Pelottaa, että kärsin maanis-depressiivisyydestä :(
Voiko niin olla,kun itse tiedostan ongelmiani ja vaihtelevia mielialojani? Vai meneeköhän vielä normaalin piikkiin.
Eli olen mielestäni suurimman osan vuodesta estynyt ja ehkä siis jollain lailla depressiivinen. Olen mieluiten kotona, helposti synkistyn, näen asiat ja ihmissuhteet uhkaavina ja neg. valossa. Nyt jokusia viikkoja sitten yhtäkkiä heräsin ihmeen hyvällä tuulella uuteen aamuun, naps vain, ihan oikeasti. Nyt olen ollut käsittämättömän hyvällä tuulella jo pari viikkoa. Sovin menoja, tapaan ystäviäni, siivoan kotia, lauleskelen, hoidan lapsia onnellisena. En saa tätä mielialaani "laskemaan", kuulostaa hassulta, mutta tämä tuntuu jotenkin raskaalta tämäkin. Läheiseni eivät oikein osaa reagoida tähän muuttuneeseen tunnetilaani ja ymmärrän heitä hyvin, koska olen nyt oikeasti erilainen.
Elämän hallinta on mielestäni kuitenkin ihan ok tasolla. Raha-asiat hoituvat ja saan kohtuullisesti nukuttuakin. Silti, muistan yhden vaiheen elämässäni, jolloin tällaista hyvää kautta seurasi kahden vuoden depressio. Liitin sen silloin parisuhteen katkeamiseen, mutta mitä jos kärsin maanis-depressiivisyydestä, pelottaa. Suvussani ei tiettävästi ole ketään kys. vaivasta kärsivää.
Kommentit (9)
en tiedä kuinka lievillä oireilla tuon diagnoosin saa mutta tuntemillani "kaksisuuntaisilla" mania on aiheuttanut aika rankkoja ongelmia
sitten vaikka saisitkin jonkin diagnoosin? Eihän se sun oireita lisää tai vähennä. Sen sijaan, jos saat lääkkeitä, sun olo voi helpottua. Toki voithan olla menemättä lääkäriin ja jatkaa samalla tavalla, jos se ei elämääsi häiritse.
yleinen ahdistuneisuushäiriö kuulostaa todennäköisemmältä. Olen käsittänyt että maanis-depressiivisyydessä maniakaudet ovat jotain ihan muuta kuin tuo kuvailemasi innostuksen puuska.
Maanisdeprssiivisyyteen liittyy yleensä selvästi holtiton ja överiksi menevä käyttäytyminen.
4
yleinen ahdistuneisuushäiriö kuulostaa todennäköisemmältä. Olen käsittänyt että maanis-depressiivisyydessä maniakaudet ovat jotain ihan muuta kuin tuo kuvailemasi innostuksen puuska.
kuluttaa holtittomasti rahaa vaikkei olisi varaa, on selvästi yliaktiivinen ( eikä vain pirteä), ja ihminen mm. ajattelee pystyvänsä mihin tahansa.
Ei kaksisuuntaiseen aina liity mania. On olemassa myös hypomania, se on lievempää:
F30.0 Hypomania
Häiriölle on tyypillistä pysyvä mielialan lievä nousu, lisääntynyt energisyys ja toimeliaisuus. Tavallista on myös huomattava tunne hyvästä olosta sekä henkisestä ja fyysisestä tehokkuudesta. Usein esiintyviä, muttei siinä määrin, että ne johtaisivat vakaviin häiriöihin työssä tai sosiaaliseen torjuntaan, ovat sosiaalisuuden, ylituttavallisuuden lisääntyminen, seksuaalisen aktiivisuuden lisääntyminen ja unen tarpeen väheneminen. Ärtyisä, kärttyinen, pöyhkeä, itserakas ja röyhkeä käytös voivat tulla joskus yleisemmän yliaktiivisen sosiaalisuuden sijaan. Mielialahäiriöön tai käyttäytymiseen ei liity harhoja tai harhaluuloja.
on diagnosoitu ko taudin mukaan, mutta pystyi kuitenkin itsekin sitä epäilemään eikä ole koskaan ns "seonnut". Lääkityksen avulla on kuitenkin olo helpottunut. Suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä ihan vaikka terveyskeskukseen jossa voidaan aloittaa mahdollisen sairauden kartoittaminen sekä lähetetään jatkotutkimuksiin tarvittaessa (ts jos epäily näyttää aiheelliselta)
Elämään kuuluu ylämäkiä ja alamäkiä. Ja se tuo elämään (tää vaihtelu) sen parhaan mausteen.
Et ole ollenkaan sairas psyykkisesti, vaan mitä ilmeisimmin terve nainen.
Terveisin: Nimim. "vuosikymmenien lääkärikokemuksella"