Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei ihanat, auttakaa tumpeloa.. Voileipäkakku pitäisi tehdä..

Vierailija
29.01.2010 |

Eli rakas isäni täyttää 60v. Haluaisin tehdä hänelle lahjaksi voileipäkakun.. (isän suurinta herkkua)

Tarvitsisin vinkkejä kakun tekemiseen.. Koristelu on hallussa, mutta ne täytteet..

Sinä ihana ihminen joka loihdit näitä herkkuja, voitko antaa vinkkejä minulle!? Kiitos jo etukäteen! :)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä tutustumassa www.kinuskikissa.fi, löydät sieltä varmasti hyvän ohjeen, jota voit halutessasi muokkailla :)

Vierailija
2/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielellään hieman vanhaa (ei toki homeista), leikkaa reunat pois, kostuta sitreenamehulla. Osta hyvää savulohta, perkaa tarkkaan, ei ole kiva syödä ruotoja. Kurkkua väliin, ÄLÄ raasta, vaan pilko pieneksi silpuksi raastettuasi sen. Ja sitten se "mössö" EI majoneesia tippaakaan, yäk! Hieman kalliimmalla saat paremman, tuorejuustoja (maustamatonta ja ruohosipulia) ja ohennukseen ranksankermaa, vaivaa sopivaksi. Ensin tätä, sitten lohta, sitten kurkkua. Peitä foliolla, laita hieman painoa päälle, anna olla yön yli, aamulla koristele! =)

Tämä oli siis lohikakku, keristeluihin; kylmäsavulohta, katkarapuja, mätiä (todella kaunista) , tilliä, persiljaa, oliivia, mitä vain! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvänä neuvona, älä käytä täytteisiin tai kuorrutteeseen majoneesia, vain vispikermaa ja maust.tuorejuustoa suhteessa 1=1..

muuten voit käyttää ihan mitä haluat täytteeksi.

kostukkeeksi kannattaa keittää liha/kasvisliemi

Vierailija
4/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen aina isoja kakkuja, 2*4 leipää ja viisi kerrosta eli neljä väliä =)

3

Vierailija
5/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leiväksi valitsen vuokaleivän. Kaupasta olen tilannut valmiiksi viipaloidun leivän. Vuoronperään vaaleaa ja tummaa. Kuoret (reunat leikkaan pois, jotta kovia kohtia ei jää ja on helppo leikata valmiina).

Täytteeksi lihakakkuun lihaa / kinkkua / kasvista / kurkkurelishiä / maksapasteijaa.

Ja kalakakkuun käy kalatäyte/katkaraputäyte/kurkkurelishi.

Kurkkurelishiä voi käyttää sellaisenaan, muut täytteet teen seuraavanlaisesta "pohjasta": puolet (esim. purkillinen) maitorahkaa ja hieman vähemmän margariinia (n. 150g). Tähän pohjaan sekoitan sitten vaikkapa kinkkutäytteen kyseessä ollessa kinkkua, sinappia, omenaa ja aavistus aurajuustoa, mausteita oman maun mukaan, esim. grillimauste, paprika. Kaikki hyvin pieniksi silputtuna.

Kalatäytteen teen lisäämällä em. pohjaan savukalaa, tilliä, purjosipulia, sitruunaa ja mausteita.

Kostutus pullasudilla töpötellen vichyvedellä (säilyy hyvin ja on neutraali - ei tee lisämakua).

Kuorrutus kattilassa varovasti kuumentaen koskenlaskijajuustoa johon on sekoitettu maitoa. Pitää sekoitella koko ajan, ettei pala pohjaan. Kovettuu nopeasti jäähtyessään, eli pitää olla nopea kun levittää kakun päälle. Koristelu heti, että koristeet pysyy. Reunoille persiljaa/tilliä silputtuna. Päälle kakun täytteen mukaiset koristeet.

Vierailija
6/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voileipäkakun kuuluu tuntua suussa! Vain leipomot tekee noita kamalia mössöjä sinne väliin sauvasurvimella ja KUKAAN ei tykkää niistä, usko se! Vauvanruoat kuuluu pilttihyllylle..

Ja vispikerma kuuluu täytekakkuun, samoin maitprahka, ei millään pahalla muut. Jos haluat hyvän voileipäkakun, niin käytä sinne tarkoitettuja aineita.

3

Vierailija
7/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole todellakaan varmaa että se onnistuu.

Vierailija
8/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen sitten paprikaa, juustoja, suolakurkkua, kinkkua, persiljaa.

yksinkertaisia raakaaineita, eikä montaa makua, ettei tule sillisalaatti fiilistä.

Eikä kakku ole yksi makujen sekamelska.

Suosin väleissä samoja täytteitä.

Ehkä tämän takia voileipäkakkujani kehutaan maastataivaaseen ja tilaillaan vieraiden omiin juhliinkin

Vierailija
9/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitorahka on neutraali ja sitä käytetään hyvinkin yleisesti suolaisten leivonnaisten täytteenä ja raaka-aineita. Esim. voileipäkakun täytteitä voi yhtälailla soveltaa tuulihatun täytteiksi ja tuulihatun täytteissä käytetään yleisesti maitorahkaa. Nämä ovat tietysti makuasioita, mutta tuo väittämäsi on pakko oikaista. :)

Tuorejuustotkin ovat ihan hyviä täyte"pohjia", mutta sen verran maustettuja, että peittävät varsinaisen raaka-aineen (kala, katkarapu, kinkku) makua sen verran, että itse ainakin pidän juuri sen vuoksi maitorahkasta. Tämä siis minun mielipiteeni. Eikä millään pahalla siis.

Voileipäkakkuja olen askarrellut vuosikaudet kertomillani resepteillä hyvällä menestyksellä. Koulusta olen oppini aikanaan saanut. Mutta kukin tavallaan.

T. 6

voileipäkakun kuuluu tuntua suussa! Vain leipomot tekee noita kamalia mössöjä sinne väliin sauvasurvimella ja KUKAAN ei tykkää niistä, usko se! Vauvanruoat kuuluu pilttihyllylle.. Ja vispikerma kuuluu täytekakkuun, samoin maitprahka, ei millään pahalla muut. Jos haluat hyvän voileipäkakun, niin käytä sinne tarkoitettuja aineita. 3

Vierailija
10/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on nro1 pahan makuisista täytejutuista.

Vuorotellen tummaa ja vaaleaa leipää, niin minä olen tehnyt koska epäilen että pelkästä vaaleasta leivästä tehty on lössöä.

Käytän täytteenä italian salaattia ja juusto- ja kinkkutahnaa.

Juustotahnaan edamia, suolakurkku, ranskankermaa, tippa sinappia.

Kinkkutahnaan palvikinkkua ja ranskankermaa.

Täytteitä vuorotellen ja alimmaiseksi tumma leipä.

Ei ole halpaa tehdä itse, mutta mielummin maksan enemmän paremmasta.

Vierailija
11/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli toisena täytteenä on valmis italian salaatti ja toisena täytteenä on ranskankermaa tai kermaviiliä, kuutioitu paprika, kuutioitu savukinkku ja olen pikkasen sitruunapippuria laittanut. Kostutus kasvis/lihaliemellä ja kuorrute tuorejuustolla jota ohennettu ranskankermalla tai ranskankermalla.

Koristelut tietysti mitä haluaa...

Helppo ja hyvä ohje eikä hirveesti eri aineksia. Vieraatkin ovat tästä tykänneet.

Vierailija
12/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli toisena täytteenä on valmis italian salaatti ja toisena täytteenä on ranskankermaa tai kermaviiliä, kuutioitu paprika, kuutioitu savukinkku ja olen pikkasen sitruunapippuria laittanut. Kostutus kasvis/lihaliemellä ja kuorrute tuorejuustolla jota ohennettu ranskankermalla tai ranskankermalla. Koristelut tietysti mitä haluaa... Helppo ja hyvä ohje eikä hirveesti eri aineksia. Vieraatkin ovat tästä tykänneet.

siis ohennetaan kermaviilillä tai ranskankermalla :)

Vierailija
13/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitorahka on neutraali ja sitä käytetään hyvinkin yleisesti suolaisten leivonnaisten täytteenä ja raaka-aineita. Esim. voileipäkakun täytteitä voi yhtälailla soveltaa tuulihatun täytteiksi ja tuulihatun täytteissä käytetään yleisesti maitorahkaa. Nämä ovat tietysti makuasioita, mutta tuo väittämäsi on pakko oikaista. :) Tuorejuustotkin ovat ihan hyviä täyte"pohjia", mutta sen verran maustettuja, että peittävät varsinaisen raaka-aineen (kala, katkarapu, kinkku) makua sen verran, että itse ainakin pidän juuri sen vuoksi maitorahkasta. Tämä siis minun mielipiteeni. Eikä millään pahalla siis. Voileipäkakkuja olen askarrellut vuosikaudet kertomillani resepteillä hyvällä menestyksellä. Koulusta olen oppini aikanaan saanut. Mutta kukin tavallaan. T. 6

voileipäkakun kuuluu tuntua suussa! Vain leipomot tekee noita kamalia mössöjä sinne väliin sauvasurvimella ja KUKAAN ei tykkää niistä, usko se! Vauvanruoat kuuluu pilttihyllylle.. Ja vispikerma kuuluu täytekakkuun, samoin maitprahka, ei millään pahalla muut. Jos haluat hyvän voileipäkakun, niin käytä sinne tarkoitettuja aineita. 3

sanoin vain oman mielipiteeni ja monien kymmenien muiden, sekä tekijöiden, että syöjien. Liian kaunis päivä tappeluille, jopa av-palstalla.. Mutta samaa mieltä voidaan olla kai siitä, että itse tehty on joka tapauksessa AINA parempaa kuin leipomon ;)

Vierailija
14/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä kukaan kehunut syöneensä parempaa. Mieskin aikoinaan väitti, ettei tykkää voileipäkakuista, mutta tästä tykkää =)

http://hempukka.vuodatus.net/blog/526841/ohje-talteen/

Vierailija
15/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuja on näköjään yhtä monta, kuin kirjoittajia... Tätäkin on paljon kehuttu, enkä ole muualla saanut parempaa. Yks asia, minkä muutkin mainitsi- älä käytä majoneesia, mun mielestä tulee tosi äitelää. Ja toiseksi, käytä hyviä raaka-aineita. Kauheaa oli joskus, kun söin voileipäkakkua, missä kinkkuna oli käytetty niitä valmiita kinkkusuikaleita. Mä oon käyttänyt tummaa ja vaaleaa leipää, reunat poistettuina. Kostutukseen kasvislientä. Täyte 1: Kinkku, kermaviili ja emmental-raaste ja pippuria ja paprikaa Täyte 2: suolakurkkua ja maksamakkaraa. Kuorrutukseen oon vatkannut maustamatonta tuorejuustoa sähkövatkaimella, niin siitä saa helposti levittyvän.

Vierailija
16/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kamalan makuista, kun väliin laittaa valmiita salaatteja (yleensä juuri tuo italiansalaatti) on kamala löytää voileipäkakkunsa välistä SPAGETTIA, porkkanaa, herneitä, jne.

Lihakakkuun tuorejuusto/smetana, joukkoon lihaa, paprikaa, auraa, mitä sitten haluatkin laittaa

Kalakakkuun vastaavasti kalaa

Vegekakkuun vaikka fetaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, jne.

Vierailija
17/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääkin saa vinkkejä antaa! ;)

Vierailija
18/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakku on harvan mielestä hyvää.

Ja harva voileipäkakku on hyvää.

Vierailija
19/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kakku edellisenä iltana ja pakkaa tiukasti voipaperiin ja folioon jääkaappiin. Mehustuu ja maustuu, rakenne tiivistyy ja on helppo leikata. Tällöin tosin pitää olla vähän niukempi kostutus.

Vierailija
20/23 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi-katkarapuvoileipäkakku,

ohje löytyy kotisivuiltani (swelaa sivua alaspäin)

http://kiviminna.suntuubi.com/?cat=51

Minäkin syön, vaikken yleensä ole edes kalan ystävä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi