Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v ei puhu mitään, miten voisi tukea oppimista?

Vierailija
26.01.2010 |

Poikamme ei siis puhu lainkaan, ikää tasan 2v. Miten lasta voisi kannustaa puhumaan? Neuvolasta sanottiin että terapiaa katsotaan vasta sitten puolen vuoden päästä, jos on tarve. Jotain haluaisin silti tehdä. Kirjoja on alettu lukemaan enemmän ja hieman olen omaa puhetapaani muuttanut. Mitä muuta voisi tehdä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkasi tuo viesti äsken :)

Veisin sinuna esim. kerhoon tai jonnekin missä saisi paljon lasten kanssa touhuta, lapset oppivat toisiltaan todella paljon.

Mutta tosiaan 2v on hirmu pieni ja ihan normaaleissa raameissa on :)

Vierailija
2/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuulo on normaali? Jos ei ole, niin olisi syytä hakeutua tutkimuksiin heti, sillä myöhemmän kehityksen kannalta on olennaista se, miten aikaisin hankitaan kuulolaite tai ruvetaan opettelemaan viittomakieltä.

Kirjojen lukeminen on oikein hyvä tapa ja ylipäänsä se, että lapselle puhutaan paljon. Minä varmaan kokeilisin myös sitä, että opettelisin muutaman viittomamerkin, rupeaisin käyttämään niitä ja katsoisin, rupeaako lapsikin käyttämään niitä aktiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhelimen avulla voi opetella puhumista ja sitten on tietysti viittomat...

Vierailija
4/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään 2v2kk vielä puhu. Nyt on alkanut sanomaan sanoista ekan tavun, mutta siinä kaikki. Ainoa mitä olen itse tehnyt, olen yrittänyt olla heti ymmärtämättä. Eli jos pyytää jotain, niin en anna automaattisesti, vaan odotan, että yrittää sanoa asian tai ainakin kysyn haluatko tomaattia vai kurkku jne.

Meillä ongelmana myös, että isosisko vastailee helposti puolesta, ja tähän ollaan kiinnitetty huomiota.

Meillä lapsi tulee jo elekielellään ymmärretyksi, on siinä sen verran taita, joten yritetään, että joutuisi käyttämään sanojakin, ja kyllähän niitä hiljakseen hieman jo on alkanut tipahtelemaan.

Olikohan tästä mitään apua?

Vierailija
5/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan kannattaa lukea vaikka 10 krt päivässä pieni hetki. ja ehkä tiesitkin, että parhaiten kielellisiä taitoja opettaa "kysyvä lukeminen" eli sen sijaan että luet pelkkää tekstiä tai nimeät asioita itse, kysele koko ajan lapselta "mikä"kysymyksiä. olen tehnyt aiheesta tutkimusta. samoin riimit ja lorut tukevat oppimista.

nimeä arjessa koko ajan asioita.

Vierailija
6/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lue paljon, siis todella paljon. Esitä kysymyksiä kirjan kuvista "Missä on pallo/koira/lamppu?" pidä pieni tauko jonka aikana lapsi voi vastata ja sen jälkeen näytät mistä se löytyy.

Puhu myös lapselle paljon, selosta mitä teet.

Esitä kysymyksiä, joihin voit itsekkin vastata. Esim. "Mikäs se tuolta tulee?" "Sieltähän tulee koira".

Älä lässytä lapselle vaan puhu selkeästi. Sanoja voi myös toistella. Itsekkin usein huomasin sanovani esim. "Kissa, siinä kissa syö" kun vauva näytti kissan kuvaa.

Muista kuitenkin että puhumisen oppiminen on yksilöllistä ja lapsesi on vielä kovin pieni. Tuttavani lapsi alkoi puhumaan lähempänä kolmen vuoden ikää ja suoraan useamman sanan lauseilla.

Vierailija
7/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni ei puhunut mitään ennen kahden vuoden ikää, mutta alkoi sitten yhtäkkiä puhua sujuvasti.

Vierailija
8/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2v2kk kuopus joka ei myöskään puhu muuta kuin ihan omaa kieltään joka kuulsotaa joltain ählämin jolkotukselta =).

Muut lapsemme oppivat puhumaan normaalissa ajassa, 2v puhuivat jo lauseilla. Ja taatusti olemme lukeneet kuopukselle kirjoja hurjat määrät ja puhetta kuulee tässä suurperheessä ihan varmasti enemmän kuin riittävästi...

Kovasti odotan että lapsi oppisi sanomaan sen tärkeimmän, eli "äiti" ;).

Ymmärtää kyllä selvästi puheen ja toimii ohjeiden mukaan jne, joten en vielä ole huolissani.

Vierailija
9/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse olla lauluääntä tai edes tietää sanoja. Keksit vaan omasta päästäsi pippuria pippuria keittoon lisätään tap tap taputtelet samassa rytmissä lapsen peppuun keinutaan keinutaan ja keinut samalla tai otat lapsen vauva asentoon ja keinut sivuttain ja laulet äidin pikku vauva äidin pikku vauva kultanen jne. Tämän on todettu ihan tieteellisestikin edesauttavan lapsen kielellistä kehitystä.

Vierailija
10/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmiharjoituksia tehdään myös pienten kanssa puheterapiassa, rummutuksia ja sanojen rytmittämistä vaikka käsiä taputtamalla, se voi auttaa hahmottamaan niitä paremmin.

Vierailija
11/11 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitenkään hirveän huolissani, siskonsakin oli aika myöhäinen puhuja. Halusin vain vinkkejä asian edistämiseen ja lapsen innostamiseen. Kuulo pelaa mielestäni normaalisti(tosin joskus valikoivasti) ja poika ymmärtää hyvin puhetta ja muutenkin vaikuttaa fiksulta, vaikkei mitään puhukaan. Puhetyylini muuttamisella tarkoitin sitä, että puhun selkeämmin ja toistan sanoja. Äiti, kakka, paapaapaa (muumi) on joskus tullut puheessa mutta nykyisin ei taas lainkaan. Eiköhän se siitä ajan kanssa ala höpöttämään. T.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan