Mitä ajattelet Suomessa asuvista ulkomaalaisista?
Olen lähivuosina palanut ulkosuomalainen. Asuin eri puolilla Afrikkaa ja Eurooppa, ja kävin aina kansainvälisiä kouluja. Suomeen palattuani, huomasin heti ristiitoja, niin ihmisten puheessa että käyttäytymisessä. Olen kuullut, että toisaalta pieni maamme on suovaitsevainen, toisaalta suorastaan rasistinen.
Kertokaa siis arvon Vauvan leidit (ja herrat jos täällä kerran ootte) mitä mielessä kulkee kun näet aasialaisen, afrikkalaisen tai venäläisen?
t.mkb
Kommentit (9)
aina ihmettelen kun jostain kaukaa tulevat, että mikä se on mikä pohjolaan toi. usein se kyllä on suomalainen nainen :)
Muodostan käsitykseni vasta kun tunnen ihmisen. Meitä ihmisiä kun on niin erilaisia, toiset hyviä, toiset ei.
Ihmetyksesi ei ole turha. Suomi on sisäänpäin kääntynyt kansa monella tapaa. Meillä on oma kielemme joka on ajan myötä pitänyt suuntautumisen sisäänpäin. Meillä on omat tapamme ja moraalimme. Suomi on monella tapaa euroopan Japani. Ei me ymmärretä etelä-eurooppalaista temperamenttista luonnetta, tai afrikkalaista velttoilua. Meillä on Sisua, meillä on tasainen mielenlaatu, vahva omareviiri-tunne.
Suomalaisuus sinänsä on huonosti soveltuva monikulttuurikokeiluille. En ole siitä ylpeä, mutta ei voi olla myöskään niin että suomalaisten pitää muuttua siksi että ulkomaalaisilla ois parempi olla täällä. Suomalainen olettaa, pitää itsestään selvyytenä että jos ulkomaalainen muuttaa suomeen, hän haluaa olla suomalainen. Moni vaan haluaa tehdä elämässään asiat kuten omassa kotimaassaan. Siinä käy niin että lopulta siellä kotimaassa olisi parempi olla.
Mä en sanoisi että suomalaisilla olisi rasismi-ongelmaa. Väittäisin että ketään ei kiinnosta ihonvärit tai rotuasiat. Meillä on vahva kansallisidentiteetti ja itse ainakin pidän itsestäänselvyytenä että suomeen muuttava ihminen haluaa kunnioittaa suomalaisuutta ja tulla suomalaiseksi.
Se mikä huolestuttaa, on puheet etnisistä sulauttamisista. Siitä on seurannut jopa joukkohautoja, eikä tarvi katsoa menneisyyteen kuin kymmenisen vuotta ja ihan euroopan alueella on esimerkki. Se on tulella leikkimistä. Ei siinä ole kyse suomalaisuudesta, rasismista, vaan ihmisluonteesta missäpäin maailmaa tahansa.
Ollessani suomalainen, itsenäisen sisu-kansan ahkera työläinen.. -Näen venäläiset ylpeinä ja sopeutumishaluttomina. Aasialaiset taas kuten japani-vertauksessa näen taas ahkerina ja rauhallisina, mielestäni sopeutumiskykyisinä. Tästä siis puhutaan. Sitten jos tulee lisää esimerkkejä että uskontojen perusteella aletaan muokkaamaan suomalaisia perinteitä tai esimerkiks perusopetusta, ollaan jo heikoilla jäillä. Hylkimisreaktio syntyy ihan itsestään. Islam ei sovellu suomeen, kuten ei kiihko kristinuskokaan.
Niin, suomalainen on kriittinen, mielellään pieni kansa. Meillä on vahva ylpeys siitä mitä sisulla on puolustettu sodassa, mitä on sisulla rakennettu raunioista, mitä on korkealla verotuksella ylläpidetty. Valitettavan selkeästi sitten on elintasopakolaisuutta.
Eli jos muuttaa suomeen, haluaa olla suomalainen. Haluaa omaksua kulttuuria, alistua lakijärjestykseen, kunnioittaa tapoja. Muuten tulee hylkimisreaktioita.
Kun nyt kerran kysyit...
Miksi suomalaisten määräenemmistön mielipide muka on väärä? Yleisradio etunenässä propagandisoi maahanmuuttokysymyksiä, kuten Shkupolli-tapauksessa. Esitettiin suomalaisten facebook-ryhmän edustajia kuvineen iltauutisissa kun ne olivat kriittisiä väärässä kohtaa.
Eikö kansan mielipiteellä ole enää väliä.
-mitä kautta tänne päätyi
-millaiselta suomalainen elämä näyttää ulkomaisen silmin, lähinnä yleinen ilmapiiri ja sosiaalinen elämä.
miten hän on päätynyt Suomeen ja viihtykö täällä niin, että aikoo jäädä, vai haikaileeko muualle. Muodostan käsityksen ihmisestä vasta, kun olen tutustunut häneen. Sama koskee kantaväestöä.
Asun alueella, jossa on paljon ulkomaalaisia, enkä ajattele heistä ryhmänä oikeastaan mitään. On sen verran arkista kuulla kolmea neljää kieltä kauppareissulla, ettei sitä osaa sen kummemmin ajatella.
Meillä asuu niitä naapurissakin ja kyllä korpeaa niiden hällä-väliä-asutaan-kuin-pellossa -asenteet. Lasteni koulussa venäläisten lapsia myös riittää ja ne tuntuvat olevan kovia kiusaamaan muita. Voi olla, että mielikuvani on turhan negatiivinen, mutta se on muodostunut ihan kokemuksen kautta.
Mutta yleisesti ottaen - jos ihminen tulee Suomeen töihin eikä vain nostamaan sosiaaliavustuksia, niin tervetuloa vaan.
näin sinäkin varmaan Afrikassa ja eri puolilla Eurooppaa asuessasi toimit. Minä myös, en tosin Afrikassa, mutta useammassa Euroopan maassa kuitenkin. Kävin töissä, opiskelin kielen enkä olettanut että uusi asuinmaani olisi minulle jotain velkaa tai heidän pitäisi sopeutua minun tapoihini. Ei ole rasismia jos vaatii tätä maahamme tulevilta vaikkapa aasialaisilta, afrikkalaisilta tai venäläisilta.