertaa kahdestaan liikenteessä Jumbossa vaunuilla muuuten ollaan oltu koko poppoo autolla menossa.
Minäkin olen miettinyt sitä babybio, mutta en ole ikinä käynyt ja esikoisen aikaan ei ollut tuota flamingoa olemassa niin helsinkiin saakka ei viitsinyt edes harkita menevänsä.
Meillä vauvan kanssa menee hyvin, yöllä syö 1-2 kertaa joista toinen kerta on 5-6 aikaan aamulla.
Terkkuja kaikille ja jaksamisia
Mussukka ja tytär 1 kk
Ensiksi onnittelut vauvan saaneille!
KESTOILUSTA: Meillä kestoilee sekä vauva että mamma :D Molemmat tosin vaan päiväaikaan, yöt menee kertislinjalla ;D Olen yllättynyt noista äp-vaipoista, että miten ne on hyviä... jotenkin en osannut ajatella, että ne toimii noinkin hyvin kun ilmaiseksi sai ;D Eniten siis käytetään niitä ImseVimsejä. Meillä tulee aivan järkyttävä määrä 60C pyykkiä muutenkin per päivä, joten aivan sama on pestä noita vaippojakin siinä samassa :) Harsoja ei ehkä siksi tule vaipoissa juuri käytettyäkään, kun niin paljon niitä menee hoitoalusta-rättinä ja imetysaikaan suojana/puklurättinä. Vauva ei pulauttele paljon, mutta sitäkin useammin sellaisia pikkupukluja. Ja samoin nuo hoitoalusta-harsot... vaikka yritän pissittää/kakattaa lavuaarille ja usein se onnistuukin, niin silti tekee usein sit toiset pissit vielä siihen alustalle :D Onneksi meillä on 8kg pesukone, niin ei lopu kapasiteetti. Entinen hajosi just "sopivasti" ennen vauvan syntymää ja kyllä nyt hermot menisi, jos joutuisi 3,5kg konetta pyörittää.
D-VITAMIINI meillä aloitettiin tiistaina, kun ikää tuli se 2 viikkoa. Aloitan taas normia hitaammin(?) elikkäs annan aina kaks päivää samaa annosta. Ti ja Ke siis 1 tippa, tänään ja huomenna 2 tippaa jne. kunnes ollaan siinä 5 tipassa. Devitol:a annan mitä edellisillekin.
ULKONA ei olla käyty kuin kerran, maanantaina otettiin varaslähtö ;) Jotenkin vaan päivät menneet niin, ettei ulos ole selvitty. Josko tänään saisi aikaiseksi ja kävis vaunuilemassa vaikka sen 20min.
Nyt pitää mennä, isommat vaatii huomiota. Olen yksin lasten kanssa nyt kotosalla, mies on kauppareissulla...
t.aLmA ja poitsu 2vkoa 2pv
Ps. NIMIasiaa piti vielä kommentoida, että kyllä on paljon vaikeampi keksiä pojalle nimi... tytölle olisi ollut paljon helpompaa. Onneksi on vielä ristiäisiin aikaa, ne kun ovat vasta maaliskuun puolen välin jälkeen.
Kiva kuulla myös vauvakuulumisia!
Meillä menee täällä myös oikein mukavasti, tosin edelleen ihmettelemme tätä mallioppilas-vauvaa! Miten voikin olla niin paljon yksinkertaisempaa kuin esikoisen kanssa aikoinaan. tämä tyttö kun osaa jopa itse pyytää ruokaa, eikä tarvitse kellosta katsoa ja herättää syömään + ei huuda kurkku suorana tuntikausia iltaisin & joka syötön päälle, paino nousee hyvin ja mikä parasta, eilen saatiin neuvolasta "lupa" täysimetykseen!!! (esikoinen ruokittiin pullosta korvikkeilla)
Nimiasiaan, täällä annetaan nimivaihtoehdot jo sairaalan esitietolomakkeeseen. Tietenkin se on epävirallinen, mutta kun sitä nimeä sitten jo sairaalassa käyttävät, se useimmiten jää lopulliseksi. Meillä esikoisen nimi oli "varma" slusta asti, tän toisen kanssa sulateltiin viikko pari, mutta nyt on vakiintunut ja päätetty, että Anna häsestä tulee. Ristiäiset on joskus maaliskuussa, joskaan mitään ei olevielä sovittu kenenkään kanssa. Niin, ja sisarusten nimistä, isosiskon nimi on hyvin samaa tyyliä, perinteinen suomalainen nimi viime vuosisadan alusta ja vuosimallinsa (2006) suosituin nimi :)
Nyt heräsi isosisko päiväuniltaan, joten palailen joskus kun taas ehdin!
t. Ope ja Anna 1kk
Me asumme Jumbon lähellä, kuuluu lähikauppoihin. Asun Tuusulan puolella just ja just. Ois kiva tehdä vaikka treffit Jumboon vauvojen kanssa päivällä. Kahvilla käydä yms. Ketä ois lähdössä???
Meillä ollut havaittavissa jonkin verran kitinää. Ennen kun saa kakattua tulee kitinaa ja uni ei maistu. Tänäänkin kaksien "niskakakkojen" jälkeen uni on maistunut. Muistan edellisilläkin olleen 6-7vk vaiheessa tiheän imun kausi ja kitinä kausi. Ekalla oli koliikki 2vk-3kk, mutta toisella oli tää kitinäkausi. Muuten poika on kyllä edelleen tosi tyytyväinen oloonsa ja sellainen "helppo" vauva. Ensi viikolla neuvoja, joten miittoja sitten. Kasvanut on, koska 56cm vaatteet on jo pakattu pois.
Kolmosmuru ja murunen kohta 6vk
Jos saan mieheltä auton käyttöön päiväksi, niin mielellään tulisin Jumboon vauvatreffeille joku päivä :) Tai jonnekin muualle pk-seudulla (esim. keskustaan), meitä listalisia tältä suunnalta on kuitenkin useampi.
Miten olette muut pukeneet vauvojanne ulos näillä keleillä? Beckham on oikea kuumakalle, ja ihan hirvittää se vaatteiden/topinkien vähyys, mutta en halua poikaa paistaa vaunuihin. Vaunulenkille pakkaskelillä puen normi sisävaatteet (body, potkuhousut). Toppapuvun hihan- ja lahkeensuut suljen töppösillä/tumpuilla ulkoapäin, en siis laita mitään lapasia tai villasukkia. Päähän ohut "lentäjänlakki" (tuli Liberon korruptiopaketissa) ja toppapuvun vetoketju kiinni. Vaunujen kopassa vielä äp:n toppapussi, jota en laita kiinni kokonaan. Paketin päällä vaunujen jalkapeitto. Heti, jos mennään sisätiloihin, niin jalkapeitto pois ja kaikki vetoketjut auki.
Jos äitini olisi elossa, saisin satikutia siitä, kun vauvalla ei ole talvipakkasilla villavälikerrosta. Ja sehän on vauvan palelluttamista kans, jos talvipakkasilla/talvikuukausina pojalla on kotona sisätiloissa (meillä on jotain 24c lämmintä) lyhythihainen body päällä. Kun pitäis olla aluspaita, paita, villaa, potkuhousut, villasukat ja lakki nyt vähintään.
Kolmosmuru: Beckham on kans tommonen kakan panttaaja. Nyt kakkaa tulee noin joka toinen päivä semmonen kunnon lasti kerralla. Esikoinen muistaakseni kakkasi kerran viikkoon tässä iässä. Helpottaa vaippapyykkiä joo, mutta ne mahavaivat eivät ole kivoja...
Hyvät perjantait kaikille!
Ihana päivä tänään; miinus 10 ulkona ja aurinkoa lähes koko päivän.
Pitkä kävelylenkki koiran kanssa takana.
Eilen oli vauva ensimmäistä kertaa mukana tunnin lenkillä, ja niin mainiosti nukkui lämpimässä pesässään. Toinen iltalenkki heitettiin miehen kanssa lumipyryssä. Vähemmän mukavaa mutta tulipahan tehtyä ja euforinen olo oli siitä palkkio.
Ihana vauva tämä uusi tulokas, niin syötävän suloinen ja pieni, ihan kuin linnunpoika.
Vauvakuume siis jatkuu ja keväällä sitä taas pääsee yrityksen makuun :-)ja touhuun, mikäli "luoja suo"!!! Muu ei auta. Kunhan mies ottaa vain ensin selvää noista pikku X ja Y hännäkkäistä!
Iso sokerikakku uunissa ja pinaattilettuja paistan tässä samalla, kun välillä aina kirjoitan tässä koneella.
Tässä joutuu väistelemään myös perhettä kun nyt on juoksukilpailu käynnissä!!! Isäntä jahtaa ja lapset juoksevat!!
Huomenna on aika tehdä "kahvinhakureissu" Suomen puolelle. Se on Presidentti ja Juhla Mokka kuumaa tavaraa täällä meillä. Sitä ei patrioottisena juoda muuta kuin "suomalaista".
Ja sitä lähtee kaupasta matkaan sitten kaikkea muutakin, sinapista, riisipiirakoista, valion jugurtista, piimästä, voista, makkaroista, tuttelikorvikkeesta, juustosta, ruisleivästä ihan savolaiseen Olviin!! Että lista on pitkä.
Voikaa hyvin Suomen joutsenet.
Riesa ja paksut pinaattiletut! NAM!
Onnea viimeeksi vauvautuneille! Minsku(ko?) oli saanut 15 tikkia? Aaaak! Kerrohan synnarisi, jos jaksat sen kirjoitella.
Elisabet - Esikoinen oli mulla 9vkon ikaisena kesakuisissa haissa Suomessa, ja mun tati oli aivan kauhuissaan, kun vauvalla oli vain sukkikset, body, mekko, hattu, oli kiedottu fleece-peittoon, ja nukkui kuomullisissa topatuissa vaunuissa. Oli ihan oikeasti huolissaan etta vauva saa jonkun keuhkokuumeen viileassa illassa. Mita tuon ikapolven ihmiset eivat kuitenkaan meinaa muistaa, eivatka ehka tiedakaan, on se miten hyvia ja eristavia materiaaleja kaytetaan nykyisin. Esim. fleece, jota ei ennen ollut, puhumattakaan nykyisista vaunuista. Meilla vaunujen "koppa" (jonka saa makuu- ja istumisasentoihin) on myos auton istuin, se on aika syva ja toppaukset on tosi lampimat. Toista se oli 70-luvun vaunuissa, eristys oli mita oli.
Riesa - Aiotteko tosiaan yrittaa viela poikaa? Ymmarran kylla etta seitseman tyton jalkeen voisi yksi poika olla kivaa vaihtelua. ;) Jos se oikeasti kiinnostaa, niin sairaala jossa synnytin taalla Ammanissa (Farah Hospital), on erikoistunut myos hedelmallisyyshoitoihin, seka vauvan sukupuolen valintaan. Kerran, kun etsin netista tietoa ko. sairaalasta, paadyin sivustolle, jossa sita kehuttiin kovasti nimenomaan jalkimmaisen aiheen puitteissa. :) Muistaakseni kriteerit olivat etta pariskunnalla on vahintaan 3 samaa sukupuolta olevaa lasta, eika toimenpide ollut edes hinnalla pilattu. Olisiko ollut jotain 3-4000€..? Siis IVF-periaatteella homma toimii, munasolut hedelmoitetaan ja vain haluttua sukupuolta oleva hedelmoittynyt munasolu siirretaan kohtuun. Tietenkaan ei voida taata etta munasolu lahtee kehittymaan normaalisti, mutta aika monta amerikkalaista naista tuntui saaneen haluamansa vauvan silla tavalla.. Vahan epaeettiselta tuo minusta tuntuu, mutta on ilmeisesti paljon ihmisia, joille on tarkeaa saada nimenomaan tytto tai poika. Paikallisille on tarkeaa etta saadaan ainakin yksi poika, mutta hoidoissa kayneista amerikkalaisista moni nainen halusi nimenomaan tyttoa.. Kulttuurisidonnainen juttu selvastikin. Jordaniassa on paljon ns. medical turismia, eli tanne tullaan erilaisiin hoitoihin muistakin maista. Laaketiede ja sairaalat ovat korkeatasoisia (omakin laakarini on amerikkalaiset koulut kaynyt), mutta kulut kai kuitenkin kohtuullisia, toisin kuin jossain USA:ssa.
Taalla vauva-arki jatkuu tasaisena, ja vastasyntyneesta on kehittynyt jo aika valpas kohta kk ikainen vauveli. :) Hyvin syodaan ja nukutaan edelleen, ja kotivaa'an mukaan painoa olisi 4,5kg, ja pienimmat vaatteet alkavat olla kohta pienia, joten ilmeisesti neiti kasvaa. Hymyjakin on jo nahty, ihanaa! :) Suurin mieliharmin aiheuttaja on suihkutissi silloin kun masu on taynna, mutta olisi kiva vaan lutkuttaa jotain (Elisabet!), joten tutti on taallakin kaytossa. Esikoinen ei huolinut tuttia, kakkosella se oli kaytossa uniaikaan 1v. saakka, ja sen pidempaan en aio antaa kolmosenkaan tuttia kayttaa.
Iltahuutelusta oli puhetta myos.. Esikoinen oli juuri aloittanut iltahuudot 5-6vkon ikaisena, kun satuin lukemaan kirjan nimelta Healthy Sleep Habits, Happy Child. Siina vaitettiin, etta huutelu on ylivasymisen merkki, jolta valttyy aikaisella nukkumaanmenoajalla. Kokeilin tietysti, ja totta se oli. :) Niinpa kakkonen ja nyt kolmonen ovat jo alusta asti (parin viikon iasta) menneet nukkumaan klo 18-19 maissa younilleen, ja iltahuutelua ei ole ollut. Pari kertaa meilla on ollut vieraita tai jotain ohjelmaa, etta nukkumaanmeno on neidilla siirtynyt klo 19 jalkeen, ja silloin alkaa huutelu. Ylivasyneena nukahtaminenkin on vaikeaa.
Iltahuudoista karsiville (koliikki-itkut on erikseen) suosittelenkin etta kokeilette parina iltana laittaa vauvan nukkumaan jo esim. klo 18 younille (meilla tarkoittaa etta laitetaan yopuku hamarassa, ja imetetaan pimeassa makkarissa, ja silta tielta jaadaan nukkkumaan). Meilla neiti saattaa nukkua esim. 18.30 alkaen, syo puolenyon aikaan ekan kerran, ja sitten aamuyolla kolmen maissa (jolloin vaipan vaihto), ja seuraavan kerran aamulla klo kuuden aikoihin. Moni ajattelee ettei vauvalla riita unet, ja pelkaa etta perheen juniori heraa aamuyolla seurustelemaan, eika enaa nuku, mutta meilla siis kolmas menossa nailla evailla, eika kenellakaan ole ikina loppuneet younet kesken. Usein vauva vetelee niita samoja klo 18-19 aloitettuja younia viela klo 6 aamusyoton jalkeenkin aina klo 8-9 saakka. Vauvoihin ja pikkulapsiin ei pade se, etta mita pidempaan on hereilla, sita paremmin nukkuu, vaan pain vastoin: hyvin levanneet vauvat nukkuvat hyvin ja rauhallisesti, ylivasyneet nukahtavat huonosti ja nukkuvat levottomasti ja pienissa patkissa. Omien lasteni kohdalla tama on ainakin ollut totta.
Neiti A nukkuu, nyt pitaa menna pelaamaan Kimblea esikoisen ja keskimmaisen kanssa. :)
Mukavaa helmikuuta tammivauvojen perheille! Toivottavasti jaksatte kaikki kirjoitella tannekin puolelle. :)
Larubia ja neiti A 3,5vkoa
Täällä vauvallinen elämä sujuu yhtä mallikkaasti kuin alussakin,poika on oikein tyytyväinen tapaus. Yölläkin nukkuu jopa yli neljä tuntia yhteen menoon! Parempi nukkuja on kuin nuo kaksi edellistä.
Maitoa riittää ja poika syö hanakasti sen minkä syö,ei tarvi herätellä kesken syötön tms. Yöllä joutuu kerran vaipan vaihtamaan,mies onneksi hoitaa sen.
Sisarukset tykkäävät vauvasta tosi paljon,esikoinen jaksaa toistella "Meillä on söpö vauva!" ja "Vauva on ihana!". Keskimmäinenkin suhtautuu oikein hyvin,ajattelin että olisi mustasukkainen. Laulaa veikalle omia laulujaan,pusuttelee ja halii. Ihanaa!
Hyvää viikonloppua kaikille!
-Hedgehog
Mä kävin kanssa Jumbossa tiistaina. Tosin ilman vauvaa. Meillä on jouduttu siirtymään jo 62cm vaatteisiin, kun 56cm on aivan liian pieniä.
Meillä on masuvaivat helpottanut, kunhan vaan muistaa säännöllisesti antaa Cuplatonia. Ulkona ollaan käyty joka päivä, paitsi eilen. Mä olin aivan järkyttävän väsynyt ja nukuin ensimmäiset päiväunet sitten alkuraskauden yövuorojen jäkeen. Täällä on kyllä ollut tosi hyvät kelit nyt, onneksi.
Tosta kestoilusta vielä. Ehkä täälläkin on tuo kertisten käyttämisen syy lähinnä se ettei ole ollut tietoa. Myöskin kun on kaveripiirin ja suvun ensimmäinen lapsi 12-vuoteen, niin ei ole kenelläkään ollut kokemusta niistä. Kyllä nyt ainakin tämän esikoisen ajan jatkan kertis linjaa, eihän sitä tiedä mitä seuraava tuo tullessaan :)
Täällä vaihdetaan vaippa aina ennen jokaista syöttöä. Vaipat painaa ainakin kilon, kun likka pissii tosi paljon. Kakka vaippoja tulee aamupäivällä yksi ja iltapäivällä yksi. Tosiaan meidän neiti pieree tosi paljon, kiitos cuplatonin se ilma onneksi tulee ulos.
Olen tässä miettinyt ettö miten sitä pärjää useamman lapsen kanssa. Siis kun musta tuntuu että vauva vie oikeesti kaiken ajan. Miten te ehditte viettämään aikaanne taaperoiden kanssa ja tekemään sapuskat ja muut kotityöt?
Josko sitä menis itse syömään nyt kun Tirri nukkuu lenkin jäljiltä. Olen huomannut että kello saattaa olla neljä, ennen kun tämä mamma laittaa mitään murua rinnan alle :/
Niin ja tosiaan mun paineet on palannut alkuraskauden tasolle, vaikka lopetinkin lääkkeiden syömisen 6viikkoa liian aikaisin.
Sande87 ja Tirri 3vkoa
Arvelin että kirjoitustahti/kirjoittajien määrä tästä hiipuu, joten tein pinon koko kuulle, jos näin ei käy niin tehdään sitten uusia viikkopinoja.
Alla vielä muutama viimeisin kirjoitus odotus-puolelta ja linkki sinne.
Hyvää helmikuuta kaikille!
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1109892/_tammikuun_t…
--------------------------------------------------
Äitsyliini - 31.1.2010 19:05 (30/33)
Onnittelut tyttövauvasta, vauva-10!
Täällä todennäköisesti oksennus-ja ripulitauti iskenyt nyt 11-v. esikoiseen :((( Poika valitti päivällä päänsärkyä ja äsken saunoessa oksensi.
Kivakiva, jos tauti noudattaa samaa kaavaa kuin 6-v. tytöllä, viikon verran menee, ennenkuin on taas terveiden kirjoissa.
Ihme on, ellei tauti iske mieheeni ja muhunkin. Lastenklinikalla sanoivat, että jos vauva oksentaa, niin jo 2 oksennuksen jälkeen on lähdettävä sinne. Toivottavasti pienin säästyy taudilta, mutta hankalaa tulee olemaan, jos itse sairastun, niin miten saan nestettä pysymään sisälläni maidontuotannon turvaamiseksi...
Voi perhana sentään!
Typy nukkuu hienosti parin-kolmen tunnin tirsoja päivisin, mutta viime yö oli taas hankala, tyttö halusi tissitellä lähes koko yön ja loppuyöstä havahduin aina siihen, kun tyttö oli nukahtanut viereeni ja mulla oli tissi paljaana.
Aamuöisin on vaihdettava kakkavaippa.
Åitsyliini ja typy 11 vrk
Jennuli-81 - 31.1.2010 23:15 (31/33)
Onnea...
vauva10, jeannette ja se toinen j-alkuinen (missä on mun aivotoiminta, häh...?) jota en enää näköjään muista!
Juu vauva-puolelle siirtymistä kannatetaan täälläkin, eipä tänne taida montaa kirjoittelijaa jäädäkään.
Meillä alkoi tasan kahden viikon iässä mahavaivat, kuten neuvolan täti osasi varoittaakin. Suoliston bakteerikanta kuulemma kehittyy ja aiheuttaa niitä. Lisäksi kaveri on niin kova hätäilijä syödessä, että nielee ilmaa samalla, varsinkin pullosta. On sellainen muotoiltu, nännimäinen tuttikin pullossa, mutta ei kauheasti auta. Hötkyttely ja pystyasento auttavat, onneksi sentään sylittely, jumppa ja muu auttavat aika hyvin ja takapuoli pörisee... Täytynee kuitenkin huomenna käydä apteekin kautta hakemassa maitohappobakteereja ja muuta douppingia jotta vaiva helpottaisi.
Oon näköjään valinnut hyvän miehenkin, on auttanut tosi paljon öiden kanssa niin etten ole ihan tiltissä- ainakaan vielä. Viime yönäkin pirpana nimittäin vikisi 01.30-05.30. Tiistaina taas neuvolaan, vähän jännittää miten paino on kehittynyt.
Niin ja nimikin on päätetty, etunimeksi tuli Elmo.
Jennuli ja Elmo 2vk 3pv
aLmA77 - 1.2.2010 9:52 (32/33)
ONNEA
kaikille uusille vauvan saaneille! Laitoin nyt tähän viestiketjuun, kun en vauva-puolelta vielä meidän ketjua huomannut ainakaan :)
Meillä kaikki ok, vauva on aika rauhallinen tapaus, ei turhia itkeskele :) Ilmoittaa kyllä kovaankin ääneen, jos palvelu ei heti pelaa, mutta masuvaivoja tai muita ylimääräisiä itkuja ei ole ollut. Aijuu, paitsi yhtenä iltana valvottiin klo 2, kun kipristeli mahaa, mutta se oli vain yks ilta. Olin sinä päivänä syönyt paljon ruisleipää, joten olisko siitä sit ollut. Nyt olen vähemmän ruisleipää syönyt, koettanut muualta ne kuidut sit saada. Ulkoilemaan pääsis huomenna, kun sää lauhtui ja poitsulla tulee ikää 2 viikkoa, JEE!
Mukavia talvipäiviä kaikille ja jaksuja viimeisille mahakkaille!
toivottelee aLmA ja poitsu 13vrk
PS. Ai niin, vaippa-asiaa piti kommentoida... meillä alku meni lähinnä kertis-linjalla, nyt olen päivisin käyttänyt lähinnä kestoja (eniten äitiyspakkauksen Imsejä, sit pari fuzzia, Popolini AIO (vai mikä lie), jotenkin harso+villikset ei ole tällä kertaa iskenyt... keskimmäisellä käytin oikeastaan pelkästään harso+villis yhdistelmää. Öisin mennään kertis-linjalla (libero), kun edelleen kakkaa joka vaipassa. Yleensä kerran yössä vaihdan vaipan.
-------------------------------------------------
väiski* - 1.2.2010 13:17 (33/33)
Meidän uutisia...
Pikkumiehemme syntyi käynnistyksellä 28.1.
Synnytys meni ohi taas nopeasti, kesto 1 h 15 min. Tällä kertaa ehdin saada kohdunkaulanpuudutuksen, joka teki supistukset melko kivuttomiksi...ainoastaan tuntui painetta kun supistus tuli. Mennessämme käynnistykseen paikat oli jo 5 cm auki, joka tietysti vaikutti tuohon synnytyksen nopeuteen.
Painoa poitsulla 4120 g, joten ponnistusvaiheessa koko tuntui verrattuna edellisen syntymään (37 min, 3190 g). Nyt en voinut sanoa synnytyksen olleen niin "kivuton" kuten edellinen oli, mutta onneksi nopeasti ohi!
Kävin myös lukemassa tuota Riesaa käsittelevän ketjun :) Jotkut ihmiset ei taas ymmärrä sitä, että kaikilla synnytys ei vaan ole pitkä!! Itselläni olisi tämä ollut kivuliaampi mutta tuon puudutuksen johdosta supistukset kesti. Eikä sitä edes tarvitse olla iso ja löysä että synnytys menee nopeasti tai kivuttomasti :) Itse olen tosi hoikka ja miehen mielestä ainakin juuri päinvastoin kuin löysä...joidenkin vartalot on vaan "tehty" synnyttämään. Ja minulla ainakin vauvat olleet tosi tosi alhaalla, joten se omalta osaltaan nopeuttaa synnytyksen kestoa.
Onko teillä nimiä jo tiedossa?? Muita kuin Jennulilla Elmo?
Meidän pikkumiehestä tulee varmaankin Peetu, Juuso tai Saku..
Väiski ja poika 5 pv