Hieno kirjoitus "verovaroilla hyysäämisestä"
Tämän päivän Hesarin yleisönosastossa on hieno kirjoitus, jonka on kirjoittanut hoitoalan työntekijä ja vammaisen lapsen yh-omaishoitaja. Lukekaa!
"Hyväosainen ei edes näe, kuinka paljon häntä hyysätään
Tuntemattomien ihmisten hyysääjinä itseään pitävät ja hyvätuloiset, progressiivista verotusta vastustavat henkilöt ovat esiintyneet näkyvästi mielipidesivuilla (mm. Leena Nieminen HS 20. 1. ja Seppo Ilvessalo HS 22. 1.).
Heidän mielestään oikeudenmukaista olisi, jos kaikki maksaisivat veroja saman verran, eikä kerättyjä varoja käytettäisi heille tuntemattomien hyysäämiseen.
Olen tehnyt töitä hoitoalalla noin 2 000 euron kuukausipalkalla yli kaksikymmentä vuotta. Palvelujani ovat itseoikeutetusti käyttäneet myös hyvätuloiset. Nyt he vielä siis haluaisivat, että minä olisin maksanut tästä palkasta veroja tasaveroperiaatteella. Olenko minä siis hyysännyt heitä, kun olen suostunut vallitsevaan menettelyyn pienellä palkalla?
Erkki Jänneksen tapa (HS Mielipide 24.1.) perustella tasaveroa peräti perustuslain yhdenvertaisuuspykälällä antaa oikeuden hakea myös palkkausperusteita samasta pykälästä.
Tällöin 4 000 euroa ansaitsevan tulisi pudottaa palkastaan tuhat euroa, ja vastaavasti 2 000 euroa ansaitseva saisi tuhat euroa enemmän. Molemmat sitten maksaisivat palkastaan saman verran tasaveroa. Oikeudenmukaisuus toteutuisi.
Tämä on yksi osa asiaa. Toinen on syvempi ja vieläkin enemmän arvopohjainen. Miten oikeasti tässä yhteiskunnassa suhtaudutaan heikompiosaisiin ja heidän oikeuksiinsa? Kuulun heihin nyt itsekin, sillä olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva vammaisen lapsen yksinhuoltaja. En ehkä olisi joutunut tähän tilanteeseen, jos yhteiskunnan tukitoimet olisivat toimineet paremmin.
Tukemisen sijaan systeemi on ennemminkin uuvutus- ja nöyryytyssysteemi. Se on jatkuvaa taistelua vammaisen lapsen oikeuksista byrokratian kanssa. Kuulun siis niihin hyysättäviin, joita hyväosaisten yläluokka ei sulata.
Minulla on valtava huoli lapseni tulevaisuudesta. Yhteiskuntaa pyörittää aina vain enenevässä määrin tämä kovien arvojen hyväosaisten joukko. Arvomaailmastaan käsin he näkevät tulonsiirtoina ainoastaan sellaiset menot, joita tulee esimerkiksi vammaisuudesta, työttömyydestä, terveyspalveluista tai yleensä perusturvaan liittyvistä asioista.
Kaikkien muiden lailla he saavat lapsilisät, neuvolapalvelut ynnä muut. Monet heistä ovat käyneet korkeakoulut tämän maan verorahoilla. He ovat riippuvaisia valtion takaamasta turvallisesta toimintaympäristöstä.
Heidän asemaansa ja toimintaansa siis tuetaan ja ylläpidetään koko ajan mitä suurimmassa määrin yhteisillä verovaroilla, yhteiskunnan toimesta. Nämä ovat heille kyseenalaistamattomia, itsestään selviä oikeuksia.
Tässä arvomaailmassa muun muassa vammainen lapsi elää tarkoin vartioidun muurin sisällä. Tätä hän ei ole vapaaehtoisesti valinnut. Hänet on pakotettu jatkuvien lääkärintodistusten avulla todistelemaan olemassaoloaan saadakseen sen kaikkein välttämättömimmän, jonka avulla pysyy hengissä.
Kenellä tällaisessa maailmassa on loppujen lopuksi hyvä olla?"
Kommentit (11)
ovat aivan varmasti maksaneet veroissaan enemmän kuin pienituloiset ko. kirjoittajan palveluista. Hän erittäin todennäköisesti ei ole mikään yksityisyrittäjä, vaan osa julkissektoria.
On tietysti onnetonta, että ihminen tekee kohtuullisen pienellä palkalla työtä, on vammaisen lapsen äiti ja vielä yh. Se tietysti herättää sympatiaa. Mutta elämän arpajaisissa joskus käy noinkin. Vastoinkäymisiltä ei varmasti välty kukaan.
Tasavero ei tarkoita sitä, että jokainen maksaa x euroa, vaan sitä, että kaikki maksaisivat saman suuruisen siivun tuloistaan. Suomessakin ehdotettu tasaveromalli olisi vielä lievennetty siten, että tiettyyn palkkamäärään asti ei menisi mitään veroa ja vasta sen ylittävältä osalta jonkun prosentin mukainen pidätys, mikä keventää pienituloisempien verotusta edelleen merkittävästi.
Ja lopultakaan Suomen pääosin velalla ylläpitämä "hyvinvointi" ei ole kansainvälisesti ottaen mikään poikkeuksellisen tasokas juttu. Siellä olisi paljon tehostamisen varaa.
Mun mielestä ei kuitenkaan ole oikein, että työssäkäyvän ihmisen palkasta kupataan suoraan päältä puolet pois ja lopuistakin menee suuri osa alveihin, bensaveroon yms. Palkkatuloilla ei Suomessa todellakaan pääse rikastumaan.
jos saamme lapsilisän n. 200 euroa, lapset koulussa, itse maksan veroja valtiolle n. 8 000 euroa kk, mies maksaa vielä 7 000 euroa yhteensä 15 000 euroa. Muita kaupungin palveluja ei käytetä. Näin ollen katson, että kaupunki jää roimasti voitolle ainakin meidän osaltamme.
Tietenkin vähäosasia pitää tukea, siinä olen samaa mieltä, mutta myös hyvä osasia. Nyt ihmiset ovat sitä mieltä, että esim lapsilisät pois hyvin tienaavilta. ME EMME SAAMUUTA, LASTEN KOULUN LISÄKSI... Kait meillekin jotakin kuuluu. Verotus on suomessa liian kovaa.
Te ette käytä varmaan teitä ettekä junia, ette käy ikinä uimahalleissa ettekä kirjastoissa, teattereissa, urheilutapahtumissa, sairaalassa jne. Teillä on aika eristynyt elämä. Ettekä oikeastaan syökään mitään, kun maatalouttakin tuetaan verovaroin. Ja paljon muuta.
Te ette käytä varmaan teitä ettekä junia, ette käy ikinä uimahalleissa ettekä kirjastoissa, teattereissa, urheilutapahtumissa, sairaalassa jne. Teillä on aika eristynyt elämä. Ettekä oikeastaan syökään mitään, kun maatalouttakin tuetaan verovaroin. Ja paljon muuta.
vaikkapa kunnallistekniikka (esim. viemäröinti), sellaiset terveydenhuoltopalvelut, joita ei yksityiseltä sektorilta ole saatavilla (mm. synnytys), poliisi, palokunta, sairaankuljetus ja sen sellaiset pikkuasiat.
Kun on tottunut yhteiskunnan palveluihin, niitä ei edes huomaa.
jos saamme lapsilisän n. 200 euroa, lapset koulussa, itse maksan veroja valtiolle n. 8 000 euroa kk, mies maksaa vielä 7 000 euroa yhteensä 15 000 euroa. Muita kaupungin palveluja ei käytetä. Näin ollen katson, että kaupunki jää roimasti voitolle ainakin meidän osaltamme.
Tietenkin vähäosasia pitää tukea, siinä olen samaa mieltä, mutta myös hyvä osasia. Nyt ihmiset ovat sitä mieltä, että esim lapsilisät pois hyvin tienaavilta. ME EMME SAAMUUTA, LASTEN KOULUN LISÄKSI... Kait meillekin jotakin kuuluu. Verotus on suomessa liian kovaa.
terveyspalveluja, edes neuvolaa? Mites synnytykset, missä olet ne hoitanut? Eivätkö edes lapset käy julkisella puolella hammaslääkärillä?
Mitäs sitten, jos tarvitsette vaikkapa poliisia tai palokuntaa? Onko niitä yksityisiä? Onko teillä yksityinen viemäri- ja vesiverkosto?
Ei todellakaan mene läpi, että noin typerä voi tienata noin paljon :D
Vähäosa_i_nen, hyväosa_i_nen.
Ja jos oletkin, olet varmasti käynyt ilmaisen tiedekorkeakoulun (mitä epäilen, siellä pitää osata suomen kieltä)? Se on kuule ollut aika kallis paukku yhteiskunnalle verrattuna vaikka lähihoitajaan, joka valmistuu 18-vuotiaana ja alkaa tienata ja maksaa veroja.
Vähäosa_i_nen, hyväosa_i_nen.
Ja jos oletkin, olet varmasti käynyt ilmaisen tiedekorkeakoulun (mitä epäilen, siellä pitää osata suomen kieltä)? Se on kuule ollut aika kallis paukku yhteiskunnalle verrattuna vaikka lähihoitajaan, joka valmistuu 18-vuotiaana ja alkaa tienata ja maksaa veroja.
Ei voi päätellä mitään kirjoitus tyylistä.
Se että saa parempia ansiota tarkoittaa yleensä pitkää koulutusta. => Vähemmän aikaa töissä.
Eli on varsin perusteltua, että suuremmasta palkasta jää enempi käteen.
Samaten työn haastavuudesta/vastuullisuudesta tulee antaa työn mukainen ansio.
Hoivatyö nyt vaan on aikasta vaatimatonta. Oikeasti.
Käytännössä opiskelin elektroniikka insissiksi ja koska puolisoni opiskeli terveydenhoitoalaa niin senkin jotta voin neuvoa häntä.
Palkka meillä on käytännössä sama. Verotuksen jälkeen saan satasen enempi jos hän ei tee vuoroja.
Jos puoliso tekee vuoroja saa hän 100 -300 enemmän kuin minä.
m35
käytäntö ja ihanteet ovat aivan eri asioita. Kuin uni ja todellisuus. Tämän takia kommunismi ei toimi. Ihmiset eivät ole vielä valmiita siihen. Aina löytyy joku (tai jokainen) joka haluaa ylimääräisen porkkanapalan. Ihmiset ovat ahneita.
Hän kirjoittaa hyvin ja asiaa.