Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan karsia lisäaineita perheeni ruokavaliosta? vinkkejä!

Vierailija
19.01.2010 |

Mitkä ruoat kannattaa ekana jättää listalta pois? Mites toimitaan karkkipäivänä, miten herkutellaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki valmiit sisältää natriumglutamaattia. Tee ruuat mahdollisimman paljon itse tuoreista raaka-aineista.

Vierailija
2/8 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet ruoat itse from scratch eli alkuperäisistä raaka-aineista. Mut ei sitten niitä fondeja tai liemikuutioita tai jauheita. Kuivahedelmät kannattaa ostaa luomuina, niissä on yllättävän paljon rikki-lisäaineita (varsinkin vaaleissa kuivhedelmissä)

ENiten lisäaineita on tietty bussikeitoissa ja -pastoissa. VÄhiten täyssäilykkeissä ja pakasteissa (ei välttämättä ole yhtään lisäaineita). Esim juustoissa ja jugurteissa on selvästi enemmän lisäaineita, jos ne ovat kevyttuotteia kuin jos ne ovat rasvaisempia ja sokerisempia. Lihaleikkeleissä taas on päinvastoin.

Karkkipäivinä voi lähteä siitä, että suklaa, toffee ja lakristi sisältävät aika itättömiä määriä lisäaineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teet tuoreista raaka-aineista, et joudu ikinä pohtimaan lisäainekysymyksiä. Valmisruoassa on lähes aina lisäaineita. Ne tehdään valmsitajalleen mahdollisimman halvalla ja dumpataan täyteen lisäaineita säilyvyyden ja keinomakujen takia.

Voit siis ostaa huoletta tuoreena: maitotuotteita, hevi-osastolta, lihaa & kalaa (tiskiltä mahdollisimman käsittelemättömänä), kananmunaa, juustoa, kuivatuotteita (pavut, siemenet, leseet...) sekä joitakin säilykkeitä esim. tomaattimurskaa, oliiveja, tai pakastevihanneksia (tosin ravintoaineita häviää pakastuksessa)

Mausteiden ja suolan kanssa kannattaa olla tarkkana. Moniin liemikuutioihin mauste- ja useisiin "makusuola"-seoksiin laitetaan natriumglutamaattia.

Kaikki mikä on luomua on myös lisäainevapaata. Hyviä kokkailuja!

Vierailija
4/8 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tunnutaan olevan koukussa juuri tuohon natriumglutamaattiin, kun kaikkeen laitetaan aromisuolaa tai liemikuutio...

Jos esim olen aina tehnyt keitot niin, että maustan lihaliemikuutiolla, mitä nyt laitan että kaikille maistuisi edelleen?

miten maustatte vaikkapa kanafileet, kun ovat marinoimattomia, eikä haluta käyttää valmiita sekoituksia?

Ja sori jos kuulostan avuttomalta ja kyselen tyhmiä!

ap

Vierailija
5/8 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaa perheenne aromisuola herbamarella. Älä osta muuta. Äkkiä sitä tottuu uusiin makuihin. Koukusta pääsee eroon n. viikossa. Lue kaupassa liemikuutioiden tuoteselosteet. Kaikissa niissä ei ole natriumglutamaattia.

Meilä ei syödä lihaa, joten olen hieman huono noissa marinaadeissa. Itse teen marinadit usein puhtaista mausteista. Laitan niihin öljyä, suolaa/soijakastiketta(luomua), sinappia, currya (lue taas tuoteseloste), paprikaa, pippuria, laakerinlehden ja ehkä tuore valkosipulia sekä inkivääriä. Tärkeintä on, että maku on riittävän voimakas. Saman marinadin voi käyttää useamminkin muutaman päivän sisällä.

Laita itse marinoimattomat fileet itsetehtyyn marinaadiin yöksi tai sivele niitä ennen kypsennystä. Itse valmistan tällä tavoin seitania ja tofua.

Vierailija
6/8 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken sen minkä nyt maustat liemikuutiolla ja aromisuolalla.

Liemikuutioiden valmistusaineiden lukeminen ei valitettavasti kauheasti auta. Jos niissä ei ole natriumglutamaattia, niissä on hiivauutetta (myös esim reformin luomujauheissa jms). Hiivauute taas oikeasti on suurimmalta osalta natriumglutamaattia, sitä vaan ei tarvitse listata ainesosaksi, kun se sisältyy luontaisesti tähän hiivauutteeseen.

Vierailija
7/8 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on usein ihan ilman lisäaineitä. Ne kun säilyvät muutenkin.

Vierailija
8/8 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liemikuutioista löytyy nykyään ainakin kasvis ja kanaliemikuutiot ilman natriumglutamaattia.