Miten kannattaa toimia työpaikalla tällaisessa tilanteessa (sosiaalisesta kanssakäymisestä)?
Eli tiimissä on noin 10 naisen joukkio. Näistä yksi on erittäin manipuloiva ja kiero. On savustanut tiimistä jo useammankin ihmisen pois. Saa myös hämmästyttävällä tavalla muutkin mukaan haukkumaan kulloinkin tahtomaansa naista. Yleensä kaikki mun nähdäkseni alkaa siitä että joku tämän kieron naisen mielestä saa liikaa arvostusta osakseen ja/tai on eri mieltä hänen kanssaan ja tuo pitää sitten hoidella syrjään mustamaalaamalla. On saanut yli puolet työporukasta esim. olemaan puhumatta haluamilleen ihmisille ollenkaan. Vaikka ne syyt miksi sitä jotakin pitää vihata, on ihan mitättömät.
No joo. Olen yrittänyt silti olla tosi neutraali ja tekemisissä kaikkien kanssa. Olen jo jokusen vuoden ollut tuossa tiimissä mukana ja mielestä ihan hyvin olen diplomaattisella asenteellani siellä pärjännyt ja saanut jopa arvostusta selkeästi sosiaalisesti osakseni muilta.
No nyt on tilanne se että tuo kieroilija on taas ottanut erään ns. uhrin. Tämä uhri on nyt vahvasti tukeutunut minuun. Kukaan muu ei enää pidä hänestä, kietos tuon kieroilijan juonittelujen. Minuakin yrittää puhua ympäri haukkumalla kaiken aikaa tuota yhtä milloin mistäkin mitättömästä syystä. Ja nyt alkaa tuntua että kun en ole mennyt mukaan tähän ja olen vielä tuon syrjityn ystäväkin, niin tämä kieroilija on alkanut pikkuhiljaa savustaa minuakin. Tilanne on sillä lailla vielä hyvä, että itse olen sosiaalinen ja koko ajan tekemisissä niiden muidenkin tiimiläisten kanssa, myös vapaa-ajalla ja tauoilla, mutta miten kauan tämä on näin. Alkaa muutenkin rasittaa tilanne ja tuon yhden yhä uudestaan toistuvat kieroilut. Mitä tekisit?
Kommentit (8)
suista tuleviin, heti vastalauseilla. Haukkuja nolostuis ja lopettais ja ehkä tajuais itse miten täydellisen sopimatonta moinen käyttäytyminen on.
Jos olet valmis kohtaamaan tilanteen ja kestämään avoriidan, niin sinuna nostaisin kissan pöydälle vaikka tiimipalaverissa. En yhtään ihmettelisi, vaikka suurin osa porukasta ajattelisi samoin ja myötäilisi silkasta pelosta. Olisiko esimiehestä tukea asiassa?
Jos olet valmis kohtaamaan tilanteen ja kestämään avoriidan, niin sinuna nostaisin kissan pöydälle vaikka tiimipalaverissa. En yhtään ihmettelisi, vaikka suurin osa porukasta ajattelisi samoin ja myötäilisi silkasta pelosta. Olisiko esimiehestä tukea asiassa?
Olen ex-koulukiusattu enkä tahdo uutta painajaista. Pienet lapset on ja rankka arki ja ei mahdollisuuksia nyt laman aikana realistisesti toiseen yhtä hyvään työhön, jos mihinkään muuhun lain. En viitsi nyt uhata itseäni, valitettavasti.
ap
ajautua itse kiusatuksi.
Olen ex-koulukiusattu enkä tahdo uutta painajaista. Pienet lapset on ja rankka arki ja ei mahdollisuuksia nyt laman aikana realistisesti toiseen yhtä hyvään työhön, jos mihinkään muuhun lain. En viitsi nyt uhata itseäni, valitettavasti. ap
Ilmeisesti olet isommassa työpaikassa töissä, joten luulisi työnohjausta löytyvän. Viet asian sinne ja menette tiiminä hoitoon. Ulkopuolinen selvittää asiaanne ja toivottavasti saa ongelmaan jotain selvyyttä. Ehkäpä sen verran, että kiusaajan (ei ehkä tee sitä tiedostaen) pasmat menevät sekaisin ja unohtaa juuri nyt kiusattuna olevan. Tai edes sen verran että muut tajuavat lopettaa myötäilyn.
jonkinlaiselta psykopaatilta. Ei sellaiselta, joka olisi liian tyhmä tehdäkseen murhia sun muuta, mutta nauttii ihmisten kiusaamista, ja onnistuu siinä, koska huijaa muita olemalla niin hauska ja nopeaälyinen, ja saa ihmiset uskomaan mustaa valkoisesta.
Sano sille kiusatullekin, että ottaa asian puheeksi noiden tahojen kanssa. Kun kuulevat kahdelta suunnalta samaa viestiä, alkaa varmaan tapahtua.
olen myötäillyt häntä. En ole väittänyt vastaan, mutten ole myöskään ns. lisännyt vettä myllyyn (tätä en ole uskaltanut tehdä kun olen nähnyt miten käy niiden jotka niin tekee). Tämä kieroilija on ulkoisesti todella hauska, huumorintajuinen, mukava jne. Johtoasemassa tiimissämme.
ap