Paastoverensokeri 5,5 - onko syytä huoleen?
Missä vaiheessa verensokeri on kohonnut - 5,6:ssa vai 6:ssa? Lääkärin mukaan 5,5 on hyvä, mutta eikö se ala olla jo ihan siinä rajoilla, että verensokeri olisi koholla?
Kommentit (7)
Sitten luin netistä, että 5,7 on jo lievästi kohonnut arvo. Itse olen normaalipainoinen ja liikunkin paljon. Silloin, kun verikoe otettiin, sairastin keuhkoputkentulehdusta ja mietin, voisiko se vaikuttaa tulosta nostavasti?
mutta kieltämättä ylimääräinen rasva pakkaantuu ensimmäisenä vyötärölle, siitä pitäisi saada kilo tai kaksi pois. Liikuntaa harrastan vain kävellen ja pyöräillen. joten siinäkin voisi petrata.
ap
Minä jouduin tuolla arvolla raskausaikana sokeriseurantaan. Maksimi paatoarvo olisi kuulemma saanut olla 5,3. En sitten tiedä onko raskausaikana tiukemmat rajat vai ei.
Tulostaso vaihtelee jkv menetelmien mukaan.Voidaan tehdä plasmasta tai koko verestä..Otata uusi koe ja huolehdi,että olet tosiaan sen 12 h syömättä ja juomatta.
arvo otettu mistä? sormenpäästä vai käsivarresta? viitearvot vaihtelee...
Verta otettiin muistaakseni vain käsivarresta, mutta en nyt ole ihan varma - onhan tästä aikaa sentään jo puoli vuotta:) Dementia oltaisiin voitu tutkia myös...
ap
jos olet ylipainoinen niin laihduta. ja liiku riittävästi