Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se on se meidän uusi vauva..

Vierailija
25.01.2010 |

..nimeä en muista..

..se joskus karjuu niin ett pikkulinnut tippuu puista..

Vauva on 1kk ikäinen ja alkaa mennä hermot. Yöllä nukkuu ihan hyvin, mutta päivät onkin toinen juttu.

Vauva karjuu väsyessään ihan taukoamatta niin kauan että nukahtaa.

Ei aina nukahda päivällä rinnalle. Rinnat ei saa olla täydet, silloin karjuu. Rinnat ei saa olla edes lähes tyhjät, silloin karjuu. Pullosta äidinmaito maistuisi kyllä, korvike ei missään tapauksessa.

Ei ole koliikkia, vatsavaivoja satunnaisesti.

Nukahdettuaan päivällä ainut keino saada pysymään unessa on antaa vauvan nukkua vatsan päällä tai kainalossa.

Omassa sängyssä, vaunuissa, sitterissä, lattialla (pehmusteiden päällä), äitiyspakkauslaatikossa tai ihan missä tahansa muualla unet kestää 5 minuuttia.

Tosin 5 minuutin unien jälkeen kelpaa tyhjempikin rinta, se on niiden torkkujen ainoa hyvä puoli.

Ei auta vaikka huijaisin nukuttamalla viereeni sängylle ja sitten hipsiväni sieltä salaa pois. 5 minuuttia ja alkaa huuto.

Ekat päivät kun tämä alkoi kannoin sitkeästi vain joka välissä sänkyynsä tai vaunuun takaisin. Sitten olin niin väsynyt, että pari päivää alistuin vain ja annoin vauvan nukkua lähelläni päivisin. Mitäköhän tällainen vastasyntynyt nukkuu päiväaikaan? Aika monta tuntia siis meni niin että vauva makasi kainalossani tai vatsallani.

Nyt olen sitkeästi yrittänyt taas viedä omaan sänkyyn, mutta kun ei niin ei.

Heittäkää ideoita kehiin. Mitä helkuttia tän kanssa vielä kokeilisi? Yöllä nukkuu omassa sängyssään monta tuntia ja herättyään siirrän minun ja mieheni väliin nukkumaan. Siinä nukkuu 3-4lla yösyötöllä 12-13h yöunet.

En tietenkään valita öistä, kiva nukkua itsekin, mutta voisin ihan mielelläni tehdä vaikka päivällä ruokaa esikoiselle ja itselleni joskus. Tai voitaisiin tehdä joskus pidempiä vaunulenkkejäkin. Nyt 30 minuutin lenkin aikana vauva itkee kahdesti. (nostan syliin kunnes rauhoittuu ja lasken takaisin jolloin yleensä nukahtaa uudelleen) Vaunuilla on nukuttava vaikutus, mutta jos ei välillä pääse syliin, ei nukahda uudestaan itsekseen. Tai ehkä saattaisi huutaa itsensä uneen. En vaan raaski tämän ikäistä vielä huudattaa uneen. (en myöskään kuitenkaan ekasta älähdyksestä nappaa syliin)

Vinkit kehiin!!!!!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa tuota, itsellä hyvin helppo vauva (5.5kk nyt) Nukkuu syö ja nauraa, tätä tehnyt aina. Mutta hänenkin kanssaan käyttänyt paljon kantoliinaa, niin kiva kun on siinä lähellä ja silti käden vapaat kotitöihin, lenkille metsään tms. Rauhoittuu aina siihen ja usein varsinki pienempänä nukahti melkei aina liinaan:) siinä saisi nukkua vatsasi päällä kuunnellen sydämesi ääntä ja askeleesi tuudittelevat koko ajan:) Omasta mielestä pikkuruun paksumpi trikoinen kantoliina ihan paras!! Pystyy sitomaan myös niin että saa ihan pienen jo kyytiin sekä imetys onnistuu joillain sidonnoilla. Ahkerasti vaan harjoittelet sidontoja aluksi vaikka pehmolelulla äläkä lannistu jos ei heti suju, harjoitus tekee mestarin. Ja jos lapsi ei heti viihdy, pidä pieniä aikoja alkuun silloin kun on virkeä ja iloinen, pikkuhiljaa tulee hälle tutuksi ja alkaa viihtyä, vauvalle kun on luontaista viihtyä lähelläsi turvallisessa pussissa kuin kohdussa olisi:) Pikkuruulla myös selkeät ja hyvät sidontaohjeet.

Toivottavasti oli apua!

Vierailija
2/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoinen oli aikanaan aivan samanlainen... Kantoliinaa suosittelen myös minä. Itse en tajunnut sitä kokeilla aikanaan mutta uskoisin että siitä löytyisi apua... Jaksamista sinne, muistan vielä millaista se oli!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa tuota, itsellä hyvin helppo vauva (5.5kk nyt) Nukkuu syö ja nauraa, tätä tehnyt aina. Mutta hänenkin kanssaan käyttänyt paljon kantoliinaa, niin kiva kun on siinä lähellä ja silti käden vapaat kotitöihin, lenkille metsään tms. Rauhoittuu aina siihen ja usein varsinki pienempänä nukahti melkei aina liinaan:) siinä saisi nukkua vatsasi päällä kuunnellen sydämesi ääntä ja askeleesi tuudittelevat koko ajan:) Omasta mielestä pikkuruun paksumpi trikoinen kantoliina ihan paras!! Pystyy sitomaan myös niin että saa ihan pienen jo kyytiin sekä imetys onnistuu joillain sidonnoilla. Ahkerasti vaan harjoittelet sidontoja aluksi vaikka pehmolelulla äläkä lannistu jos ei heti suju, harjoitus tekee mestarin. Ja jos lapsi ei heti viihdy, pidä pieniä aikoja alkuun silloin kun on virkeä ja iloinen, pikkuhiljaa tulee hälle tutuksi ja alkaa viihtyä, vauvalle kun on luontaista viihtyä lähelläsi turvallisessa pussissa kuin kohdussa olisi:) Pikkuruulla myös selkeät ja hyvät sidontaohjeet.

Toivottavasti oli apua!

Toivottavasti oli apua!

Toivottavasti oli apua!

parina päivänä, mutta se normaali pikku ruukin oli liian kuuma. Piti riisua vauva liinaa varten lähes alasti. Sitten kyllä viihtyi ja sain sentään kädet vapaaksi, mutta mielellään olisin pikkuisen hetken ilman vauvaa minussa kiinni päivällä.

Esim nyt on hiukset ihan märät kun en missään välissä ehdi niitä kuivata. Tunnin aikana 3 kertaa tullut 5 minuutin tauko ja eka meni keittiöllä ruoan lämmittämiseen mulle ja esikoiselle. Tokan tauon aikana sain itselleni vaatteita puettua. Kolmas meni vessassa käyntiin. Nyt seuraava menee siihen että saan esikoisen ulos. Sen jälkeen pakko kuivata hiukset että päästään vauvan kanssa myös pihalle.

Ap (jolla taas vauva nukahti syliin)

Vierailija
4/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tehdäänkin miehen palattua kotiin sydänäänicd :-) Sehän todellakin on se syy miksi vauva tässä lähellä viihtyy. Sylilläkään ei ole väliä, eli nukkuu ihan yhtä lailla miehen vatsallakin. Pääasia että kuulee tai tuntee olevansa jonkun lähellä koko ajan.

Netistäkin saattaisi löytyä jotain sydämenjumputusta, joten nyt lähtee testiin vielä pikkuinen huijauskikka :-)

En ole vielä masentunut tippaakaan, mutta tätä menoa kohta olen, jos en saa hetkeäkään olla päivällä ilman tätä pientä ihanaa tuhisevaa takiaista. Ahistaa näin tiivis lähelläolo :/

Mutta testaanpa tuon sydänäänijutun vielä. Jos riittäisi pelkästään se, että kuulee sydänäänet levyltä.

Ap

Vierailija
5/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla oikein ole kauhean hyviä vinkkejä antaa, muutakun ehkä vertaistukea. :)

Lapsi nukkuu ainoastaan ulkona vaunussa tai kainalossa/sylissä ja sängyssä meidän vieressämme tai välissä, mutta ei yksin. Jos sängystä nousee itse pois, vauva herää.

Kantoliinaa inhosimme molemmat: en pidä kiristävistä "vaatteista", itsellä oli koko ajan sellainen olo, että tukehdun ja molemmat meistä kylpi hiessä. Olen itse tosi kuumaverinen ja niin on molemmat lapsetkin samanlaisia...

Meillä auttoi hiukan kun nukutan vauvan äitiyspakkauksen makuupussiin. Eli vauva syliin, makuupussiin ja kun uni tulee, kannan sänkyyn v-a-r-o-v-a-s-t-i. Näin saan joskus hämättyä lapsen nukkumaan vähän pidempiä pätkiä yksinään. Nukkuu myös tosi pitkät yöunet ja sitten ulkona vaunuissa yhdet pidemmät päiväunet (vaunuissa). Lopun aikaa temppuillaan niillä viiden minuutin pikapäiväunilla.

Meillä vaunut toimii vain kun eivät liiku, eli heijaan vaunuja vaan niin kauan kun vauva nukahtaa ja kun uni tulee liike seis. Eli ei vaunulenkkejä...

Välillä meillä nukahtamisen apuna toimi riepu poskea vasten, välillä tutti, välillä tuntui siltä, ettei mikään auta nukahtamaan. Sylissäkin uni tulee vaan silloin kun jaksaa "vatkata" vauvaa taukoamatta. Vähän vatsanväänteinen ja pulautteleva hänkin, ei koliikkia kuitenkaan (kun nukkuu tosiaan sen 12-13 tuntia yöunia parilla herätyksellä).

Nyt kun lapsi on reilu 3kk alkaa jo hiukan helpottamaan. Leikkiajat on pidentyneet ja viihtyy hereillä ollessaan lattialla sellaisia aikoja, että ehtii välillä syömään tai vessaan ilman ettei tarvitse toisella kädellä hytkyttää vauvaa...

Vierailija
6/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantoliinaa suosittelen, mutta jos tahdot olla hetken kokonaan ilman vauvaa niin sen sydänääniCD:n lisäksi kuumavesipullo tai kapalointi vois helpottaa elämää.

Vierailija
7/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunun pehmeää kantokoppaa. Siihen kun pääsee, nukahtaa heti kohta samantien, mutta se uni ei vaan kestä. Sisätiloissa ongelmana on myös toi hikoilu. On kuumaverinen vauveli ja en voisi kuvitella meneväni ihan äkkiä vaunujen kanssa vaikka ostarille, koska alkaisi siellä huutaa kuumuuttaan.

Esikoisen kanssa on tehty muutama pakollinen kauppareissu siten, että olen jättänyt 6v tulevan eskarin vauvan kanssa 5 minuutiksi kaupan ulkopuolelle ja juossut lähikaupan läpi ostosten kanssa. Jos jono on ollut pitkä, olen jättänyt ostoskopan "jonoon" ja juossut välillä kurkkaamaan nukkuuko vauva vai ei. Eskari-ikäisen oon myös käskenyt huikkaamaan ovelta jos vauva alkaa huutaa. Onneksi esikoinen on ihanan vastuuntuntoinen ja auttavainen. Jos pyydän vahtia siskoa, seisoo vaunujen vieressä hievahtamatta.

Mulla tää vauva nukahtaa syliin joko rinnan avulla (silloin kun se sattuu kelpaamaan) tai sitten niin että makaa selällään/kyljellään rintojeni välissä ja itse makaan selälläni sohvalla ja tuuditan pienin liikkein sitten uneen. Saattaa nukahtaa myös sitteriin jos keinutan sitä hiukan jalallani. Sitten myös tuolla pehmeällä kantokopalla saa huijattua uneen nopeasti. Se uni vaan ei ole päivällä pysyvää.

Argh. Taas. Pidin sylissä äsken varmaan puoli tuntia nukkumassa ja vein sänkyyn ja taas kuuluu sellaista ääntelyä, että ihan just heräilee (ehti olla sängyssä 4 minuuttia) :-/ Nyt sentään sain hiukset kuiviksi ja juon kaffea tässä samalla hiuksia sukiessani ja tätä kirjoittaessani. Puetaan ja mennään pihalle.

Ap

Vierailija
8/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeammin kaurapussi :-) Kapalointiakin voidaan testata, mutta epäilen että menee hikoiluksi.

Vierailija
9/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista vanhaa vekkaria, joka raksuttaa suurinpiirtein sydämen tahtiin. Tai sitten radio, josta kuulee koko ajan hälinää, että tietää ettei ole yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän