Miksi pyydätte miestänne valvomaan öitä vauvan kanssa?
Täytyyhän sen käydä töissä, hyvänen aika! EI tulis mieleenkään pyytää miestä valvomaan vauvan kanssa, kun mä kuitenkin oon äitiyslomalla ja joudun joka tapauksessa heräämään imettämään.
Kommentit (30)
pakko välillä pyytää miestä nousemaan ylös,kun itse ei oikein olis tervepäisenä jaksannu melkein 4kk valvoa. Nyt sitten meillä onkin vauva joka ei herätä ketään yöllä nukkunut heti hyvin, 3kk ikää ja vetelee unta 8-9h yössä.. mikä autuus onkaan uni :)
Eli ymmärrän kyllä myös noita jotka herättää ukkonsa välillä.
meillä herätän tai mies kyllä herääkin jos vauva heräilee tosi monta krt yöllä. mies saa helposti nukahtamaan tutilla/tassuttelulla, mun kanssa haluaa aina tissin, vaikka olisi juuri syönyt.
esikoinen meillä heräili vain syömään, tottakai silloin minä heräsin, kun imetin. mutta tämä toinen heräileekin enemmän ja muutenkin kuin syömään...
jos hän vaikka tekeekin sen pyytämättä..? osaatkos kuvitella sellaista miestä? ;)
mies nousee herättämättä itse, jos herää itkuun. Tutin laitto kun onnistuu hältäkin hyvin. :)
ja osittaisimetyskin lopahti parin kuukauden jälkeen, niin mielestäni jouti hänkin vauvalle sitä pulloa lämmittämään
Varsinkin kun luki tuota ketjua "päästäisitkö miehesi viikon reissulle kavereiden kanssa", joku vastasi että ei päästäisi kun ei pystyisi viikkoa hoitamaan yöheräilyjä yksin. Ja tällä vastaajalla oli 3-vuotias ja yli puolivuotias vauva.
En todellakaan ole sitä mieltä että miehen uni olisi pyhempää kuin naisen, kyllä ääritapauksissa (esim koliikkivauva joka ei nuku varttia pidempään) on pakko miehenkin valvoa, mutta en minä käsitä miksi työssäkäyvän pitäisi hoitaa vaikka joka toinen yösyöttö, jos äiti jää sitten yöpaidassa makoilemaan kun toinen nousee kuudelta töihin! Monet yökukkujavauvathan vetävät sitten aamulla kunnolla sikeitä että ei se äidin univaje niin mahdoton ole...
Ja kyllähän minäkin mieluiten nukkuisin läpi yön, mutta totuuden nimessä jos imetyksen saa sujumaan niin yöt voivat mennä tyylillä tissi suuhun ja unia jatkamaan. Tällöin olisi sulaa hulluutta pelailla pullojen kanssa ja herättää mies syöttämään.
Totta kai miehen pitää osallistua, mutta jos kyse on ns. normaaleista yösyötöistä, ei vuosikausian hullusta valvomisesta, en näe mitään syytä sotkea miestä siihen. Jos luonto olisi tarkoittanut että yösyötö hoidetaan puokkiin, tulisi miehenkin tisseistä jotain :)
Ensimmäisen lapsen kanssa heräsin yöllä ja syötin vauvaa pullosta, ja kävin töissä. Olin kiukkuinen ja puhki ja äiti oli myös. Nyt vauvan kanssa olin isyyslomalla, hoidin toki yöllä lasta mutta nukuinkin sitten samassa rytmissä lapsen kanssa. Samoin hoitovapaalla. Kun työt alkoi niin jätin suosiolla yöheräämiset hänelle joka voi sitten päivälläkin ottaa nokoset. Näin kaikki jaksavat paremmin.
valvoa koliikkivauvan kanssa 3 kk joka yö koko yö ja pahimmillaan vielä päivätkin läpeensä, niin tiedät vastauksen.
saat nipun vihaisia vastauksia av-mammoilta, koska miehen KUULUU osallistua. Ei se, että elättää perheen ja käy töissä, riitä syyksi.
Mä olen kerran kanssa tästä aiheesta jotain tänne kirjoittanut.
Mä ymmärrän kyllä asian silloin, kun perheessä on vanhempia lapsia ja vauvalla koliikki tms. Silloinkin mun mielestä miehen vastuun pitäisi painottua viikonloppuihin ja loma-aikoihin... ei viikolle. Mä ymmärrän asian myös silloin, jos miehen elimistö tulee toimeen vähemmällä unella... ihmiset on niin yksilöitä kuitenkin. Äärimmäisyyksiin ei tietenkään pitäisi mennä... tiedän tapauksen, jossa vanhemmat jakavat vuorot kalenteriin ja niitä noudatetaan, vaikka mikä olisi.
Mutta tätä se tasa-arvo teettää ;)
Se, että sä jaksat, ei tarkoita että kaikilla on samoin. Yritä ymmärtää, että joillekin passaa eri ratkaisu kuin teillä.
Se, että sä jaksat, ei tarkoita että kaikilla on samoin. Yritä ymmärtää, että joillekin passaa eri ratkaisu kuin teillä.
edelleenkin kysyn ap ja muut ihmettelijät? Osaatko kuvitella, että voi olla mies joka tekee sen pyytämättä? =)
on useampi lapsi kotona, ei sitä jäädä nukkumaan tai yöpuvussa kotiin palloilemaan kun mies lähtee töihin. totta on, vauva nukkuu koko aamupäivän meilläkin...mutta ollaan puistossa esikoisen kanssa :)
Ei oo tarttenut. Mutta ymmärrän niitä joiden vauva paljon valvottaa, onhan se vauvankin etu että äiti edes joskus saa nukkua yön nousematta ylös. Sillointällöin jos mies joutuu valvomaan ei varmaan haittaa, kyllä päivä töissä menee vaikka päällänsä seisten.
molempien lasten kanssa. mutta silti on tullut kausia jollon yöllä ei riitä tissi suuhun ja unta jatkamaan. mies on herännyt pyytämättä tuolloin auttamaan!
kuten tiedetään, eihän ne kotiäidit päivisin mitään tee muuta kuin imettelee yöpaidassa. Just joo, niin varmaan. Eikä vanhemmaqt lapset nouse kukonlaulun aikaan, kun yökukkuja on juuri nukahtanut - joten äiti saa niin hyvin paikattua univajetta aamuisin. Muistanpa tämän taas huomenaamulla.
Tunnustan siis olevani sellainen avuton ja itsekäs, uusavuton ja äidiksi kelpaamaton kelvoton elätti, joka aina vaan valitttaa turhasta eli kotiäiti.
Muistanpa tämän seuraavan kerran kun mies tarjoutuu auttamaan. Kerron että av-palstan mukaan en ole kunnollinen äiti ja vaimo, jos en yksin valvo kuukausikaupalla vaan KEHTAAN hyväksyä apusi! Eiväthän lapset ole yhteisiä, älä edes kuvittele.
on useampi lapsi kotona, ei sitä jäädä nukkumaan tai yöpuvussa kotiin palloilemaan kun mies lähtee töihin. totta on, vauva nukkuu koko aamupäivän meilläkin...mutta ollaan puistossa esikoisen kanssa :)
Silti en pyydä miestä syöttämään yöllä. Kyllä minä pystyn siellä puistossa notkumaan vähemmilläkin unilla, se on vaan epämukavaa. Sen sijaan työssäkäynti ja valvominen yhdessä on tappavaa.
Itkuisuutta oli vuorokauden ympäriinsä ja koliikkihuutokohtaukset aina illalla ja aamulla muutama tunti putkeen. Taukoja oli alussa 1,5h kerrallaan kunnes 3kk iässä oli hiljaa ehkä 15-20min putkeen. Koliikin syyksi löytyi allergiat 3,5kk iässä.
Mutta itse kysymykseen. Mies käy ja kävi töissä, en tietenkään pakottanut nousemaan vauvan itkiessä öisin jos seuraavana päivänä piti suoriutua töihin. Itse asiassa käskin nukkumaan isomman lapsen huoneeseen patjalle lattialle että saa edes vähän nukuttua. Silloinkin mies heräili välillä koska pieni asunto jossa äänet selvästi kuuluu muihin huoneisiin.
Viikonloppuisin mies oli/on vapaalla ja silloin kyllä sai nousta yhtenä yönä aina vauvan itkiessä, silloin minä puolestaan nukuin isomman lapsen huoneessa. Pakkohan niin oli tehdä että itse pysyi täysjärkisenä.
Edelleenkin meisän perheessä on muuten tapana että toinen saa toisena aamuna nukkua pitkään ja toinen toisena aamuna. Eikä saa mennä herättämään ellei ole jotain isoa tapahtunut, tyyliin keittiö tulessa tms.
en minäkään herätä miestä syöttämään vauvaa, kun ei pysty imettämään.
mies haluaa auttaa esim. sellaisina öinä kun esikoinenkin heräilee jatkuvasti vaikkapa sairaana.
pystyn notkumaan puistossa vähemmilläkin unilla, mutta en montaa päivää valvoen läpi yön...ja mieskin selvinnyt töissä hengissä :)
joissain perheissä lapset heräilevät enemmän.
niissä perheissä joissa työssäkäyvä isäkin toisinaan joutuu nousemaan vauvan yöitkujen takia? Meillä vauva saattoi huutaa keskellä yötä 2 tuntia hellittämättä hetkeksikään. Sen jälkeen nukkua 1,5 tuntia, kuitenkin niin että aina välillä inisi ja piti tassutella. Ja taas saattoi itkeä kipuitkua tunnin putkeen. Tätä kesti kuukausia. Itse sai nukuttua yöllä 3 tai 4 tuntia kokonaisuudessa ja nuokin unet lyhyissä pätkissä, hurjasti jopa yhden puolen tunnin pätkän kerrallaan. Aamulla sitten noustiin 2v kanssa ylös klo 7.
Yksinäänkö olisi pitänyt jaksaa?
mutta ymmärrän niitä joiden vauvat kuukausikaupalla valvottaa äitiä, jonkä pitäis päivisin hoitaa myös vanhempia lapsia. Ei sitä jaksa jos mies ei joskus edes auta nukkumaan öitä. Vaikka sitten viikonloppuisin ja lomilla.