Peseekö teidän eskarit hampaansa itse?
Pesen edelleen eskari-ikäisen lapseni hampaat, sillä itse pestessä hän vähän vain vilauttaa harjaa hampaille ja käyttää muun ajan pelkkään häröilyyn.
En osaa päättää kumpi olisi tärkeämpää: hyvin pestyt ehjät hampaat vai lapsen "kannustaminen" omatoimisuuteen.
Kommentit (13)
Ekasta luokasta sai hoitaa aamuhampipesut itse, mutta iltaisin minä tarkistan ettei yöksi jää likaa hampaisiin (=harjaan ne kunnolla).
ja nyt 6 vuotiaana sujuu hyvin, mutta iltaisin tarkistan hampaat (eli käyn harjalla läpi hampaat), aamuisin saa pestä itse, kuten meidän kaksivuotiaskin.
Tähän saakka on tullut vain kehuja hampaiden hyvästä kunnosta hammashoitajalta.
Meillä kyllä muutenkin kannustetaan omatoimisuuteen.
Olen aina ihmetellyt että mitä se käytännössä tarkoittaa että vanhemmat tarkistaa. Ajattelin että se tarkoittaa että katsotaan suuhun onko siellä ruuantähteitä.
En tajunnut että se tarkoittaa että vanhemmat harjaa uudelleen hampaat. Eihän uudelleen tekemistä muissakaan yhteyksissä kutsuta tarkistamiseksi.
Siis pesi itse ensin pari minuuttia ja sitten aikuinen puoli minuuttia.
Keskimmäisen hampaat pestiin 9v asti ja 10v asti pestään, jos on syönyt karkkia tms.
Aamuisin pesevät itse. Konetta käytetään.
Kotona aikuinen pesee vielä kertaalleen siis pojan sekä 2.lk. tytön hampaat. Lapset oli mummolassa 4 yötä ja kun poika sieltä tuli kotiin, hymy oli aivan karmea, keltaista tahnaa kaikki hampaat täynnä. En tiennyt, että mummo tai pappa ei enää jeesaa.. =0/ Tytöltä oli onnistunut paremmin hampaidenhoito.
Mies tahtoo itse kuurata ne että on varmasti puhdasta
Pesen joskus,mutta kuitenkin aina lauantai-iltaisin karkkipäivän jälkeen. Muuten neiti hoitaa hommansa itse.Katsoo kellosta (vessassa kello) suurin piirtein 3 minuuttia. Harjaus onnistuu mielestäni jo hyvin.Hampaat kiiltävät eikä reikiä yhtään,hampaiden hoitoa on kehuttu hammashoitolassa.
Eikä pese 10v tyttökään kokonaan itse.
vielä harjata aikuisen valvovan silmän alla, että tulevat kunnolla puhtaiksi.
lapsi pesee aamuisin itse ja vanhempi pesee iltaisin. Tyttö kyllä pesee itsekin jo todella tarkkaan.
Kyllä kai tässä ketjussa vastaajien kaikkien lapset pesevät itse, mutta se pointti on se, että aikuinen vielä varmistaa jäljen vielä eskari-ikäiseltä ja vanhemmaltakin.
Meille hammashoitolasta sanottiin, että joo mielellään sinne 10-vuotiaaksi aikuinen varmistaa. Alle kouluikäisen motoriikka ei ole ainakaan tarpeeksi kehittynyttä, jotta jälki olisi hyvä.
Meillä kyllä kannustetaan lapsia omatoimisuuteen myös, mutta hampaiden pesu ei ole se kannustamisen paikka. Meillä hammaslääkäri sanoi joskus että sitten kun osaa kaunokirjoitusta, on käden motoriikka riittävä että ne hampaat oikeasti puhdistuu. Eli tokaluokkalainen meillä saa pestä itse, mutta silloinkin joskus katselen että millä lailla pesu luonnistuu ja kauanko siihen käytetään aikaa.
Mitä päättämistä tuossa asiassa on, pitäisi olla ihan itsestään selvää että ehjät hampaat on ensiarvoista!?! Sitä omatoimisuutta voi todellakin harjoitella niin monessa muussa hommassa.
suositus ole että vanhemmat tarkastusharjaa lähemmäs kymmentä ikävuotta saakka. Toki voi antaa lapsen harjata, mutta harjaa myös itse sen jälkeen....