Miten selität 4-vuotiaalle pojalle kuukautiset?
Kun tunkee mukaan vessaan siteenvaihtoreissulle?
Kommentit (56)
vessaan moisia hommia seuraamaan.
Ei ole soveliasta.
Lapset 2 ja 6.
on ollut jo 4 vuotta, muuten alkaa oven takana kauhea vinkuminen.
ja laittaisin oven lukkoon. Tai menisin vaivihkaa vessaan silloin, kun lapsi ei ole sinne mukaan tunkemassa. Vielä ei ole aika pienen pojan kuulla noista asioista. Mutta 8-vuotiaalle tytölle varmaan jo kertoisin, positiiviseen sävyyn. Joillain alkaa menkat jo 9-vuotiaanakin, joten olisihan niistä kiva tietää etukäteen :)
että vauva tulee äidin vatsaan siten, että vatsassa on muna joka tarvitsee vauvasiemenen isältä ja sitten tästä tulee vauvaa.
ja selitin sitten kuukautiset siten, että jos isältä ei tule vauvasiementä muna tule pois vuotona.
Miksi 8-vuotiaan kanssa ei ole puhuttu seksistä ja kuukautisista?????
voisit kyllä jo 4 vuotiaalta vaatia vessarauhaa... sitä tuon ikäiset itsekin toitottavat.
Itse olen sanonut, että se on aikuisten naisten juttu että välillä vuotaa verta ja siksi aikuisten vaippa on pöksyissä. Ei ole vaarallista eikä satu vaan on ihan tavallista.
Enkä ole sitä mitenkään pahana pitänyt. Nyt ovat alkaneet kysyä, että mikä tämä on (side)? Olen vastannut, että se on side. Toistaiseksi on selvitty sillä, että naiset käyttää sitä joskus. Vastaan vain esitettyyn kysymykseen ja monesti se riittää eikä tule edes lisäkysymyksiä. Ihan luonnollista minusta, siksi saavat tulla mukaan. Ensin kyllä ilmoitan, että vessarauha olisi kiva juttu, joskus toimii, joskus ei. Esim. 4v osaa jo itse vaatia itselleen vessarauhaa ja vähemmän hän enää minua vessan seuraakaan.
ja ehkä se olisi parempi jos vanhemmat hoitaisivat asian!
minä olen siteen vissiin aiheuttanut pojalleni(4v.)ikuisen trauman kun tiennyt kuukautisista jo ajat sitten..
En ole mitenkään seikkaperäisesti kertonut,sanonut vaan että aikuisilla naisilla tulee joka kuukausi verta pimpistä ja on ihan ok ja normaalia ei miternkään vaarallista tai muutenkaan ihmeellistä.
Tämä selitys on pojalle riittänyt vielä varsin hyvin.
Joskus kysyy kun olen suihkussa että onko sulla kuukautiset,kuukautisten aikaan kun en ole ottanut häntä suihkuun kanssani.
ja hyvin on seksistä ja kuukautisista ehditty puhua kolmen isosiskonkin kanssa hiukka myöhemmin. Yhdellä isosiskoista alkoikin juuri kuukautiset, hän on nyt 15-vuotias.
tämän 15-vuotiaan elämässä ajankohtainen.
ja mistä tiedät ettei ole 15-v kohdalla ajankohtaista? Mitään et ole hänelle kertonut etkä keskustellut. Tai uskotko, että seksiä voi harrastaa vain öisin ja jos ei ole öytä missään niin ei harrasta seksiä!
koulumatkoilla, välitunneilla, eikä harrastustreeneissä, eikä myöskään kotona yksin huoneessaan.
käytetään, että aikuisilla naisilta tulee välillä verta ja käytetään siksi ettei pikkarit likaannu. Ja että vaikka tulee verta niin ei satu. On riittänyt näin.
Lisäksi kuopuksen syntymää ennen ostin lastenkirjan, jossa selitettiin ja näytettiin, kuinka vauvat saa alkunsa ja syntyy, kun lasta kiinnosti että mistä se vauva on sinne vatsaan mennyt ja kuinka tulee pois.
Ovat kysyneet asiaa ja vastaan aina mitä sillä hetkellä tulee mieleen.
a) jokaisella naisella tulee kerran kuukaudessa muutaman päivän ajan verta. Se ei satu, mutta kertoo, että pystyy saamaan lapsen.
b) jotain munasolusta, että kun se ei kiinnity tulee verta.
c) joku muu versio, joka on yhtä totta.
Eikä kukaan ole nähnyt painajaisia tai muuta. Minullekin on kerrottu asioita sitä mukaan kun kyselen.
Ja minustakin asioista voi hyvin puhua. Seksistä kylläkään ei olla puhuttu, kun eihän noi tiedä sellaisesta mitään. =)
Sanoisin että ovat naisten juttuja. Jos ei menisi läpi niin sanoisin varmaan että maha vähän kipeä mutta se menee kyllä ohi. Ei kai noin pienelle tarvitse/kannata alkaa menkoista selittää kun on ihan miestenkin vaikea ymmärtää.
Voi jeesus! Mikset vastaa lapselle totuuden mutta muunneltu sopivaksi hänen iäkseen.
Enemmän varmasti pelästyy kun äiti on kipeä ja vuotaa vertaa.
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Sanoisin että ovat naisten juttuja. Jos ei menisi läpi niin sanoisin varmaan että maha vähän kipeä mutta se menee kyllä ohi. Ei kai noin pienelle tarvitse/kannata alkaa menkoista selittää kun on ihan miestenkin vaikea ymmärtää.
Seksiä se on itsetyydystyskin ja sitä varmaankin sit harrastaa yksin kotona huoneessaan.. Ja mitä noihin muihin tulee: Seksi vaatii noin 5min ja koulun välkkä on jo Suomessakin ihan yleinen seksinharrastamisaika ja samoin koulumatkat ja kyllä,varsinkin harkat ja niitä edeltävä ja niiden jälkeinen aika...
Itse tulin raskaaksi 16v koulussa. Ja jo silloin tämä oli yleistä,siis ei raskaaksi tulo vaan seksin harrastaminen.
Ja aikaa tästä on kulunut noin 8 vuotta,en usko,että koulumaailma on "kiltistynyt" tästä,pahempaan se on mennyt!!
Amerikassahan tämä on jo ihan epidemia kouluissa.
Älä nyt kuitenkaan vauhkoo! Siis vetäsin tuon selityksen ihan hatusta puolessa minuutissa. Oma nassikka ei vielä tuollaisia keksi kysyä pitkään että ehdin kyllä miettiä hänelle paremman vastauksen. -20
meillä on kotona 8-vuotias tyttökin, joka ei ole koskaan niistä kuullutkaan