Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö varpajaisiin viedä jokin lahja?

Vierailija
22.01.2010 |

Mies menee kaverin varpajaisiin. Kuuluko tuoreelle isälle viedä jotain? Mies itse ei oo pitäny eikä kukaan aiemmin lapsen sanut kaveri.. Et kokemusta ei oo. Mennään myöhemmin kyllä katsomaan vauvaa koko perheen voimin ja sitten tietenkin viedään jotain lahjaksi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mun mieheni on saanut lahjoja. Pääasiassa kaverit ovat hommanneet jotain alkoholipitoista kimpassa. toisilta tullut jotain vauvatarvikkeita (epäien kyllä näiden tulleen lähinnä kavereiden vaimoilta).

Vierailija
2/16 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan mitä vaan keksii voi viedä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on ollu monissa ja itsekin pitänyt muutamat:)Kaikki on aina tuonu jonkun muistajaisen ja mies on aina vienyt jotain.

Esimerkkejä mieheni saamista lahjoista.

- konjakki- tai viskipullo

- pakki olutta

- korvatulpat ja kumihanskoja

- pieni jalkapallo

- nalle vauvalle sidottuna oluttölkin kylkeen

- pikkusikareja

- yksi iso sikari

Vierailija
4/16 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuuluu viedä edes jotain pientä. Vaikka jotain lapsiperheessä tarpeellista jos ei mitään keksi, esim. pyllypyyhkeitä. Itse vein kaverin varpajaisiin "työkalupakin" jossa oli kaikkea vauvajuttua ja isillekin pikku "tuttipullo".

Omissa varpajaisissa taisin saada vauvanhoitoon liittyvää tavaraa ja parit konjakkipullot. Kaikki on tarpeeseen tullut :) Varpajaiset ei mun mielestä ole mikään tavaranlahjoitus tilaisuus että varmaan voi mennä ilman tuliaisia, tuoreen isän materialistisuus tai sen puute varmaan kertoo jotain miten tekee...

Vierailija
5/16 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan naurettavaa koko varpajaiset.. voi tsiisus!

Vierailija
6/16 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on vienyt (ja saanut) jotain, mitä voi yhdessä tehdä lapsen kanssa. Esim. uimalippuja vauvauintiin, lautapelejä, stigan, pyöräilykypärät, luistimet jne. Yleensä siis lahjoissa on ollut hiukan "kasvuvaraa", mutta tosi tykättyjä on olleet.

Sinänsä itse en varpajaisista tykkää, mutta jos sellaiset joku pitää, niin kyllä on hyvien tapojen mukaista viedä lahja. Pullo on varmaan yleisin lahja, mutta olen aika varma, että se ei vaimoja ja tuoreita äitejä miellytä..

Vierailija
7/16 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kiasus.. siis baby shower.. suomessa naisille..ihan turha..suomeksi muuten vauva suihku

Vierailija
8/16 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan... mutta perinteisesti ei kyllä ole viety mitään. Nähtävästi Ameriikan tavat rantautuneet tännekin, sillä ei tuossa 10v sitten mitään lahjoja tullut. Sikarin tai konjakkipullon saattoi joku tuoda. Juuri tästä eilen mieheni ja veljen kanssa puhuttiin :)

Vierailija
9/16 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näyttää olevan heikkoa historian tuntemus palstalla, kun ei varpajaisia tunneta. Kyseessä on ikiaikainen tapa. Kun vauva syntyi, niin tuoreen isän naapurit ja kaverit tulivat varpajaisiin. Tuliaisina oli "pullolääkettä", tupakat ja myöhemmin sikarit tarjosi isä. Vauvalle saatettiin antaa hamasrahaa. Tämä siis oli miesten juhla.

Naiset sen sijaan tulivat rotinoille (nimi tulee venäjän syntymää tarkoittavasta sanasta), varsinkin Karjalassa. Tuliaisina oli korillinen syötäviä: erilaisia piirakoita, pullakranssi, kakku, pikkuleipiä jne. Tällä oli tarkoitus helpottaa vasta synnyttänyttä naista. Vauvan katsojille oli tarjottavaa, ei muuta kuin pannu hellalle.

Molempia perinteitä on viime vuosina elvytetty. Varpajaisista en osaa sanoa, miten laajalle ovat levinneet, mutta rotinoita viedään taas usein Itä-Suomessa, aktiivisina martat, maa- ja kotitalousnaiset, kylätomikunnat jne.

Vierailija
10/16 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpajaiset oli kyllä alunperin äidin juhla.. Silloin tultiin katsomaan vastasyntynyttä sekä äitiä, jo heti saunaan lapsen synnyttyä. Äidille tuotiin lahjaksi ruoka-ja vaatelahjoja.

Vierailija
11/16 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpajaiset ovat kylläkin aina olleet tuoreen isän juhla eikä niihin mitään tuttipullolahjoja viedä. Tarkoitus on vetää viinaa, grillata makkaraa, saunoa jne.

Tavaraa ja ruokaa eli rotinoita voi tuoda äidille, kun äiti jaksaa ottaa vieraita vastaan.

Vauvalahjoja tuodaan ristiäisiin tai kun tullaan katsomaan vauvaa ensi kerran.

Vierailija
12/16 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 12:23"]Varpajaiset ovat kylläkin aina olleet tuoreen isän juhla eikä niihin mitään tuttipullolahjoja viedä. Tarkoitus on vetää viinaa, grillata makkaraa, saunoa jne.

Tavaraa ja ruokaa eli rotinoita voi tuoda äidille, kun äiti jaksaa ottaa vieraita vastaan.

Vauvalahjoja tuodaan ristiäisiin tai kun tullaan katsomaan vauvaa ensi kerran.

[/quote]

Varpajaiset ovat alunperin juuri synnyttäneen äidin juhla.

Entisaikaan synnyttäneelle äidille tarjottiin raskaan työn jälkeen onnittelu ryyppy ja tuotiin lahjaksi saunaan vaatetta ja ruokaa, sillä juuri synnyttänyt äiti ei saanut laittaa ruokaa ei osallistua töihin, eikä käydä kylillä ennen kirkottamista (ajallisesti muutamia viikkoja synnytyksen jälkeen)

Vierailija
13/16 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan naurettavaa koko varpajaiset.. voi tsiisus!

Jos suomessa keksii taas yhden syyn vetää kavereiden kanssa viinaa, niin ei siinä ole mitään naurettavaa!

Vierailija
14/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoittuuko nyt varpajaiset ja rotinat?

Vierailija
15/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpaijaisia vietti miehet, hiukan viinaa ja kenties sikari. Rotinoita vietiin äidille. Muistan äitinikin niitä leiponeen. Saattoi viedä kukkiakin ja jonkun vauvanvaatteen, mutta tärkein oli rotinarinkeli. Eli pullakranssi, jonka sisäpuolelle laitettiin keksejä, kuivakakkua yms. Ihmiset ( naiset)kävi ainakin Savossa onnittelemassa äitiä ja vei tarjottavia, ettei äidin tarvinnut niistä huolehtia.

Vierailija
16/16 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain varpajaislahjaksi kellon, jotta sitten tiedän ajankulun ettei tule yllätyksenä kun lapsi on 18 ja muuttaa pois, sekä viinipullon sitä päivää varten kun se tapahtuu. Koin lahjani hauskaksi, sekä hyödylliseksi ideaksi ja ajattelin jakaa sen teidän kanssa.

Kello oli siis edullisesti löydetty täältä: Classy Men Collection (~25€), ja viini oli ajan kanssa ikääntyvä viini (~25€) alkosta löytää kysymällä vaihtoehtoja. 50€ arvoiseksi lahjaksi parhaimmistoa mitä olen koskaan saanut. Plussana viinin voi jakaa lapsen kanssa tulevaisuudessa, mikäli sinne asti tosiaan säilyy ;) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi