tykkäättekö matkustella?
mä tykkään, mutta vaan pieniä irtiottoja, just oon varaillu kevättalveksi jo kolme pikku lomamatkaa
on kiva lähteä ja olla poissa kotoa mutta sitten onkin jo kiva palata takas
tosi piristäviä tällaset pikku irtiotot, suosittelen
pari pitempää matkaa vuodessa tulee toki myös tehtyä
Kommentit (35)
Internetiä lomamatkojen suunnittelussa ja varauksissa käyttää kolme neljästä matkailijasta, ilmenee Matka 2010 -tutkimuksesta.
Lentojen ja hotellien varaaminen netistä on yleistynyt joka vuosi, ja se yleistyy edelleen.
Eniten nettiä käytetään matkan suunnitteluun ja tietojen hankkimiseen. Lentojen ja hotellin varaaminen on toiseksi yleisin tietoverkon käyttötarkoitus.
Ulkomaille matkustaneet käyttivät nettiä kotimaassa matkailijoita enemmän erityisesti lentomatkan, valmismatkan, hotellin ja auton varauksissa. Myös matkan suunnittelussa ja matkakohteeseen tutustumisessa ulkomaille matkailevat ovat kotimaan matkailijoita ahkerampia netin käyttäjiä.
Aiempaa useampi suunnittelee tänä vuonna lomaa ulkomailla. Suurin osa matkailijoista käyttää nettiä matkan suunnittelussa ja varauksissa.
Lähes kaksi kolmesta suomalaisesta teki vähintään kolme matkaa viime vuonna. Vain kuusi prosenttia pysyi kotinurkissa.
Yleisimmät matkailutavat kotimaassa ja ulkomailla olivat automatka, kaupunkiloma ulkomaille ja mökkiloma.
http://tinyurl.com/y8s7e25
Lomia ja vapaita on vaan liian vähän, jotta ehtisi matkustella niin paljon kuin haluaisi.
Mun täytyy kyllä myös sanoa, että en oikein pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka eivät pidä matkailusta. En vaan käsitä, miten loma tuntuu lomalta kotinurkissa kökkiessä. Mutta, jokainen tietysti elää tavallaan.
Ensinnäkin ne matkapäivät ovat raskaita, ja illalla perillä on sitten migreeni. Siinä ei ole mitään mukavaa.
Pakkaaminen on työläs homma.
Meillä ei ole mahdollisuutta jättää hommia pariksi viikoksi. Ehkä sellaisessa ajassa ehtisi jo rentoutua enemmän kuin mitä se matkustamisen vaiva on.
Miniloma kerran vuodessa riittää mulle. Ne reissut ovat suuntautuneet Suomeen, Lappiin tai Eurooppaan. Joskus kyllä haluan käydä jossain kaukaisemmassakin kolkassa. Mutta jos mun pitäisi matkustaa monta kertaa vuodessa jonnekin kauas, niin minähän olisin siitä vallan onneton.
enkä kyllä koe, että elämä kotona olisi jotenkin kökkimistä, vaan kyllä minä pyrin tekemään ihan tavallisesta elämästä niin viihtyisää, että sitä ei tarvi lähteä pakoon.
Ja joskus kun ruuanlaitto on alkanut tökkimään, niin meille on palkattu kodinhoitaja laittamaan sitä valmista ruokaa pöytään ja tuomaan arkeen sitä luksusta mitä muut hakevat lomalta.
No meillä ei ole paljon vapaita, joten tää asenne kyllä johtuu varmasti myös siitä. Mutta en tosiaan koe häviäväni yhtään mitään, vaikka minun ei tarvitse jatkuvasti jättää ihanaa kotia pariksi viikoksi tyhjilleen.
enkä kyllä koe, että elämä kotona olisi jotenkin kökkimistä, vaan kyllä minä pyrin tekemään ihan tavallisesta elämästä niin viihtyisää, että sitä ei tarvi lähteä pakoon.
Ja joskus kun ruuanlaitto on alkanut tökkimään, niin meille on palkattu kodinhoitaja laittamaan sitä valmista ruokaa pöytään ja tuomaan arkeen sitä luksusta mitä muut hakevat lomalta.
No meillä ei ole paljon vapaita, joten tää asenne kyllä johtuu varmasti myös siitä. Mutta en tosiaan koe häviäväni yhtään mitään, vaikka minun ei tarvitse jatkuvasti jättää ihanaa kotia pariksi viikoksi tyhjilleen.
ajatella niin, jotta et pety kun meillä muilla on siellä lomalla hauskaa
matkustella.
Voin ottaa auton ja ajaa Italiaan tai lentää johonkin lämpimään -kuinka vaan.
Toista kuukautta ollaan joka vuosi jossain kaukana.
Suomi on niin ankea kukkahattutätien ja kieltojen maa että täältä on pakko päästä aina pois.
Mutta onko se satojen eurojen arvoista? Ei yleensä.
Missä välissä sitä tekisi sitten ne puuhat joita yleensä kotonaan lomalla teemme? Nyt hiihtolomalla on tarkoitus tehdä pikkuremppaa makuuhuoneessa ja kesällä varmaan maalataan ulkoseiniä ja tehdään vähän pengertä.
Minusta on ihanaa vain olla ja löhöillä. Käydä lähirannalla uimassa tai lähiladuilla hiihtämässä. Lähiseutumatkustelua tulee kanssa harrastettua. Käydään mummoloissa ja heidän mökeillään. Tai 10 km päässä huvipuistossa tai kylpylässä.
Ehdottomasti mielummin käytän ylimääräiset rahat vaikkapa sisustukseen kuin lomailuun.
Mä olen lähdössä talvilomalla pakoon kodistani kun haluan nähdä yhden maailman kuuluisimmista patsaista livenä :p
Me kyllä viihdytään Suomessakin, lomilla ja arkena, mutta tykätään tosiaan reissata. Meille eri maiden erilainen ruoka, kulttuuri, sää, maisema ja yleinen elämäntyyli on kokonaisvaltaista kokemusta, jonka näkemisestä ja jonka keskellä elämisestä nautitaan kaikki.
Lomilla ollaan yleensä tosi aktiivisia: vuokrataan auto, liikutaan ympäriinsä, vaellellaan, sukellellaan yms. Ja välillä on sitten ihan vain lököilypäiviä jolloin ollaan altaan ääreellä koko porukka. Mutta samaa aktiivisuus/löhöily -suhdetta noudatamme myös kotona ja Suomessa reissatessa, joten meille matkustelu ei ole sen väsyttävämpää ja stressaavampaa. Toki ne pitkät lennot ja aikaerot saattaa joskus väsyttää, mutta se väsymys menee nopeasti ohi!
Vielä semmoinen kaneetti että se on varmaan jokaisesta perheestä kiinni mihin ajan- ja rahankäyttöään priorisoi. Me matkustamme aina omatoimisesti eli majoitus varataan itse ja usein vuokraamme talon/isommana asunnon, koska meillä on neljä lasta ja majoittuminen hotellissa saattaisi tulla tosi kalliiksi. Joskus teemme lomalla itse ruokaa, mutta usein syömme siellä ulkona ja etenkin niissä maissa, joissa ravintolaruokailu on todella edullista.
Lentolippujakin etsitään netistä edullisia, nytkin menemme Thaimaahan Singaporen kautta eli sieltä on suora lento lomapaikkaamme. Joku voi kokea tämän yhden pompun liian raskaaksi, mutta me tarkoituksella otimme Singaporesta todella edullisen ja (hyvän!) hotellin kahdeksi yöksi, jotta ehdimme ihan hetken haistellakin sitäkin paikkaa ennen kuin siirrymme Thaimaahan.
a) ei ole varaa matkustaa ja matkustuskielteisyys on vaan puolustusmekanismi
b) olisi varaa matkustaa mutta ei ole uskallusta tai/ja kielitaitoa. On erittäin turvallisuudenhakuinen, pelkää kaikkea uutta, näkee kaikessa uhkakuvia
c) on matkustellut väärissä kohteissa/hotelleissa. Ymmärrän hyvin, että jos kokemukset koostuvat jostain 1-2 tähden hotelleista, missä kaikki pitää tehdä itse, ja torakat juoksee nurkissa, niin kyllä se matkustusinto saattaa lähteä
d) ovat vaan luonteeltaan yksinkertaisesti tylsiä, ja haluavat että elämä on pelkkiä rutiineja täynnä
e) on joku sairaus, minkä takia pelkää lentämistä/sairastumista matkalla
Nämä nyt tuli ekana mieleen.
Kun asuin Euroopassa, matkustaminen oli huumaavan ihana kokemus. Nyt asun toisella puolella maapalloa ja johonkin matkustusinto on hiipunut...Ennen lapsentuloa matkustin mieheni mukana työmatkoilla ja innoissani ajoin vaikka läpi etelä-amerikkalaisen viidakkoseudun 1000 km.
Nyt haluan olla vain kotona :)
Mutta kunhan päästään Suomeen, haluan lentää Lontooseen, Pariisiin ja Berliiniin!
En siis pidä matkailusta.
a) ei ole varaa matkustaa ja matkustuskielteisyys on vaan puolustusmekanismi
-On varaa, mutta haluan käyttää rahani muuhun.b) olisi varaa matkustaa mutta ei ole uskallusta tai/ja kielitaitoa. On erittäin turvallisuudenhakuinen, pelkää kaikkea uutta, näkee kaikessa uhkakuvia
-Uskallusta, no jaa. Työn puolesta olen joutunut matkustamaan paljon ja uskon jo selviävini reissuista, vaikka melko usein jotain kommelluksia on käynytkin. Öitä lentokentillä kun vuoroja on peruttu, hävinneitä matkatavaroita (todella usein), liian tiukkoja vaihtoja.
-Kielitaitoa on. Työkieleni on englanti ja osaan myös kohtuullisesti useita muita kieliä.
-Olen turvallisuushakuinen ja nään uhkakuvia. Lähinnä niitä jotka olen itse jo kokenut tai läheiseni ovat kokeneet. Siis lompakko ja passi varastettu, joututtu sairaalaan ja muita edellisessä kohdassa mainitsemaani.c) on matkustellut väärissä kohteissa/hotelleissa. Ymmärrän hyvin, että jos kokemukset koostuvat jostain 1-2 tähden hotelleista, missä kaikki pitää tehdä itse, ja torakat juoksee nurkissa, niin kyllä se matkustusinto saattaa lähteä
-Kokemusta (lapsuudesta) huonoista hotelleista. Ne olivat kieltämättä aivan kamalia. Työn puolsta olen aina ollut hyvissä hotelleissa. Mukaviahan ne.d) ovat vaan luonteeltaan yksinkertaisesti tylsiä, ja haluavat että elämä on pelkkiä rutiineja täynnä
-Tämä ehkä kolahtaa parhaiten. Olen varmaan aika tylsä. Nautin tavallisista asioista. En kaipaa elämyksiä. Tai oikeastaan saan niitä elämyksiä kotonakin tai omalla mökillä.e) on joku sairaus, minkä takia pelkää lentämistä/sairastumista matkalla
-No tuo epilepisia on aina takaraivossa (tai heh, oikeastaan temporaalilohkossa ;) ), mutta siinä lähinnä pelottaa että joku varastaa lääkkeeni. Tai että ne otetaan tullissa pois reseptistä huolimatta. Sitten tulisi elämään turhaa jännitystä. Kohtauksia en siis ole saanut aikoihin lääkityksestä johtuen.
Siis olen tylsä, pihi ja turvallisuushakuinen ihminen. Ihan tutulta kuulostaa. :)
mutta ei ole varaa. Viimeksi olen ollut ulkomailla neljä vuotta sitten kaksi päivää..ratkaisen asian muuttamalla ulkomaille jonnekin lämpimään joksikin aikaa, niin voi tehdä töitä siellä.
ja lekottelen rannalla lasten peuhatessa vieressä, loman jäljiltä on virtaa täynnä koko kroppa. Että eipä kyllä koske minua.