Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettekö ole opettaneet lapsillenne mitään urheilua ja liikuntaa koska eivät niissä pärjää koulussa

Vierailija
28.01.2010 |

vai missä on vika? ei tarvitse olla mitään erityisia liikunnallisia lahjoja,että oppii luistelemaan,hiihtämään,heittämään/potkimaan palloa,juoksemaan,temppuilemaan,mutta ilmeisesti vanhemmat eivät enään opeta lapsilleen näitä taitoja koska liikuntatunnit ovat niin vaikeita. Ihan perusliikkumisesta on minusta kysymys.

Mutta jokapäivä täältäkin saa lukea,etten osta lapselleni suksia,en osta luistimia jne--vanhemman VELVOLLISUUS käsittääkseni on hankkia tarvittavat välineet jos ei koulua varten niin ihan sitä normaalia lapsen elämistä varten. Jättäkää ne reimatecit sinne kauppaan niin saatte lapsillenne urheiluvälineet.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään vaadi ihmeitä, että lapsi opetetaan puhumaan ja kirjoittamaan äidinkieltään oikein. "Enään" ei ole oikea sana.

Vierailija
2/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyseessä ns. normaali lapsi, niin vanhempien syy jos ei osaa perustaitoja. se on se mallista oppiminen tässäkin asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiihtämään, luistelemaan, potkimaan palloa, juoksemaan, jumppaamaan/tanssimaan, uimaan ( uimakoulussa tosin ). Kaikkeen hankitaan myös sopivat välineet. Kaikki ym. taidot ovat hallussa jo ennen kouluikää.

Reimatecciä löytyy myös ;)

Joten ei todellakaan kannata yleistää.

Vierailija
4/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun olen lasten kanssa viikonloppuna hiihtämässä tai luistelemassa, ettei siellä ole kuin muutamia muita perheitä meidän lisäksemme. Missä kaikki ovat? Asutaan kuitenkin Vantaalla ja väestöä on pilvin pimein.

No, hyvähän se meille on, että tilaa riittää...

Vierailija
5/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun olen lasten kanssa viikonloppuna hiihtämässä tai luistelemassa, ettei siellä ole kuin muutamia muita perheitä meidän lisäksemme. Missä kaikki ovat? Asutaan kuitenkin Vantaalla ja väestöä on pilvin pimein. No, hyvähän se meille on, että tilaa riittää...

esim luistelussa on ilmaisia yleisövuoroja mutta samat naamat siellä pyörivät viikosta toiseen. Myös muissa ilmaisissa harrastukissa käyvät vain viitseliäimmät. Eikä tarvikkeiden tarvitse olla uusia. Luistimia saa 10e käytettynä ja jos käyttää ilmaisia yleisövuoroja ei rahallisesti maksa paljoakaan ja sitten on vielä ilmainen ulkojää. Jos lapsi ei kouluun mennessä osaa luistella niin kyllä siinä on kysymys enemmän vanhempien viitseliäisyydestä kuin taidon puutteesta.

Vierailija
6/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän hyvin ei tosin keritä, kun toinen tekee epäsäännöllistä vuorotyötä ja kahden eri-ikäisen ja -tasoisen lapsen kanssa ei voi oikein yksi aikuinen harjoitella.

Mutta asiaan. Talvilajit tuottaa erityistä tuskaa. Talvet ovat lyhyitä, pk-seudulla puhutana yleensä viikoista. Siinä aikana ehdimme ehkä 1-2 krt ladulle ja 3-4 jäälle. Ei siinä paljon ehdi taidot karttua, kun taas jo sulaa...

Onneksi luokka on täynnä näitä heikkoja luistelijoita ja suksijoita..

PS. koko kouluarvostelun idea on, että osa on parempia ja osa huonompia kuin keskimäärin luoka oppilaat. AINA siis joku on huonompi kuin muut. Pointti on, että MITEN NIITÄ HEIKKOJA OPPILAITA kohdellaan - nöyryyttämällä vai kannustamalla?

Vierailija
7/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset vain ovat motorisesti lahjakkaampia kuin toiset. Omat lapseni ovat onneksi pärjänneet liikunnassa ihan hyvin, mutta itselläni oli kouluaikana toisenlainen tilanne. Olin kyllä luokan parhaita kestävyysjuoksussa (eli kunto oli hyvä), mutta pallopeleissä olin luokan huonoimpia. Kysymyksessä ei ollut harjoituksen puute, sillä kun olin lapsi, pelasimme pihalla jalkapalloa monta kertaa viikossa. Minä vain olen luonnostani hidas ja kömpelö, joten pallopelit, voimistelu ja myös pikajuoksu sujuivat huonosti.

Liikuntatunnit olivat yhtä kärsimystä. Onneksi nykyisin saan harrastaa sellaista liikuntaa, mistä pidän (olen esim. juossut puolimaratoneja), eikä tarvitse enää kestää niitä kamalia pesäpallopelejä.

Vierailija
8/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään vaadi ihmeitä, että lapsi opetetaan puhumaan ja kirjoittamaan äidinkieltään oikein. "Enään" ei ole oikea sana.

ihan perustaidot riittävät, ja minusta hänellä on aivan riittävän hyvä äidinkieleni taito.

Vittuiluako sinulle kotona opetettiin, parempi olisi kun olisi sinutkin viety hiihtoladulle siksi aikaa.

Vierailija
9/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alkavat siksi osoitella sormella joka suuntaan paitsi itseensä, kun lapselta puuttuu normaaliin lapsuuteen kuuluvia taitoja.

Olen samaa mieltä siinä, ettei tarvitse olla paras eikä edes hyvä, mutta _perustaidot_ tavallisimmista lajeista pitäisi opettaa.

Yksi lapsistani oli neuvolan 6-vuotistarkastuksessa ja neuvolan th jutteli lapsen kanssa niitä näitä. Kävi ilmi että lapsella on jo useampi harrastus. Mainitsin siinä sitten, että täytynee hiukan vuorotella näiden kanssa ettei arki mene liian raskaaksi. Th suositteli pitämään liikuntaharrastukset, koska 6-vuotiaalle liikunta on hänen mielestään tärkeintä!

Kuulemma tuonikäinen lapsi kasvaa nopeasti ja motoriset taidot kehittyvät, ja jos niitä ei tässä herkkyyskaudessa kehitetä, lapsi voi jäädä kömpelömmäksi kuin olisi tarvis. Tiedä sitten oliko totta vai ei, mutta näin minulle sanottiin.

Vierailija
10/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ne opitaan kyllä vanhempien avulla jos vanhemmilla on halua opettaa.

Vierailija
11/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi pitäisi erityisesti opettaa vaikka hiihtoa tai luistelua? Entäs esim. uinti, erilaiset tanssit, voimistelu, pyöräily... Otetaan vaikka meidän perhe, jossa pyöräillään, uidaan ja juostaan paljon, minkä lisäksi minä tanssin ja joogaan (myös kotona lapsen kanssa) ja isä pelaa sulkapalloa (myös kotona lapsen kanssa). Olen aina tykännyt voimistelusta, joten lapsen kanssa myös tehdään kuperkeikkoja, käsinseisontoja sun muita temppuja, kiipeillään puissa jne. Pitäisikö kuitenkin tämän lisäksi vielä ruveta eikseen treenaamaan koululiikuntalajeja? Ei kyllä paljon aikaa jää sitten muulle elämälle.

Ja ihan vaan tiedoksi, kaikki eivtä ole yhtä lahjakkaita liikunnallisesti, ja se pallon koppaaminen eit odellakaan ole kaikille helppoa. Ei kaikki ole myöskään näppäriä sormistaan tai hyviä laulamaan vaikka kuinka harjoittelisi.

Vierailija
12/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa olohuoneessaan. Luistelua voi harrastaa maksutta urheilukentällä ja sisähalleissa ja hiihdellä valaistuilla laduilla ilmaiseksi

ap

Vierailija
13/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ei tarvitse kuljettaa harrastuksesta toiseen oppimaan perustaitoja vaan ne opitaan kyllä vanhempien avulla jos vanhemmilla on halua opettaa.

Mutta isä tai äiti ei voi muuttua taitoluisteluvalmentajaksi eikä koulun kenttä jäähalliksi, jos lapsen intohimo on vaikka taitoluistelu ja mieluisimmat kaverit luisteluseurakavereita. Eikä isän tai äidin kanssa jumppaaminen ole sama asia (ainakaan meidän tyttöjen mielestä) kuin treenaaminen jumppakavereiden kanssa.

Mutta muuten olen samaa mieltä: en vie lasta hiihtoseuraan, koska osaan itsekin opettaa hiihtämään. Palloa heitellään kotipihassa ja talon ympäri juostaan kilpaa naapurin lasten kanssa joka päivä. Uimahallissa käydään joka lauantaiaamu. Nämä ovat valintoja, joita tehdään lasta kuunnellen. Pari harrastusta voi olla. Loput opetetaan itse.

Pesäpallot sun muut ajattelin kyllä jättää koulun opetettaviksi, kun sopivaa porukkaa ja välineitä on niin hankala haalia. Heittäminen ja juokseminen toki on jo sitten valmiina...

Vierailija
14/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kumpaakin voi tehdä myös kotona ilmaiseksi. Itse kävin opiskeluaikoina joogatunneilla ja kun opinperusteet aloin joogaamaan kotona, ilmaiseksi. Tanssinut olen aina, jos en muuten niin kotona radio täysille ja väljimmälle paikalle olkkarissa tanssimaan. Tytär tykkää tästä. Tanssitunneilla olen käynyt ensin opiskelijana, ja nyt taas viimeiset 2 vuotta (maksan 100 e/lukukausi eli tuskin maltaita). Uimassa käydään kesällä rannalla (ilamiseksi), talvella pari kertaa kuussa uimahallissa. Ei sekään mikään hirveä summa ole.

omassa olohuoneessaan. Luistelua voi harrastaa maksutta urheilukentällä ja sisähalleissa ja hiihdellä valaistuilla laduilla ilmaiseksi

ap

Vierailija
15/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni pelkäsi vettä ja ei osaa vielä 9v kunnolla uida, vaikka on uimakoulut käynyt ja yhdessä uimassa käyty ja yritetty opettaa. Ei vaan löydy rohkeitta uida, vaikka uskon, että hän pysyisi jo itsekin pinnalla. Palloa suostui potkimaan viimeksi 3 vuotiaana. Ei vaan kiinnosta pätkääkään. Luistelukoulut on käynyt ja luisteltu halillakin useasti ja silti luistelu on tosi hidasta, koska pelkää kaatumista. Eikä kiinnosta. Eihän sitä opi jos vaan seisoo luistimilla jäällä ja täytyy vetää perässä. Hiihto sen sijaan sujuu hyvin, koska pitää siitä. Hiihtää lujaa vauhtia ja hyvällä tekniikalla. Kiipeilee ketterästi. On hidas juoksemaan ja huono heittämään palloa. On ikäisiään selvästi lyhyempi, joten ei sen vuoksikaan pysty yhtä lujaa juoksemaan ja kun se itketunto on huono ja ei kiinnosta.

Toinen lapsi taas on kiinnostunut lähes kaikesta liikunnasta ja on hyvä niissä.

Ehkä sitä vaan ei ole osannut tuota toista lasta opettaa ja innostaa liikkumaan. Yritetty kuitenkin on.

Vierailija
16/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i koko kouluarvostelun idea on, että osa on parempia ja osa huonompia kuin keskimäärin luoka oppilaat. AINA siis joku on huonompi kuin muut. Pointti on, että MITEN NIITÄ HEIKKOJA OPPILAITA kohdellaan - nöyryyttämällä vai kannustamalla?

[/quote]

Vierailija
17/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululiikunnassa ja niissä lajeissa joita koulun puitteissa harrastetaan. Tämä siitä huolimatta ettei heillä ole suksia tai luistimia. Meillä kun on nuo hiihtokelit niin harvassa, että en näe mitään syytä ostaa lapsille suksia.

Katsontakantasi on melkoisen suppea, jos mielestäsi perusliikkuminen on suksista tai luistimista kiinni.

Vierailija
18/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttyneenä seurannut kun nykyään ulkoistetaan kaikki. On hiihto-ja luistelukoulua ym kohta varmaan tulee polkupyörä koulu.

Uimaankin voi opettaa itse. Eli sen verran voi kuka tahansa opettaa, että lapsi pysyy pinnalla ja osaa sukeltaa näitä taitoja voi mennä sitten syventämään uimakouluun. Sama juttu hiihdossa ja luistelussa.

Vierailija
19/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapset oli pieniä 4 v vein luistelemaan vaikken itse luistellut ja oppivat ihan hyvin perusluistelua ja mallioppimista muilta kentällä luistelevilta

hiihtovälineet on olleet itsestäänselvyys ja hiihtivät kotona, päiväkodissa ja koulussa

Pointti on se että nykyisin pitäisi olla kilpaurheilijatasoinen eli perusliikunta ei tunnu riittävän.

Sisäliikunnassa pitäisi olla voimistelija joka harrastaa sitä jossain urheiluseurassa.

Normaali kuntoliikunta ei enää riitä usko pois tämän tiedän todeksi, meillä lapset 12 ja 14.

Suuri osa lasten luokkakavereista harrastaa urheilua jossain urheiluseurassa ja heitä arvostetaan erityisesti. Perusliikkuja ei ole yhtään mitään.

Meidän lapset käy lenkeillä, kävelevät tai juoksevat sekä pyöräilevät ja se saa riittää.

Harrastukset suuntautuu taiteen sektorille josta on heille enemmän hyötyä kuin kärrynpyörien heittelystä koulun voimistelutunneilla.

Vierailija
20/29 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käymällä uimakoulun mutta pitäisi olla ilmeisesti kilpauimari osatakseen riittävän hyvin

ottaa oikeasti päästä nämä nykyajan vaatimukset, lapsilta odotetaan ja vaaditaan aivan liikaa ja pitäisi olla kaikissa aineissa superhyvä

kun lapset oli pieniä 4 v vein luistelemaan vaikken itse luistellut ja oppivat ihan hyvin perusluistelua ja mallioppimista muilta kentällä luistelevilta

hiihtovälineet on olleet itsestäänselvyys ja hiihtivät kotona, päiväkodissa ja koulussa

Pointti on se että nykyisin pitäisi olla kilpaurheilijatasoinen eli perusliikunta ei tunnu riittävän.

Sisäliikunnassa pitäisi olla voimistelija joka harrastaa sitä jossain urheiluseurassa.

Normaali kuntoliikunta ei enää riitä usko pois tämän tiedän todeksi, meillä lapset 12 ja 14.

Suuri osa lasten luokkakavereista harrastaa urheilua jossain urheiluseurassa ja heitä arvostetaan erityisesti. Perusliikkuja ei ole yhtään mitään.

Meidän lapset käy lenkeillä, kävelevät tai juoksevat sekä pyöräilevät ja se saa riittää.

Harrastukset suuntautuu taiteen sektorille josta on heille enemmän hyötyä kuin kärrynpyörien heittelystä koulun voimistelutunneilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi