Onko kukaan jättänyt hakematta etuuksia paperisodan vuoksi?
Tuntuu, että olisi helpompi vain jättää paperit palauttamatta kun tuntuu niin vaikealta. Tarkoitan nyt Kelan etuuksia, nyt myös ansiosidonnaisen päivärahan saamiseksi pitäisi täyttää lukemattomia lippulappusia ja kopioida toinen mokoma liitteiksi.
Olenko vain laiska vai onko muitakin joita turhauttaa tällainen?
Kommentit (19)
vaan siksi, että se paperisota on niin masentavaa. Siis kun lapsen vammaistukea varten pitää miettiä ja muistella ja kirjoittaa ylös kaikki mistä me ei selvitä. Se itkettää ja masentaa ja mä henkilökohtaisesti jaksaisin paljon paremmin, jos voisin hokea itselleni mieluummin sitä, mistä kaikesta me kuitenkin selvitään.
Niinpä en ole enää kuntoutustuen loppumisen jälkeen hakenut.
sairaanlapsen hoitotuki jäi anomatta. Olin aivan uupunut kahden alle 2vn yh. Sain lääkäriltä todistuksen, hän kehoitti tukea hakemaan. 6 sivua olis pitänyt kuvailla miten lapsi on hoidontarpeessa. En jaksanut. Nukuin pari vuotta 1-2tunnin pätkissä ja sain meidät pysymään hengissä.
Tiedän, että saisimme sitä alinta eli yht. n. 1200 e/vuosi. Rahaa se on sekin, mutta mua potuttaa erittäin paljon se, että joka vuosi täytyy tehdä uusi hakemus, aivan kuin tuo lapsen erityisyys ja tarpeet miksikään muuttuisi. Saa nähdä jaksanko tässä vielä joku päivä vääntää sen sisään, muutama kuukausi olisi aikaa, kun sen saa vissiin taantuvastikin...
kyllä mä olen kanssa jättänyt hakematta. Ihan kotihoidontukeakin jos on ollut tiedossa vaikka vain kuukauden pätkä sitä.
Samoin aikoinaan melkein jätin hakematta keliakia-ateriakorvauksen. PIti mennä uudestaan koepalaan, lääkärintodistuksia jne. Se ei ole kuin 21 euroa kuussa, joten ekan vuoden maksut menivät korvauksen hakemiskustannuksiin.
Lääkekattokin on useampana vuotena saavutettu. Siinä kattopäätöstä odotella kuitenkin yleensä ehtii aina ostamaan yhdet lääkkeet, joista pitäisi hakea erikseen. En ole aina viitsinyt jos on pikkusumma.
Opintotukeakin jätin lopussa jonkun kuukauden hakematta. Kun oli jo jalka työelämässä, niin siihen laskemiseen ja mahdolliseen takaisinmaksurumbaan vaan meni hermo. Edellisenä vuonna oli just hirveä härdelli väärin maksetuista opintotuista. Mä vein sen aikaan kaikkien valituskierrosten jälkeen vakuutusoikeuteen ja sen jälkeen päätin, että en ihan pienen rahan takia enää vaivaudu ellei ole pakko.
työttömänä kaksi kesää. Toisena en jaksanut hakea työttömyyskorvausta (työmarkkinatukea tai millä nimellä tämä nyt kulkeekaan), kun tiesin, että elokuun alusta minulla olisi taas töitä. Tämä siksi, että edellisenä kesänä olin joutunut käymään kauhea paperisodan opintojen ja isäni yrityksen takia, johon olin tehnyt jonkin verran töitä. Sama selvitysten kirjoittelu yrityksen ja tehtyjen opintojen takia olisi ollut edessä ja tukea olisin kuitenkin saanut vain noin kuukauden ajan. Pärjäsin työansioilla ja lomailin :-).
paperisodan takia. Ilman tuota pärjätään kun mitään ei osteta ellei ole todellinen pakko. Laskin että saisin asumistukea ~200€/kk, mutta koen ettei tuo summa korvaa sitä stressiä ja masennusta mitä niistä lappujen täyttelystä ja vuositarkastuksista ja mahdollisesta takaisinperinnästä tulee. Kerran olen joutunut maksamaan 300€ takasin Kelalle ja se sai meidän talouden aivan sekaisin useamman kuukauden ajaksi.
lähenkö tekemään valitusta hoitovirheestä kun terveyskekskusessa hieman kämmättiin niin, että mulle puhkes yks krooninen sairaus. Mulla olis vielä pari kk aikaa lähteä siihen ruljanssiin. Kolme vuotta on ollu aikaa taudin toteamisesta, mut sain tästä tiedon vasta viime keväänä. Mutta hyvä sekin!
Tais ollu kuussa joku 70e tai joku muu mitätön summa enkä jaksanut sen takia alkaa postittamaan lomakkeita.
ja todettiin, että se summa, joka vuosittain jää jakamatta niille, jotka johonkin tukeen olisivat oikeutettuja, on huomattavsti isompi kuin se raha, joka kelalta vuosittain huijataan.
Googlaamalla löytyy, mutta minä en nyt jaksa, kun kerran sen jo tänne johonkin ketjuun kaivoin.
vai mikä se nyt on saattaa jäädä hakematta täälläkin. Lapsella allergiat eikä haluaisin kiusata lasta ylimääräisillä kivuilla sekä huonosti syövää lasta mahdollisesti vielä pakkosyötölläkin, jotta saisimme tukea. Sekä itseä ylimääräisillä yövalvomisilla, kun nykyisissäkin on riittävästi.
Hankala juttu, kun tuntuu, että ainakin allergioiden kanssa monet eniten tukea tarvitsevat eivät sitä jaksa enää hakea tai peräti voi, jos pyrkivät lapsen kannalta parhaaseen hoitoon.
Tais ollu kuussa joku 70e tai joku muu mitätön summa enkä jaksanut sen takia alkaa postittamaan lomakkeita.
että haen tuen aina 6kk taaksepäin ja vien sitten sekä oman, että miehen hakemuksen suoraan kelaan samalla kertaa ja pyydän, että tarkistavat, ettei mitään puutu.
Osittainen hoitoraha on helppo hakea, kun se ei vaadi mitään liitteitä, vain työnantajan allekirjoituksen.
Vuoden alusta se summa on ollut 90 €, niin puoli vuosittain tipahtaa tilille noin 900 € se on ihan kiva summa.
Tuli kielteinen päätös KELA:sta. En saanut aikaseksi tehdä valitusta kuukauden sisään, vaikka uusia lääkärintodistuksia sainkin aikaiseksi hankkia.
Yleensä jaksan kyllä kaikkituet hakea. Motivoin itseäni laskemalla tuntipalkan tekemälleni lomakkeidentäyttötyölle.
että haen tuen aina 6kk taaksepäin ja vien sitten sekä oman, että miehen hakemuksen suoraan kelaan samalla kertaa ja pyydän, että tarkistavat, ettei mitään puutu.
Osittainen hoitoraha on helppo hakea, kun se ei vaadi mitään liitteitä, vain työnantajan allekirjoituksen.
Vuoden alusta se summa on ollut 90 €, niin puoli vuosittain tipahtaa tilille noin 900 € se on ihan kiva summa.
se on eri asia. Mutta ajattelen niin, että tekisin joka tapauksessa osa-aikatyötä, kun haluan antaa aikaa lapsille, niin kaikki se mitä kelasta tulee, on ihan "ylimääräistä".
Hoitovapaalla ollessani olisin joiltain kuukausilta saanut jotain lisää hoitorahaan, mutta ne muutaman kympin takia jaksanut vaivautua täyttämään lappusia ja kopioimaan miehen palkkatodistuksia. Aivan liian vaikeaa kun miehen palkan päälle tuli usean kk päästä tuntiopettajan palkka, joka piti aina odottaa.
Jotain taksikuitteja on myös tullut jätettyä pyörimään hyllyyn, vaikka niistä voisi saada bussimatkan hinnan kelalta takaisin. (Siis jatkuvia sairaalakäyntejä.)
sairaan lapsen hoitotuen hakemuksen täyttöön, kyllähän tuon täpärästi jaksaa tehdä :)
Oma palkka käteen kuitenkin päälle 3000 euroa joten ihan sama. Myös kotitalousvähennykset jäi hakematta viime verotuksessa. Ja lomautuksen ajalta ansiosidonnainen. Nuo jälkimmäiset olisivat jo merkinneetkin jotain. Laiskuudesta kärsin.
Jos ei ole pikkurahasta pula, niin eihän sitä ole pakko tehdä.
Toisaalta, useimiten tässä vaiheessa elämää on sellainen tilanne että teet vaikka mitä saadakseen ne roposet sieltä Kelalta.
Ihan kukin tyylillään.