vatsavaivat
Hei!
Meidän poika, 4kk, on kärsinyt suurinpiirtein syntymästä asti kamalista ilmavaivoista, pulauttelusta ja vatsan toimimattomuudesta.
Vatsa toimii n. kerran viikossa ja sitä edeltää muutama uneton yö vatsanväänteiden takia. Poika alkaa myös pulautella/oksennella runsaammin, kun "suoli alkaa olla täysi". Ei voi pitää esim mahallaa, kun oksentaa ja samoin jos liian nopeasti vaihtaa asentoa sylissä. Ja sitten kun koko ajan pulauttelee, on myös koko ajan nälkä...eli tississä roikkuu paljon.
Ja ne ilmavaivat sitten! Pienestä miehestä lähtee aivan kamalasti ilmaa...pikkuraukka.
Onneksi, ainakin toistaiseksi, poika ei ole vaivojaan itkeskellyt, ainoastaa meuhkaa ja myllää sängyssään läpi yön...minkä takia äiti on kuin zombie, kun pitää kahden muun alle kouluikäisen kanssa jaksaa päivällä touhuta.
Olisinkin vain kysynyt, löytyykö muita kohtalontovereita, joiden vauvoilla on samankaltaisia vatsaongelmia? Ja ovatko ne menneet itsestään ohi? Vai onko lääkäri löytänyt jotain elimellistä vikaa? (Sekin on jo käynyt mielessä, että vauvalla olisi palleatyrä, ahdas mahanportti, refluksivaivaa tms).
Neuvolassa aina sanovat, että vatsantoiminta on yksilöllistä ja pulauttelu normaalia. Mutta jotenkin sitä äidinvaisto alkaa miettiä jotain muuta selitystä...
En tiedä saiko tästä kukaan mitään selvää mutta...sainpahan ainakin purkaa mieltäni.
Kommentit (3)
Meidän vauvalla oli yllättävän vähän mitään vatsavaivoja, mutta suoli saattoi toimia parin kuukauden ikäisenä kerran kahdessa viikossa! Mut ei valitellut yhtään, et ihan normaalia se sit oli.
Ystävän lapsella sen sijaan oli vaikea mahanportin ahtauma ja se ilmeni niin, että lapsi ei tahtonut syödä yhtään mitään. Hän oli erittäin alipainoinen pitkään ja oksenteli aika usein. Mikään ei tahtonut auttaa. Harkittiin jo nenämahaletkua, mutta sen verran saatiin ruokaa menemään alas, ettei lähetty siihen. Noh, kuitenkin erittäin terve lapsi on nykysin, mutta stressiähän se vanhemmille aiheutti. Vaikka lapsella olisi tuon tapaisia anomalioita ym, niin niille ei oikein voi tehdä mitään. Ahtaumat laajenevat iän myötä ja tyriä ei lähdetä pieneltä leikkaamaan. Vauvoille muutenki tehdään tosi vähän mitään operaatioita. Lääkityksiä toki joutuu joskus harkitsemaan. Mut suosittelen käymään lastenlääkärillä, jos alkaa jo todella iso huoli olemaan. Neuvolassa ne ei tosiaan oikein osaa sanoa mitään yksinkertaisiakaan vinkkejä, niin saati sitten tuommoiseen. En mitenkään haluais mollata neuvolatoimintaa kylläkään. Niiden tehtävä kai periaatteessa on seuloa porukasta kaikkein vakavimmat tapaukset ja lähettää eteenpäin. Ja seurata lapsen kasvua..
Meidän vauvelilla on nyt ollu jo viikon ajan maha ihan sekaisin siitä H1N1 rokotteesta.. pitää kai aloittaa maitohappobakteeritipat, jos se siitä rauhoittus. Muutenki tosi ärtynyt on ollu.
helpottaa kun vauva kasvaa.Ihan normaaliahan se on että vatsa vaivaa(??!!!)Näin mulle on sanottu jokaisen kolmen vauvan kohdalla neuvolassa.Mutta eihän se oo kiva kun koko vauva-ajan toinen kärsii.Minulla siis 11kk ikäinen tyttö.Hänellä kakkaus sattuu (ainakin huutaa ja itkee lujaa) joka kerta vaikka kakka on aina pehmeää.Myös ilma herättää joka yö ja kun pierut on saatu ulos niin kaikki saa taas nukkua.Nyt olen päättänyt viedä hänet taas kerran lääkäriin vaivoista ja myös verikokeeseen mahdollisia allergioita varten.Olen saanut vinkkejä ja kokeillut seuraavia ja tällä hetkellä tytön vatsa toimii lähes joka päivä(itkun saattelemana kylläkin).
Maitohappobakteeria annan joka päivä(Rela-tipat) ja homeopaattisia tippoja 3krt päivässä ennen ruokaa.Levolacia joka aamu n.teelusikallinen ennen mitään muuta ruokaa.D-vitamiini on Dee-tipat.Vatsan hieronta (netistä tai kirjastosta löytyy varmasti vauva-hieronta ohjeita) iltaisin auttaa parempaan uneen myös.Viimeisin neuvo lastenlääkäriltä oli microlax-peräruiskeet kolmen päivän kuurina 1kpl/pv että saa mahdolliset kovat "kikkareet" pois normaalin kakan tieltä.
Meillä kanssa on unettomia öitä,3h on maksimi mitä neiti putkeen nukkuu.Ja myös 2 alle kouluikäistä kotona herättämässä heti aamusta.Olen taas vaan ajatellut että kai tää vauva-aika on niin pieni aika elämästä että ehtii sitä sitten nukkua.Kun vaan pientä ei sattuis niin olis hyvä.:).
Meidän tyttö kohta 4kk ja pienempänä kans puklautteli kovasti ja oli selvästi mahavaivainen. Kun jätin ruisleivän pois niin se auttoi! Kannattaa kokeilla! Mun siskon pojalla oli sama juttu. Ruis on ilmeisesti aika väkevää herkkävatsaisille. Jos vauva vain vähän pulauttelee, niin se on normaalia, mutta jos se on oikein runsasta, niin onhan siihen joku syy! Neuvolassa eivät yleensäkään oikein osaa sanoa mihinkään mitään. Ootko kokeillut mahan silittelyä? Tai Cuplatonia, että pierut tulis helpommin? Kyllä mä uskon, että se on kiinni siitä, että maha on herkkä ja jos imetät niin se on jostain sun ruokavaliossa olevasta ruoka-aineesta kiinni. Sehän voi olla esim. kaali tai pavut, jos syöt niitä paljon. Tai maito, ootko kokeillut onko sillä vaikutusta? Meidän tytöllä on myös maitoallergia (tosin huomattu vasta muutama viikko sitten), minkä takia käytän soijatuotteita.
Et siis kyllä tosiaankaan oo ainoa... on varmasti sitten myös niitäkin vauvoja, joille syytä siihen puklautteluun yms. ei löydy mitään syytä. Mutta kovasti viittais siihen että suolistossa siellä jotain hämminkiä on.