5-vuotias keräsi rahaa Haitiin?? Hohhoh!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010012711010315_uu.shtml
Minusta tää on aika kauhea uutinen. Itselläni on 4,5 vuotias eikä tulisi mieleenikään valistaa häntä Haitin tapahtumista. Eikä mistään muistakaan katastrofeista missä "taloja kaatuu".
Päin vastoin yritän parhaani mukaan suojata pientä, ettei vielä tarvitsisi tietää maailman pahuudesta ja murehtia taloja toisella puolella palloa.
Ihan hullua...
Kommentit (9)
eikä tulis mieleenkään laittaa seisomaan keräyslippaan kanssa kadulle.
Enkä ymmärrä kuka vanhempi laittaa lapsensa kerääjäksi.
Ei meidänkään lapsi ole katsonut uutisia, ei tiedä mitä kaikkea maailmalla voi tapahtua.
mutta niin vaan yllätti radion uutisissa (vieläpä siis Radio Rock) uutinen Haitista mistä tyttö ehti 300 m tarhamatkalla poimia sanan "maanjäristys". Sama tyttö osaa lukea, jotenka olisi saman sanan voinut vaikka kauppareissulla poimia lööpistä.
Lapsilla on myös isosisaruksia, päiväkotikaverilla on isosisaruksia jne eli ei noita lapsia täysin pullossa voi pitää, voi olla että jostain nuo ikävätkin asiat saattavat pullahtaa esille.
Mutta se laittaisinko lastani lipaskerääjäksi... en varmastikaan. Meillä tytölle riitti kun sai pistää kolikon lipaskerääjän lippaaseen.
henkisessä kehityksessä. Jos sinun lapsi on vauvamainen ja jonkun toisen ei koeta se ymmärtää.
Yksi lapsistani on lukenut sujuvasti viiden ikäisenä ja laskenut yhteenlaskuja kolmenumeroisilla luvuilla. Osa tuon ikäisistä ei osaa kirjoittaa edes nimeään.
Lapsi joka lukee varhain ei voi välttyä tietämästä uutisista jos perheeseen tulee sanomalehti.
Lisäksi kun liikutaan kaupungilla huutaa lööpit silmille ja lukeva lapsi lukee näkemänsä.
Jos lapsi on empaattinen ja auttamishaluinen en ihmettele että on ollut keräämässä rahaa Haitiin.
Jos sinun lapsi on vauvamainen ja jonkun toisen ei koeta se ymmärtää.
Yksi lapsistani on lukenut sujuvasti viiden ikäisenä ja laskenut yhteenlaskuja kolmenumeroisilla luvuilla. Osa tuon ikäisistä ei osaa kirjoittaa edes nimeään.
Minä oon kyllä sitä mieltä, että luku- tai laskutaito ei viisvuotiasta paljo kypsytä. Kyllä se on silti vielä kamalan pieni. Oikeastaa lukutaitoinen 5-vuotias tarvitsee mielestäni vielä enemmän suojelua, koska altistuu näille uutisille eri tavalla. Vaikka osaisikin lukea niin silti voi ahdistua ja saada painajaisia ja ties mitä kauhuja uutisista.
Jos sinun lapsi on vauvamainen ja jonkun toisen ei koeta se ymmärtää.
Minä oon kyllä sitä mieltä, että luku- tai laskutaito ei viisvuotiasta paljo kypsytä. Kyllä se on silti vielä kamalan pieni. Oikeastaa lukutaitoinen 5-vuotias tarvitsee mielestäni vielä enemmän suojelua, koska altistuu näille uutisille eri tavalla. Vaikka osaisikin lukea niin silti voi ahdistua ja saada painajaisia ja ties mitä kauhuja uutisista.
saa todella olla tarkkana mitä lukee lapsen silmien alla, hän kun haluaa myös osallistua lukemiseen vieressä. Mutta eipä tuota voi aina jättää ottamatta vaikka kauppaan mukaan eli sitten on oltava valmis vastailemaan kysymyksiin ja juttelemaan asioista enemmän. Eihän se hauskaa ole...
-5
- Autan aina jos pitää, kuvailee poika työtään.
Tästä pojasta kasvaa vielä hyvä ja vastuuntuntoinen aikuinen. :)
siellä kadulla ollut rahaa keräämässä. Äiti tai joku muu on varmaan ollut mukana.
Reipas poika. Hyvä!
suunnilleen samanikäisenä naapurustosta Etiopiaan rahaa. Iha omasta halusta. Me puhuttiin parhaan kaverin kanssa siitä, miten kamalaa on, kun Afrikassa ei ole ruokaa, ja kysyttiin vanhemmilta, voitaisko me kerätä. Ei kaikki lapset ole niin herkkiä yhteiskunnallisille asioille, kun aikuisetkaan ei ole. Ei lasta nyt voi ihan pimennossakaan pitää maailta, vaikkei se aina olekaan niin kaunis paikka. Kyllä monilla lapsillakin on mielipiteitä yhteiskunnallisista asioista.
vanhemmat tajunneet laittaa riittävän nopeasti tv:tä uutisten aikaan kiinni tai huomanneet lapsen seuraavan. Tai sitten päiväkodissa kaverit valistivat. Ei tuon ikäistä voi täysin umpiossa pitää.
Kivempi mielestäni noin. Lapsikin kokee, että voi tehdä jotain auttaakseen ja ehkä olo siitä helpottuu. Minä ainakin olen ollut lapsesta saakka sellainen, että olen käsitellyt stressaavia asioita, joko yrittämällä miettiä miten vastaavasta selviäisi tai yrittämällä olla jotenkin aktiivinen auttaakseni tms. Toimii joillekin paljon paremmin, kuin se, että yrittää olla ajattelematta.