Neuvokaa menenkö silmälääkärille vai sisätautilääkärille?
Mulla on silmät olleet viime kesästä asti tosi herkät. Ovat tosi valonarat, kirvelevät ja väsyvät tosi helposti. Kokoajan tuntuu kuin olisi joku kalvo silmissä ja ovat kovin sameat. Näen mielestäni ihan hyvin lukea normaalia sanomalehden tekstiä eikä siten lukulaseja ole. Silmiä kirvelee ja tänään olin 3D elokuvissa lasten kanssa ja huomasin, että en pysty katsoa sellaista nopeasti vaihtuvaa kuvaa vaan on pakko katsoa eri suuntaan. Nytkin joudun siristämään silmiäni kun kirjoita tätä tekstia.
Olen sairastanut kilpirauhasen toimintahäiröitä (Basedowin tauti), johon liittyy kyllä silmäoireita. Lääkitys on lopetettu 3 kk sitten ohjeiden mukaan. Olin lääkityksellä 1½ v. Nyt nämä kolme kk:ta ovat kilpirauhasen arvot olleet aivan normaalit viiterajojen sisällä joten ei tämä voi oikein siitäkään johtua. Sokeriarvot mitattiin ja ne oli ok. Mistä muusta tämä voi johtua? En tiedä hakeudunko silmälääkärille vai sisätautilääkärille vai mille? Tekeekö silmälääkärit perusteellisen tutkimuksen jos näössä ei ole vikaa?
Auttakaa please!
Kommentit (13)
tarkastuksen, toisaalta, jos liittyykin tuohon Basedowiin, niin kannattaisiko ottaa yhteys sinua viimeksi hoitaneeseen tahoon? Voisit päästä näin nopeammin taas hoidon piiriin (paitsi jos sinut siis tutkittu jo silmäoireiden alkamisen jälkeen?). Sisätautilääkärikin hyvä vaihtoehto.
ite kärvistelin samankaltaisten oireiden kanssa pitkään, kunnes tajusin lopulta mennä lääkärille. molemmissa silmissä oli paha pitkittynyt tulehdus, kävin läpi 4 eri antibioottia ja muuta mömmöä kunnes hellitti. eka noista antibiooteista oli niin epäsopiva mulle että näkö huononi sen käytön seurauksena tosi paljon. omaa vikaani, kun uskoin lääkäriä joka ei ollut silmälääkäri. eli kannattaa mennä suoraan asiantuntijalle, vaikka ovatkin kalliimpia...
Ei ole apua niistä kuin aamuisin. Olen viimeksi ollut työterveyshuollon hoidossa ja he ovat vain yleislääkäreitä eivätkä oikein ymmärrä esi. kilpirauhassairauksia. Endolle pääsin vain silloin kuin sairaus löydettiin ja siellä tehtiin perusteellinen silmien tutkimus väritesteineen.
t. ap
ite kärvistelin samankaltaisten oireiden kanssa pitkään, kunnes tajusin lopulta mennä lääkärille. molemmissa silmissä oli paha pitkittynyt tulehdus, kävin läpi 4 eri antibioottia ja muuta mömmöä kunnes hellitti. eka noista antibiooteista oli niin epäsopiva mulle että näkö huononi sen käytön seurauksena tosi paljon. omaa vikaani, kun uskoin lääkäriä joka ei ollut silmälääkäri. eli kannattaa mennä suoraan asiantuntijalle, vaikka ovatkin kalliimpia...
Yhden kuurin minäkin olen kortisonivoidetta silmiini käyttänyt juuri silloin kun kilpirauhaslääkitys lopetettiin. Auttoi vähän, mutta ei parantanut silmiä kokonaan. Kai sitä sitten kannattaa mennä suoraan silmälääkärille. t. ap
Pitäisihän nyt järjenkin jo sanoa että KUN se basedow aiheuttaa niitä silmäoireita, niin eiköhän ne sinunkin silmäoireesi todennäköisesti johdu siitä lääkityksen lopettamisesta eikä mistään muusta.
Pitäisihän nyt järjenkin jo sanoa että KUN se basedow aiheuttaa niitä silmäoireita, niin eiköhän ne sinunkin silmäoireesi todennäköisesti johdu siitä lääkityksen lopettamisesta eikä mistään muusta.
Kilppariarvot olivat lääkityksen aikana sekä sen lopetuksen jälkeen aivan kunnossa viitearvojen sisällä. Pari viikkoa sitten viimeksi otettu. Tuskin johtuu siten Basedowista. En saa lähetettä työterveyshuollon kautta takaisin endolle kun arvoni ovat kunnossa. Vain jos menevät taas viitearvojen ulkopuolelle saan lähetteen takaisin tarkempiin tutkimuksiin. t. ap
Oireet ovat samanlaisia kuin minulla, kun kärsin jatkuvasta silmätulehduksesta. Joka taas johtui homeisesta asunnosta.
Mikäli silmälääkäri ei löydä vikaa, osaa varmasti ohjata sisätautilääkärille, kun kerrot kilpparisairaudestasi.
T: myöskin kilpirauhasvaivainen.
ei määrittele mitenkään sitä Basedowia, vaan ainoastaan sitä että olet nyt todennäköisesti eutyreoottisessa tilassa. Todennäköisesti sinulta mitataan vain TSHta ja T4v:tä. Olen ihan varma että saat lähetteen jos perustelet sen silmäongelmillasi.
Tyhmä olet jos et mene hoidattamaan asiaa vaan jäät odottelemaan ja pilaat silmäsi lopullisesti. Ovat sen verran klassiset Basedowin silmäoireet.
ei määrittele mitenkään sitä Basedowia, vaan ainoastaan sitä että olet nyt todennäköisesti eutyreoottisessa tilassa. Todennäköisesti sinulta mitataan vain TSHta ja T4v:tä. Olen ihan varma että saat lähetteen jos perustelet sen silmäongelmillasi.
Tyhmä olet jos et mene hoidattamaan asiaa vaan jäät odottelemaan ja pilaat silmäsi lopullisesti. Ovat sen verran klassiset Basedowin silmäoireet.
Toisaalta enhän siinä mitään menetä jos yritän saada työterveyslääkäriltä uuden lähetteen endolle. t. ap
ja sitten yhtäkkiä on veto täysin pois eikä jaksa mitään muuta kuin maata. Tämä menee tosin tunnissa ohi ja taas normaali olo. Onko muillakin kilpirauhasvaivaisilla tälläistä vuoristorataa? Juuri kun päättää, että huomenna aloitan kuntoilun niin sitten kun pitäisi aloittaa ei olekaan mitään voimia. t. ap
Ei sillä ole mitään merkitystä onko ne kilpirauhasarvot viiterajoissa, vasta-aineet ovat ne jotka aiheuttaa silmäoireet! Ja niitä voi tulla vuosienkin päästä, oli kilpirauhasarvot viitealueella tai vajaa/liikatoiminnalla!
Sisätautilääkärille mars mars. Voi hyvin liittyä basedowniin tai sitten johonkin muuhun autoimmuunisairauteen, mm. sarkoidoosiin.
kuulostavat ihan ensimmäisenä kuivasilmäisyydeltä. Kannattaa ostaa apteekista kostuttavia tippoja tai geeliä ja kokeilla niitten avulla, josko vaikka auttaisi.
Entä milloin olet viimeksi tarkastuttanut näkösi? Voi johtua siitäkin.
Jatkossa sitten (omalääkärin kautta?) silmälääkärille, jos ei hyödytä.