Työssäkäyvät äidit; mitä teette lapsen/lastenne kanssa työpäivän jälkeen?
Ja mitä silloin teette?
Entäs vapaapäivinä, kuinka paljon ajastanne menee lapsen kanssa yhdessäolemiseen ja -tekemiseen?
Olen 2-vuorotyössä käyvä yh ja joskus poden huonoa omatuntoa kun en mielestäni ehdi ja jaksa "tarpeeksi" leikkiä ja tehdä lapsen kanssa. Ja miten sen "tarpeeksi" voisi määritelläkään...
Kommentit (6)
Teen nyt lyhyempää päivää, joten olen kotona jo ennen neljää. Kahdella isommalla on sen verran harrastuksia, että niihin kuskaamisessa menee monta iltaa viikossa. Mutta ei me vapaailtoinakaan niin kauheasti tehdä, lapsilla on pääsääntöisesti omat leikkinsä ja meidän vanhempien aika kuluu ylläpitohommiin. Toisalta nyt esimerkiksi koko kolmikko ja yksi kaveri "tekevät yläkerrassa elokuvaa", mieheni katsoo telkkaria ja minä olen täällä. Sitten on iltoja että molemmat vanhemmat laittaa paikkoja ja ruokaa kuin duracel puput.
Välillä arki-iltaisin pelataan jotain lautapeliä tai katsotaan telkkarista jotain ohjelmaa tai pelataan Wiitä. Joskus käydään luistelemassa, esim. tänään piti mennä, mutta on niin kylmä ettei viitsitty lähteä.
Ei me leikitä lasten kanssa, ei olla koskaan oikein edes leikitty. Tietenkin kun on useampi lapsi pienellä ikäerolla, ovat leikit yhdessä luonnistuneet aika mutkattomasti ja usein joku mielikuvistusleikki (kuten nyt tuo elokuva) jotenkin kuolee kun aikuinen menee siihen mukaan -ainakin meillä.
Vapaapäivinä käydään luistelemassa (kesäisin rullaluistelemassa isompien kanssa), laskettelemassa, hiihtämässä, mutta suurimmaksi osaksi silloinkin ihan vaan ollaa: Ulkoillaan tai touhutaan sisällä joko omiamme ja yhdessä.
En mä erikseen laske kuinka paljon "ajastani" olen lapsen kanssa, musta se on perheenä olemista että ollaan kotona ja lapsi on siinä mukana - ei sitä voi tiukasti erottaa. Harrastuksista huolimatta elämämme ei mielestäni ole mitään kaoottista härdelliä vaan ihan tällaisia hitaita leppoisia iltojakin mukaan mahtuu ihan riittävästi.
Tietenkin ap:n tilanteesta poiketen meillä on kaksi aikuista useimpina viikkoina mukana touhussa.
Kolme lasta, yksi päiväkodissa ja kaksi koulussa.
Joskus on sellaisia iltoja, että päätetään lähteä porukalla luistelemaan/laskemaan mäkeä, joskus taas käydään jollakin isommalla kauppareissulla. Usein kuitenkin lapset touhuavat keskenään ja äiti/isä/molemmat tekevät erilaisia askareita. Ilta-ateria ja iltapala pyritöön syömään yhdessä.
Olen kotona töistä 14:30-15. En laske erikseen lasten kanssa oloaikaa, sillä olen kotona tai muuten lähes aina lasten käytettävissä tarpeen mukaan.
Koulu- ja päiväkotipäivien jälkeen lapset haluavat enemmänkin vain olla tai olla kavereitten kanssa, eivät innostu yleensä lähtemään mihinkään. Isompien lasten harrastukset vievät lähes joka iltapäivästä-illasta jonkun ajan (3lajia, joista parit treenit viikossa).
Pienimmän kanssa saatan pelata lautapeliä, isompien kanssa juttelen ja varmistan läksyt ja menot. Koiran kanssa lenkkeilen illalla, usein jotkut lapsista mukana. Harvemmin leikin lasten kanssa, sen he hoitavat keskenään tai kavereiden kanssa. Enemmänkin voin vedellä sählyssä tai varmistaa telinevoimisteluliikkeissä. Eli autan enemmän kuin viihdytän.
Lisäksi annan välipalaa, teen ruokaa, korjaan jälkiä yms. jatkuvaa. Luen päivän lehtiä ja olen koneella. Samalla voin jutella lasten kanssa.
Lomina ja vapaapäivinä tehdään sitten yleensä enemmän näitä uimahallireissuja, laskettelua, pulkkamäkeä, luistelureissuja, kyläilyjä ja matkoja.
syödään, tai minä syön. Lapset ovat yleensä jo syöneet isänsä kanssa neljän aikoihin. Tarkastan lasten lâksyt, jutellaan. Saatetaan pelata jotain tai katsoa televisiota yhdessä. Sitten onkin iltapala, pesut ja nukkumaan.
Viikonloppuna olen 24/24h lasten kanssa. Ei useinkaan tehdä mitään ihmeellistä. Ulkoillaan, kokataan, leivotaan, kyläillään. Ihan tavallista arkea.
Ruoka meillä on viidelta ja siitä olen pitänyt kiinni, ihan sen takia että mä edes näkisin mun lapset ennen iltaa, ovat 10- ja 16-vuotiaita. Joskus saatetaan lähteä kylään tai ostoksille, mutta yleensä ollaan vaan kotona, tai mä olen, lapset joko on tai ei.
Viikonloppuisin sitten pyritään siihen että tehtäisiin jotain yhdessä. Sunnuntaisin käydään syömässä ravintolassa, nuoremman kanssa käydään uimassa välillä ja kesäisin tehdään pyörälenkkejä, niille jopa vanhempi lapsista saattaa tulla mukaan.
Harrastuksiin vien molempia kerran viikossa.
Kotona joskus puoli kuuden aikoihin, hiki hatussa saman tien ruokaa laittamaan, sitten kun on syöty, astioiden korjausta ja paikkojen siistimistä, läksyjen kuulustelua, seuraavan päivän kamojen keräämistä, ehkä pikaisesti ehdin lukaista Hesarin, sitten onkin aika valmistella iltapala, jonka jälkeen iltapesut ja nukkumaanmenorituaalit. Lapsia neljä, yksi päiväkoti-ikäinen ja kolme koululaista.