Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonnousun hillitseminen raskausaikana?

19.01.2010 |

Onko kenelläkään vinkkejä/kokemusta siitä miten parhaiten saisi painon pysymään aisoissa odotusaikana. Olen nyt alkuraskaudessa (ja olen ollut viimeisen vuoden) 165cm ja n. 83kg. Ajattelin että jos ei paino tuosta raskausaikana nousisi juurikaan ja samaa ehdotti terkkarikin, mutta mikähän olisi helpoin tapa toteuttaa se? Kaikki vinkit kehiin kiitos :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kuule, mä oon koko raskauden lähes yrittänyt laihduttaa - silti painoa on tullut jo 12kg :/! Turvotusta on kyllä koko kehossa, että siitä osa ja tissitkin kasvanut kahdella kupilla... Mutta on se kumma, kun mun makeanhimo on poistunut kokonaan tän raskauden aikana - joten en juuri syö edes makeaa.. Aamupalaksi syön leipää, salaattia lounaaksi joka päivä sekä kotona normi kotiruokaa... Eli syön vaan 3 kertaa päivässä ja välillä lisäksi iltapalaksi hedelmää... Olen 159cm pitkä ja lähtöpaino oli 60kg...

Eli ei ole apuja täältä ;D

fantasy rv29+6/30+6

Vierailija
2/5 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samalla tavalla kuin ei olisi raskaana. Paljon liikuntaa ja katsoo mitä lautaselle laittaa. Raskaana ollessa tulee syötyä useammin ja kannattaa suosia hedelmiä ja vihanneksia. Lautaselle vaan enemmän vihreää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä paljon muuta voi kun yrittää olla syömättä turhaan ja epäterveellisesti. Ite painoin 77kg (oon vaan 160cm pitkä) kun aloin odottamaan esikoista ja painoa tuli vielä 16kg raskausaikana! En tosin kauheesti jaksanu murehtia mitä söin. Synnytyssairaalaan jäi heti 10kg ja loput lähti muutamassa viikossa kun täysimetin. Eli sinäänsä kiloista ei mun mielestä kannata ihan hirveesti murehtia. Ainoo että kun lopetin imetyksen niin kylläpä vaan rupesi taas kiloja tulemaan...=(

Vierailija
4/5 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana olevan ei tulisi yrittää pudottaa painoa!

Fantasy; sullahan on lähtöpaino oikein oivallinen, paino indeksi vain 23.7. Eli ihan siellä normaali painossa.

jsotakin luin että jos painoindeksi yli sen 25, joka siis se "normaali painon" yläraja niin painon nousu raskauden aikana olisi hyvä olla 7-12kg. jos siis normaalipainoinen ei enempikään haittaa.

Itse olen 148cm ja lähtöpaino oli sen 60kg.. Eli myös vähän pitäisi katsoa mitä suuhunsa laittaa.

Pääasia on syödä TERVEELLISESTI! Eli vähintäänkin se 5 kertaa päivässä. Annokset tulisi sitten kooltaan suhteuttaa tuohon lähtöpainoon ja etenkin LIIKUNNAN MÄÄRÄÄN.

Itse syön aamulla esim. maustamatonta jogurttia pari desiä (rasvaton ja maitohapotettu), johon lisään marjoja/hedelmiä sekä muutaman luumun ja ruis leseitä (Ummetusapu..). vaihdellen puuron ja täysjyvä murojen ja mehukeittojen kanssa (valiolla sellaisia kevyt versioita).

Koulussa käyn ruokalassa syömässä lämpimän aterian jossa pyrin ottamaan lautaselle paljon salattia ja vihanneksia, unohtamatta täysjyvä leipää ja kevytlevitettä sekä rasvatonta maitoa.

Välipalaksi joku hedelmä (yleensä tunneilla iltapäivällä). Kotona teen usein esim. salattia, jossa esim. vihreää, tomattia,paprikaa, kurkkua,siemeniä vaihdellen ja päälle yrttejä ja luraus öljyä, ja sen kanssa esim. kana tai kalkkuna leikettä/filepihviä tms. (yritän parhaani mukaan välttää valmiiksi marinoituja, niissä kamalasti suolaa eikä hyväksi jos turvotusta, jota minulla ei kyllä vielä ole ollut).

Tästä joitakin toveja niin telkkua katsellessa pureskelen välipalaksi porkkanaa/lanttua/kurkkua ihan mitä sattuu kaapista löytymään hedelmiä ja vihanneksi, joskus leivon sämpylöitä täysjyväviljasta ja leseistä ja siemenistä herkuksi ja syön teen/ kahvin kanssa.

Iltapalaksi jotakin kevyttä, sillä minua on ainakin vaivannut närästys melkein koko raskauden ajan. Jotain kevyttä on joku hedelmä, täysjyväleipä viipale, mahdollisimman neutraalein päällysin tai vaikka marjoja/ marjakeittoa, riipuen millainen nälkä on.

Itse unohdan juoda vettä tarpeeksi. Pitäisi saada uppoamaan se VÄHINTÄÄN 1,5l mutta aina se meinaa unothua. Nyt olen ottanut kannun vettä jääkaappiin ja yrittänyt että tämän nyt ainakin sitten päivässä tyhjennän. aamulla kaadan tuopillisen eli n. 6dl ja juon sen, ja päivällä koulusta tullessa toisen ja iltasemmalla viimoisen..

Liikuntaa olisi minun ainakin syytä listää. Käyn 1-2 krt viikossa uimassa tunnin, tekee hyvää yläselälle (melko suuret tissit, jotka tuntuu vaan paisuvan ja yläselkä meinaa jumittua...). Lisäksi yritän keksiä asiaa kaupunnille jakirjastoon kun muuten olen niin laiska lähtemään liikkeelle. Ja tietenkin välillä teen hurjan valinnan ja kävelen kotiin koulusta pidempää reittiä..

Zaida 26+5. Painoa tullut muuten nyt 7kg mutta tuo terveellinen elämä koki kolhun jouluna jolloin tuli ihan kamalasti lisää... Nyt olisi tarkouts tasoitella.. :) Kannattaa antaa itselleen myös välillä herkuttelupäivä, itse käyn joskus hakemassa pitsan tai ostan saunaillaksi limpparipullon tai karkkipussin. Jos se on välistä hemmottelua ei haittaa! MAX kerran viikossa.

Vierailija
5/5 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään mulla ei painoa kovin tullutkaan, mutta nyt viimeisillä viikoilla sitä tulee ihan 1-2kg viikkovauhtia :( En ole syönyt sen enempää kuin muutenkaan, ihan samat ateriarytmit on. Liikunta on ollut jo pitkään vähissä.

Turvotusta on tullut ja on sikiökin kasvanut reilu 200g/vko, mutta silti. Harmittaa kun melkein loppumetreille asti oli painon nousu n. 7kg ja sitten yhtäkkiä ryöpsähti käsiin ja nyt on jo +13kg :(

No ekassa raskaudessa tuli VIIMEISEN viikon aikana 6kg lisää, joten jos ei ihan niin paljon kuitenkaan. Nytkin tuntuu siltä kuin koko kropan läpi olisi 2-3mm nestekerros. Juon n. 2-3l päivässä vettä, en lisää suolaa, en syö suolaista, en ahmi suklaata/karkkia/jäätelöä/tms. ihan tavallista ruokaa samat ateriat kuin ennenkin.

No onneks nyt on rv38+1 menossa, täytyy toivoa ettei nyt ihan julmetusti enää tulis. Äitipolilla sanottiin, että vasta sitten jos ei pissaa tule enää ollenkaan, nesteen keräytymiselle tehdään "jotain", siihen asti vain samaa rataa. Ärsyttää vain tämä punkeroituminen.