Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaisi tulehtuneeseen kynsivalliin?

Vierailija
26.01.2010 |

Ukkovarvas kyseessä ja on kipeä :(

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten Bacibakt-voide

Vierailija
2/24 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei olisi tosi paha tulehdus ja kaikki muut keinot kokeiltu. Itselläni lähti tulehdus tuolla bacibactilla, sitä laitoin aamuin illoin ja välillä päivälläkin varpaaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sain vähän mätää tulemaan ulos, joten toivon sen edistävän parantumista. Sama saakelin kynsivalli tulehtuu vaan aina uudelleen. Millä sitä sitten voisi ennalta ehkäistä?

ap

Vierailija
4/24 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin että kynnessä on joku vika, se on liian lyhyt tai liian pitkä tai kasvaa vinoon tms. Tai että kenkä painaa siihen. Kokeilepa käyttää jonkin aikaa ihan muita kenkiä ja katso paraneeko tilanne?

Vierailija
5/24 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ensin antibiootilla infektio pois, sitten pieni leikkaus, jossa poistetaan kiilamainen osa kynnen ulkosyrjää

SH

Vierailija
6/24 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne kynsivalliin. On vähän liian "rullalla". Jalkahoitajan mielestä kynsi normaali. Minulla on kolmet kengät käytössä joita vaihtelen tilanteen mukaan. Mutta niin kuin sanoin, niin omasta mielestäni kynnessä on vikaa.

ap

Vierailija
7/24 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ja taisi vaivata n. 1-2 vuotta. Söin useita antibioottikuureja ja kokeilin salvoja ja aloe vera hauteita ja tiikerintippoja ja ties mitä :D

Mutta sitten menin tosiaan terveyskeskukseen jossa tekivät pienen leikkauksen ja vaiva on pysynyt poissa! Suosittelen. Se ei taida lopullisesti parantua millään muulla.

Vierailija
8/24 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todella kiva päästä tästä kivuliaasta toistuvasta vaivasta.

Vierailija
9/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli eilen liikuntaa ja kun piti olla lenkkarit mukana niin tietenkin oli enään jäljellä jotkut 39 kokoiset lenkkarit(oma jalka 40-41 kokoa)... 2tuntia tuli juostua niillä ja muutaman tunnin päästä alkoi sattumaan keskivarpaaseen ja nyt katsoin niin kynsivalli on hieman tulehtunut. Lähteekös tulehdus itsestään pois, kun ei ole sisään kasvaneesta kynnestä kyse.

Vierailija
10/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulehtui isovarpaan kynsivalli usein. Kerran Virossa jalkahoitaja sanoi, että älä leikkaa kynsiä suoraan (niin kuin Suomessa neuvottiin) vaan kaarevasti. Vaiva on sen jälkeen pysynyt poissa. 

Vierailija
11/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eihän vain kynsi kasva jotenkin hullusti? Käytä vain joko Sibicortia tai Bacibactia ja voit vielä ennen voiteen laittamista pyyhkäistä alueen jollain desinfiointiaineella. Löytyy apteekista moniakin merkkejä. Ja hei, huuhtele sitä varvasta aina ennen voiteen laittamista ja kuivaa kunnolla. Muuta en näin ensihätään osaa neuvoa.

Vierailija
12/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hoitanut ihan perinteiseen tapaan kuumassa suolavedessä hautomalla. Vesi siis niin kuumaa kuin nahka kestää ja esim. merisuolaa sinne ihan reilusti. Kuuma vesi pehmittää ja suola puhdistaa. Mätää tulee helpommin ulos, kun varovasti painaa kynttä/kynsivallin reunaa. Sitten Bacibactia tms. ja ilmakylpyä, ettei mikään paina. Näillä mä olen ukkovarpaan vaivoja hoidellut. Ja nykyään leikkaan minäkin kynnet kaarevasti, ynnä ihon ollessa pehmeäksi haudottu varovasti hiukan avaan kynnen ja kynsivallin reunaa ja katson, miten kynnen reuna kasvaa.

Vierailija
13/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 16:42"]

Ap, eihän vain kynsi kasva jotenkin hullusti? Käytä vain joko Sibicortia tai Bacibactia ja voit vielä ennen voiteen laittamista pyyhkäistä alueen jollain desinfiointiaineella. Löytyy apteekista moniakin merkkejä. Ja hei, huuhtele sitä varvasta aina ennen voiteen laittamista ja kuivaa kunnolla. Muuta en näin ensihätään osaa neuvoa.

[/quote]

Ettekö te katso yhtään avauksien vuosilukuja...

Vierailija
14/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös tulehtuu ukkovarpaan kynsivalli silloin tällöin, ja aina on parantunut parissa päivässä seuraavalla konstilla: apteekista betadine-voidetta, jota laitetaan tulehtuneeseen kohtaan, ja päälle laastaria/sideharsoa suojaksi, ettei betadine sotke joka paikkaa. Voidetta lisätään pari kertaa päivässä ja vaihdetaan samalla uudet laastarit.

Betadine-mömmön pitäisi kai tappaa melkein mitä vain "Se tehoaa bakteereihin, viruksiin, homeisiin, hiivoihin, itiöihin ja alkueläimiin." Kouluterkka aikoinaan neuvoi tuota kokeilemaan, kun kynsivalli oli ollut tulehtuneena monta viikkoa, eikä parantunut millään.

Vierailija
15/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kiilaresektio, lääkärin tekemä toimenpide ei läheskään aina poista vaivaa. Kaikki lääkärit eivät tee toimenpidettä ja toisaalta aina toimenpiteen tulos ei ole pysyvä. Mulla kiilaresektio on tehty molempiin isoihin varpaisiin useamman kerran. Toisessa tulos on lopult pysyvä, toisessa on kasvanut ihan normaali kynsi kavennuksista huolimatta.

Minulla ongelmia on ollut niin paljon, että olen todella kyllästynyt lääkärissäkin ravaamiseen, nyt ongelmia ei ole onneksi ollut vuosiin.

Minun kikkani ovat. Kylvetys tai suihkuttelu - varvasta suihkutetaan tai kylvetetään päivittäin. Varvas kuivataan, märkä pyritään poistamaan ja alue puhdistetaan desinfiointiaineella. Tungen kyngen alle vähän pumpulia, sekin ensin uitetaan desinfiointiaineessa. Varpaaseen laitetaan antibioottista rasvaa esim. basibact, Fucidinia saa reseptillä ja se on myös hyvä. Basibactia saa myös pulverina ja pahaan tulehdukseen se on parempi kuin rasva.

Jos tulehdus on paha peitetään tulehdusalue sidetaitoksella - ei koskaan laastarilla. Sidetaitos vaihdetaan aamuin illoin, putsaus toimenpiteet tehdään silloin, suihkutellaan varvasta, vaihdetaan pumpulit ja laitetaan uudet rasvat.

Mulla ison varpaiden kynsien sivut kasvavat väärin sisään ja aiheuttavat noita tulehduksia. Ja noilla keinoilla olen hoitanut toistuvia tulehduksia joita lääkäritkään eivät ole saanut talttumaan. Antibioottikuuri sisäisesti syötynä ei auta mitään, jos sitä kynttä ei leikata tai hoideta muuten. Jalkahoitajakin voi yrittää ohjata kynttä kasvamaan toisella tavalla.

Vierailija
16/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

fucidin !

Vierailija
17/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavojen desinfiontiaine, hätätapauksessa käsidesikin käy. Sitä kannattaa tiputella kynsinauhaan heti, kun alkaa tulla sellaista oloa, että se mahdollisesti tulehtuu. Jos sulla sattuu olemaan antibioottia sisältävää voidetta, niin laita sitä.

Jos on jo tosi tulehtunut, hae lääkäriltä ab-resepti, muu ei auta.

Vierailija
18/24 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae antibioottikuuri, jos jo mätiikin. Muu ei auta enää tuossa vaiheessa. Kynsinauhatulehdus voi olla yllättävän paha.

Vierailija
19/24 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on menossa antibioottikuuri. Ite teen näin pesen, desifioin Betaninellä, laitan reseptillä saatua antibioottivoidetta ja syön antibioottitabletin :) Teen sen 3x päivässä.

Vierailija
20/24 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2010 klo 19:02"]Ukkovarvas kyseessä ja on kipeä :(

[/quote]

Laita se hetkeksi lämpimään peräreikään. :) Minua ainakin auttoi ja se puristus vei ne mädätkin pois.