Miten tehdä terveellinen leivänpäällyslevite (rasva) itse?
Ilmeisesti siihen kannattaisi käyttää oliiviöljyä - mutta mitä muuta, että se tulisi levitettävämpään muotoon?
Raejuustoa, rahkaa, jogurttia - vai ovatko ne liian käsiteltyä?
(Tietysti voisi tehdä myös hummusta, tapenadea, guacamolea tms...)
Kommentit (13)
"Laittaisin siihen kyllä mielummin jotain muuta
kuin tyydyttyneitä rasvoja. Muita vinkkejä? "
Lue vinkiksi se mun postaama tyydyttyneet rasvat ei aiheuta verisuonitauteja juttu koska tässähän piti etsiä terveellistä vaihtoehtoa,eikö? Ja muillekin pahveille:älkää sykö sitä margariinia vaikka Pekka Puska niin sanookin.
Siitä tulee hyvää kun laittaa lautaselle oliiviöljyä ja balsamiviinietikkaa sekaisin ja dippaa tuoretta vaaleeta leipää siihen. Jotain yrttejä vielä lisäksi jos haluat
200g voita, 2dl öljyä (esim. rypsi) ja 2dl vettä. Sekoita tasaiseksi sauvasekottimella. Kannattaa antaa ensin voin vähän pehmetä. Itse käytän tavallista rypsiöljyä koska lapset tykkäävät siitä enemmän kuin kylmäpuristetusta rypsiöljystä. Rypsiöljyn rasvakoostumus on parempi kuin oliiviöljyn. Seos säilyy jääkaapissa ainakin viikon. Voit itse laskea rasvakoostumuksen ja verrata käyttämäsi margariinin rasvakoostumukseen! Uskon että yllätyt. Ja ei tule myöskään lisäaineita.
En oikein osaa dipata ruisleivän paloilla. En halua voita, sillä oman kokemukseni mukaan vähäinen tyydyttyneen rasva käyttö edistää terveyttäni: päälle nelikymppiseksi minulla on hyvät verenpaine - ja kolesterolilukemat, vaikka aika vähän liikunkin. Ja näin siitä huolimatta, että olen käyttänyt rasiamargariineja koko ikäni.
Sen sijaan anoppi ja appi, jotka käyttävät voita ja paljon lihaa, ovat sairaita kuin mitkä, apella jo nelikymppisenä aivohalvaus ja sydänkohtaus. Tietysti nämä ovat yksittäistapauksia, mutta uskon kyllä yhä tyydyttyneen rasvan haitallisuuteen.
No, rasiamargariinejakin parempia vaihtoehtoja varmasti on, niitä tässä etsin. Voi ei kuitenkaan ole vaihtoehto.
Oli muuten tässä joku päivä sitten ohjeita itsetehtyihin levitteisiin. Raaka-aineina herne, pavut tai porkkana. Noita pitäisi varmaan kokeilla joskus..
Vierailija - 20.1.2010 11:43 (9/9)
Mielellään levitettävää, sillä syömme ruisleipää.
En oikein osaa dipata ruisleivän paloilla. En halua voita, sillä oman kokemukseni mukaan vähäinen tyydyttyneen rasva käyttö edistää terveyttäni: päälle nelikymppiseksi minulla on hyvät verenpaine - ja kolesterolilukemat, vaikka aika vähän liikunkin. Ja näin siitä huolimatta, että olen käyttänyt rasiamargariineja koko ikäni.
"Sen sijaan anoppi ja appi, jotka käyttävät voita ja paljon lihaa, ovat sairaita kuin mitkä, apella jo nelikymppisenä aivohalvaus ja sydänkohtaus. Tietysti nämä ovat yksittäistapauksia, mutta uskon kyllä yhä tyydyttyneen rasvan haitallisuuteen.
No, rasiamargariinejakin parempia vaihtoehtoja varmasti on, niitä tässä etsin. Voi ei kuitenkaan ole vaihtoehto."
Joo-o yksittäistapauksia.Appesi ja anoppisi ovat varmaan syöneet TERVEELLISTÄ LEIPÄÄ JA PUUROA myöskin paljon, vai...?
Juurihan tuo voin ja nimenomaan kylmäpuristetusta rypsiöljystä ja vedestä tehty seos on terveellisempi vaihtoehto aina kun mikään benecol, flora ym rasia margariini. Niissä on niitä transrasvoja joita kannattaisi pyrkiä vältäämään ennemmin, kuin esim pientä määrää voita. Transrasvaa sisältää myös ns tavalliset öljyt joita ei ole kylmäpuristettu. Ja transrasvoja voidaan suoraan verrata tyydyttyneisiin rasvoihin.
valmistustapa kun on muuttunut jo kymmenen vuotta sitten tai aiemminkin. Syön vain kylmäpuristettuja öljyjä.
Mitä tulee appeen ja anoppiin, he ovat aina syöneet paljon puuroja ja ruisleipää. Mutta myös järkyttäviä määriä eläinrasvaa. Kuten sanoin, tiedän, että kyse on yksittäistapauksesta. Mutta niin täällä joku muukin (karppi) vetosi yksittäiseen kokemukseensa.
En usko, että lukuisat tutkimukset kovan rasvan terveyshaitoista eivät pitäisi paikkaansa. Siinä vaiheessa kun sen kumoavia, luotettavia tutkimuksia on vähintään sama määrä tullut tilalle, voin miettiä kantani eläiperäisen rasvan käyttöön uudelleen.
No, ilmeisesti levitteet kannattaa tehdä jostain kasviksesta + öljystä.
teen näin:
1 osa voita
1 osa öljyä
1 osa vettä
suolaa
Sauvasekoittimella sekaisin. Tulee tosihyvää eikä ole transrasvoja.
levitettä sekoittamalla 200 g rahkaa ja 200 g margariinia. Tämän sekaan voikin sitten laittaa mitä haluaa mausteeksi. Itse teen usein valkosipulilevitettä, jolloin puristan sekaan 5-7 valkosipulinkynttä (koosta riippuen). Ja on muuten mielettömän hyvää!
kuin tyydyttyneitä rasvoja. Muita vinkkejä?