Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terve vauva

Vierailija
27.01.2010 |

Useilta keskukstelupalstoilta on tullut luettua siitä,kuinka odottavat äidit jännittävät sitä,kumpi tulee tyttö vai poika...niin kai sitä itsekin alkuun jännitin,mutta kun meidän tyttö 12/2008 syntyi kaikki siihen asti tärkeät asiat unohtui.

Raskausaika meni hyvin,ultrissa ei ollut mitään poikkeavaa,kuten ei myöskään niskapoimussa. Itse elin terveellisesti, mutta vauvan synnyttä huomattiin oikeassa kädessä 6 sormea,sydämessä oli rakennepoikkeavuuksia ym.

Vauvaa seurattiin lasten polilla ja äkkiä huomattiin,että kehitys on hidasta,niinpä aloitettiin tarkemmat kromosomitutkimukset. Silloin synnärillä otettiin peruskromosominäyte,minkä vastauksena oli tavalliset tytön kromosomit,mutta kun lähetettiin dna näyte usa:han tutkittavaksi löytyikin kromosomipuutos ja vielä sellainen, mitä ei ole vielä kenelläkään muulla todettu.

Viime vuosi oli koko perheelle raskas,se totuttele niihin kaikkiin lääkäreihin,tutkimuksiin yms.

Mutta nyt elämä on jo valoisampaa! Tyttömme on nyt reilun vuoden,ei vieläkään ryömi tai konttaa,ja muutenkin hän kehittyy omassa tahdissaan, mutta on maailman ihanin neiti!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy vielä sanoa että nyt kun kaikki ainakin toistaiseksi vaikuttaa olevan hyvin (rv29 menossa), sitä osaa todella arvostaa :). Olen onnellinen jokaisesta päivästä jonka raskaus etenee normaalisti ja hyvin ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Itse vähän etukäteen luulin että keskittyisin murehtimaan riskejä ja pelkäämään pahinta, mutta ajattelu onkin onnekkaasti kääntynyt toisinpäin :). Raskaushormonit taitaa tehdä minulle, krooniselle pahimman pelkääjälle, ihan hyvää =D.

2

Vierailija
2/6 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkin ensimmäisessä raskaudessa jännitin vain sitä, että saanko vauvan syliin (ei tule keskenmenoa, tai vauva kuole kohtuun) ja kumpaa sukupuolta lapsi on. NP-ultran jälkeen en osannut pelätä ettemmekö saisi tervettä lasta. Terve vauva syntyikin, mutta hyvin pian kävi ilmi, että asiat eivät ole ihan niinkuin pitää. Nyt muutaman vuoden myöhemmin meillä on kotona kehitysvammainen lapsi, jolla on tuntematon aivoperäinen sairaus, ja arki on ollut vaikeaa. Mutta tietenkin oma lapsi on se maailman ihanin ja rakkain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on pieni 5kk ihanuus kotona. Kyllä raskausaikana mietin keskenmenon vaaran lisäksi sitä, että syntyykö lapsi terveenä. Näillä näkymin näyttää että kaikki on kunnossa.

Terveen lapsen vanhempana itse ainakaan en pysty kuvitella millaienn prosessi on käydä mielessään läpi sitä tosiasiaa,jos lapsi syntyy sairaana ja varmasti huoli on suuri ja prosessi pitkä ja rankka. Joissain tapauksissa elämän mittainen.

Vaikka raskausaiakana yrittääkin varautua myös siihen, että lapsi ei ole terve, ei kuitenkaan pysty samaistumaan todelliseen tilanteeseen. Siinä missä toinen huokaisee helpotuksesta, toinen joutuu tsemppaamaan kahta kauheammin pienen vastasyntyneen saattamiseksi hyvään elämän alkuun. Tosi paljon jaksamista teille ja kaikkea hyvää!

Vierailija
4/6 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään raskauden aikana tehtävällä ns perustutkimuksella, punktio tai biopsia, ei etsitä eikä löydetä kaikkia kromosomimuutoksia. Mielestäni on ihan turha mennä tutkimuksiin ja hermoilla ja stresaata, kun kuitenkaan sitä täyttä tietoa ei saa. Täytyy vain ottaa vastaan se mitä tulee ja toivoa parasta. Voimia sinulle ap.

Vierailija
5/6 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille.Varmasti se oma lapsi on itsenään rakkain ja ihanin joka tapauksessa :-).

Mä olen eniten jännittänyt vauvan terveyttä, vaikka sukupuolenkin halusin tietää jos mahdollista (ja sainkin tietää). Musta on outoa miten monet pitää itsestäänselvyytenä sitä että oma lapsi on terve. Varmaan vaikuttaa sekin että itse olen opiskellut mm. terveydenhuoltoalaa ja nyt työskentelen mm. neurologisten ongelmien parissa. Kai se on niin että tieto lisää tuskaa, tällä alalla tulee vähän sellainen olo että terve lapsi olisi enemmänkin poikkeus - vääristynyttä ajattelua toiseen suuntaan siis ;-). En panikoi enkä ole koko ajan stressaantunut asiasta, mutta tiedostan sen että vauvan kehityksessä voi mennä tosi paljon vikaan, eikä sekään vielä mitään takaa että ultrissa kaikki näyttää olevan kunnossa - toki aina jonkin verran tuo luottamusta kun ultrassa todetaan että asiat näyttää olevan hyvin.

Musta tää on tosi tärkeä asia pitää esillä keskusteluissa, ihan siksikin että osattaisiin arvostaa sitä lapsen terveyttä :).

Vierailija
6/6 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös itse olen töissä sairaalassa ja voin yhtyä tuohon,että tieto tosiaan lisää tuskaa. Nyt kun ajatuksissa on toinen lapsi,niin mielessä kyllä on,että voiko kukaan yleensäkkään saada tervettä lasta.

Juu,mielestäni on myös hyvä pitää mielessä,että mitä tehdä sitten,kun kaikki ei menekkään niin kuin on suunniteltu.

Itse kyllä koen että me olemme tyttömme myötä saaneet paljon,vaikka paljon on ollut myös huolta jamurhetta..